eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ochronie informacji niejawnych oraz o zmianie niektórych ustaw

Rządowy projekt ustawy o ochronie informacji niejawnych oraz o zmianie niektórych ustaw

- określenie zasad ochrony informacji, których nieuprawnione ujawnienie spowodowałoby lub mogło spowodować szkody dla Rzeczypospolitej Polskiej albo byłoby z punktu widzenia jej interesów niekorzystne, także w trakcie ich opracowywania oraz niezależnie od formy i sposobu ich wyrażania;- utrata mocy przez ustawę z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2791
  • Data wpłynięcia: 2010-02-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o ochronie informacji niejawnych
  • data uchwalenia: 2010-08-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 182, poz. 1228

2791

7) przekazywanie danych koniecznych do wypełniania zadań informacyjnych,
ewidencyjnych, i analitycznych;
8) udostępnianie sprawozdań, raportów, notatek lub innych dokumentów o tym
charakterze w zakresie, w jakim:
a) zawierają wyniki czynności nadzorczych, wyjaśniających i innych opisujących
stan systemu ochrony informacji niejawnych międzynarodowych;
b) relacjonują udział w pracach zespołów, grup, komitetów i innych spotkań
poświęconych ochronie informacji niejawnych międzynarodowych.
c) dotyczą innych spraw objętych zakresem współdziałania.
2. Szef ABW określa, po zasięgnięciu opinii Szefa SKW, częstotliwość przekazywania lub
udostępniania oraz rodzaj wymaganych informacji, materiałów i dokumentów.
3. Szef SKW przekazuje lub udostępnia Szefowi ABW wymagane informacje, materiały i
dokumenty niezwłocznie, o ile nie wskazano terminu przekazania lub udostępnienia.
4. Szef ABW udziela Szefowi SKW informacji, o których mowa w ust. 1, w zakresie
niezbędnym do zapewnienia skuteczności i jednolitości systemu ochrony informacji
niejawnych międzynarodowych.

§ 4
1. Współdziałanie, o którym mowa w § 1 pkt 2 dotyczy czynności związanych z:
1) procedurą tworzenia i nadzorowania kancelarii tajnych międzynarodowych;
2) procedurą akredytacji systemów teleinformatycznych, w których przetwarzane są lub
będą informacje niejawne międzynarodowe;
3) prowadzeniem inspekcji w podmiotach, w których są lub będą przetwarzane
informacje niejawne międzynarodowe;
4) prowadzeniem czynności wyjaśniających związanych z naruszeniem przepisów
bezpieczeństwa dotyczących ochrony informacji niejawnych międzynarodowych;
5) szkoleniami oraz innymi przedsięwzięciami edukacyjnymi i doradczymi.
2. Szef SKW informuje Szefa ABW o zamiarze podjęcia wymienionych w ust. 1 czynności i
umożliwia, na wniosek Szefa ABW, asystowanie upoważnionych funkcjonariuszy ABW w
tych czynnościach.
3. Szef SKW może odmówić realizacji wniosku o umożliwienie asysty, jeżeli jego realizacja
wiązałaby się ze szczególnie poważnymi trudnościami.

3


4. Szef ABW informuje Szefa SKW o możliwości asystowania upoważnionych żołnierzy lub
funkcjonariuszy SKW w czynnościach, o których mowa w ust. 1, tylko jeżeli jest to
uzasadnione koniecznością zapewnienia asysty osób posiadających określone kompetencje
lub ze względów szkoleniowych albo z uwagi na spodziewaną korzyść w zakresie
ujednolicenia postępowania w danej dziedzinie.

§ 5
1. Współdziałanie, o którym mowa w § 1 pkt 3, dotyczy:
1) spraw, o których mowa w § 1 pkt 1, 2, 4 i 5;
2) wykładni przepisów dotyczących ochrony informacji niejawnych międzynarodowych;
3) materiałów wykorzystywanych lub przekazywanych w czasie szkoleń z zakresu
ochrony informacji niejawnych międzynarodowych;
4) wydawania poświadczeń bezpieczeństwa i innych dokumentów stwierdzających
zdolność osoby lub podmiotu do ochrony informacji niejawnych międzynarodowych;
5) zawierania i realizacji międzynarodowych umów o ochronie informacji niejawnych;
6) opiniowania projektów zmian w przepisach dotyczących ochrony informacji
niejawnych międzynarodowych;
7) udzielania odpowiedzi na zapytania w sprawach związanych z ochroną informacji
niejawnych międzynarodowych, kierowane przez organizacje międzynarodowe,
krajowe władze bezpieczeństwa innych państw oraz inne instytucje i osoby;
8) innych przedsięwzięć mogących mieć wpływ na wywiązywanie się Rzeczypospolitej
Polskiej z zobowiązań dotyczących ochrony informacji niejawnych
międzynarodowych.
2. Szef ABW określa, w uzgodnieniu z Szefem SKW, jednolite zasady oraz, jeżeli to
konieczne, szczegółowy sposób postępowania oraz w sprawach, o których mowa w ust. 1.
3. Odmienność postępowania, o którym mowa w ust. 2, może występować jedynie w
przypadku, gdy osiągnięcie jednolitości nie jest możliwe ze względu na przepisy prawa,
charakterystykę obszaru działania, uwarunkowania techniczne i inne.

§ 6
1. Współdziałanie, o którym mowa w § 1 pkt 4, dotyczy przypadków udziału przedstawicieli
Rzeczypospolitej Polskiej w:

4


1) posiedzeniach komitetów, grup roboczych i zespołów eksperckich dotyczących ochrony
informacji niejawnych międzynarodowych;
2) negocjacjach umów międzynarodowych o ochronie informacji niejawnych;
3)
spotkaniach z przedstawicielami struktur organizacji międzynarodowych
odpowiedzialnych za ochronę informacji niejawnych międzynarodowych oraz
przedstawicielami krajowych władz bezpieczeństwa innych państw;
4) innych
przedsięwzięciach dotyczących ochrony informacji niejawnych
międzynarodowych
2. Szef ABW i Szef SKW informują się nawzajem o planowanym spotkaniu, jego tematyce
proponowanym składzie delegacji oraz treści przedstawianych przez nią stanowisk. Brak
zastrzeżeń oznacza uzgodnienie tych spraw.
3. Informacje, o których mowa w ust. 2, są przekazywane w terminie pozwalającym na
wyrażenie zastrzeżeń i podjęcia próby ich usunięcia.
4. Określenie składu delegacji oznacza wskazanie liczby i stanowisk osób wchodzących w jej
skład.
5. W przypadku braku uzgodnienia, o którym mowa w ust. 2, skład delegacji oraz treść
przedstawianych przez nią stanowisk określa Szef ABW.

§ 7
1. Zbiory danych, których mowa w § 1 pkt 5 dotyczą:
1) stanu procedur dotyczących badania zdolności osoby lub podmiotu do ochrony
informacji niejawnych międzynarodowych a także rozstrzygnięć i innych dokumentów
wydanych w ich toku;
2) zatwierdzonych kancelarii tajnych międzynarodowych;
3) akredytowanych systemów teleinformatycznych.
2. Szef ABW i Szef SKW, każdy w swoim zakresie, prowadzi zbiory danych, o których
mowa w ust. 1, zapewniając do nich dostęp, w tym, o ile to możliwe, w formie zapisu
informatycznego, na zasadzie wzajemności.
§ 8
Szef ABW i Szef SKW mogą:
1) wskazać jednostki, komórki organizacyjne lub upoważnionych funkcjonariuszy lub
żołnierzy odpowiednio ABW i SKW, którzy współdziałają ze sobą bezpośrednio;
2) zawierać porozumienia określające szczegółowe formy współdziałania.

5


§ 9
1. Szef ABW dokonuje oceny współdziałania z Szefem SKW w zakresie wykonywania
funkcji krajowej władzy bezpieczeństwa i przedstawia ją raz w roku Przewodniczącemu
Kolegium do Spraw Służb Specjalnych.
2. Ocena, o której mowa w ust. 1, udostępniana jest Szefowi SKW na co najmniej 7 dni przed
jej przedstawieniem Przewodniczącemu Kolegium do Spraw Służb Specjalnych.
3. W przypadku zastrzeżeń Szefa SKW co do oceny współdziałania, zastrzeżenia te
przekazuje się Przewodniczącemu Kolegium do Spraw Służb Specjalnych wraz z oceną.

