Rządowy projekt ustawy - Prawo o organizmach genetycznie zmodyfikowanych
- wprowadzenie ustawy określającej zasady i warunkia) prowadzenia zakładów inżynierii genetycznej,b) zamkniętego użycia mikroorganizmów genetycznie zmodyfikowanych,c) zamkniętego użycia organizmów genetycznie zmodyfikowanych innych niż mikroorganizmy genetycznie zmodyfikowane,d) zamierzonego uwolnienia organizmów genetycznie zmodyfikowanych w celach doświadczalnych,e) wprowadzania do obrotu organizmów genetycznie zmodyfikowanych jako produktów lub w produktach,f) prowadzenia upraw roślin genetycznie zmodyfikowanych,g) udostępniania informacji o organizmach genetycznie zmodyfikowanych,h) udziału społeczeństwa w postępowaniu w sprawach organizmów genetycznie zmodyfikowanych- wprowadzenie przepisów wskazujących organy właściwe w wyżej wymienionych sprawach oraz w przepisach prawa Unii Europejskiej dotyczących organizmów genetycznie modyfikowanych;
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2547
- Data wpłynięcia: 2009-11-25
- Uchwalenie:
2547
1) opiniowanie zgłoszeń w sprawie zamkniętego użycia, o których mowa w art. 20 ust. 1
pkt 2, wniosków o wydanie zezwoleń i decyzji, o których mowa w art. 20 ust. 1 pkt 1 i 3,
ze szczególnym uwzględnieniem oceny zagrożenia dla danego mikroorganizmu
genetycznie zmodyfikowanego lub organizmu genetycznie zmodyfikowanego, który
stanowi przedmiot zgłoszenia lub wniosku, oraz warunków bezpieczeństwa w zakładach
inżynierii genetycznej;
2) wydawanie opinii w sprawach przedstawianych przez ministra wła ciwego do spraw
rodowiska w zakresie jego zadań i kompetencji wynikających z ustawy.
2. W sprawach, o których mowa w ust. 1 pkt 1, minister wła ciwy do spraw rodowiska,
na wniosek Komisji, może zwracać się do zgłaszających lub wnioskodawców o udzielenie
wyja nień i informacji.
Art. 27. 1. Przed wydaniem opinii w sprawach zgłoszeń lub wniosków, o których mowa
w art. 26 ust. 1 pkt 1, Komisja lub Prezydium Komisji wyznacza, w drodze uchwały,
recenzentów lub zespół recenzentów, okre lając przedmiot recenzji oraz termin jej
opracowania i dostarczenia Komisji.
2. Recenzentem nie może być osoba, w stosunku do której istnieją okoliczno ci mogące
wpłynąć na jej bezstronno ć, w szczególno ci gdy zgłoszenie lub wniosek, o których mowa
w art. 26 ust. 1 pkt 1, dotyczy zatrudniającej tę osobę jednostki albo zadań, których ta osoba
jest wykonawcą.
3. Jeżeli zakres przedmiotowy zgłoszenia lub wniosku, o których mowa w art. 26 ust. 1
pkt 1, jest zbieżny z zakresem przedmiotowym zgłoszeń lub wniosków wcze niej
rozpatrzonych przez Komisję, Komisja lub Prezydium Komisji może wykorzystać już
istniejące recenzje albo wyznaczyć recenzenta lub zespół recenzentów w celu opracowania
nowej recenzji.
4. Jeżeli w ród członków Komisji nie ma osób mających wiedzę niezbędną do
opracowania recenzji lub osoby będące członkami Komisji nie mogą z uzasadnionych
powodów opracować recenzji, minister wła ciwy do spraw rodowiska w porozumieniu
20
z Prezydium Komisji może wyznaczyć recenzenta lub zespół recenzentów spoza jej składu,
okre lając przedmiot recenzji oraz termin jej opracowania i dostarczenia Komisji.
