eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa

- znowelizowanie przepisów dotyczących uznawania dokumentów potwierdzających zgodność wyrobu ze specyfikacją techniczną, udzielania akredytacji OiB przez ministra spraw wewnętrznych i administracji na wyroby związane z obronnością i bezpieczeństwem państwa;- znowelizowanie przepisów dotyczących tzw. "pilnej potrzeby operacyjnej" poprzez umożliwienie pozyskiwania wyrobów związanych z obronnością i bezpieczeństwem państwa z pominięciem procedury oceny zgodności;- znowelizowanie przepisów określających obowiązki dostawcy w zakresie zgodności wyrobu ze specyfikacją;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2638
  • Data wpłynięcia: 2009-12-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa
  • data uchwalenia: 2011-02-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 92, poz. 528

2638

PROJEKT
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia
w sprawie szczegółowego sposobu i trybu prowadzenia oceny zgodności wyrobów przeznaczonych
na potrzeby obronności państwa
(Dz. U. z dnia ......... 2009 r.)
Na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 17 listopada 2006 r. o systemie oceny zgodności wyrobów
przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa (Dz. U. Nr 235, poz. 1700, Nr ...., poz.
....) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) szczegółowy wykaz wyrobów podlegających ocenie zgodności z podziałem na grupy wyrobów
wymienione w art. 6 ust. 2 ustawy;
2) sposób i tryb przeprowadzenia oceny zgodności w odniesieniu do wyrobów, o których mowa w pkt.1
oraz w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy.

