Rządowy projekt ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r.
projekt ustawy dotyczy przeprowadzenia spisu ludności i mieszkań w roku 2011 metodą mieszaną, czyli z wykorzystaniem systemów informacyjnych administracji publicznej oraz danych zbieranych w badaniu pełnym i reprezentacyjnym
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2683
- Data wpłynięcia: 2010-01-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r.
- data uchwalenia: 2010-03-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 47, poz. 277
2683
poz. 2039, z późn. zm.).
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 5 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt ustawy został
zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie www.stat.gov.pl w dacie
przekazania do uzgodnień międzyresortowych. aden z uprawnionych podmiotów nie zgłosił
zainteresowania przedmiotowym projektem.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
23
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu prawnego
Projekt oddziałuje na podmioty wymienione w projekcie zobowiązane do przekazania
do bazy danych NSP 2011 drogą elektroniczną danych zgromadzonych w prowadzonych
przez te organy systemach informacyjnych:
− organy administracji rządowej (Minister Finansów, Minister Spraw Wewnętrznych
i Administracji, Minister Sprawiedliwości, Szef Urzędu do Spraw Cudzoziemców,
Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia
Społecznego, Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia, Główny Geodeta Kraju,
Prezes Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych),
− organy samorządu terytorialnego (marszałkowie województw, starostowie,
wójtowie, burmistrzowie, prezydenci miast),
− organy administracji publicznej, spółdzielnie mieszkaniowe i inne podmioty
administrujące budynkami mieszkalnymi,
− przedsiębiorcy wykonujący działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży energii
elektrycznej,
− dostawcy publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych.
Ponadto projekt oddziałuje na:
− Telewizję Polską Spółka Akcyjna,
− Polskie Radio Spółka Akcyjna i spółki radiofonii regionalnej,
− jednostki statystyki publicznej,
− osoby fizyczne.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Konsultacje międzydziałowe
W ramach uzgodnień międzydziałowych projekt został przekazany do zaopiniowania
członkom Rady Ministrów, Szefowi Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Urzędowi Komitetu
Integracji Europejskiej, Rządowemu Centrum Legislacji, do urzędów administracji rządowej
(Urzędu do Spraw Cudzoziemców, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji
Wywiadu, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego,
Narodowego Funduszu Zdrowia, Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii, Urzędu
24
Komunikacji Elektronicznej, Urzędu Regulacji Energetyki, Państwowego Funduszu
Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji) oraz do
wojewodów i marszałków województw.
Projekt ustawy został również uzgodniony z Komitetem Rady Ministrów ds.
Informatyzacji i Łączności, Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego, a także
Generalnym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych.
Zakres i wyniki konsultacji społecznych
W ramach konsultacji społecznych projekt został przekazany do zaopiniowania
do organizacji społecznych, instytutów naukowo-badawczych oraz umieszczony na stronie
internetowej GUS.
W ramach konsultacji społecznych projekt został przesłany do przewodniczących:
NSZZ „Solidarność”, Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych, Forum
Związków Zawodowych, a także do Business Center Club – Związku Pracodawców, Związku
Powiatów Polskich, Federacji Związków Gmin i Powiatów RP, Zarządu Związku Miast
Polskich, Związku Gmin Wiejskich RP, Unii Metropolii Polskich, Krajowej Izby
Gospodarczej, Stowarzyszenia MONAR, instytucji naukowych i badawczych, uczelni
wyższych oraz kościołów i związków wyznaniowych, związków mniejszości narodowych
i etnicznych w Polsce.
Od marszałków województw: małopolskiego i kujawsko-pomorskiego wpłynęły
uwagi dotyczące rozszerzenia listy badanych cech m.in. o zagadnienia dotyczące: aktywności
obywatelskiej, kulturalnej, turystycznej i sportowej, poziomu zamożności ludności
i ekonomicznych uwarunkowań kształtujących jakość życia, obsługi mieszkańców w zakresie
podstawowej infrastruktury społecznej itp. Uwagi te nie zostały uwzględnione z powodu
ograniczonych możliwości rozszerzania tematyki NSP 2011, ponadto część z nich jest
uwzględniona w bieżących badaniach ankietowych i sprawozdawczości statystycznej.
Częściowo uwzględniona została uwaga Polskiej Rady Ekumenicznej przez
wprowadzenie zapisu o dobrowolności odpowiedzi na pytanie o przynależność wyznaniową
do kościoła lub związku wyznaniowego. Uzyskane w drodze spisu powszechnego dane
o wyznaniu ludności Polski będą stanowić cenne uzupełnienie do informacji pozyskiwanych
25
w ramach stałego badania kościołów i wyznań. Instytut Gospodarki Przestrzennej
i Mieszkalnictwa wnioskował o dodanie do materii ustawowej pytania na temat ilości
mieszkań i domów, jakie respondent ma w dyspozycji, ich typu własności, daty oraz sposób
nabycia. Propozycja rozszerzenia zakresu spisu o te informacje nie została uwzględniona z
uwagi na fakt, że są to tzw. tematy drażliwe. Pracownicy instytucji naukowych i badawczych
poruszyli tematykę opracowania i upowszechniania wyników spisu, w szczególności
określenia poziomu dezagregacji danych.
