Rządowy projekt ustawy o ochronie informacji niejawnych oraz o zmianie niektórych ustaw
- określenie zasad ochrony informacji, których nieuprawnione ujawnienie spowodowałoby lub mogło spowodować szkody dla Rzeczypospolitej Polskiej albo byłoby z punktu widzenia jej interesów niekorzystne, także w trakcie ich opracowywania oraz niezależnie od formy i sposobu ich wyrażania;- utrata mocy przez ustawę z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2791
- Data wpłynięcia: 2010-02-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o ochronie informacji niejawnych
- data uchwalenia: 2010-08-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 182, poz. 1228
2791
uzgadnianie składu delegacji reprezentujących Rzeczypospolitą Polską przed organizacjami
międzynarodowymi i krajowymi władzami bezpieczeństwa innych państw oraz ustalania
treści stanowisk przedstawianych przez takie delegacje ma stanowić skuteczne narzędzie do
występowania przed partnerami zagranicznymi zawsze z jednolitym stanowiskiem i jedną
reprezentacją, czego w obecnym stanie prawnym nie można w praktyce osiągnąć.
W § 2 określono przykładowo praktyczne sposoby zapewnienia efektywnej
organizacji i koordynacji współdziałania Szefa ABW i Szefa SKW. Mając na względzie,
że za organizację współdziałania zgodnie z art. 11 ust. 5 ustawy ma odpowiadać Szef ABW,
to jemu pozostawiono – po zasięgnięciu opinii Szefa SKW – ostateczny wybór konkretnych
środków.
W § 3 uszczegółowiono zakres tematyczny udzielanych Szefowi ABW przez Szefa
SKW informacji niezbędnych do pełnienia funkcji krajowej władzy bezpieczeństwa.
Pozostawiono Szefowi ABW określenie, po zasięgnięciu opinii Szefa SKW, innych
parametrów dotyczących tej formy współpracy (częstotliwość i rodzaj przekazywanych
informacji). Zapewniono również, że Szef ABW będzie udzielał Szefowi SKW informacji
w zakresie niezbędnym do zapewnienia skuteczności i jednolitości systemu ochrony
informacji niejawnych międzynarodowych.
W § 4 wskazano rodzaje działań jednej z instytucji (ABW lub SKW), w których
udział obserwatorów z instytucji drugiej może być uzasadniony. Uwzględniono również
sytuację, w której ze względu na szczególnie poważne trudności Szef SKW może odmówić
Szefowi ABW zgody na asystę podległych mu funkcjonariuszy. Nie przewidziano sytuacji
odwrotnej, gdyż żołnierze lub funkcjonariusze SKW będą mogli uczestniczyć w działaniach
ABW tylko w wyniku zaproszenia.
W § 5 wymienione zostały sprawy, które wymagają ujednolicenia zasad
postępowania, przy czym ostateczna decyzja co do sposobu postępowania w danej sprawie
należy do Szefa ABW. Zastrzeżono jednocześnie przypadki, w których można zachować
odmienność w sferze wojskowej i cywilnej.
W § 6 wskazano okoliczności wymagające uzgodnienia składu delegacji
reprezentujących Rzeczypospolitą Polską oraz ustalania treści stanowisk przedstawianych
przez takie delegacje. Zastosowano przy tym regułę wzajemnego informowania się w tym
zakresie oraz zasadę, że brak zastrzeżeń oznacza uzgodnienie sprawy. Także w tym
przypadku Szef ABW będzie miał decydujący głos w sprawach spornych.
W § 7 określono zakres danych przekazywanych sobie na zasadach wzajemności ze
zbiorów prowadzonych samodzielnie przez ABW i SKW.
W § 8 wskazano możliwość bezpośredniego współdziałania jednostek, komórek
organizacyjnych i funkcjonariuszy lub żołnierzy ABW i SKW oraz zawierania porozumień
określające szczegółowe formy współdziałania.
W § 9 przewidziano procedurę nadzoru współdziałania Szefa ABW i Szefa SKW
przez Przewodniczącego Kolegium do Spraw Służb Specjalnych. Podstawą ma być coroczna
ocena tego współdziałania dokonywana przez Szefa ABW, przedstawiana Szefowi SKW
a następnie, z ewentualnymi zastrzeżeniami Szefa SKW, Przewodniczącemu Kolegium do
Spraw Służb Specjalnych.
41-02-aa
8
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia ……………………….
w sprawie szczegółowego sposobu przygotowania i trybu przeprowadzania przez
Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Służbę Kontrwywiadu Wojskowego
kontroli stanu zabezpieczenia informacji niejawnych
(Dz. U. z dnia ………………….)
Na podstawie art. 12 ust. 6 ustawy z dnia _____________ o ochronie informacji
niejawnych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr_________________) zarządza się, co
następuje:
§ 1. 1. Rozporządzenie określa szczegółowy tryb przygotowania i prowadzenia kontroli
w zakresie ochrony informacji niejawnych, w tym uzgadniania kontroli w stosunku do
Kancelarii Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz
Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Kontrola obejmuje badanie:
1) stanu zabezpieczenia informacji niejawnych;
2) przestrzegania przepisów w zakresie ochrony informacji niejawnych;
3) prawidłowości prowadzenia postępowań sprawdzających, z wyłączeniem postępowań, o
których mowa w art. 23 ust. 5 ustawy;
4) stanu zabezpieczenia sieci lub systemów teleinformatycznych.
§ 2. Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, zwanej dalej „ABW” lub Szef Służby
Kontrwywiadu Wojskowego, zwanej dalej „SKW” w postępowaniu kontrolnym w
szczególności:
1) opracowuje ogólne założenia prowadzenia kontroli i sprawuje ogólny nadzór nad jej
realizacją;
2) reprezentuje podległe służby wobec innych organów, instytucji i podmiotów w sprawach
objętych działaniami kontrolnymi;
3) wykonuje czynności związane z rozpatrywaniem zastrzeżeń;
4) kieruje opracowaniem informacji o wynikach kontroli;
5) podejmuje działania zmierzające do wykorzystania uwag i wniosków przez adresatów
wystąpień pokontrolnych.
§
3. Upoważniony do przeprowadzania kontroli funkcjonariusz ABW lub
funkcjonariusz albo żołnierz SKW zwany dalej „kontrolerem”, wykonując czynności
kontrolne:
1) przeprowadza kontrolę w jednostce kontrolowanej, zgodnie z przepisami ustawy, trybem
określonym w rozporządzeniu oraz programem kontroli;
2) dokonuje w sposób wnikliwy i obiektywny ustaleń kontroli oraz rzetelnie je dokumentuje;
3) bierze udział w postępowaniu w sprawie rozpatrywania zastrzeżeń;
4) wykonuje inne zadania w zakresie postępowania kontrolnego, zlecone odpowiednio przez
Szefa ABW lub Szefa SKW.
§ 4. 1. ABW lub SKW prowadzi kontrole planowe na podstawie rocznego planu
kontroli, zatwierdzonego odpowiednio przez Szefa ABW lub Szefa SKW, po uzyskaniu opinii
Kolegium do Spraw Służb Specjalnych.
2. Szef ABW lub Szef SKW może zarządzić doraźną kontrolę, nieujętą w planie, jeżeli
uzyska informacje wskazujące na występowanie zagrożeń dla systemu zabezpieczenia
informacji niejawnych lub nieprawidłowości dotyczących postępowań sprawdzających.
§ 5. 1. Kontrole przeprowadza się na podstawie opracowanego programu kontroli.
Program kontroli wykonuje się w jednym egzemplarzu.
2. Program kontroli planowej zatwierdza upoważniony funkcjonariusz ABW lub
funkcjonariusz albo żołnierz SKW.
3. Program kontroli doraźnej zatwierdza odpowiednio Szef ABW lub Szef SKW.
4. Zmiany w programach kontroli zatwierdza upoważniony funkcjonariusz ABW lub
funkcjonariusz albo żołnierz SKW.
5. Program kontroli w stosunku do Kancelarii Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej oraz Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zatwierdza Prezes Rady
Ministrów, po uprzednim uzgodnieniu, określonych w tym programie czynności,
odpowiednio z Marszałkiem Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałkiem Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej lub Szefem Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
2
§
6. Przy opracowywaniu programu kontroli uwzględnia się w szczególności:
1) wyniki wcześniejszych kontroli;
2) wyniki analiz określonych problemów z zakresu ochrony informacji niejawnych;
3) informacje pochodzące od organów państwowych i samorządowych, jednostek
organizacyjnych i podmiotów, o których mowa w art. 1 ust. 2 ustawy;
4) opinie, wnioski oraz inne ustalenia w zakresie ochrony informacji niejawnych, dokonane
przez Kolegium do Spraw Służb Specjalnych.
§
7. W programie kontroli zamieszcza się w szczególności:
1) nazwę kontrolowanej jednostki organizacyjnej oraz jej dokładny adres;
2) oznaczenie i temat kontroli;
3) określenie kierunku badań kontrolnych i problemów wymagających oceny;
4) szczegółowe określenie zakresu przedmiotowego i podmiotowego kontroli;
5) wskazówki metodyczne, w odniesieniu do określenia sposobu i technik przeprowadzania
kontroli, zwłaszcza problemów, na które należy zwrócić szczególną uwagę w badaniach
kontrolnych, dowodów niezbędnych do dokonania ustaleń i sposobu ich badania, powiązania
tematyki z aktami normatywnymi, wskazówek o charakterze techniczno-organizacyjnym,
wzorów wykazów i zestawień;
6) ewentualne wskazanie potrzeby zasięgnięcia opinii biegłego lub powołania specjalisty;
7) szczegółowe założenia organizacyjne kontroli, w tym wskazanie kontrolera mającego ją
przeprowadzić.
§ 8. 1. Kontroler przeprowadza kontrolę na podstawie imiennego upoważnienia
określającego jednostkę kontrolowaną i podstawę prawną do podjęcia kontroli, wystawionego
przez upoważnionego funkcjonariusza ABW lub funkcjonariusza albo żołnierza SKW.
2. Upoważnienie sporządza się w jednym egzemplarzu, który załącza się do akt kontroli.
3. Upoważnienie podlega ścisłemu ewidencjonowaniu.
4. Wzór upoważnienia stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 9. 1. Kontroler dokumentuje przebieg i wyniki czynności kontrolnych, zakładając i
prowadząc w tym celu akta kontroli.
3
2. Akta kontroli obejmują w szczególności materiały dowodowe oraz inne dokumenty
wymienione w rozporządzeniu, które oznacza się klauzulą tajności, zgodnie z wymogami
określonymi w ustawie.
3. Akta kontroli prowadzi się zgodnie z tokiem dokonywanych czynności, włączając do
nich materiały dowodowe oraz protokół kontroli, wystąpienie pokontrolne, informację o
wykorzystaniu uwag i wykonaniu wniosków zawartych w wystąpieniu. Strony akt powinny
być ponumerowane, ponadto akta muszą być zszyte i umieszczone w teczce. Całość
klasyfikuje się według dokumentu o najwyższej klauzuli tajności. Akta kontroli rejestruje się
w ewidencji kontroli.
4. Na początku każdego tomu akt zamieszcza się wykaz dokumentacji zawartej w danym
tomie, wymieniając nazwy dokumentów i wskazując odpowiednie strony akt.
§ 10. 1. Zabezpieczenie materiału dowodowego zebranego w toku postępowania
kontrolnego w postaci dokumentu lub rzeczy potwierdza się protokołem zabezpieczenia
dokumentu lub rzeczy stanowiących materiał dowodowy, a ich zwrot potwierdza się
pokwitowaniem.
2. Wzór protokołu zabezpieczenia dokumentu lub rzeczy stanowiących materiał
dowodowy stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 11. 1. Załączniki do protokołu oględzin utrwalone za pomocą aparatury i środków
technicznych służących do utrwalania obrazu lub dźwięku zabezpiecza się w sposób
uniemożliwiający ich zamianę na inne.
2. Wzór protokołu oględzin stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§ 12. 1. Warunkiem przyjęcia przez kontrolera wyjaśnienia lub oświadczenia jest
wskazanie osoby składającej to wyjaśnienie lub oświadczenie oraz jej podpis. Warunkiem
przyjęcia wyjaśnienia jest ponadto wskazanie stanowiska służbowego osoby go składającej.
2. Wzór protokołu przyjęcia ustnych wyjaśnień stanowi załącznik nr 4 do
rozporządzenia.
3. Wzór protokołu przyjęcia ustnego oświadczenia stanowi załącznik nr 5 do
rozporządzania.
4