Rządowy projekt ustawy o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
projekt dotyczy: wprowadzenia do polskiego prawa postanowienia tzw. dyrektywy usługowej, która znosi bariery w swobodnym przepływie usług między państwami członkowskimi
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2590
- Data wpłynięcia: 2009-12-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
- data uchwalenia: 2010-03-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 47, poz. 278
2590-cz-2
Uchyla się przepisy określające zakaz łączenia działalności
regulowanych przedmiotową ustawą z innymi rodzajami
działalności.
● Ustawa z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym
(Dz. U. z 2008 r. Nr 73, poz. 443, Nr 130, poz. 829 i Nr
180, poz. 1112 oraz z 2009 r. Nr 166, poz. 1317):
w art. 27 wprowadza się następujące zmiany:
1) w ust. 1 pkt 1a otrzymuje brzmienie:
„1a) osoba fizyczna prowadząca działalność we
własnym imieniu i na własny rachunek lub jako
uczestnik spółki niemającej osobowości
prawnej;”;
2) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Doradcy podatkowi mogą wykonywać swój zawód
uczestnicząc w spółkach, o których mowa w ust. 1
pkt 1a, pod warunkiem, że komplementariuszami
w spółce komandytowej i spółce komandytowo –
akcyjnej oraz wspólnikami w pozostałych spółkach
są wyłącznie doradcy podatkowi, adwokaci,
radcowie prawni, biegli rewidenci, rzecznicy
patentowi lub prawnicy zagraniczni wykonujący
stałą praktykę na podstawie ustawy z dnia 5 lipca
2002 r. o
świadczeniu przez prawników
zagranicznych pomocy prawnej w Rzeczypospolitej
Polskiej (Dz. U. Nr 126, poz. 1069, z późn. zm. 32)),
z tym że większość komplementariuszy w spółce
komandytowej i spółce komandytowo – akcyjnej
90
oraz wspólników w pozostałych spółkach stanowią
podmioty, wymienione w art. 3. Jeżeli w spółce
komandytowej i spółce komandytowo – akcyjnej
jest nie więcej niż dwóch komplementariuszy lub
pozostałe spółki składają się z dwóch wspólników,
jeden z nich powinien być podmiotem
wymienionym w art. 3.”.
● Ustawa z dnia 11 kwietnia 2001 r. o rzecznikach
patentowych (Dz. U. Nr 49, poz. 509, z późn. zm..):
1) art. 5 otrzymuje brzmienie:
„Art. 5. 1. Kancelaria patentowa może być
utworzona i prowadzona:
1) indywidualnie przez rzecznika patentowego na
własny rachunek w ramach
działalności gospodarczej;
2) jako spółka cywilna lub jawna, w której
wspólnikami są rzecznicy patentowi lub
rzecznicy patentowi i adwokaci, radcowie
prawni, prawnicy zagraniczni wykonujący stałą
praktykę na podstawie ustawy z dnia 5 lipca
2002 r.
o świadczeniu przez prawników zagranicznych
pomocy prawnej
w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 126,
poz. 1069, z późn. zm 32))
lub doradcy podatkowi, o ile wykonują swój
zawód wspólnie z rzecznikami patentowymi w
kancelarii patentowej;
3) jako spółka partnerska, w której partnerami są
rzecznicy patentowi lub rzecznicy patentowi i
adwokaci, radcowie prawni, prawnicy
zagraniczni wykonujący stałą praktykę na
podstawie ustawy z dnia 5 lipca 2002 r. o
świadczeniu przez prawników zagranicznych
91
pomocy prawnej w Rzeczypospolitej Polskiej
lub doradcy podatkowi, o ile wykonują swój
zawód wspólnie z rzecznikami patentowymi w
kancelarii patentowej;
4) jako spółka komandytowa lub komandytowo-
akcyjna, w której komplementariuszami są
rzecznicy patentowi lub rzecznicy patentowi
i adwokaci, radcowie prawni, prawnicy
zagraniczni wykonujący stałą praktykę na
podstawie ustawy z dnia 5 lipca 2002 r. o
świadczeniu przez prawników zagranicznych
pomocy prawnej w Rzeczypospolitej Polskiej
lub doradcy podatkowi, o ile wykonują swój
zawód wspólnie z rzecznikami patentowymi
w kancelarii patentowej;
5) jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
lub spółka akcyjna spełniająca
następujące warunki:
a)
większość udziałów (akcji) posiadają
rzecznicy patentowi,
b)
większość
głosów w zgromadzeniu
wspólników (walnym zgromadzeniu)
oraz w organach nadzoru przysługuje
rzecznikom patentowym,
c)
większość członków zarządu stanowią
rzecznicy patentowi,
d)
w
spółce akcyjnej wydawane są wyłącznie
akcje imienne,
e) zbycie udziałów lub akcji albo ustanowienie
na nich zastawu wymaga
zezwolenia
udzielonego przez zarząd spółki.
2.
Przedmiotem
działalności kancelarii patentowej jest
świadczenie pomocy
w sprawach własności przemysłowej.”;
2) w art. 16 ust. 1 - 4 otrzymują brzmienie:
„1. Rzecznik patentowy wykonujących zawód w
92
kancelarii patentowej lub na podstawie umowy
cywilnoprawnej, a także osoba świadcząca na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej usługi
transgraniczne, podlega obowiązkowemu
ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej za
szkody wyrządzone przy świadczeniu pomocy w
sprawach własności przemysłowej.
2. Spełnieniem obowiązku, o którym mowa w ust. 1,
jest także zawarcie umowy ubezpieczenia z
zakładem ubezpieczeń z innego niż Rzeczypospolita
Polska państwa członkowskiego pod warunkiem, że
zakres terytorialny tego ubezpieczenia obejmuje
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i jest ono
równoważne z ubezpieczeniem krajowym.
3. Krajowa Rada Rzeczników Patentowych jest
uprawniona do przeprowadzania kontroli spełnienia
obowiązku, o którym mowa w ust. 1 i 2, w tym do
oceny równoważności ubezpieczenia, wynikającego
z umowy zawartej z zakładem ubezpieczeń z innego
niż Rzeczypospolita Polska państwa
członkowskiego, z ubezpieczeniem krajowym.”.
Art. 26 1. Państwa członkowskie, we współpracy z N
Polityk Komisją, podejmują
a w
środki towarzyszące, aby zachęcić
zakresi
usługodawców do podjęcia działania na zasadzie
e
dobrowolnej w celu zapewnienia jakości
jakości świadczonych usług, w szczególności poprzez
usług
wykorzystanie jednej z niżej przedstawionych
metod:
a) certyfikacja lub ocena ich działalności przez
niezależne lub akredytowane organy;
b) sporządzanie własnej karty jakości lub
stosowanie kart lub znaków jakości przyjętych
przez zrzeszenia zawodowe na szczeblu
93
wspólnotowym.
2. Państwa członkowskie zapewniają
usługodawcom i usługobiorcom łatwy dostęp do
informacji dotyczących znaczenia niektórych
znaków i kryteriów stosowania znaków oraz
innych oznaczeń jakości związanych z usługami.
3. Państwa członkowskie, we współpracy z
Komisją, podejmują
środki towarzyszące, aby zachęcić zrzeszenia
zawodowe,
jak również izby handlowe, stowarzyszenia
rzemieślnicze i stowarzyszenia
konsumenckie, działające na ich terytorium do
współpracy na szczeblu wspólnotowym w celu
wspierania jakości
świadczonych usług, w szczególności poprzez
ułatwienie
oceny kompetencji usługodawcy.
4. Państwa członkowskie, we współpracy z
Komisją, podejmują
środki towarzyszące, aby wspierać opracowanie
niezależnych
ocen, dokonywanych zwłaszcza przez
stowarzyszenia
konsumenckie, w odniesieniu do jakości i wad
świadczonych
usług, a w szczególności opracowanie na
szczeblu wspólnotowym
prób lub badań porównawczych i przekazywanie
wyników.
5. Państwa członkowskie, we współpracy z
Komisją, wspierają
opracowanie dobrowolnych standardów
europejskich w celu
ułatwienia zgodności między usługami
świadczonymi przez usługodawców
z różnych państw członkowskich, informacjami
94