Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz ustawy - Prawo ochrony środowiska
projekt ustawy dotyczy zmiany koncepcji sprawowania nadzoru nad jakością wody w kąpielisku czy miejscu wykorzystywanym do kąpieli
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2667
- Data wpłynięcia: 2010-01-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo wodne
- data uchwalenia: 2010-03-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 44, poz. 253
2667
Załącznik nr 3
Sposób klasyfikacji wody w kąpielisku
1. JAKO Ć NIEDOSTATECZNA - Wody w kąpieliskach należy klasyfikować jako
„niedostateczne”, jeżeli w zestawie danych o jakości wody w kąpielisku za ostatni okres oceny1)
wartości percentyla2) dla wyliczenia mikrobiologicznego są gorsze3) od wartości dla jakości
„dostatecznej”, określonych w załączniku Nr 1w części B w kolumnie D.
2. JAKO Ć DOSTATECZNA - Wody w kąpielisku należy zaklasyfikować jako „dostateczne”:
1) jeżeli, w zestawie danych o jakości wody w kąpielisku za ostatni okres oceny, wartości
percentyla dla wyliczenia mikrobiologicznego są równe lub lepsze4) niż wartości „jakości
dostatecznej” określone w załączniku Nr 1w części B w kolumnie D; oraz
2) jeżeli w wodzie mogą wystąpić krótkotrwałe zanieczyszczenia, pod warunkiem, że:
a) podejmowane są właściwe środki zarządzania, włączając nadzór, systemy wczesnego
ostrzegania oraz kontrole, w celu zapobieżenia narażeniu kąpiących się osób poprzez
ostrzeżenia lub, gdy jest to konieczne, zakaz kąpieli,
b) podejmowane są właściwe środki zarządzania w celu zapobieżenia, ograniczenia, oraz
wyeliminowania przyczyn zanieczyszczenia,
c) liczba próbek nie wziętych pod uwagę zgodnie z § 5 ust. 4 z uwagi na występowanie
krótkotrwałych zanieczyszczeń podczas ostatniego okresu oceny stanowiła nie więcej niż
15% całkowitej liczby próbek przewidzianych w harmonogramie kontroli jakości wody
ustalonym na ten okres, lub nie więcej niż jedna próbka na okres kąpielowy, w zależności
od tego która z tych liczb jest większa.
3. JAKO Ć DOBRA - Wody w kąpielisku należy zaklasyfikować jako „dobre”:
12
1) jeżeli w zestawie danych o jakości wody w kąpielisku za ostatni okres oceny, wartości
percentyla dla wyliczenia mikrobiologicznego są równe lub lepsze4) niż wartości „jakości dobrej”,
określone w załączniku Nr 1 w części B w kolumnie C,
2) jeżeli w wodzie mogą wystąpić krótkotrwałe zanieczyszczenia, pod warunkiem, że:
a) podejmowane są właściwe środki zarządzania, włączając nadzór, systemy wczesnego
ostrzegania oraz kontrole, w celu zapobieżenia narażeniu kąpiących się poprzez ostrzeżenia
lub, gdy jest to konieczne, zakaz kąpieli,
b) podejmowane są właściwe środki zarządzania w celu zapobieżenia, ograniczenia, oraz
wyeliminowania przyczyn zanieczyszczenia; oraz
c) liczba próbek nie wziętych pod uwagę zgodnie z § 5 ust. 4 z uwagi na występowanie
zanieczyszczeń krótkotrwałych podczas ostatniego okresu oceny stanowiła nie więcej niż
15% całkowitej liczby próbek przewidzianych w harmonogramie kontroli ustalonym na ten
okres, lub nie więcej niż jedna próbka na okres kąpielowy, w zależności od tego która z
tych liczb jest większa.
4. JAKO Ć DOSKONAŁA - Wody w kąpielisku należy zaklasyfikować jako „doskonałe”:
1) jeżeli w zestawie danych o jakości wody w kąpielisku za ostatni okres oceny, wartości
percentyla dla wyliczenia mikrobiologicznego są równe lub lepsze niż wartości „jakości
doskonałej”, określonej w załączniku Nr 1 w części B w kolumnie B,
2) jeżeli w wodzie mogą wystąpić krótkotrwałe zanieczyszczenia, pod warunkiem, że:
a) podejmowane są właściwe środki zarządzania, włączając nadzór, systemy wczesnego
ostrzegania oraz kontrole, w celu zapobieżenia narażeniu kąpiących się poprzez
ostrzeżenia lub, gdy jest to konieczne, zakaz kąpieli,
b) podejmowane są właściwe środki zarządzania w celu zapobieżenia, ograniczenia, oraz
wyeliminowania przyczyn zanieczyszczenia,
c) liczba próbek nie wziętych pod uwagę zgodnie z art. 5 ust. 4 z uwagi na występowanie
zanieczyszczeń krótkotrwałych podczas ostatniego okresu oceny stanowiła nie więcej niż
15% całkowitej liczby próbek przewidzianych w harmonogramie kontroli ustalonym na
13
ten okres, lub nie więcej niż jedna próbka na okres kąpielowy, w zależności od tego która
z tych liczb jest większa.
1)
„Okres ostatniej oceny” oznacza cztery ostatnie sezony kąpielowe.
2)
Na podstawie obliczenia percentyla log10 funkcji normalnej gęstości prawdopodobieństwa
danych mikrobiologicznych uzyskanych z danej wody w kąpielisku, wartość percentyla oblicza się
w następujący sposób należy:
a) przyjąć wartość log10 wszystkich oznaczeń liczby bakterii w sekwencji danych
podlegających obliczeniu. W przypadku uzyskania wartości 0, należy w zamian przyjąć
wartość log10 minimalnej granicy wykrywalności użytej metody analitycznej.
b) wyliczyć średnią arytmetyczną wartości log10 (µ).
c) wyliczyć odchylenie standardowe wartości log10 (σ).
Górny punkt 90 percentyla funkcji gęstości prawdopodobieństwa danych uzyskiwany jest z
następującego równania: górny 90 percentyl = antylogarytm (µ + 1.282 σ).
Górny punkt 95 percentyla funkcji gęstości prawdopodobieństwa danych uzyskiwany jest z
następującego równania: górny 95 percentyl = antylogarytm (µ + 1.65 σ).
3)
„Gorsze” oznacza: o wyższej wartości koncentracji wyrażone w jtk lub NPL/100 ml.
4)
„Lepsze” oznacza: o niższej wartości koncentracji wyrażone w jtk lub NPL/100 ml.
14
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 50 ust. 3 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne (Dz. U. z 2005 r. Nr 239,
poz. 2019, z późn. zm.) minister właściwy do spraw zdrowia, w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw gospodarki wodnej oraz ministrem właściwym do spraw gospodarki
morskiej został zobowiązany do określenia wymagań jakim powinna odpowiadać woda w
kąpielisku i miejscu wykorzystywanym do kąpieli, zakresu badania wody w kąpielisku i miejscu
wykorzystywanym do kąpieli, metod referencyjnych badania wody w kąpielisku i miejscu
wykorzystywanym do kąpieli, sposobu pobierania, przechowywania i transportu przed analizą
próbek wody z kąpieliska i miejsca wykorzystywanego do kąpieli, sposób klasyfikacji wody w
kąpielisku, sposobu oceny jakości wody w kąpielisku i w miejscu wykorzystywanym do kąpieli,
szczegółowego sposobu dokumentowania kontroli wewnętrznej oraz szczegółowego sposobu
oceny kontroli wewnętrznej.
Projekt rozporządzenia wdraża przepisy dyrektywy 2006/7/WE z dnia 15 lutego 2006 r.
dotyczącej zarządzania jakością wody w kąpieliskach i uchylającej dyrektywę 76/160/EWG, która
weszła w życie po 20 dniach od jej uchwalenia.
W projekcie rozporządzenia uregulowano poszczególne zagadnienia, przenosząc do
przepisów zalecenia dyrektywy 2006/7/WE.
Podstawową przesłanką do wydania rozporządzenia, regulującego kwestię prowadzenia
nadzoru nad jakością wody w kąpieliskach, jest dostosowanie polskich przepisów do nowego,
kompleksowego potraktowania zagadnienia bezpieczeństwa zdrowotnego wody wykorzystywanej
do kąpieli, jakie zostało przedstawione w dyrektywie 2006/7/WE. Woda w kąpieliskach jest tu
traktowana jako pewien element środowiska, którego jakość jest bezpośrednio uzależniona od
stanu tego środowiska. Główny cel dyrektywy, czyli zachowanie, ochronę i poprawę jakości
środowiska oraz ochronę zdrowia ludzkiego, można osiągnąć przede wszystkim przez właściwe
zarządzanie jakością wody w kąpielisku, jak zostało to ujęte w tytule dyrektywy. Stąd konieczność
nie tylko badania wody, ale również podjęcia działań mających na celu doprecyzowanie pewnych
pojęć i zagadnień a przede wszystkim ustalenia zakresów odpowiedzialności Państwowej
15
Inspekcji Sanitarnej, wójtów, burmistrzów lub prezydentów miast, organizatorów kąpielisk,
organów lub podmiotów odpowiedzialnych za zarządzanie wodami w kąpieliskach.
Ogromne trudności związane z implementacją ww. dyrektywy związane są ze specyficzną
sytuacją, z jaką mamy do czynienia w Polsce. Nie mamy wyznaczonych kąpielisk ani podmiotów,
które mogłyby być za nie odpowiedzialne. Dotychczas, każde miejsce wykorzystywane do kąpieli,
bez względu na fakt, czy posiadało właściciela lub organizatora, było objęte nadzorem
Państwowej Inspekcji Sanitarnej, która mając na względzie ochronę zdrowia ludzkiego, za
publiczne pieniądze wykonywała dziesiątki tysięcy badań wody w kąpieliskach.
O tym, czy w danej gminie miejsce wykorzystywane do kąpieli jest kąpieliskiem i jest w
stanie spełniać wymagania dyrektywy będzie musiał zdecydować właściwy wójt, burmistrz lub
prezydent miasta. Obowiązek ten wynika z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
(t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591. z późn. zm.), która nakłada na gminy obowiązek
wszelkich działań należących do wszystkich spraw publicznych o znaczeniu lokalnym,
niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów, w tym sprawy z zakresu ochrony zdrowia,
kultury fizycznej i turystyki, terenów rekreacyjnych i urządzeń wodnych.
W projekcie zdefiniowane zostały wymagania mikrobiologiczne dla jakości wody w
kąpielisku i miejscu wykorzystywanym do kąpieli, a także sposób pobierania, transportowania i
badania próbek wody.
Wyniki badań próbek wody pozwolą na dokonanie oceny jakości wody a następnie
klasyfikacji wody w kąpielisku. Projekt określa sposób dokonywania oceny jakości wody oraz
klasy wody i przesłanki przypisania wody w kąpielisku do jednej z nich ze względu na stopień
zanieczyszczenia wody.
Pierwszą klasyfikację oraz status jakościowy wód w kąpieliskach należy sporządzić
najpóźniej w 2015 roku, uwzględniając ostatni i trzy poprzedzające sezony kąpieliskowe. Aby
zapewnić bezpieczną wodę w kąpielisku, organizatorzy kąpielisk powinni prowadzić kontrole
wewnętrzne jakości wody i najpóźniej do końca 2011 r. sporządzić profile wody w kąpielisku.
Organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej, będą nadzorować kąpieliska wyznaczone uchwałą.
16
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2667
› Pobierz plik