§ 10
Rozporządzenie wchodzi w życie ____________________________________.


Prezes Rady Ministrów




6


UZASADNIENIE

Rozporządzenie stanowi wykonanie delegacji ustawowej wyrażonej w art. 11
ust. 6 i 7 ustawy z dnia ……………………….. o ochronie informacji niejawnych oraz
o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. …………..), zwanej dalej „ustawą”.
Konieczność wydania rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów

w sprawie zakresu, trybu i sposobu współdziałania Szefa Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego i Szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego w zakresie wykonywania
funkcji krajowej władzy bezpieczeństwa przez Szefa Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego wynika z niezbędności określenia przepisów regulujących
wykonywanie obowiązków wskazanych w art. 11 ust. 1 w związku z ust. 3 i 5 ustawy.
Stanowią one, że Szef ABW nadzorując system ochrony informacji niejawnych
międzynarodowych w Polsce wykonuje to zadanie (czyli funkcję krajowej władzy
bezpieczeństwa) w sferze wojskowej nie samodzielnie, lecz za pośrednictwem Szefa
SKW i jest odpowiedzialny za organizację współdziałania w tym zakresie. Mając
zatem na względzie, że tak ukonstytuowana współzależność równorzędnych organów
(wykazująca zarazem cechy nadrzędności jednego z nich) może powodować
zasadnicze trudności w praktyce stosowania prawa, a także z uwagi na fundamentalną
zmianę dotychczasowego, ugruntowanego 11-letnią praktyką stanu prawnego
w zakresie odpowiedzialności tych dwóch organów za ochronę informacji niejawnych
międzynarodowych (od pełnej niezależności do powierzenia jej Szefowi ABW),
jedynym rozwiązaniem zapewniającym uzyskanie oczekiwanych skutków regulacji –
zcentralizowanie nadzoru zmierzające do ujednolicenia standardów – jest wydanie
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w zaproponowanym zakresie i treści.
Podstawą przygotowania projektu stała się zasada ograniczenia do niezbędnego
minimum liczby zmian w odniesieniu do obecnie funkcjonującego systemu ochrony
informacji niejawnych międzynarodowych. Zaproponowane unormowania mają
zasadniczo jedynie zapewnić Szefowi ABW bieżący i efektywny dostęp do wiedzy
o stosowanych w sferze wojskowych standardach oraz realny wpływ na ich
ewentualną modyfikację. Z kolei Szefowi SKW pozostawiają bardzo szeroką
autonomię działania, którego jednak część będzie miał obowiązek konsultować
z Szefem ABW. Generalnym założeniem rozporządzenia jest takie zaprojektowanie
współdziałania pomiędzy Szefem ABW a Szefem SKW, aby stanowiska, decyzje
i działania krajowej władzy bezpieczeństwa stanowiły wynik uzgodnień, wymiany
opinii i koordynacji. Zachowanie dla Szefa ABW prawa do suwerennego i wiążącego
Szefa SKW postępowania stanowią co do zasady wyjątek; są ostatecznością
w przypadku braku uzgodnienia lub wynikają z konieczności zapewnienia skutecznej
organizacji współdziałania.
W § 1 określono podstawowe płaszczyzny współpracy Szefa ABW i SKW
w zakresie wykonywania funkcji krajowej władzy bezpieczeństwa przez Szefa ABW.
Wśród nich wskazano asystowanie imiennie upoważnionych funkcjonariuszy ABW
podczas wykonywania niektórych czynności właściwych dla krajowej władzy
bezpieczeństwa przez SKW oraz imiennie upoważnionych żołnierzy i funkcjonariuszy
SKW podczas wykonywania niektórych czynności właściwych dla krajowej władzy
bezpieczeństwa przez ABW, które ma na celu zapewnienie na zasadach wzajemności
wymianę doświadczeń w najbardziej bezpośredni, skuteczny i ekonomiczny sposób,

7


strony : 1 ... 30 ... 40 . [ 41 ] . 42 ... 50 ... 69

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: