Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o miarach
- projekt ma na celu implementację do prawa polskiego postanowień dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zblizenia ustawodawstw państw czlonkowskich odnoszących się do jednostek miar
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2731
- Data wpłynięcia: 2010-01-25
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o miarach
- data uchwalenia: 2010-03-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 66, poz. 421
2731
państw członkowskich UE w terminie do dnia 31 grudnia 2009 r. oraz ich stosowania w terminie
od dnia 1 stycznia 2010 r., projektowana ustawa wejdzie w życie z dniem ogłoszenia
w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, z wyjątkiem art. 1 pkt 3, który wejdzie w życie
po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Jednocześnie należy wskazać, że ważny interes państwa wymaga natychmiastowego wejścia
w życie omawianej regulacji i zasady demokratycznego państwa prawnego nie stoją temu na
przeszkodzie.
Pozostałe przepisy dyrektywy 2009/3/WE zostaną implementowane do prawa polskiego
rozporządzeniem Rady Ministrów zmieniającym rozporządzenie w sprawie legalnych jednostek
miar.
Projekt ustawy nie wymaga notyfikacji na podstawie § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597) –
stanowi w całości wdrożenie prawa wspólnotowego.
Projekt omawianej regulacji został umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej
Ministerstwa Gospodarki, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42,
poz. 337). aden podmiot nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem ustawy.
3
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana ustawa
Projektowana ustawa oddziałuje na organy administracji miar, jak również producentów,
podmioty wprowadzające przyrządy pomiarowe do obrotu oraz użytkowników tych przyrządów.
2. Konsultacje społeczne
Projektowana regulacja została przekazana do konsultacji społecznych z organami administracji
miar, producentami oraz następującymi podmiotami wprowadzającymi przyrządy pomiarowe do
obrotu, użytkownikami tych przyrządów i organizacjami gospodarczymi reprezentującymi
interesy ww. przedsiębiorców:
1) Krajową Izbą Gospodarczą,
2) Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
3) Business Centre Club,
4) Związkiem Pracodawców Przemysłu Urządzeń Pomiarowych,
5) Wojskowym Centrum Metrologii,
6) Polską Akademią Nauk,
7) Naczelną Organizacją Techniczną,
8) Polskim Centrum Akredytacji.
aden z zainteresowanych podmiotów nie zgłosił uwag ani propozycji zmian do treści
projektowanej regulacji.
3. Wpływ projektowanej ustawy na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie przedmiotowej regulacji nie spowoduje skutków dla dochodów i wydatków
budżetu państwa ani dla budżetu jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ projektowanej ustawy na rynek pracy
Wejście w życie projektowanej ustawy nie będzie miało zasadniczego wpływu na rynek pracy.
4
5. Wpływ projektowanej ustawy na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanej ustawy będzie miało pozytywny wpływ na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość. Możliwość stosowania dodatkowych oznaczeń w jednostkach
miar innych niż legalne jednostki miar powinna w szczególności ułatwić eksport towarów do
państw trzecich (np. Stany Zjednoczone), które wymagają stosowania innych jednostek miar.
6. Wpływ projektowanej ustawy na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanej ustawy nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
7. Wskazanie źródeł finansowania
Nie dotyczy.
01/27rch
5
TABELA ZBIE NO CI
TYTUŁ PROJEKTU:
Ustawa o zmianie ustawy – Prawo o miarach
TYTUŁ WDRA ANEGO AKTU PRAWNEGO / Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/3/WE z dnia 11 marca 2009 r.
WDRA ANYCH AKTÓW PRAWNYCH 1):
zmieniającej dyrektywę Rady 80/181/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw
członkowskich odnoszących się do jednostek miar (Dz. Urz. UE L 114 z 07.05.2009, str.10)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ 2)
Jedn. red.
3)
Tre ć przepisu UE
Koniecz Jedn. red.
Tre ć przepisu/ów projektu (*)
Uzasadnienie uwzględnienia w
-no ć
(*)
projekcie przepisów
wdro enia
wykraczających poza
minimalne wymogi prawa UE
T / N
(**)
Art. 1 pkt 2 artykuł 2 lit. a) otrzymuje brzmienie:
T Art. 1
Art. 6 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
W obecnie obowiązującej
dyrektywy
„a) Zobowiązania wynikające z
pkt 1 (w „Art. 6. 1. Obowiązek stosowania legalnych ustawie przepis ust. 2
2009/3/WE art. 1 dotyczą stosowanych przyrządów
zakresie jednostek miar dotyczy użytkowania brzmi następująco: „Art. 6.
pomiarowych, dokonywanych pomiarów
art. 6
przyrządów pomiarowych, wykonywania 2. Jednostki miar inne niż
oraz podawania wartości wielkości
ust. 1 i 2 pomiarów i wyrażania wartości wielkości określone w art. 5 mogą
wyrażonych w jednostkach miar.”
ustawy – fizycznych.
być stosowane w
Prawo o
gospodarce w dziedzinach:
miarach) 2. Jednostki miar inne niż legalne jednostki transportu morskiego,
miar mogą być stosowane, na mocy lotniczego i kolejowego,
porozumień międzynarodowych, w
na mocy porozumień
transporcie morskim, lotniczym i
międzynarodowych”.
kolejowym.”
Obecnie zaproponowane
brzmienie tego przepisu
jest konsekwencją nadania
nowego brzmienia
przepisowi art. 6 ust. 1
(wdrażającego art. 1 pkt 2
dyrektywy 2009/3/WE).
Art. 1 pkt 3 artykuł 3 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
T Art. 1
Art. 6 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
Projektowany art. 6 ust. 3
dyrektywy
„2. Dozwolone
jest stosowanie
pkt 1 (w
– zdanie drugie – zgodnie
2009/3/WE dodatkowych
oznaczeń.”.
zakresie „Art. 6. 3. Dopuszczalne jest stosowanie z art. 3 ust. 4 dyrektywy
art. 6 ust. dodatkowych oznaczeń wyrażonych w
80/81/WE wskazuje na
3 –
jednostkach miar innych niż legalne
nadrzędny, podstawowy
zdanie
jednostki miar. Oznaczenie wyrażone w charakter oznaczeń w
pierwsze legalnej jednostce miary ma charakter legalnych jednostkach
ustawy – nadrzędny, w szczególności musi być miar, w stosunku do
Prawo o wyrażane znakami nie mniejszymi niż znaki którego dodatkowe
miarach) wyrażające inną jednostkę miary.”
oznaczenie ma charakter
uzupełniający.
Projektowany przepis
wzorem ww. dyrektywy
nie precyzuje sposobu
realizacji wymogu
nadrzędności oznaczenia
wyrażonego w legalnych
jednostkach miar,
pozostawiając swobodę
adresatom ustawy. Jedyną
wyraźnie wyrażoną
gwarancją charakteru
oznaczenia wyrażonego w
legalnych jednostkach
miar jest nakaz używania
znaków nie mniejszych od
znaków używanych przy
oznaczeniu dodatkowym.
Art. 2 ust. 1 1. Państwa członkowskie przyjmują i
Art. 2
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie z dniem
dyrektywy
publikują, nie później niż dnia 31 grudnia
T
oraz
ogłoszenia, z wyjątkiem art. 1 pkt 3, który
2009/3/WE 2009 r., przepisy ustawowe, wykonawcze
odnośnik wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia
i administracyjne niezbędne do
do tytułu ogłoszenia.
wykonania niniejszej dyrektywy. Teksty
ustawy
tych przepisów przekazują niezwłocznie
1) Niniejsza ustawa w zakresie swojej
Komisji.
regulacji dokonuje wdrożenia dyrektywy
Państwa członkowskie stosują te przepisy
Parlamentu Europejskiego i Rady
od dnia 1 stycznia 2010 r.
2009/3/WE z dnia 11 marca 2009 r.
Przepisy
przyjęte
przez
państwa
zmieniającej dyrektywę Rady 80/181/EWG
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2731
› Pobierz plik