eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt ustawy dotyczy realizacji wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 3 czerwca 2008 r. i wprowadzenia stosowania przepisów ruchu drogowego na wybranych drogach wewnętrznych położonych w nowo utworzonych oznakowanych strefach ruchu, doprecyzowania przepisów dotyczących usuwania pojazdów na koszt właściciela oraz realizacji konieczności przekazywania Komisji UE informacji o emisji dwutlenku węgla przez samochody osobowe

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2816
  • Data wpłynięcia: 2010-02-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-07-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 152, poz. 1018

2816

Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)

z dnia .................................................

zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych
dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego
i warunków ich umieszczania na drogach



Na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym
(Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

§ 1. W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie
szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń
bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. Nr 220,
poz. 2181 oraz z 2008 r. Nr 67, poz. 413, Nr 126, poz. 813 i Nr 235, poz. 1596) w załączniku
nr 1 do rozporządzenia, w części 5 „Znaki informacyjne” po pkt 5.2.54. dodaje się pkt 5.2.55.
i 5.2.56. w brzmieniu:
5.2.55. Strefa ruchu


Rys. 5.2.55.1. Znak D-52
Znak D-52 „strefa ruchu” (rys. 5.2.55.1.) stosuje się w celu oznakowania ustalonej strefy
ruchu. Znak ten umieszcza się na początku strefy ruchu na wszystkich drogach
doprowadzających do niej ruch.
Decyzję o ustaleniu takiej strefy podejmuje zarządca (właściciel) terenu, na którym
położona jest strefa ruchu. W strefie ruchu stosuje się znaki takie jak na drogach
wewnętrznych (pkt 5.2.52.), tj. z grupy małych lub mini.

5.2.56. Koniec strefy ruchu


Rys. 5.2.56.1. Znak D-53
Znak D-53 „koniec strefy ruchu” (rys. 5.2.56.1.) stosuje się w celu wskazania wyjazdu z
drogi wewnętrznej położonej w strefie ruchu na drogę publiczną zarządzaną przez
administrację rządową lub samorządową. Znak ten umieszcza się na wszystkich drogach
wylotowych ze strefy oznakowanej znakami D-52, w tym samym przekroju poprzecznym

drogi co znak D-52. Znak ten może być umieszczony po lewej stronie jezdni, na
odwrotnej stronie znaku D-52”.”
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 60 dni od dnia ogłoszenia.



MINISTER INFRASTRUKTURY
W porozumieniu:
MINISTER SPRAW WEWN TRZNYCH
I ADMINISTRACJI
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 109, poz. 925, Nr 175, poz. 1462, Nr 179, poz.
1486 i Nr 180, poz. 1494 i 1497, z 2006 r. Nr 17, poz. 141, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 190, poz. 1400, Nr 191, poz. 1410, Nr 235, poz.
1701, z 2007 r. Nr 52, poz. 343, Nr 57, poz. 381, Nr 99, poz. 661, Nr 123, poz. 845 i Nr 176, poz. 1238, z 2008 r. Nr 37, poz. 214, Nr 100,
poz.. 649, Nr 163, poz. 1015, Nr 209, poz. 1320, Nr 220, poz. 1411 i 1426, Nr 223, poz. 1461 i 1462, Nr 234, poz. 1573 i 1574 oraz z
2009 r. Nr 3, poz. 11, Nr 18, poz. 97, Nr 79, poz. 663, Nr 91, poz. 739, Nr 92, poz. 753, Nr 97, poz. 802 i 803, Nr 98, poz. 817, Nr 168,
poz. 1323.




