Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa
- znowelizowanie przepisów dotyczących uznawania dokumentów potwierdzających zgodność wyrobu ze specyfikacją techniczną, udzielania akredytacji OiB przez ministra spraw wewnętrznych i administracji na wyroby związane z obronnością i bezpieczeństwem państwa;- znowelizowanie przepisów dotyczących tzw. "pilnej potrzeby operacyjnej" poprzez umożliwienie pozyskiwania wyrobów związanych z obronnością i bezpieczeństwem państwa z pominięciem procedury oceny zgodności;- znowelizowanie przepisów określających obowiązki dostawcy w zakresie zgodności wyrobu ze specyfikacją;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2638
- Data wpłynięcia: 2009-12-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa
- data uchwalenia: 2011-02-25
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 92, poz. 528
2638
w dzienniku urzędowym o działaniach związanych z akredytacją OiB (art. 16 ust. 1
ustawy),
− rezygnacja Ministra Obrony Narodowej oraz Ministra Spraw Wewnętrznych
i Administracji z wykonywania delegacji ustawowej dotyczącej opracowania wzoru
deklaracji zgodności OiB (art. 12 ustawy).
Projektowana zmiana nie oznacza rezygnacji z oceny zgodności wyrobów
przeznaczonych na potrzeby bezpieczeństwa państwa. Minister Spraw Wewnętrznych
i Administracji będzie w dalszym ciągu określał, w drodze rozporządzeń:
− sposób prowadzenia oceny zgodności wyrobów podlegających ocenie zgodności oraz
ich wykaz,
− sposób sprawowania nadzoru nad czynnościami związanymi z wyrobem
wprowadzanym do użytku oraz wskazywał organ upoważniony do sprawowania tego
nadzoru.
Ustawa nie nakazuje dostawcom wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności
państwa wykonywania oceny zgodności w jednostkach badawczych i certyfikujących
posiadających akredytację Ministra Obrony Narodowej, a dostawcom wyrobów
przeznaczonych na potrzeby bezpieczeństwa państwa wykonywania oceny zgodności
w jednostkach badawczych i certyfikujących posiadających akredytację Ministra Spraw
Wewnętrznych i Administracji.
Zatem projektowana zmiana nie zakłóci funkcjonowania systemu oceny zgodności
wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa.
W przypadku pojawienia się nagłej i nieplanowanej potrzeby użycia Sił Zbrojnych lub
służb podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych należy umożliwić
niezwłoczne pozyskanie wyrobów, z wyłączeniem procesów oceny zgodności, które
wpływają na czas realizacji dostawy wyrobu. W związku z powyższym wprowadzono
uzupełnienie do art. 2 ustawy, określającego zakres przedmiotowych wyłączeń ustawowych
(rozszerzając wyłączenia o wyroby nabywane w ramach pilnej potrzeby operacyjnej) oraz do
art. 3 – wprowadzając definicję „pilnej potrzeby operacyjnej”.
Jednocześnie należy zaznaczyć, że zasadą jest poddawanie ocenie zgodności każdego
wyrobu przeznaczonego na potrzeby obronności i bezpieczeństwa w rozumieniu ustawy.
3
Wyjątkiem od tej zasady może być tylko konieczność niezwłocznego pozyskania wyrobu,
wynikająca z okoliczności, których nie można było przewidzieć, takich jak np. zagrożenie
życia, stan klęski żywiołowej, udział w działaniach poza granicami kraju wynikający
z porozumień międzynarodowych. Z powyższego powodu wprowadzono wymóg uzyskania
przez zamawiającego zgody właściwego ministra na niestosowanie przepisów ustawy do
wyrobów pozyskiwanych w ramach pilnej potrzeby operacyjnej.
Zmiana definicji „specyfikacji technicznej” jest zmianą techniczną, niewpływającą na
merytoryczne znaczenie tej definicji.
Zmiana definicji „dostawcy” została dokonana w celu uniknięcia wątpliwości
interpretacyjnych, pojawiających się przy różnorodności podmiotów realizujących dostawy
na rzecz organów, komórek i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej i spraw
wewnętrznych.
W zmienianym art. 6 ust. 1 pkt 1 wprowadzono również zmianę redakcyjną przez
uzupełnienie go wyrazem „albo”, które pozwoli na usunięcie wątpliwości interpretacyjnych,
które pojawiły się w praktyce, a które dotyczyły tego, czy są dwa czy trzy sposoby oceny
zgodności. Stwierdzić bowiem należy, że występują trzy sposoby oceny zgodności, przy
czym ocena ta jest prowadzona przy zastosowaniu jednego z tych sposobów.
Zmiana art. 7 ust. 1 zdejmuje z dostawcy wyrobu obowiązek wykonywania określonych
czynności. Utrzymuje natomiast obowiązek wykazania zgodności wyrobu ze specyfikacją, nie
nakładając na dostawcę nadmiernych wymagań. Pozostawienie dostawcy swobodnego
wyboru czynności, które potwierdzą zgodność wyrobu ze specyfikacją, jest działaniem
racjonalnym technicznie oraz podkreślającym odpowiedzialność dostawcy za potwierdzenie
zgodności wyrobu ze specyfikacją w wystawianej przez niego deklaracji zgodności OiB.
Wyłączenie konieczności zatwierdzania przez ministra właściwego do spraw
wewnętrznych dokumentacji technicznej do produkcji seryjnej dla wyrobów wykonywanych
w cyklu pracy rozwojowej i wdrożeniowej (zmiana art. 8 ust. 9 i art. 9 ust. 8 ustawy) zostało
podyktowane faktem, iż w praktyce przepis ten przez cały dotychczasowy okres
obowiązywania ustawy nie miał zastosowania w zakresie działań prowadzonych przez
ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Celem powyższych przepisów jest określenie
momentu rozpoczęcia procesu oceny zgodności względem wyrobów wykonywanych w cyklu
prac rozwojowych i wdrożeniowych. Proces wykonywania prac rozwojowych
i wdrożeniowych i ich zatwierdzania (w tym zatwierdzania dokumentacji technicznej do
4
produkcji seryjnej) jest regulowany przez odrębne przepisy. Prace tego rodzaju nie są
prowadzone w resorcie spraw wewnętrznych i administracji.
W celu bardziej precyzyjnego określenia zakresu spraw przekazanych do uregulowania
oraz objęcia zakresem regulacji czynności wykonywanych przez dostawcę, jednostkę
badawczą i jednostkę certyfikującą (art. 6 ust. 1 ustawy) skorygowano treść art. 10 ustawy.
Zmiana art. 11 oraz uchylenie art. 12 skutkują ułatwieniem dla dostawcy, polegającym
na tym, że nie określa się wzoru deklaracji zgodności OiB. Określa się natomiast zawartość
deklaracji zgodności OiB. Dodatkowo art. 11 zawiera otwarty katalog informacji
zamieszczanych w deklaracji zgodności OiB. Umożliwi to dostawcy zamieszczenie innych
informacji wskazujących, że wyrób jest zgodny ze specyfikacją techniczną.
Zmieniana ustawa została notyfikowana Komisji Europejskiej w dniu 27 stycznia
2006 r., pod numerem 2006/043/PL, zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), które wdraża
postanowienia dyrektywy 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca
1998 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w dziedzinie norm i przepisów
technicznych (Dz. Urz. WE L 204 z 21.07.1998, str. 37, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie
wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 20, str. 337, z późn. zm.).
Projekt ustawy zawiera przepisy powołujące specyfikacje techniczne i podlega
notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach dotyczących
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych.
Projekt ustawy został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronach
internetowych Ministerstwa Obrony Narodowej, stosownie do postanowień art. 5 ustawy
z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U.
Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.).
Po udostępnieniu projektu ustawy w Biuletynie Informacji Publicznej nie zgłosiły się
podmioty zainteresowane pracami nad projektem.
5
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu prawnego
Projektowana ustawa będzie oddziaływać głównie na:
1) dostawców wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa
państwa,
2) właściwe komórki i jednostki organizacyjne resortu obrony narodowej i resortu spraw
wewnętrznych i administracji.
2. Konsultacje
społeczne
Projekt został poddany, w ramach uzgodnień międzyresortowych, konsultacjom
społecznym z Polską Izbą Producentów na Rzecz Obronności Kraju, Polską Konfederacją
Pracodawców Prywatnych Lewiatan i Konfederacją Pracodawców Polskich. Wyżej
wymienione podmioty nie zgłosiły uwag do projektu ustawy.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanej ustawy nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych
dla budżetu państwa. W trakcie analizy stanu faktycznego stwierdzono, że na dzień
opracowania projektu akredytację OiB MSWiA uzyskało 8 jednostek organizacyjnych,
z
których dwie posiadają akredytację OiB MON, a pozostałe składały wnioski
o akredytację OiB MON. W związku z powyższym przejęcie kompetencji do udzielania
akredytacji i nadzorowania jednostek badawczych i certyfikujących, przysługujących
ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, może nastąpić bez konieczności
zwiększenia liczby etatów w Ministerstwie Obrony Narodowej.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana ustawa będzie miała wypływ na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw, z uwagi na podniesienie
jakości produkowanych wyrobów.
6
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
7. Zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej
Zakres projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
17/11/BS
7
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2638
› Pobierz plik