5. Recenzentom wyznaczonym w sposób, o którym mowa w ust. 1 lub 4, wykonującym
pracę indywidualnie lub w zespole, przysługuje wynagrodzenie za opracowaną recenzję
w wysoko ci 320 zł. W razie uchybienia terminowi opracowania i dostarczenia recenzji
wynagrodzenie nie przysługuje.
6. Łączna wysoko ć wydatków na recenzje nie może przekroczyć kwoty 104 000 zł
w danym roku.
Art. 28. 1. Opinie w sprawach zgłoszeń lub wniosków, o których mowa w art. 26 ust. 1
pkt 1, Komisja wyraża niezwłocznie po otrzymaniu recenzji.
2. Niewyrażenie opinii w terminie 21 dni od otrzymania recenzji uważa się za brak
zastrzeżeń do tre ci zgłoszenia lub wniosku, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 1.
Art. 29. 1. Członkom Komisji przysługuje wynagrodzenie za udział w posiedzeniu.
2. Wynagrodzenie nie przysługuje członkom Komisji będącym pracownikami urzędów
zapewniających obsługę organów administracji rządowej, jeżeli uczestniczą w posiedzeniach,
które odbywają się w godzinach pracy.
3. Członkom Komisji biorącym udział w posiedzeniach odbywających się poza
miejscowo cią ich zamieszkania, przysługują diety i zwrot kosztów podróży i noclegów na
zasadach okre lonych w przepisach dotyczących wysoko ci oraz warunków ustalania
należno ci przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej
jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju, wydanych na
podstawie art. 775 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r.
Nr 21, poz. 94, z późn. zm.)).
4. Wydatki związane z działalno cią Komisji są pokrywane z budżetu państwa, z czę ci,
której dysponentem jest minister wła ciwy do spraw rodowiska.
5. Minister wła ciwy do spraw rodowiska okre li, w drodze rozporządzenia, tryb pracy
Komisji oraz wysoko ć wynagrodzenia za udział w posiedzeniu dla przewodniczącego
Komisji, zastępców przewodniczącego Komisji i pozostałych członków Komisji, mając na
21
względzie zapewnienie możliwo ci skutecznej realizacji przypisanych jej zadań i wła ciwego
poziomu merytorycznego, pełnioną funkcję oraz zakres obowiązków przewodniczącego
Komisji, zastępców przewodniczącego Komisji i pozostałych członków Komisji.
Dział III
Zamknięte użycie
Rozdział 1
Przepisy wspólne
Art. 30. W zależno ci od stopnia zagrożenia dla zdrowia ludzi lub bezpieczeństwa
rodowiska wyróżnia się cztery kategorie zagrożenia dla zamkniętego użycia:
1)
I kategoria zagrożenia – zamknięte użycie mikroorganizmów genetycznie
zmodyfikowanych lub organizmów genetycznie zmodyfikowanych innych niż
mikroorganizmy genetycznie zmodyfikowane niepowodujących zagrożeń lub
powodujących znikome zagrożenia dla zdrowia ludzi lub bezpieczeństwa rodowiska;
2) II kategoria zagrożenia – zamknięte użycie mikroorganizmów genetycznie
zmodyfikowanych lub organizmów genetycznie zmodyfikowanych innych niż
mikroorganizmy genetycznie zmodyfikowane powodujących niewielkie zagrożenia dla
zdrowia ludzi lub bezpieczeństwa rodowiska;
3) III kategoria zagrożenia – zamknięte użycie mikroorganizmów genetycznie
zmodyfikowanych powodujących umiarkowane zagrożenia dla zdrowia ludzi lub
bezpieczeństwa rodowiska;
4) IV kategoria zagrożenia – zamknięte użycie mikroorganizmów genetycznie
zmodyfikowanych powodujących duże zagrożenia dla zdrowia ludzi lub bezpieczeństwa
rodowiska.
Art. 31. Klasyfikacji zamkniętego użycia do jednej z kategorii zagrożenia dokonuje
wnioskodawca na podstawie oceny zagrożenia, jakie może stwarzać zamknięte użycie
mikroorganizmów genetycznie zmodyfikowanych lub organizmów genetycznie
22
zmodyfikowanych innych niż mikroorganizmy genetycznie zmodyfikowane dla zdrowia ludzi
lub bezpieczeństwa rodowiska, mając na względzie przepisy wydane na podstawie art. 38
ustawy.
Art. 32. Ocena zagrożenia obejmuje:
1) identyfikację możliwych szkodliwych skutków, w szczególno ci związanych z:
a) biorcą,
b) wprowadzonym insertem,
c) wektorem,
d) dawcą, w czasie kiedy jest wykorzystywany w zamkniętym użyciu,
e) powstałym mikroorganizmem lub organizmem innym niż mikroorganizm;
2) opis czynno ci wykonywanych podczas zamkniętego użycia, w tym okre lenie skali
zamkniętego użycia;
3) okre lenie możliwych szkodliwych skutków oraz prawdopodobieństwo ich wystąpienia.
Art. 33. Przesłankami powodującymi podwyższenie lub obniżenie kategorii zagrożenia są:
1) skala zamkniętego użycia;
2) możliwo ć:
a) rozprzestrzeniania
w rodowisku mikroorganizmów genetycznie zmodyfikowanych
lub organizmów genetycznie zmodyfikowanych innych niż mikroorganizmy
genetycznie zmodyfikowane, na skutek krzyżowania, rozsiewania, przenoszenia do
innych gatunków,
b) uzyskania przewagi selekcyjnej, zmiany cech lub równowagi ekosystemu
w
przypadku niekontrolowanego uwolnienia do rodowiska mikroorganizmów
genetycznie zmodyfikowanych lub organizmów genetycznie zmodyfikowanych
innych niż mikroorganizmy genetycznie zmodyfikowane,
c) nabycia lub utraty przez ludzi, zwierzęta lub ro liny odporno ci na dany czynnik
chorobotwórczy,
23
d) skutecznego
leczenia.
Art. 34. Do I kategorii zagrożenia może zostać zaklasyfikowane zamknięte użycie
spełniające następujące warunki:
1) istnieje niewielkie prawdopodobieństwo, że biorca lub organizm macierzysty wywoła
choroby w organizmie ludzkim, zwierzęcym lub ro linnym;
2) charakter wektora i insert są tego rodzaju, że nie spowodują w mikroorganizmie
genetycznie zmodyfikowanym lub organizmie genetycznie zmodyfikowanym innym niż
mikroorganizm genetycznie zmodyfikowany zmian mogących wywołać choroby u ludzi,
zwierząt lub ro lin albo mogących wywoływać szkodliwe skutki w rodowisku;
3) istnieje niewielkie prawdopodobieństwo, że mikroorganizm genetycznie zmodyfikowany
lub organizm genetycznie zmodyfikowany inny niż mikroorganizm genetycznie
zmodyfikowany wywoła choroby u ludzi, zwierząt lub ro lin albo wpłynie w sposób
szkodliwy na rodowisko.
Art. 35. 1. Użytkownik jest obowiązany do przestrzegania szczegółowych wymagań
dotyczących rodzajów rodków bezpieczeństwa przewidzianych dla poszczególnych kategorii
zagrożenia.
2. W przypadku wątpliwo ci, do której kategorii zagrożenia dane zamknięte użycie
powinno zostać zaklasyfikowane, użytkownik jest obowiązany stosować rodzaje rodków
bezpieczeństwa przewidziane dla wyższej kategorii zagrożenia.
Art. 36. 1. Użytkownik powiadamia ministra wła ciwego do spraw rodowiska o dniu:
1) rozpoczęcia zamkniętego użycia – nie wcze niej niż na 14 dni i nie później niż na 7 dni
przed dniem jego rozpoczęcia;
2) zakończenia zamkniętego użycia – w terminie 14 dni od dnia jego zakończenia.
2. Jeżeli decyzja w sprawie zamkniętego użycia została wydana na okres dłuższy niż rok,
powiadomienie składa się w każdym roku obowiązywania tej decyzji.
24