Nie wpłynęły uwagi ze strony: związków zawodowych, Business Center Club,
Krajowej Izby Gospodarczej, Związku Powiatów Polskich, Zarządu Związków Miast
Polskich, Federacji Regionalnych Związków Gmin i Powiatów, Unii Metropolii Polskich,
Unii Miasteczek Polskich, Związku Gmin Wiejskich RP, Instytutu Studiów nad Rodziną
UKSW, Chrześcijańskiej Akademii Teologii, Związku Niemieckich Stowarzyszeń Społeczno-
-Kulturalnych w Polsce, Zarządu Głównego Białoruskiego Towarzystwa Społeczno-
-Kulturalnego, Stowarzyszenia Romów w Polsce, Towarzystwa Społeczno–Kulturalnego
ydów w Polsce, Związku Ukraińców w Polsce, Stowarzyszenia Litwinów w Polsce,
Zjednoczenia Łemków, Związku Karaimów Polskich, Zarządu Głównego Towarzystwa
Słowaków w Polsce, Kurii Metropolitalnej Warszawskiej, Kościoła Ewangelicko-
-Augsburskiego w RP, Towarzystwa „Strażnica” Związku Wyznania wiadków Jehowy,
Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego SAC, CARITAS Polska, Stowarzyszenia
MONAR.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych
Szacunkowy koszt spisu w 2011 r. został określony na kwotę 535,1 mln zł (w cenach
z 2007 r.). Koszty związane z wykonaniem poszczególnych etapów prac spisowych (w mln zł
i wg cen z 2007 r.) kształtować się będą następująco:
1) przygotowanie operatu spisowego, w tym zasobów mapowych – 14,9,
2) szkolenia wyspecjalizowanego personelu – 1,4,
3) wydatki osobowe i bezosobowe z funduszu wynagrodzeń – 275,4,
4) formularze spisowe i inne materiały – 4,4,
5) modernizacja infrastruktury, inwestycje, prace projektowo-programowe – 154,1,
6) popularyzacja – 8,1,
7) opracowanie, analiza i udostępnianie wyników – 14,1,
8) inne prace i wydatki – 62,7.
26
Zakłada się, że koszty prac związanych z przygotowaniem, przeprowadzeniem
oraz opracowaniem wyników narodowego spisu powszechnego ludności i mieszkań
ponoszone będą w latach 2008 – 2013.
W 2008 r. największą pozycję – ok. 41 % stanowiły wydatki związane z opłaceniem
dodatkowej pracy osób zaangażowanych do wykonywania prac spisowych. Już od 2008 r.
planowano zwiększenie zatrudnienia w resorcie statystyki o 48 etatów w GUS i 20 etatów
w urzędach statystycznych (po 5 etatów w każdym z 4 US realizujących spis próbny).
Znaczne wydatki – ok. 30 % – planowano na modernizację infrastruktury i inwestycje.
Ponadto wszczęto cztery postępowania o udzielenie zamówień publicznych na usługi, sprzęt
i oprogramowanie do realizacji prac spisowych. Ostatnią znaczącą pozycją w kosztach 2008 r.
(ok. 6 %) były prace związane z przygotowaniem wykazu adresowo-mieszkaniowego,
a w tym zasobów mapowych (przekształcanie map i szkiców sytuacyjnych papierowych na
cyfrowe, opatrzone punktami adresowymi o współrzędnych geodezyjnych x,y, łącznie
z zakupem sprzętu i oprogramowania). Plany zostały częściowo zmodyfikowane w związku
z tym, że środki na wykonanie ww. zadań zostały przyznane dla GUS zbyt późno
i w niepełnym wymiarze.
Zgodnie z opinią nr 24 Komisji Finansów Publicznych w sprawie zmiany
przeznaczenia rezerwy celowej uchwaloną w dniu 12 czerwca 2008 r. dla Głównego Urzędu
Statystycznego przyznane zostały środki w wysokości 40
000 tys. zł na prace
przygotowawcze do PSR 2010 i NSP 2011 oraz przeklasyfikowanie wg PKD 2007
działalności podmiotów wpisanych do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki
narodowej REGON. Nie został przy tym zwiększony limit zatrudnienia i wydatki na
wynagrodzenia. Z ww. kwoty 20 816 tys. zł zostało przeznaczone na prace przygotowawcze
do obu spisów, co oznacza pokrycie ok. 44 % faktycznych potrzeb. Wobec zaistniałych
warunków finansowych i kadrowych GUS koncentrował się na dokonaniu w 2008 r.
najważniejszych zakupów usług i inwestycji, bez których nie może być mowy o realizacji
w 2009 r. kolejnych prac. Z omawianej kwoty wydatkowanych zostało 3 051 tys. zł,
natomiast 17 764 tys. zł zaangażowanych zostało w procedury przetargowe wszczęte
w 2008 r., ale ze względu na krótki termin realizacji przetargi nie zostały rozstrzygnięte,
a środki nieuznane przez Ministra Finansów jako niewygasające, co spowodowało
konieczność zabezpieczenia tych środków w 2009 r.
27
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2683
› Pobierz plik