2

UZASADNIENIE
Rozporządzenie zmieniające rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia

3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów
drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na
drogach (Dz. U. Nr 220, poz. 2181, z późn. zm.) stanowi wykonanie upoważnienia
ustawowego zawartego w art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu
drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.).
Dotychczasowe przepisy rozporządzenia Ministra infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r.
w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz
urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach
, nie
zawierają przepisów określających wymagania techniczne oraz zasady umieszczania znaków
pionowych ustalających „strefę ruchu”.
Celem projektowanych zmian jest wprowadzenie do przepisów załącznika nr 1 wzoru
znaków pionowych: D-52 „strefa ruchu” oraz D-53 „koniec strefy ruchu”, które ustalają strefę
ruchu, a także zasad umieszczania tych znaków na drogach wewnętrznych prowadzących do
strefy ruchu. Ustanowienie strefy ruchu rozszerza zastosowanie przepisów ustawy z dnia 20
czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym
na obszar wyznaczonej tymi znakami strefy ruchu.
Organy zarządzające ruchem w strefie ruchu, ustalając organizację ruchu na drogach
wewnętrznych są zobowiązane do oznakowania strefy ruchu znakami: D-52 i D-53 oraz
innymi znakami zgodnie z wymaganiami przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo
o ruchu drogowym
(Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.) i jej przepisów
wykonawczych.
Wejście w życie rozporządzenia przyczyni się do dalszej poprawy bezpieczeństwa
ruchu drogowego, a tym samym do uniknięcia znacznych kosztów społecznych
i materialnych wynikających ze skutków ewentualnych wypadków.
Proponowana w projekcie rozporządzenia data jego wejścia w życie (60 dni od dnia
ogłoszenia) wynika z potrzeby zastosowania okresu przygotowawczego dla wykonania
oznakowania wprowadzanego niniejszym rozporządzeniem.
Przedłożony projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji, o której mowa
w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002
r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039,
z późn. zm.).
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia będzie udostępniony na
stronach urzędowego informatora teleinformatycznego - Biuletynu Informacji Publicznej.
Rozwiązania zawarte w projekcie rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie
Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003
r. w sprawie szczegółowych warunków
technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu
drogowego i warunków ich umieszczania na drogach
są zgodne z prawem Unii Europejskiej.

3

OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Rozporządzenie oddziałuje na organy zarządzające ruchem oraz sprawujące nadzór nad
zarządzaniem ruchem na drogach, uczestników ruchu drogowego, zarządców dróg
i projektantów organizacji ruchu.
2. Konsultacje społeczne
Projektowane rozporządzenie zostaną przekazane w ramach konsultacji społecznych do
następujących podmiotów:
1. Klubu Inżynierii Ruchu „Klir”,
2. Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP,
3. Polskiego Kongresu Drogowego,
4. Konwentu Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich,
5. Krajowej Rady Zarządców Dróg Powiatowych,
6. Ogólnopolskiej Izby Gospodarcza Drogownictwa,
7. Unii Metropolii Polskich,
8. Związku Powiatów Polskich,
9. Stowarzyszenia Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego,
10. Stowarzyszenia na Rzecz Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego,
11. Instytutu Transportu Samochodowego,
12. Instytutu Badawczego Dróg i Mostów,
13. Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad,
oraz zamieszczone na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury.
3. Wpływ regulacji na:
a)
sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego


Wdrożenie przepisów rozporządzenia nie będzie skutkować dodatkowymi wydatkami
dla budżetu państwa. Projektowane zmiany dają organom zarządzającym ruchem na
drogach wewnętrznych oraz zarządcom (właścicielom) terenu, na którym usytuowane są
te drogi, możliwość ustanowienia strefy ruchu.
Obciążenia finansowe będą dotyczyły właściwych zarządców (właścicieli) terenu, na
którym usytuowane są drogi wewnętrzne i będą wynikały z konieczności zastosowania
w organizacji ruchu na drogach wewnętrznych oznakowania strefy ruchu znakami: D-52
i D-53 oraz innymi znakami zgodnie z wymaganiami przepisów ustawy z dnia 20
czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym
(Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn.
zm.) i jej przepisów wykonawczych.
b) rynek pracy

Nie przewiduje się wpływu projektowanego rozporządzenia na rynek pracy.
c) konkurencyjność gospodarki oraz przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw

Nie przewiduje się wpływu projektowanego rozporządzenia na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość.
d) sytuację i rozwój regionalny

Nie przewiduje się wpływu projektowanego rozporządzenia na sytuację i rozwój
regionalny.

4
02/08rch



5
strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 . 13

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: