eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny

- znowelizowanie przepisów ustawy poprzez wprowadzenie penalizacji następujących czynów: doprowadzenia do zapłodnienia komórki jajowej poza organizmem matki (zapłodnienie in vitro), dokonywania eksperymentów na embrionach powstałych w taki sposób oraz handlu embrionami;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2741
  • Data wpłynięcia: 2009-10-23
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 66 dn. 06-05-2010

2741


Druk nr 2741

Warszawa, 7 października 2009 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:

- o zmianie ustawy - Kodeks karny.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Jana Filipa Libickiego.


(-) Krzysztof Borkowski; (-) Leszek Deptuła; (-) Lucjan Karasiewicz;
(-) Longin Komołowski; (-) Piotr Krzywicki; (-) Jan Filip Libicki; (-) Ewa
Malik; (-) Gabriela Masłowska; (-) Wojciech Mojzesowicz; (-) Mirosław
Pawlak; (-) Jerzy Polaczek; (-) Jerzy Rębek; (-) Jarosław Sellin; (-) Anna
Sobecka; (-) Franciszek Jerzy Stefaniuk; (-) Jacek Tomczak; (-) Kazimierz
Michał Ujazdowski; (-) Andrzej Walkowiak; (-) Edward Wojtas.
PROJEKT
Ust a w a
z dnia...
o zmianie ustawy - Kodeks karny


Ar t . 1 . W ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553, z
pó n. zm.) dodaje się art. 160a w brzmieniu:
"art. 160a § 1. Kto doprowadza do zapłodnienia ludzkiej komórki jajowej poza organizmem
matki (zapłodnienie in vitro) podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
§ 2 Kto dokonuje eksperymentów na embrionach powstałych w sposób opisany w §1, podlega
karze pozbawienia wolności na czas nie krótszy od lat 5 albo karze 25 lat pozbawienia
wolności.
§ 3 Kto uprawia handel embrionami powstałymi w sposób opisany w §1, podlega karze
pozbawienia wolności na czas nie krótszy od lat 3".


Ar t . 2 . Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia


Uz a sa dn ie n ie


1/ Potrzeba i cel wydania ustawy.

Potrzeba wydania ustawy wynika z obecnego stanu rzeczy w którym brak zakazu
tworzenia ludzkich zarodków poza organizmem matki jest ródłem wielu bulwersujących
nadużyć moralnych. Celem wydania ustawy jest uregulowanie tej materii przez całkowity zakaz
popełniania czynów, które godzą w godność ludzką i naruszają prawa człowieka.


2/ Rzeczywisty stan w dziedzinie, która ma być unormowana.

Rzeczywisty stan w dziedzinie która ma być unormowana to całkowity brak regulacji co
jest ródłem wielu bulwersujących nadużyć moralnych

3/
Różnica pomiędzy dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym.

Obecny stan prawny to całkowity brak regulacji, co jest ródłem wielu bulwersujących
nadużyć moralnych. Projektowany stan prawny to całkowity zakaz popełniania czynów, które
godzą w godność ludzką i naruszają prawa człowieka.

4/
Przewidywane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne.

a/ Skutki społeczne
Każdy człowiek ma prawo do tego, by do jego poczęcia doszło w organizmie matki.
1
Narusza prawa człowieka wszystko, co obraża jego godność. Znajdowanie się organizmu
ludzkiego w fazie embrionalnej poza ciałem matki stanowi dla niego zawsze bezpośrednie
zagrożenie życia. Tak jest wówczas, gdy do powstania danego embrionu nie doszło jedynie z
myślą o bezpośrednim umieszczeniu w organizmie matki i poddawany on jest zamrożeniu
[problem tzw. „zarodków dodatkowych”]. Ale również wtedy, gdy niedojście do umieszczenia
zarodka w organizmie matki wynika ze zmiany jej decyzji co do macierzyństwa, czy we
wszelkich tych wypadkach w których nie może do tego dojść mimo jej woli - z jakichś
powodów obiektywnych. Każdorazowo godność takich zarodków jest naruszona w sposób
fundamentalny przez to, że znajdują się w warunkach stanowiących bezpośrednie zagrożenie
dla życia. Zachodzi więc tu pełna analogia z wszelkimi innymi naruszeniami prawa do życia.

Jak z tego wynika, to przyrodzona godność ludzka domaga się całkowitego zakazu
procedur zapłodnienia in vitro. Oczekiwane skutki społeczne to wzrost świadomości
konieczności przestrzegania podstawowych praw człowieka.
Konsekwencją tak określonych uwarunkowań moralno – prawnych jest propozycja
umieszczenia nowego przepisu po art. 160 kk w rozdziale XIX [narażanie na bezpośrednie
niebezpieczeństwo utraty życia]. Ze względu na rodzaj chronionego dobra i podobieństwo
sytuacji zagrożenia, zaproponowana sankcja jest identyczna z tą, którą zawiera tenże art. 160
kk § 2 i § 3 proponowanych przepisów penalizują podejmowanie w stosunku do embrionów
ludzkich in vitro czynów jeszcze bardziej nagannych moralnie. Sankcje w tych wypadkach
zostały określone przez podobieństwo do czynów najbardziej podobnych, których zakazy
znajdują się w kodeksie karnym. Chodzi odpowiednio o art. 123 § 2 kk i 253 § 1 kk.


b/ Skutki finansowe.
Projekt
nie
pociąga za sobą bezpośrednich skutków finansowych.


c/ Skutki prawne.

Skutkiem prawnym jest dokonanie regulacji w obszarze który bezwzględnie się tego
domaga - przez zakaz popełniania czynów, które godzą w godność ludzką i naruszają prawa
człowieka. Skutki prawne są sposobem w tym zakresie koherentne ze skutkami społecznymi
opisanymi w pkt. a/.

5/
ródła finansowania.

Projekt ustawy nie pociąga za sobą obciążenie budżetu państwa lub budżetów jednostek
samorządu terytorialnego.

6/
Założenia projektów podstawowych aktów wykonawczych.

Projekt nie wymaga wydania aktów wykonawczych.

2
7/
Oświadczenie o zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej.

Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.


8/ Przeprowadzane konsultacje.

W ramach konsultacji projekt wraz z uzasadnieniem został przekazany następującym
podmiotom:
- Krajowa Rada Diagnostów Laboratoryjnych,
- Krajowa Rada Transplantacyjna,
- Naczelna Izba Lekarska,
- Prokurator Generalny.

Projekt
nie
był przedstawiany w wariantach.

3
Warszawa, 29 października 2009 r.
BAS-WAL-2262/09

Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy –Kodeks karny (przedstawiciel wnioskodawców:
poseł Jan Filip Libicki)


Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2002 r., Nr 23, poz. 398
ze zmianami) sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy zmierza do wprowadzenia zmian w ustawie z dnia 6
czerwca 1997 r.Kodeks karny (Dz. U. z 1997 r. Nr 88, poz. 553 ze zmianami).
Projektowane zmiany mają na celu penalizację następujących czynów:
doprowadzenia do zapłodnienia komórki jajowej poza organizmem matki
(zapłodnienie in vitro), dokonywania eksperymentów na embrionach powstałych
w taki sposób oraz handlu tymi embrionami.
Zgodnie z art. 2 projektu, ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od
dnia ogłoszenia.

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Materia, której dotyczy projekt jest objęta zakresem regulacji dyrektywy
2004/23/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r.
w sprawie ustalenia norm jakości i bezpiecznego oddawania, pobierania,
testowania, przetwarzania, konserwowania, przechowywania i dystrybucji
tkanek i komórek ludzkich (Dz. Urz. UE L 102 z 7.4.2004, str. 48; Polskie
wydanie specjalne rozdz. 15, t. 8, str. 291; dalej: dyrektywa 2004/23/WE).

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej

Dyrektywa 2004/23/WE nie obejmuje penalizacji czynów wymienionych
w projekcie ustawy ani wysokości kar. Postanowienia dyrektywy 2004/23/WE
regulują jednak kwestię zakazu dokonywania zapłodnienia in vitro,
eksperymentów na embrionach czy handlu embrionami. Art. 4 ust. 3 dyrektywy
2004/23/WE stanowi, że dyrektywa nie wpływa na decyzje państw
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: