eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa

- znowelizowanie przepisów dotyczących uznawania dokumentów potwierdzających zgodność wyrobu ze specyfikacją techniczną, udzielania akredytacji OiB przez ministra spraw wewnętrznych i administracji na wyroby związane z obronnością i bezpieczeństwem państwa;- znowelizowanie przepisów dotyczących tzw. "pilnej potrzeby operacyjnej" poprzez umożliwienie pozyskiwania wyrobów związanych z obronnością i bezpieczeństwem państwa z pominięciem procedury oceny zgodności;- znowelizowanie przepisów określających obowiązki dostawcy w zakresie zgodności wyrobu ze specyfikacją;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2638
  • Data wpłynięcia: 2009-12-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa
  • data uchwalenia: 2011-02-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 92, poz. 528

2638


OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu prawnego.
Projekt rozporządzenia oddziałuje na jednostki badawcze i certyfikujące, które będą posiadały
akredytację OiB oraz na komórki i jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez Ministra
Obrony Narodowej.

2. Konsultacje społeczne.
Przedkładany projekt rozporządzenia poddany będzie konsultacjom społecznym.

3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu oraz sektora finansów publicznych.
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych
dla budżetu państwa. Nie spowoduje także wzrostu kosztów działalności jednostek badawczych
i certyfikujących, gdyż akredytacja OiB będzie nadal udzielana i nadzorowana nieodpłatnie.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Regulacja ma wpływ na rynek pracy, ponieważ może wiązać się z powstaniem nowych miejsc pracy
w jednostkach badawczych i certyfikujących, które będą prowadzić działalność w zakresie oceny
zgodności na potrzeby resortu obrony narodowej.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Projektowane rozporządzenie będzie miało wypływ na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw z uwagi na podniesienie jakości
produkowanych wyrobów.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów.
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionów.

7. Zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Zakres projektu rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.


2
33-12-dg
PROJEKT
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia
w sprawie sposobu ustalania opłat za czynności zwi zane z przeprowadzeniem badań i certyfikacji
wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa

Na podstawie art. 26 ust. 5 ustawy z dnia 17 listopada 2006 r. o systemie oceny zgodności wyrobów
przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa (Dz. U. Nr 235, poz. 1700, Dz. U Nr
..., poz. ...) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Opłaty ustala się, biorąc pod uwagę zapewnienie pokrycia kosztów poszczególnych etapów
czynności związanych z badaniami na potrzeby oceny zgodności i certyfikacją, zwanych dalej "kosztami
jednostkowymi".
2. Koszty jednostkowe powinny mieć uzasadnienie wynikające z wymagań związanych z badaniami
na potrzeby oceny zgodności i certyfikacji. Na żądanie dostawcy składniki kosztów i sposób ich
wyliczenia powinny być udostępnione do wglądu.
3. Na sumę kosztów jednostkowych składają się w szczególności koszty:
1) wstępnego rozpatrzenia wniosku, przeprowadzenia analizy jego kompletności, dokonania
identyfikacji próbek i dostawcy oraz rejestracji wniosku (opłata wstępna);
2) przeprowadzenia prac techniczno-organizacyjnych;
3) przeprowadzenia kontroli warunków techniczno-organizacyjnych;
4) przeprowadzenia szczegółowej analizy dokumentacji technicznej;
5) rozpatrzenia wniosku przez właściwy komitet techniczny, grupę lub osobę w jednostce badawczej lub
certyfikującej, jeżeli jest to niezbędne.
§ 2. 1. Opłaty, o których mowa w § 1, są podawane w cennikach stanowiących ofertę jednostki
badawczej lub certyfikującej.
2. Cenniki, o których mowa w ust. 1, zatwierdza osoba zarządzająca odpowiednio jednostką
badawczą albo jednostką certyfikującą.
§ 3. Maksymalne wysokości opłat podanych w cennikach, o których mowa w § 2 ust. 1, nie powinny
przekroczyć 120 % wysokości kosztów obliczonych z uwzględnieniem art. 26 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 17
listopada 2006 r. o systemie oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i
bezpieczeństwa państwa oraz § 1.
§ 4. Traci moc rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 maja 2007 r. w sprawie sposobu
ustalania opłat za czynności związane z przeprowadzeniem badań i certyfikacji wyrobów przeznaczonych
na potrzeby obronności państwa (Dz. U. Nr 90, poz. 599).
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


MINISTER OBRONY NARODOWEJ



30-12-dg
UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie sposobu ustalania opłat
za czynności związane z przeprowadzeniem badań i certyfikacji wyrobów przeznaczonych
na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa stanowi wykonanie delegacji znowelizowanego art.
26 ust. 5 ustawy o systemie oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności
i bezpieczeństwa państwa.
Zmiana ww. przepisu upoważniającego i rezygnacja Ministra Spraw Wewnętrznych
i Administracji z ustalania opłat za przeprowadzeniem badań i certyfikacji wyrobów przeznaczonych
na potrzeby bezpieczeństwa państwa wymaga wydania nowych przepisów wykonawczych.
Projekt rozporządzenia określa szczegółowy sposób ustalania opłat za czynności związane
z badaniami i certyfikacją wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności
i bezpieczeństwa państwa, dokonywane przy realizacji procesu oceny zgodności oraz maksymalne
wysokości tych opłat, z uwzględnieniem ich uzasadnionych kosztów.
Ponadto projekt przewiduje obowiązek zamieszczania przez osoby zarządzające jednostkami
badawczymi oraz jednostkami certyfikującymi stawek wspomnianych opłat w cennikach,
stanowiących ofertę tych jednostek.
W omawianym projekcie uwzględniono także potrzebę zróżnicowania wspomnianych opłat
w zależności od rodzaju i zakresu wykonywanych czynności, a w szczególności od:
-
rodzaju wyrobu, wykonanej czynności lub usługi,
-
stopnia skomplikowania wykonanej czynności lub usługi,
-
kosztów pracy jednej osoby w jednym dniu lub godzinie.
Jednocześnie założono, że opłaty powinny przede wszystkim zapewnić pokrycie kosztów
przeprowadzenia czynności związanych z badaniami na potrzeby oceny zgodności wyrobów
i certyfikacją. Natomiast maksymalne wysokości opłat, ustalone w cennikach jednostek badawczych
oraz jednostek certyfikujących nie powinny przekraczać 120 % wysokości opłat określonych
w sposób wskazany w § 3 i 4 projektu rozporządzenia.
Należy podkreślić, iż określenie sposobu ustalenia cen oraz ceny maksymalnej świadczonych
usług przez podmioty badawcze i certyfikujące, uchroni przed nadmiernym wygórowaniem cen za te
usługi, co wpłynie na ostateczną cenę za wyroby przeznaczone na potrzeby obronności
i bezpieczeństwa państwa.

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu prawnego.
Projekt rozporządzenia oddziałuje na dostawców wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności
i bezpieczeństwa państwa oraz jednostki badawcze i jednostki certyfikujące.

2. Konsultacje społeczne.
Przedkładany projekt rozporządzenia poddany będzie konsultacjom społecznym.

3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu oraz sektor finansów publicznych.
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych
dla budżetu państwa.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Regulacja nie będzie miała znaczącego wpływu na rynek pracy.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw.

Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wypływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów.
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionów.

7. Zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Zakres projektu rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.


31-12-dg

2
strony : 1 ... 10 ... 14 . [ 15 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: