eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz ustawy - Prawo ochrony środowiska

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz ustawy - Prawo ochrony środowiska

projekt ustawy dotyczy zmiany koncepcji sprawowania nadzoru nad jakością wody w kąpielisku czy miejscu wykorzystywanym do kąpieli

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2667
  • Data wpłynięcia: 2010-01-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo wodne
  • data uchwalenia: 2010-03-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 44, poz. 253

2667

i sposób nieodpłatnego przekazywania informacji niezbędnych do oceny i klasyfikacji
wody w kąpielisku.”;

12) art. 163 otrzymuje brzmienie:
„Art. 163. 1. Organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej, w ramach kontroli urzędowej,
dokonują:
1) oceny jakości wody w kąpielisku pod względem spełniania wymagań określonych
w przepisach wydanych na podstawie art. 50 ust. 3:
a)
bieżącej,
b) sezonowej,
c) czteroletniej;
2) klasyfikacji jakości wody w kąpielisku pod względem spełniania wymagań
określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 50 ust. 3, określając ją jako:
a) niedostateczną,
b) dostateczną,
c) dobrą,
d) doskonałą.
2. Kontrola urzędowa obejmuje:
1) wyznaczenie punktów pobierania próbek wody z kąpieliska do badań;
2) pobieranie, transport i badanie próbek wody z kąpieliska metodami
referencyjnymi, określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 50 ust. 3,
przed sezonem oraz w
przypadku zaistnienia sytuacji mogącej powodować
pogorszenie jakości wody w kąpielisku;
3) ocenę prowadzonej kontroli wewnętrznej;
4) ocenę i klasyfikację jakości wody w kąpielisku.
3. Kontrolę oceny jakości wody w kąpielisku pod względem spełniania wymagań
określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 50 ust. 3 prowadzi również
organizator kąpieliska.
4. Kontrola wewnętrzna obejmuje:
1) ustalenie do dnia 15 czerwca w porozumieniu z właściwym państwowym
powiatowym inspektorem sanitarnym harmonogramu pobrania próbek wody
z kąpieliska w sezonie kąpielowym;
10
2) systematyczne wizualne nadzorowanie wody w kąpielisku i wody zasilającej
kąpielisko pod kątem występowania zanieczyszczeń niekorzystnie wpływających
na jakość wody i stanowiących zagrożenie zdrowia kąpiących się osób;
3) pobieranie próbek wody w kąpielisku w punktach ustalonych z właściwym
państwowym powiatowym inspektorem sanitarnym;
4) pobieranie dodatkowych próbek wody w kąpielisku w terminie 7 dni po ustaniu
krótkoterminowego zanieczyszczenia;
5) badanie wody z kąpieliska, w zakresie i metodami referencyjnymi zgodnymi
z przepisami wydanymi na podstawie art. 50 ust. 3;
6) dokumentowanie i niezwłoczne przekazywanie wyników badań właściwemu
państwowemu powiatowemu inspektorowi sanitarnemu;
7) informowanie właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego
o wystąpieniu zmian, które mogłyby mieć wpływ na pogorszenie jakości wody
w kąpielisku, oraz o każdym zawieszeniu harmonogramu poboru próbek wody
z kąpieliska w ramach kontroli wewnętrznej i jego przyczynach;
8) informowanie kąpiących się osób o jakości wody w kąpielisku i zaleceniach
organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej.”;

13) po art. 163 dodaje się art. 163a – 163d w brzmieniu:
„Art. 163a. 1. Harmonogram pobrania próbek wody z kąpieliska uwzględnia terminy
pobierania i analizy nie mniej niż czterech próbek w sezonie kąpielowym, w okresie
funkcjonowania kąpieliska, tak aby przerwa między badaniami nie przekraczała
miesiąca.
2. Stosowanie harmonogramu pobrania próbek wody z kąpieliska może zostać
zawieszone w przypadku wystąpienia sytuacji wyjątkowej, będącej zdarzeniem
mającym niekorzystny wpływ na jakość wody w kąpielisku, o prawdopodobieństwie
występowania mniejszym niż raz na cztery lata. Niezwłocznie po ustaniu sytuacji
wyjątkowej należy powrócić do stosowania obowiązującego harmonogramu
i uzupełnić brakujące próbki nowymi.
3. W przypadku zawieszenia stosowania harmonogramu pobrania próbek wody
z kąpieliska właściwy państwowy powiatowy inspektor sanitarny sporządza
sprawozdanie, przedstawiając przyczyny zawieszenia, i przekazuje je Głównemu
11
Inspektorowi Sanitarnemu, celem przekazania wraz ze sprawozdaniem rocznym
Komisji Europejskiej.

Art. 163b. 1. W przypadku stwierdzenia w wyniku przeprowadzonej kontroli
wewnętrznej lub urzędowej, że woda w
kąpielisku nie spełnia wymagań,
w szczególności wystąpienia krótkotrwałego zanieczyszczenia lub nadmiernego
zakwitu sinic, państwowy powiatowy inspektor sanitarny zobowiązuje organizatora do
ustalenia przyczyny zanieczyszczenia i podjęcia działań dla ochrony zdrowia
ludzkiego i poprawy jakości wody.
2. Państwowy powiatowy inspektor sanitarny podejmuje działania mające na celu
ochronę zdrowia ludzkiego i w razie konieczności wprowadza zakaz kąpieli w danym
sezonie kąpielowym albo tymczasowy zakaz kąpieli, zawiadamia organizatora
kąpieliska i właściwego miejscowo wójta, burmistrza lub prezydenta miasta w celu
niezwłocznego rozpowszechnienia informacji o wprowadzonym zakazie za pomocą
środków masowego przekazu oraz organizatora w celu zamieszczenia takiej
informacji w miejscu oznaczenia kąpieliska oraz w jego pobliżu.
3. Państwowy powiatowy inspektor sanitarny wprowadza stały zakaz kąpieli,
w
przypadku gdy jakość wody w kąpielisku została zaklasyfikowana jako
niedostateczna w 5 kolejnych sezonach kąpielowych.
4. W przypadku kąpielisk zlokalizowanych w częściach wód przekraczających granicę
państwa bądź zlokalizowanych przy niej właściwy państwowy powiatowy inspektor
sanitarny informuje o działaniach podjętych zgodnie z ust. 2 również państwowego
wojewódzkiego inspektora sanitarnego, celem zawiadomienia odpowiednich władz
państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
5. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 – 4, wójt, burmistrz lub prezydent miasta,
organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz organizator kąpieliska przekazują
społeczeństwu informacje dotyczące jakości wody w kąpielisku w sposób niebudzący
wątpliwości co do stwierdzonych zagrożeń.

Art. 163c. 1. Państwowa Inspekcja Sanitarna gromadzi, weryfikuje, analizuje i ocenia
dane uzyskane w wyniku kontroli jakości wody w kąpielisku.
12
2. Główny Inspektor Sanitarny sporządza po sezonie kąpielowym sprawozdanie o jakości
wody w kąpieliskach i przekazuje je corocznie do dnia 31 grudnia Komisji
Europejskiej wraz z informacją o podjętych środkach zarządzania oraz przypadkach
i przyczynach zawieszenia stosowania harmonogramu poboru próbek wody w ramach
kontroli wewnętrznej.
3. Państwowa Inspekcja Sanitarna prowadzi i aktualizuje internetowy serwis
kąpieliskowy zawierający informacje dotyczące kąpielisk, w szczególności:
1) wykaz kąpielisk;
2) klasyfikację wody w każdym kąpielisku na przestrzeni ostatnich trzech lat oraz
profilu wody w kąpielisku, włączając wyniki kontroli przeprowadzone na
podstawie art. 163 ust. 1 i 4;
3) bieżącą ocenę jakości wody w kąpielisku;
4) informację o zakazie kąpieli wraz ze wskazaniem przyczyn zakazu oraz
informację o innych zaleceniach dotyczących jakości wody;
5) ogólny opis wody w kąpielisku, sporządzony w oparciu o profil wody
w kąpielisku, przedstawiony w języku nietechnicznym;
6) informacje o:
a) możliwości występowania krótkotrwałych zanieczyszczeń,
b) liczbie dni, w których kąpiel była zakazana w czasie poprzedniego sezonu
kąpielowego, z uwagi na takie zanieczyszczenie,
c) ostrzeżeniu o każdym takim występującym lub przewidywanym
zanieczyszczeniu
– w przypadku wód w kąpieliskach, w których można spodziewać się wystąpienia
krótkotrwałych zanieczyszczeń;
7) dane o rodzaju oraz spodziewanym czasie trwania sytuacji wyjątkowej, której
występowania nie przewiduje się przeciętnie częściej niż raz na cztery lata.

Art. 163d. Badania jakości wody, o których mowa w art. 163 ust. 2 i 4, wykonują laboratoria,
o których mowa w art. 12 ust. 4 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym
zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.”;

14) w art. 193 dodaje się pkt 5 i 6 w brzmieniu:
13
„5) nie prowadzi kontroli wewnętrznej, o której mowa w art. 163 ust. 4,
6) nie wywiązuje się z obowiązków, o których mowa w art. 34c ust. 1 i art. 34d ust. 1 – 3”.

Art. 2. W ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r.
Nr 25, poz. 150, z późn. zm. art. 402 po ust. 1b dodaje się ust. 1c w brzmieniu:
„1c. rodki zgromadzone na rachunkach wojewódzkich funduszy przeznacza się także
na dofinansowanie wydatków związanych z wykonywaniem obowiązków nałożonych na
organizatora kąpieliska, zgodnie z odrębnymi przepisami.”.

Art. 3. 1. Organizator, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 7a ustawy wymienionej w art. 1,
w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, sporządza po raz pierwszy profil wody
w kąpielisku, o którym mowa w art. 38 ust. 4a ustawy wymienionej w art. 1,
w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, do dnia 24 marca 2011 r.
2. Państwowy powiatowy inspektor sanitarny sporządza po raz pierwszy klasyfikację wody
w kąpielisku, o której mowa w art. 163 ust. 1 pkt 2 ustawy wymienionej w art. 1,
w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie później niż do końca sezonu kąpielowego
2015 r.

Art. 4. Przepisy art. 34j ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,
mają zastosowanie od sezonu kąpielowego w 2016 r.

Art. 5. 1. W okresie dziesięciu lat od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, organizator
kąpieliska, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 7a ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu
nadanym niniejszą ustawą, może ubiegać się o dofinansowanie przez wojewódzkie fundusze
ochrony środowiska i gospodarki wodnej kosztów związanych z wykonywaniem obowiązków
nałożonych na niego zgodnie z ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony
środowiska.

2. W okresie dwóch lat od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy dofinansowanie
wynosi do 100 % udokumentowanych nakładów.

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej

z dnia ...................................

w sprawie ewidencji k pielisk oraz sposobu oznakowania k pielisk i miejsc
wykorzystywanych do k pieli


Na podstawie art. 34g ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (Dz. U. z
2005 r. Nr 239, poz. 2019, z późn. zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa:
1) szczegółowy zakres danych i informacji objętych ewidencją kąpielisk;
2) wzór ewidencji kąpielisk;
3) sposób oznakowania kąpielisk i miejsc wykorzystywanych do kąpieli.


§ 2. Szczegółowy zakres danych i informacji objętych ewidencją kąpielisk oraz wzór
ewidencji kąpielisk stanowią załącznik do rozporządzenia.

§ 3. 1. Kąpielisko oznacza się przy użyciu tablicy informacyjnej widocznej i czytelnej,
umieszczonej w jego bezpośrednim pobliżu, zawierającej:
1) napis: „Kąpielisko”

1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie
6
2. Nazwa
k pieliska
3. Adres
k pieliska
4. Lokalizacja
k pieliska
Współrzędne k pieliska w
5.
układzie WGS84
Nazwa i adres organizatora
6.
(telefony kontaktowe)
Infrastruktura k pieliska
7.
(m. in. urz dzenia sanitarne,



szatnie, natryski)
Dane o gospodarce
8.
odpadami na terenie
Nr uchwały Rady Gminy o
umieszczeniu k pieliska w
9.
uchwale na bież cy sezon
k pieliskowy

1) Ilość kolumn należy dostosować do liczby kąpielisk w gminie.
4
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10 ... 12

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: