Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym
projekt ustawy dotyczy poszerzenia liczby podmiotów uprawnionych do przeprowadzenia egzaminu państwowego w zakresie wszystkich kategorii prawa jazdy
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2640
- Data wpłynięcia: 2009-11-06
- Uchwalenie: wycofany dnia 17-03-2010
2640
Druk nr 2640
Warszawa, 6 listopada 2009 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy - Prawo o ruchu
drogowym.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy Pana posła Piotra Stanke.
(-) Andrzej Adamczyk; (-) Marek Ast; (-) Zbigniew Babalski; (-) Piotr
Babinetz; (-) Barbara Bartuś; (-) Andrzej Bętkowski; (-) Mariusz Błaszczak;
(-) Antoni Błądek; (-) Jan Bury s. Antoniego; (-) Daniela Chrapkiewicz;
(-) Piotr Cybulski; (-) Witold Czarnecki; (-) Edward Czesak; (-) Szymon
Stanisław Giżyński; (-) Kazimierz Gołojuch; (-) Krystyna Grabicka;
(-) Kazimierz Hajda; (-) Andrzej Jaworski; (-) Beata Kempa; (-) Izabela
Kloc; (-) Sławomir Kłosowski; (-) Henryk Kowalczyk; (-) Leonard
Krasulski; (-) Marek Kwitek; (-) Krzysztof Lipiec; (-) Marek Łatas;
(-) Marzena Machałek; (-) Krzysztof Maciejewski; (-) Barbara Marianowska;
(-) Jerzy Materna; (-) Kazimierz Moskal; (-) Jacek Osuch; (-) Zbysław
Owczarski; (-) Stanisław Ożóg; (-) Anna Paluch; (-) Marek Polak; (-) Piotr
Polak; (-) Józef Rojek; (-) Anna Sikora; (-) Anna Sobecka; (-) Robert
Telus; (-) Ryszard Terlecki; (-) Grzegorz Tobiszowski; (-) Teresa Wargocka;
(-) Elżbieta Witek; (-) Tadeusz Woźniak; (-) Wojciech Szczęsny Zarzycki;
(-) Sławomir Zawiślak; (-) Jarosław Zieliński; (-) Maria Zuba.
Projekt
Ustawa
z dnia………….2009 r.
o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym
Art. 1
W art. 109 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U.
z 2005 r. Nr 108, poz. 908; z późniejszymi zmianami) wprowadza się
następującą zmianę:
1) ust.3 otrzymuje brzmienie:
„3. Egzamin państwowy w zakresie wszystkich kategorii prawa jazdy jest
przeprowadzany w mieście wojewódzkim lub w zależności od potrzeb w
mieście na prawach powiatu, albo w mieście, w którym do dnia 31 grudnia 1998
r. funkcjonował wojewódzki ośrodek ruchu drogowego, albo w mieście
będącym siedzibą władz powiatu.”.
Art. 2
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Uzasadnienie
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym ma
na celu poszerzenie liczby uprawnionych podmiotów, mogących przeprowadzać
egzamin państwowy w zakresie wszystkich kategorii prawa jazdy. W obecnym
stanie prawnym taki egzamin może być przeprowadzany wyłącznie w miastach,
które są miastami wojewódzkimi lub w zależności od potrzeb w miastach na
prawach powiatu, albo w miastach, w których do dnia 31 grudnia 1998 r.
funkcjonował wojewódzki ośrodek ruchu drogowego.
W ocenie wnioskodawców dotychczasowy stan prawny uległ
dezaktualizacji w świetle potrzeb i wymagań, jakie pojawiły się w obliczu coraz
większej liczby osób zdających egzaminy państwowe na prawo jazdy różnych
kategorii. Proponowana zmiana nie ogranicza uprawnień podmiotów dotychczas
mogących przeprowadzać egzaminy państwowe, a pozwoli zwiększyć ilość
miejsc, w których kandydaci mogliby zdobyć kwalifikacje do prowadzenia
pojazdów co przyczyniłoby się m.in. do:
• znacznego usprawnienia przeprowadzania egzaminów
państwowych w zakresie wszystkich kategorii prawa jazdy;
• skrócenia czasu oczekiwania na egzamin po odbytym szkoleniu;
• skrócenia czasu oczekiwania pomiędzy poszczególnymi częściami
egzaminu;
• skrócenia czasu oczekiwania na kolejny termin egzaminu
w przypadku negatywnego wyniku;
• zmniejszenia obciążenia finansowego osób ubiegających się
o wydanie uprawnienia w zakresie kierowania pojazdami;
• obniżenia kosztów w prowadzeniu działalności gospodarczej
w zakresie prowadzenia ośrodków szkolenia kierowców;
• aktywizacji gospodarczej i zawodowej mieszkańców mniejszych
miejscowości, będących ośrodkami subregionalnymi, które na
podstawie decyzji władz samorządu województwa mogłyby stać się
miejscami, w których będą przeprowadzane egzaminy;
• komplementarności z rozwiązaniami unijnymi, dążącymi do
podniesienia rangi i wzrostu aktywności ośrodków
subregionalnych.
Uszczegóławiając wyżej wymienione zalety niniejszego projektu należy
odnieść się do rzeczywistego stanu w dziedzinie, która ma być unormowana.
Wnioskodawcy pragną zwrócić uwagę na fakt, iż dotychczasowe rozwiązania
nie sprzyjają ograniczeniu licznych problemów i kosztów finansowych
związanych z kwestią zdawania egzaminów na prawo jazdy. Wzrastająca liczba
osób chcących nabyć uprawnienie do kierowania pojazdem oraz relatywnie
mała liczba ośrodków mogących przeprowadzać egzaminy i związane z tym
problemy natury logistycznej powodują systematyczne wydłużanie się czasu
oczekiwania kursantów na egzamin. Opinia publiczna oraz zdający egzaminy
coraz częściej podnoszą, że ośrodki ruchu drogowego nie są w stanie
dotrzymywać ustawowego terminu 30 dni na przeprowadzenie egzaminu na
prawo jazdy i nie pomaga w tym zakresie zatrudnianie dodatkowych
egzaminatorów. Prowadzi to często do sytuacji, w których uczestnik kursu
pozostaje przez okres np. dwóch miesięcy od jego zakończenia do terminu
egzaminu bez możliwości ćwiczeń albo musi ponieść kolejne koszty związane z
potrzebą wykupienia dodatkowych godzin ćwiczeń. Trzeba także wskazać na
ekonomiczne aspekty proponowanych zmian w ustawie. Możliwość zwiększenia
liczby miejsc, w których przeprowadzane byłyby egzaminy, spowodowałyby
skrócenie odległości do nich z miejscowości – siedzib ośrodków szkolenia
kierowców, co skutkowałoby zmniejszeniem nakładów przez te ośrodki,
a tym samym spadkiem cen kursów na prawo jazdy z korzyścią dla klientów.
Względy logistyczne i geograficzne, które mogłyby lec u źródeł stworzenia
nowych miejsc zdawania egzaminów, prowadziłyby do zmniejszenia nakładów
ośrodków szkolenia kierowców na pojazdy oraz skrócenia okresu czasu
potrzebnego na przeprowadzenie ćwiczeń, a tym samym wygenerowania
wolnego czasu dla nowych kursantów z ekonomiczną korzyścią dla ośrodków.
Ponadto warto wspomnieć, iż zmiana ustawy Prawo o ruchu drogowym w
przedmiotowej kwestii wpisuje się w europejską wizję zrównoważonych miast,
zrównoważonej gospodarki miejskiej, transportu, budownictwa i projektowania.
Zwraca ona uwagę na potrzebę wzmacniania subregionalnych ośrodków
rozwojowych m.in. poprzez wspieranie zmian strukturalnych w subregionalnych
ośrodkach rozwoju prowadzących do wzrostu aktywności gospodarczej i
zawodowej, a także poprzez wspieranie konkurencyjności subregionalnych
ośrodków rozwoju w skali krajowej. Niestety polskie prawodawstwo w wielu
dziedzinach nie dostrzega potrzeby zwrócenia baczniejszej uwagi na możliwości
wspierania ośrodków subregionalnych, a dekada dzieląca nas
od reformy administracyjnej kraju i likwidacji w Polsce 49 województw
pokazała, iż niejednokrotnie miasta nie będące wcześniej wojewódzkimi,
rozwijają się szybciej, stanowiąc naturalne zaplecze dla dużej liczby
mieszkańców.
Wnioskodawcy podkreślają, że w myśl przepisów ustawy Prawo
o ruchu drogowym Sejmik województwa tworzy, po uzgodnieniu
z ministrem właściwym do spraw transportu, wojewódzkie ośrodki ruchu
drogowego na obszarze województwa i sprawuje nad nimi nadzór. Ponadto
Sejmik województwa nadaje ośrodkowi statut, który określa w szczególności
jego organizację i warunki tworzenia oddziałów terenowych. Tak więc
proponowana zmiana w ustawie w żadnym razie nie narusza kompetencji
samorządów województw w kwestii tworzenia nowych ośrodków
egzaminacyjnych. Przeciwnie, umożliwia ona Sejmikom województw tworzenie
w miarę potrzeby nowych ośrodków w miejscowościach spełniających
wymagania określone rozporządzeniem ministra infrastruktury z dnia 27
października 2005 r. w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania
uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów, a wiec
do tego przygotowanych i mogących przyczynić się do usprawnienia
przeprowadzania egzaminów państwowych w zakresie wszystkich kategorii
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2640
› Pobierz plik