§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 17 listopada 2006 r. o systemie oceny zgodności
wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa;
2) procesie rządowego zapewnienia jakości (Government Quality Assurance - GQA) - należy przez to
rozumieć nadzorowanie jakości wyrobów zamawianych przez państwa członkowskie Organizacji
Traktatu Północnoatlantyckiego, na potrzeby obronności tych państw, które ratyfikowały i wypełniają
postanowienia porozumienia standaryzacyjnego - STANAG 4107 "Wzajemna akceptacja procesu
rządowego zapewnienia jakości oraz stosowania publikacji standaryzacyjnych zapewnienia jakości;
3)
przedstawicielu wojskowym - należy przez to rozumieć szefa rejonowego przedstawicielstwa
wojskowego albo pracownika lub żołnierza rejonowego przedstawicielstwa wojskowego,
upoważnionego do realizacji nadzoru nad czynnościami związanymi z wyrobem;
4) trybie I - należy przez to rozumieć czynności, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy;
5) trybie II - należy przez to rozumieć czynności, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy;
6) trybie III - należy przez to rozumieć czynności, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy.
§ 3. 1. Dla wyrobów z wykazu, o którym mowa w § 16, opracowuje się specyfikację techniczną
określającą wymagania dotyczące:
1) zakresu oceny zgodności, uwzględniając w szczególności:
a) charakter ryzyka stwarzanego przez wyrób oraz stopień, w jakim jest możliwe zarządzanie tym
ryzykiem za pomocą oceny zgodności,
b) potrzebę unikania procedur, które byłyby zbyt uciążliwe w stosunku do zidentyfikowanego
ryzyka,
c) potrzebę potwierdzenia osiągnięcia kluczowych parametrów i charakterystyk oraz wymaganego
poziomu interoperacyjności określonych w normach i przepisach technicznych oraz w
dokumentach standaryzacyjnych Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego;
2) przeprowadzania oceny zgodności przy realizacji umów, o których mowa w § 10;
3) posiadania przez dostawcę wdrożonego i udokumentowanego systemu zarządzania jakością
zgodnego z wymaganiami określonymi w dokumentach standaryzacyjnych zapewnienia jakości
Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego lub z właściwą normą międzynarodową.
2. Specyfikację techniczną, o której mowa w ust. 1, opracowuje się dla danego wyrobu nie później
niż w ciągu 1 miesiąca od dnia zatwierdzenia planów jego zakupu.
3. Wymagania określone w specyfikacji technicznej są uwzględniane w specyfikacji istotnych
warunków zamówienia lub w innych dokumentach postępowania o udzielenie zamówienia.
4. Szczegółowe zasady opracowywania, ewidencjonowania, udostępniania i aktualizowania
specyfikacji technicznych oraz przywoływanych w nich dokumentów określają odrębne przepisy
publikowane w Dzienniku Urzędowym Ministra Obrony Narodowej i normy.
§ 4. 1 Ocenę zgodności wyrobów z wykazu, o którym mowa w § 16, można przeprowadzić tylko w
trybie I, także dla wyrobów ocenianych w trybie II lub w trybie III, w przypadku, gdy:
1) wyrób partii próbnej wytwarzany w ramach prac rozwojowych jest wprowadzany do użytku
2) wyrób
został wprowadzony do wyposażenia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej przed dniem
19 maja 2007 r. i w całym okresie eksploatacji nie spowodował zagrożenia zdrowia lub życia
ludzkiego, mienia lub środowiska naturalnego poza celowym użyciem.
2. Ocenę zgodności wyrobów z wykazu, o którym mowa w § 16, można przeprowadzić tylko w trybie
I, także dla wyrobów ocenianych w trybie II w przypadku, gdy wyrób ma zatwierdzoną przez Ministra
Obrony Narodowej lub organ wskazany przez Ministra Obrony Narodowej dokumentację techniczną
do produkcji seryjnej, a po jego wprowadzeniu do wyposażenia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej
Polskiej w całym okresie eksploatacji nie spowodował zagrożenia zdrowia lub życia ludzkiego,
mienia lub środowiska naturalnego poza celowym użyciem.
3. Ocenę zgodności wyrobów z wykazu, o którym mowa w § 16, można przeprowadzić w trybie II lub
III także dla wyrobów ocenianych w trybie I oraz w trybie III dla wyrobów ocenianych w trybie II, w
przypadku, gdy wyrób w okresie eksploatacji spowodował zagrożenia zdrowia lub życia ludzkiego,
mienia lub środowiska naturalnego poza celowym użyciem.
§ 5. Z zastrzeżeniem zgody Ministra Obrony Narodowej, ocenę zgodności wyrobów z wykazu, o
którym mowa w § 16, można przeprowadzić w trybie innym niż wskazany dla danego wyrobu w tym
wykazie, w innych przypadkach niż wymienione w § 4, w szczególności w przypadku, gdy wyrób
pozyskiwany jest w drodze umowy realizowanej na podstawie programów międzynarodowych lub jest w
wyposażeniu Sił Zbrojnych państwa członkowskiego Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego.
§ 6.
1.
Dokumentacja techniczna wyrobu powinna być jednoznacznie identyfikowalna z
dokumentacją określoną w umowie dostawy wyrobu.
2. Zmiany dokumentacji technicznej, o której mowa w ust. 1, w toku wytwarzania wyrobu
wprowadza się kartami zmian uzgodnionymi z zamawiającym.
3. Jeżeli zmiany dokumentacji technicznej, wskazanej w ust. 1, mogą wpłynąć na parametry wyrobu,
poprzedza się je stosownymi badaniami.
§ 7. W przypadku prowadzenia oceny zgodności w trybie I, dostawca, który nie jest producentem
wyrobu, może potwierdzić dokonanie czynności wskazanych w art. 7 ust. 1 ustawy na podstawie
deklaracji zgodności ze specyfikacją techniczną wystawioną przez producenta wyrobu lub certyfikatu
wystawionego przez jednostkę certyfikującą, posiadającą akredytację OiB.
§ 8. W przypadku prowadzenia oceny zgodności w trybie II, jednostka badawcza może wykorzystać
wyniki badań zagranicznego lub krajowego laboratorium badawczego, po przeprowadzeniu działań
ustalających, że wymienione w protokole badań laboratorium badawcze znajduje się w wykazie jednostek
akredytowanych.
2
§ 9. W przypadku prowadzenia oceny zgodności w trybie III, jednostka certyfikująca może uznać
wyniki badań zagranicznego lub krajowego laboratorium badawczego albo instytucji certyfikującej, po
przeprowadzeniu działań ustalających, że wymienione w protokole badań laboratorium badawcze albo
instytucja certyfikująca znajduje się w wykazie jednostek akredytowanych.
§ 10. Umowa na dostawę wyrobu produkowanego za granicą może przewidywać przeprowadzenie
oceny zgodności tego wyrobu w formie procesu rządowego zapewnienia jakości.
§ 11. Dokonując wyboru jednostki badawczej lub jednostki certyfikującej, dostawca zapewnia
możliwość nadzorowania przez przedstawiciela wojskowego badań wyrobu prowadzonych lub zleconych
innym podmiotom przez te jednostki.
§ 12. Czynności przedstawiciela wojskowego, o których mowa w § 11, mogą być wykonywane w
siedzibie jednostki badawczej lub jednostki certyfikującej albo w miejscu badania wyrobu.
§ 13. Dostawca, odpowiednio do trybu oceny zgodności, powinien posiadać:
1) dokumenty potwierdzające przeprowadzenie czynności, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy;
2) świadectwo lub świadectwa z badań wyrobu;
3) certyfikat na wyrób.
§ 14. 1. Jednostka badawcza powinna posiadać dokumenty potwierdzające wyniki czynności, o
których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy.
2. Jednostka certyfikująca powinna posiadać dokumenty potwierdzające wyniki czynności, o których
mowa w art. 9 ust. 5 ustawy.
§ 15. Dokumenty, o których mowa w § 13 i 14, dostawca, jednostka badawcza lub jednostka
certyfikująca przedstawia przedstawicielowi wojskowemu na jego żądanie.
§ 16. Szczegółowy wykaz:
1) broni palnej do zastosowań wojskowych, podlegającej ocenie zgodności, określa załącznik nr 1 do
rozporządzenia;
2) broni artyleryjskiej, podlegającej ocenie zgodności, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia;
3) amunicji do broni palnej i broni artyleryjskiej, podlegającej ocenie zgodności, określa załącznik nr 3
do rozporządzenia;
4) granatów, min, bomb, torped, rakiet i pocisków sterowanych oraz urządzeń wojskowych, specjalnie
zaprojektowanych do ich obsługi, montażu, demontażu, odpalania oraz wykrywania, podlegających
ocenie zgodności, określa załącznik nr 4 do rozporządzenia;
5) systemów kierowania ogniem w dzień i w nocy, podlegających ocenie zgodności, określa załącznik
nr 5 do rozporządzenia;
6) czołgów, pojazdów i samochodów specjalnych do zastosowań wojskowych, podlegających ocenie
zgodności, określa załącznik nr 6 do rozporządzenia;
7) wojskowych urządzeń służących do wykrywania i identyfikacji materiałów chemicznych
wysokotoksycznych, biologicznych, broni jądrowej oraz środków przeciwdziałających wymienionym
materiałom, podlegających ocenie zgodności, określa załącznik nr 7 do rozporządzenia;
8) materiałów wybuchowych, z wyjątkiem przeznaczonych do użytku cywilnego, oraz stałych i
płynnych materiałów napędowych skonstruowanych i przeznaczonych do użycia z materiałami
wyszczególnionymi w pkt 3, 4 i 7, określa załącznik nr 8 do rozporządzenia;
9) wyposażenia specjalistycznego okrętów wojennych i związanej z nimi wojskowej techniki morskiej,
podlegającej ocenie zgodności, określa załącznik nr 9 do rozporządzenia;
10) wyposażenia statków powietrznych do zastosowań wojskowych, podlegającego ocenie zgodności,
określa załącznik nr 10 do rozporządzenia;
3
11) elektronicznych i optoelektronicznych środków rozpoznania, przeciwdziałania i zwalczania oraz
systemów łączności specjalnej, podlegających ocenie zgodności, określa załącznik nr 11 do
rozporządzenia;
12) sprzętu i środków ochrony indywidualnej i zbiorowej, podlegających ocenie zgodności, określa
załącznik nr 12 do rozporządzenia;
13) materiałów pędnych i smarów do zastosowań wojskowych, podlegających ocenie zgodności, określa
załącznik nr 13 do rozporządzenia;
14) przedmiotów zaopatrzenia mundurowego, podlegających ocenie zgodności, określa załącznik nr 14
do rozporządzenia;
15) środków zaopatrzenia żywnościowego, podlegających ocenie zgodności, określa załącznik nr 15 do
rozporządzenia;
16) systemów, układów, zespołów i elementów wyrobów wymienionych w załącznikach nr 1-15 do
rozporządzenia, podlegających ocenie zgodności, określa załącznik nr 16 do rozporządzenia;
17) innych wyrobów, jeżeli spełniają kryteria określone w art. 3 pkt 15 ustawy, podlegających ocenie
zgodności, określa załącznik nr 17 do rozporządzenia.
§ 17. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


MINISTER OBRONY NARODOWEJ


UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie szczegółowego sposobu prowadzenia oceny
zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności państwa, stanowi wykonanie delegacji art. 10 ust. 1
nowelizowanej ustawy o systemie oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i
bezpieczeństwa państwa.
Zmiana ww. przepisu upoważniającego i jego doprecyzowanie zgodnie z § 65 Zasad Techniki
Prawodawczej, wymaga wydania nowych przepisów wykonawczych.
Celem wydania aktu jest:
- wskazanie listy wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności państwa,
podlegających ocenie zgodności, z zachowaniem podziału na grupy wyrobów,
o których mowa w art. 6 ust. 2 ustawy;
- określenie sposobu i trybu przeprowadzenia oceny zgodności dla wyrobów z ww.
listy;
- określenie sposobu i trybu przeprowadzenia oceny zgodności w odniesieniu do
czynności,
o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy.

Sposób i tryb oceny zgodności określany jest na podstawie załączników do niniejszego
rozporządzenia lub na podstawie § 5 lub § 6 rozporządzenia w przypadkach tam określonych.
4
Dokumentem określającym (ostatecznie precyzującym) wymagania odnośnie trybu i
zakresu oceny zgodności jest specyfikacja techniczna.

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu prawnego.
Projekt rozporządzenia oddziałuje na dostawców wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności
i bezpieczeństwa państwa, jednostki badawcze i jednostki certyfikujące oraz na komórki i
jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez Ministra Obrony Narodowej.

2. Konsultacje społeczne.
Przedkładany projekt rozporządzenia poddany będzie konsultacjom społecznym.

3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu oraz sektora finansów publicznych.
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych
dla budżetu państwa.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Regulacja ma wpływ na rynek pracy, ponieważ może wiązać się z powstaniem nowych miejsc
pracy w jednostkach badawczych i certyfikujących, które będą prowadzić działalność w zakresie
oceny zgodności na potrzeby resortu obrony narodowej.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Projektowane rozporządzenie będzie miało wypływ na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw z uwagi na podniesienie jakości
produkowanych wyrobów.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów.
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionów.

7. Zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Zakres projektu rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
5
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 15

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: