Rządowy projekt ustawy - Prawo o organizmach genetycznie zmodyfikowanych
- wprowadzenie ustawy określającej zasady i warunkia) prowadzenia zakładów inżynierii genetycznej,b) zamkniętego użycia mikroorganizmów genetycznie zmodyfikowanych,c) zamkniętego użycia organizmów genetycznie zmodyfikowanych innych niż mikroorganizmy genetycznie zmodyfikowane,d) zamierzonego uwolnienia organizmów genetycznie zmodyfikowanych w celach doświadczalnych,e) wprowadzania do obrotu organizmów genetycznie zmodyfikowanych jako produktów lub w produktach,f) prowadzenia upraw roślin genetycznie zmodyfikowanych,g) udostępniania informacji o organizmach genetycznie zmodyfikowanych,h) udziału społeczeństwa w postępowaniu w sprawach organizmów genetycznie zmodyfikowanych- wprowadzenie przepisów wskazujących organy właściwe w wyżej wymienionych sprawach oraz w przepisach prawa Unii Europejskiej dotyczących organizmów genetycznie modyfikowanych;
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2547
- Data wpłynięcia: 2009-11-25
- Uchwalenie:
2547
N
1.
W przypadku zgłoszenia i utrzymania sprzeciwu
przez właściwy organ lub Komisję zgodnie z art. 15,
17 i 20, decyzja zostaje przyjęta i opublikowana w
terminie 120 dni zgodnie z procedurą przewidzianą w
art. 30 ust. 2. Niniejsza decyzja zawiera takie same
informacje jak wymienione w art. 19 ust. 3.
Do celów obliczania 120-dniowego okresu nie będzie
się uwzględniać jakichkolwiek okresów, podczas
których Komisja oczekuje na informacje, jakich
zażądała od zgłaszającego, lub zasięga opinii Komitetu
Naukowego, o którą poprosiła zgodnie z art. 28.
Komisja umotywuje każde żądanie dodatkowych
informacji i powiadamia o takim żądaniu właściwe
władze. Czas oczekiwania Komisji na opinię Komitetu
Naukowego nie przekracza 90 dni.
Nie będzie uwzględniany czas potrzebny Radzie na
działania zgodne z procedurą ustanowioną w art. 30
ust. 2.
Art.18 2.
Jeżeli zostanie podjęta decyzja pozytywna,
T
Art. 163 Art. 163. Jeżeli w terminie 60 dni od dnia przekazania
właściwy organ, który przygotował sprawozdanie,
właściwym organom innych niż Rzeczpospolita
wydaje na piśmie zezwolenie lub odnowienie
Polska państw członkowskich Unii Europejskiej przez
zezwolenia na wprowadzenie do obrotu przekazuje je
Komisję Europejską dokumentów, o których mowa w
zgłaszającemu oraz informuje o tym Państwa
art. 160 ust. 1, zgłoszono sprzeciwy i w terminie
Członkowskie i Komisję w terminie 30 dni od
kolejnych 15 dni nie osiągnięto porozumienia, decyzję
opublikowania lub ogłoszenia tej decyzji.
w sprawie ponownego wprowadzenia do obrotu
organizmu
genetycznie
zmodyfikowanego
jako
produktu lub w produktach wydaje się po przyjęciu
przez Komisję Europejską decyzji pozytywnej, o której
mowa w art. 18 ust. 2 dyrektywy 2001/18/WE.
Art. 19 Zezwolenie
T
Art.130, Art. 130. 1. Wprowadzenie do obrotu organizmu
art.131, genetycznie zmodyfikowanego jako produktu lub w
1.
Bez uszczerbku dla wymagań określonych w
art.145, produktach wymaga uzyskania:
innych aktach prawnych Wspólnoty produkt może być
art.165
stosowany we Wspólnocie bez dodatkowego
zgłoszenia tylko pod warunkiem wydania pisemnego
1)
decyzji
ministra
właściwego
do
spraw
zezwolenia na wprowadzenie do obrotu GMO w
środowiska, wydanej na wniosek wnioskodawcy, o
charakterze lub w składzie produktu i tylko przy
którym mowa w art. 4 pkt 21 lit. e lub
159
ścisłym stosowaniu się do specyficznych warunków
stosowania oraz środowisk i/lub regionów
2)
decyzji w sprawie wprowadzenia do obrotu
geograficznych określonych w zezwoleniu.
organizmu
genetycznie
zmodyfikowanego
jako
produktu lub w produktach, wydanej przez właściwy
2.
Zgłaszający może wprowadzić produkt do
organ innego niż Rzeczpospolita Polska państwa
obrotu jedynie wtedy, gdy uzyska pisemne zezwolenie
członkowskiego Unii Europejskiej.
właściwego organu zgodnie z art. 15, 17 i 18 oraz w
zgodności ze wszystkimi warunkami określonymi w
zezwoleniu.
2. Wprowadzenie do obrotu organizmu genetycznie
zmodyfikowanego, który ma być wykorzystywany w
3.
Pisemne zezwolenie określone w art. 15, 17 i 18
inny sposób niż jako produkt lub w produktach, na
w każdym przypadku jednoznacznie określa:
którego wprowadzenie do obrotu uzyskano już decyzję
zgodnie z przepisami ustawy, wymaga uzyskania
a)
zakres zezwolenia, łącznie z identyfikacją GMO,
odrębnej decyzji.
które mają zostać wprowadzone do obrotu w
charakterze lub w składzie produktów i ich
3. Wnioskodawca, o którym mowa w art. 4 pkt 21 lit.
niepowtarzalny identyfikator;
e, zamierzający dokonywać wprowadzenia do obrotu
musi mieć miejsce zamieszkania lub siedzibę lub
b)
okres ważności zezwolenia;
posiadać
przedstawiciela
mającego
miejsce
zamieszkania lub siedzibę na terytorium państwa
c)
warunki wprowadzenia produktu do obrotu, w
członkowskiego Unii Europejskiej.
tym wszelkie szczegółowe warunki stosowania,
postępowania i opakowania GMO w charakterze lub w
Art. 131. Jeżeli została wydana decyzja w sprawie
składzie produktów oraz warunki ochrony
wprowadzenia do obrotu organizmu genetycznie
poszczególnych ekosystemów / środowisk i/lub
zmodyfikowanego jako produktu lub w produktach,
regionów geograficznych;
użytkownicy, o których mowa w art. 4 pkt 19 lit. e i f:
d)
bez uszczerbku dla przepisów art. 25 zgłaszający
udostępnia na żądanie właściwego organu próbek
1) nie składają wniosku o wydanie decyzji, której
kontrolnych;
przedmiotem jest produkt objęty tym wprowadzeniem;
e)
wymagania dotyczące etykietowania zgodne z
2) są obowiązani do przestrzegania warunków decyzji,
wymaganiami ustanowionymi w załączniku IV.
o których mowa w art. 20 ust. 1 pkt 3 lit. d.
Etykietowanie będzie jednoznacznie informować o
obecności GMO w produkcie. Słowa „Ten produkt
zawiera organizmy zmodyfikowane genetycznie” b
Art. 145. 1. Decyzja w sprawie wprowadzenia
ędą
obecne na etykiecie i na dokumencie towarzysz
do
obrotu
organizmu
genetycznie
ącym
temu produktowi lub innym produktom zawieraj
zmodyfikowanego
jako
produktu
lub
w
ącym
dane GMO;
produktach zawiera:
f)
wymagania dotyczące monitorowania zgodne z
1)
imię i nazwisko, miejsce zamieszkania
160
załącznikiem VII, obejmujące zobowiązanie do
albo nazwę i siedzibę oraz adres wnioskodawcy,
składania sprawozdań Komisji i właściwym władzom,
o którym mowa w art. 4 pkt 21 lit. e;
okres planu monitorowania oraz, gdzie stosowne,
wszelkie zobowiązania nakładane na sprzedawcę
2)
okres, na który została wydana;
produktu lub jakiegokolwiek jego użytkownika, łącznie
z odpowiednim zakresem informacji na temat
lokalizacji upraw w przypadku GMO, które mogą być
3)
dane
o
organizmie
genetycznie
uprawiane.
zmodyfikowanym jako produkcie lub w
produktach, w tym:
4.
Państwa Członkowskie podejmują wszelkie
działania konieczne, aby zapewnić udostępnienie dla
a)
cel wprowadzenia do obrotu,
opinii publicznej pisemnego zezwolenia i decyzji,
określonych w art. 18 oraz dla zapewnienia stosowania
się do warunków określonych w pisemnym zezwoleniu
b)
dane
o
organizmie
genetycznie
i decyzji.
zmodyfikowanym zawartym w produkcie, w
tym charakterystykę organizmu genetycznie
zmodyfikowanego, charakterystykę biorców lub
organizmów
rodzicielskich,
z
których
otrzymano
organizm
genetycznie
zmodyfikowany,
c)
instrukcje lub zalecenia dotyczące
przechowywania i użytkowania organizmu
genetycznie zmodyfikowanego jako produktu
lub w produktach.
4)
unikalny identyfikator;
5)
zalecane środki ostrożności związane z
bezpiecznym
użytkowaniem
produktu
i
informacje o zagrożeniach dla zdrowia ludzi lub
zwierząt
albo
bezpieczeństwa
środowiska
mogących
wystąpić
w
konsekwencji
niezgodnego z przeznaczeniem użytkowania
produktu;
6)
warunki,
jakie
powinno
spełniać
opakowanie i sposób znakowania produktu;
161
7)
wymagania, jakie powinien spełniać
plan monitorowania zagrożeń wynikających z
obrotu produktem, w tym okres ważności planu
monitorowania, a w razie potrzeby także
obowiązki wnioskodawcy, o którym mowa w
art. 4 pkt 21 lit. e, lub użytkownika, o którym
mowa w art. 4 pkt 19 lit. e i f;
8)
obowiązek
udostępniania
próbek
kontrolnych
produktu
na
każde
żądanie
jednostek urzędowej kontroli;
9)
warunki ochrony obszarów cennych
pod względem przyrodniczym, ekosystemów,
środowiska i regionów geograficznych, w
uzasadnionych przypadkach;
10)
obowiązek
składania
ministrowi
właściwemu do spraw środowiska sprawozdań z
monitoringu.
2. W przypadkach uzasadnionych koniecznością
ochrony
zdrowia
ludzi
lub
zapewnienia
bezpieczeństwa środowiska, w decyzji:
1)
nakłada się obowiązek zastosowania
dodatkowego opakowania zabezpieczającego
przed rozprzestrzenieniem się do środowiska
produktu, podczas przewozu, przechowywania
lub na późniejszych etapach wprowadzania do
obrotu;
2)
określa się inne dodatkowe wymagania
dotyczące wprowadzenia do obrotu organizmu
genetycznie zmodyfikowanego jako produktu
lub w produktach.
162
3. Decyzję, o której mowa w ust. 1, uzasadnia
się.
Art. 165. 1. Decyzja w sprawie ponownego
wprowadzenia
do
obrotu
organizmu
genetycznie zmodyfikowanego jako produktu
lub w produktach, zawiera:
1) imię i nazwisko, miejsce zamieszkania albo
nazwę i siedzibę oraz adres wnioskodawcy, o
którym mowa w art. 4 pkt 21 lit e;
2) okres, na który została wydana;
3)
dane
o
organizmie
genetycznie
zmodyfikowanym jako produkcie lub w
produktach:
a)
cel wprowadzenia do obrotu,
b)
dane
o
organizmie
genetycznie
zmodyfikowanym zawartym w produkcie, w
tym charakterystykę organizmu genetycznie
zmodyfikowanego, charakterystykę biorców lub
organizmów
rodzicielskich,
z
których
otrzymano
organizm
genetycznie
zmodyfikowany,
c)
instrukcje lub zalecenia dotyczące
przechowywania i użytkowania organizmu
genetycznie zmodyfikowanego jako produktu
lub w produktach;
4)
unikalny identyfikator;
5)
zalecane środki ostrożności związane z
163