Rządowy projekt ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r.
projekt ustawy dotyczy przeprowadzenia spisu ludności i mieszkań w roku 2011 metodą mieszaną, czyli z wykorzystaniem systemów informacyjnych administracji publicznej oraz danych zbieranych w badaniu pełnym i reprezentacyjnym
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2683
- Data wpłynięcia: 2010-01-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r.
- data uchwalenia: 2010-03-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 47, poz. 277
2683
W 2009 r. kontynuowane były wydatki na modernizację i inwestycje, stanowiąc
ok. 74 % kwoty przeznaczonej na ten rok. rodki finansowe są konieczne na zakupy
systemów informatycznych do: integrowania danych spisowych pochodzących z różnych
źródeł ich pozyskiwania, następnie do opracowania wyników spisu i ich udostępniania oraz
archiwizacji, do monitorowania i zarządzania przebiegiem spisu. Trwać będzie – rozpoczęty
w 2008 r. – zakup infrastruktury serwerowej, wyposażenie studiów call-center, rozbudowa
oraz modernizacja infrastruktury sieci GUS i urzędów statystycznych w celu dostosowania
do przewidywanego nasilenia spływu danych drogą internetową, a ponadto unowocześnienie
poligraficznego parku maszynowego do opracowania publikacji tradycyjnych
i elektronicznych. Znaczącą pozycją (ok. 8 %) są wydatki osobowe i bezosobowe z funduszu
wynagrodzeń. W ramach rezerwy celowej na 2009 r. na prace przygotowawcze do obu spisów
powszechnych przyznana została kwota 102 563 tys. zł. Z tej kwoty – dla możliwości
kontynuowania procedur przetargowych z 2008 r. – 17 764 tys. zł przeznaczone zostało na
pokrycie zobowiązań wynikających z realizacji przetargów (rozpoczętych w 2008 r.).
Dodatkowy załącznik do uzasadnienia stanowi tabela, w której pokazano kwoty wydatków na
spisy powszechne w latach 2009 i 2010 w podziale na zadania i miesiące wydatkowania.
W roku 2010 r. nastąpi kolejny etap modernizacji infrastruktury, inwestycji (w tym
zakup urządzeń, przyrządów i nośników do masowego zebrania danych spisowych –
jak komputery przenośne) i prac programistycznych. Udział tego etapu prac
w kosztach 2010 r. stanowi ok. 75 %. Wydatki rzędu ok. 9 % będą stanowić dodatkowe
wynagrodzenia (w tym dla pracowników Centralnego Biura Spisowego i Zespołu
Metodologii i Analiz oraz wojewódzkich biur spisowych). Znaczną kwotę (ok. 14 %)
przewidziano również na rezerwę z przeznaczeniem na trudne do oszacowania w chwili
obecnej wydatki związane z wdrażaniem nowej metody realizacji spisu.
W 2011 r., czyli w roku spisu, poniesione zostaną zasadnicze koszty, stanowiąc
ok. 58 % całości wydatków na spis. W omawianym roku największy koszt (ok. 81 %) będzie
stanowić opłacenie działania wojewódzkich i gminnych biur spisowych
oraz wynagrodzenie rachmistrzów spisowych. W celu realizacji zadań wojewódzkich biur
spisowych konieczne będzie dodatkowe zatrudnienie (80 etatów w urzędach statystycznych),
przyznanie dodatków spisowych (160 dodatków spisowych miesięcznie) dla stałych
pracowników US za wykonywanie dodatkowych obowiązków (poza godzinami służbowymi)
28
oraz nagrody i dodatki spisowe dla osób wykonujących czynności gminnych biur spisowych.
Przewiduje się stawkę za spisanie 1 osoby w kwocie 3 zł w spisie powszechnym, 10 zł
w badaniu reprezentacyjnym – dla rachmistrzów spisowych, zbierających dane metodą CAPI
oraz 3 zł dla ankieterów statystycznych, zbierających dane metodą CATI. Zakładane stawki
obejmują prace związane z przygotowaniem się do badania (nauka własna), zebraniem
danych od osób objętych spisem oraz wydatki ponoszone na dojazdy do mieszkań
i budynków (w przypadku rachmistrzów spisowych). Znaczną kwotę (ok. 8 %) będą stanowić
wydatki inwestycyjne, w tym: usługi telekomunikacyjne call-center, dzierżawa łączy
telekomunikacyjnych, zwiększenie przepustowości łączy internetowych i WAN, łączność
z biurami gminnymi na czas spisu.
W 2012 r. (ok. 69 % kosztów tego roku) i w 2013 r. (100 % kosztów tego roku)
zasadnicze koszty będą ponoszone na opracowanie, analizę i udostępnianie wyników spisu
oraz na analizy i opracowania studialne. Oznacza to, że w 2012 r. konieczne będzie
utrzymanie dodatkowego zatrudnienia w centrali GUS (48 etatów).
Szczegółową specyfikację kosztów spisu zawiera załącznik do uzasadnienia.
W pozycji „inne prace i wydatki” zawartych jest szereg prac do wykonania
i wydatków do poniesienia w latach 2008 – 2011. Obejmują one m.in. wydatki rzeczowe
związane z funkcjonowaniem biur spisowych (wojewódzkich i gminnych), studiów call-
-center, wydatków na spis próbny i kontrolny. Największą pozycję w tej grupie wydatków –
ok. 56 % – stanowi rezerwa, która jest niezbędna do realizacji tak trudnego przedsięwzięcia
jak spis powszechny. Są to środki przeznaczone także na zadania wynikające ze zmiany
metody realizacji spisu. W chwili obecnej prowadzone są w resorcie statystyki prace
pilotażowe, których wynikiem będzie oszacowanie skali zastosowania różnych metod
gromadzenia danych spisowych, w tym pobierania danych ze źródeł administracyjnych
i wynikająca stąd liczba rachmistrzów spisowych do zatrudnienia. Ponadto należy liczyć się
z koniecznością wzrostu opłat za wynajem pomieszczeń na biura spisowe czy wypłat
odszkodowań za szkody poniesione przez rachmistrzów.
W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1166/2008 z dnia
19 listopada 2008 r. w sprawie badań struktury gospodarstw rolnych i badania metod
29
produkcji rolnej oraz uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 571/88 (Dz. Urz. UE L
321 z 1.12.2008, str. 14) przewidziany jest obowiązek dla państw członkowskich
przeprowadzenia badania struktury gospodarstw rolnych w 2010 r. Rzeczpospolita Polska
w stanowisku Rządu przyjętym przez Komitet Europejski RM w dniu 30 maja 2007 r. uznała
ten zapis.
Natomiast w rozporządzeniu nr 763/2008 pierwszym rokiem referencyjnym spisu jest
rok 2011. Zostało to również potwierdzone w stanowisku Rządu RP z dnia 13 marca 2007 r.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Nie będzie miała wpływu. Przez krótki okres będą zawierane umowy zlecenia
z rachmistrzami spisowymi, a także konieczne będzie zatrudnienie w jednostkach służb
statystyki publicznej ok. 128 nowych pracowników.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Bez wpływu.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Uzyskane w wyniku spisu informacje statystyczne będą mogły być wykorzystane
do podejmowania działań w poszczególnych regionach.
57-12-tg
30
Specyfikacja kosztów Narodowego Spisu Powszechnego (w cenach 2007 r.) wg głównych grup wydatków
Załącznik do uzasadnienia
Termin spisu - kwiecień-czerwiec 2011
Jednostka
Koszt ogółem (brutto) w zł
Stawka za
wykonu-
Jednost-
Liczba
w tym w latach:
L.p.
Rok
Grupy wydatków
jednostkę w
jąca
ka miary
jednostek
razem
zł
zadanie
2 008
2 009
2 010
2 011
2 012
2 013
1.
Przygotowanie operatów spisowych, w tym zasobów mapowych
2008
Oprogramowanie tworzenia operatu (do GUS,
łączenia zbiorów NOBC, PESEL, EGiB, COIS, US
bazy danych abonentów telefonicznych) w Łodzi
godzina
16 320,00
18,22
297 350,40
297 350,40
2008, Pozyskanie baz danych abonentów
2010 telefonicznych (telefonii stacjonarnej i
bezpłatnie na podstawie zapisów w ustawie
komórkowej) i bazy kodów adresowych GUS
o spisie
GUS,
2008, Parowanie zbiorów NOBC ze zbiorami
COIS, US
2010 j.w. w celu uzyskania "formularza N-obw" w Łodzi
godzina
8 160,00
18,22
148 675,20
7 433,76
141 241,44
2008, Aktualizacja wojewódzkiego operatu
2010 spisowego w US
US
godzina
68 000,00
13,05
887 400,00
177 480,00
709 920,00
Aktualizacja gminnego operatu
2009, spisowego w urzędach gmin (dotacje dla
mieszka-
2011 gmin)
UG
nie (adres)
13 035 000,00
0,80
10 428 000,00
28 000,00
10 400 000,00
Pozyskanie punktów adresowych ze
2008
bezpłatnie na podstawie zapisów w ustawie
współrzędnymi geograficznymi
GUS
o spisie
Pozyskanie map cyfrowych i
2008, przystosowanie ich do potrzeb statystyki
2010 publicznej
GUS, US
160 000,00
80 000,00
80 000,00
Przekształcenie map i szkiców
koszty dotyczą skanowania i archiwizowania
sytuacyjnych dotychczas
map papierowych, wektoryzowania do
2008 wykorzystywanych - na mapy i szkice
granic obrębów geodezyjnych, rejonów
cyfrowe, opatrzone punktami adresowymi
statystycznych i obwodów spisowych oraz
o współrzędnych x, y
GUS, US
zakupu sprzętu i oprogramowania
3 000 000,00
1 000 000,00
2 000 000,00
Razem
14 921 425,60
1 562 264,16
2 028 000,00
931 161,44
10 400 000,00
0,00
0,00
2.
Szkolenia wyspecjalizowanego personelu
Szkolenia z zakresu GIS - dla
2008 pracowników GUS i US
GUS
osobodni
400,00
114,72
45 888,00
45 888,00
Szkolenia centralne do spisu dla
2010 pracowników GUS i koordynatorów w US GUS
osobodni
240,00
114,72
27 532,80
27 532,80
Szkolenia pracowników biur spisowych i
2011 call center
US
szkolenie
866,00
500,00
433 000,00
433 000,00
Szkolenia rachmistrzów (organizacja,
2011 metodologia, GIS)
US
szkolenie
1 330,00
500,00
665 000,00
665 000,00
COIS/firma
2011 Informatyczne
zewn.
szkolenie
400,00
500,00
200 000,00
200 000,00
Jednostka
Koszt ogółem (brutto) w zł
Stawka za
wykonu-
Jednost-
Liczba
w tym w latach:
L.p.
Rok
Grupy wydatków
jednostkę w
jąca
ka miary
jednostek
razem
zł
zadanie
2 008
2 009
2 010
2 011
2 012
2 013
Razem
1 371 420,80
45 888,00
0,00
27 532,80
1 298 000,00
0,00
0,00
3.
Przeprowadzenie badań pilotażowych i spisu - wydatki osobowe i bezosobowe z funduszu wynagrodzeń
Badanie pilotażowe na terenie woj.
GUS, US w
2008 mazowieckiego
Warszawie godzina
20 400,00
17,48
356 592,00
356 592,00
Badanie pilotażowe na terenie całego
2008 kraju
GUS, US
godzina
153 000,00
17,48
2 674 440,00
2 674 440,00
Tworzenie eksperymentalnej bazy
2008 porównawczej z danymi pochodzącymi
ze źródeł administracyjnych
US
godzina
163 200,00
13,05
2 129 760,00
2 129 760,00
Tworzenie ostatecznej bazy
2010 porównawczej z danymi pochodzącymi
ze źródeł administracyjnych
US
godzina
163 200,00
13,05
2 129 760,00
2 129 760,00
2008 - Centralne Biuro Spisowe - wydatki
dodatek
2012
osobowe (dodatki spisowe)
CBS
spisowy
1 944,00
1 500,00
2 916 000,00
648 000,00
648 000,00
648 000,00
648 000,00
324 000,00
2008 - Centralne Biuro Spisowe - wydatki
2012
osobowe (dodatkowe zatrudnienie)
CBS
etat
1 680,00
4 000,00
6 720 000,00
1 344 000,00
1 344 000,00
1 344 000,00
1 344 000,00
1 344 000,00
2008 - Zespół Metodologii i Analiz - wydatki
dodatek
2012
osobowe (dodatki spisowe)
ZMiA
spisowy
1 296,00
1 500,00
1 944 000,00
684 000,00
360 000,00
360 000,00
360 000,00
180 000,00
2008 - Zespół Metodologii i Analiz - wydatki
2012
osobowe (dodatkowe zatrudnienie)
ZMiA
etat
1 200,00
4 000,00
4 800 000,00
960 000,00
960 000,00
960 000,00
960 000,00
960 000,00
Utworzenie i działanie biur spisowych
2008 - szczebla wojewódzkiego - wydatki
dodatek
2011
osobowe (dodatki spisowe)
WBS
spisowy
2 000,00
1 200,00
2 400 000,00
96 000,00
384 000,00
384 000,00
1 536 000,00
Utworzenie i działanie biur spisowych
2008 - szczebla wojewódzkiego - wydatki
2011
osobowe (dodatkowe zatrudnienie)
WBS
etat
1 000,00
3 000,00
3 000 000,00
120 000,00
480 000,00
480 000,00
1 920 000,00
2009, Utworzenie i działanie biur spisowych
2011
szczebla gminnego - wydatki osobowe
GBS
gmina
2 504,00
35 000,00
87 640 000,00
140 000,00
87 500 000,00
2009, Utworzenie i działanie call center -
2011
wydatki osobowe
US
call center
20,00
7 200,00
144 000,00
28 800,00
115 200,00
teleankie-
2011 Call center - spis metodą CATI
ter
formularz
3 820 000,00
3,00
11 460 000,00
11 460 000,00
Zebranie informacji spisowych przez
2011 Internet
US
formularz
9 550 000,00
x
0,00
rachmis-
2011 Rachmistrze spisowi - spis podstawowy trze
formularz
26 740 000,00
3,00
80 220 000,00
80 220 000,00
Rachmistrze spisowi - spis
rachmis-
2011 reprezentacyjny
trze
formularz
5 730 000,00
10,00
57 300 000,00
57 300 000,00
2008 - Prace w US - wynagrodzenie za pracę w
2012
godzinanch pozasłużbowych
US
godzina
734 400,00
13,05
9 583 920,00
2 129 760,00
2 129 760,00
2 129 760,00
2 129 760,00
1 064 880,00
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2683
› Pobierz plik