eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy - Prawo o organizmach genetycznie zmodyfikowanych

Rządowy projekt ustawy - Prawo o organizmach genetycznie zmodyfikowanych

- wprowadzenie ustawy określającej zasady i warunkia) prowadzenia zakładów inżynierii genetycznej,b) zamkniętego użycia mikroorganizmów genetycznie zmodyfikowanych,c) zamkniętego użycia organizmów genetycznie zmodyfikowanych innych niż mikroorganizmy genetycznie zmodyfikowane,d) zamierzonego uwolnienia organizmów genetycznie zmodyfikowanych w celach doświadczalnych,e) wprowadzania do obrotu organizmów genetycznie zmodyfikowanych jako produktów lub w produktach,f) prowadzenia upraw roślin genetycznie zmodyfikowanych,g) udostępniania informacji o organizmach genetycznie zmodyfikowanych,h) udziału społeczeństwa w postępowaniu w sprawach organizmów genetycznie zmodyfikowanych- wprowadzenie przepisów wskazujących organy właściwe w wyżej wymienionych sprawach oraz w przepisach prawa Unii Europejskiej dotyczących organizmów genetycznie modyfikowanych;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2547
  • Data wpłynięcia: 2009-11-25
  • Uchwalenie:

2547

19 lit. a i b, podjęcie działań mających na celu
usunięcie skutków awarii.

Art. 93. Użytkownik, o którym mowa w art. 4 pkt 19
lit. a i b, po otrzymaniu decyzji, o której mowa w art.
92 ust. 5, niezwłocznie podejmuje działania mające na
celu usunięcie skutków awarii.

Art. 94. Po otrzymaniu zawiadomienia o awarii
minister właściwy do spraw środowiska:

1)
niezwłocznie
przekazuje
je
właściwym
organom państw, o których mowa w art. 85, które
mogły zostać objęte skutkami awarii;

2)
zbiera informacje niezbędne do pełnej oceny
skutków awarii, a w razie konieczności przygotowuje
zalecenia mające na celu uniknięcie podobnych awarii
w przyszłości i ograniczenie ich skutków.

Art. 95. 1. Wojewódzki sztab do spraw awarii
przygotowuje protokół z postępowania na wypadek
awarii.

2. Protokół z postępowania na wypadek awarii zawiera
w szczególności informacje o przyczynach awarii,
mikroorganizmie genetycznie zmodyfikowanym, który
spowodował skażenie, przebiegu działań ratowniczych
i ich wyniku oraz wskazuje środki zaradcze, jakie
należy przedsięwziąć, aby uniknąć podobnych awarii
w przyszłości lub ograniczyć ich skutki.

3. Protokół z postępowania na wypadek awarii
przekazuje się ministrowi właściwemu do spraw
środowiska.

4. Wojewódzki sztab do spraw awarii rozwiązuje się z
chwilą przekazania protokołu z postępowania na
wypadek awarii.

Art. 211. Kto, wbrew obowiązkowi określonemu w art.

44
91 ust. 1 pkt 1 i art. 93, w przypadku awarii nie
przystępuje niezwłocznie do działań ratowniczych lub
usuwania skutków awarii,
podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo
pozbawienia wolności do lat 2.
Art.16
Art.16
T
Art. 85, Art. 85. Minister właściwy do spraw środowiska, w


art.94,
terminie 30 dni od dnia otrzymania projektu planu
1.
Państwa Członkowskie zobowiązane są
art. 96
postępowania na wypadek awarii, przekazuje projekt w
do:
celu konsultacji właściwym organom:


a)
konsultowania z innymi Państwami
1)
innych niż Rzeczpospolita Polska państw
Członkowskimi, które mogłyby zostać objęte
członkowskich Unii Europejskiej,
skutkami awarii, proponowanego wprowadzenia

w życie planów postępowania awaryjnego;
2)
innych państw, niż określone w pkt 1, jeżeli

obowiązek
konsultacji
wynika
z
umów
b)
poinformowania Komisji tak szybko, jak
międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita
to możliwe, o każdej awarii objętej zakresem
Polska
niniejszej dyrektywy, z podaniem szczegółów

dotyczących okoliczności awarii, tożsamości i
- których terytoria mogłyby zostać objęte skutkami
ilości GMM, których dotyczyła awaria,
awarii.
podjętych środków zaradczych i ich

skuteczności, oraz analizy awarii, łącznie z
Art. 94. Po otrzymaniu zawiadomienia o awarii
zaleceniami dotyczącymi ograniczania jej
minister właściwy do spraw środowiska:
skutków i uniknięcia podobnych awarii w

przyszłości.
1)
niezwłocznie
przekazuje
je
właściwym

organom państw, o których mowa w art. 85, które
Komisja, w konsultacji z Państwami
mogły zostać objęte skutkami awarii;
Członkowskimi, ustanawia procedurę wymiany

informacji na mocy ust. 1. Ustanowi ona także, i
2)
zbiera informacje niezbędne do pełnej oceny
będzie prowadzić do dyspozycji Państw
skutków awarii, a w razie konieczności przygotowuje
Członkowskich rejestr awarii w ramach zakresu
zalecenia mające na celu uniknięcie podobnych awarii
zastosowania niniejszej dyrektywy, łącznie z
w przyszłości i ograniczenie ich skutków.
analizą przyczyn awarii, zdobytym

doświadczeniem, oraz środkami podjętymi w

celu uniknięcia podobnych awarii w przyszłości.
2. Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, zawiera:

1)
szczegółowy opis okoliczności awarii;

2)
nazwę, cechy identyfikujące i informację o
ilości uwolnionych mikroorganizmów genetycznie
zmodyfikowanych;

45

3)
opis
podjętych
działań
zaradczych
i
ratowniczych;

4)
wyniki analizy awarii, wraz z zaleceniami
dotyczącymi ograniczania skutków tej awarii i
uniknięcia podobnych awarii w przyszłości.

Art. 96. 1. Minister właściwy do spraw środowiska
niezwłocznie zawiadamia Komisję Europejską o
awarii.

2. Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, zawiera:

1)
szczegółowy opis okoliczności awarii;

2)
nazwę, cechy identyfikujące i informację o
ilości uwolnionych mikroorganizmów genetycznie
zmodyfikowanych;

3)
opis
podjętych
działań
zaradczych
i
ratowniczych;

4)
wyniki analizy awarii, wraz z zaleceniami
dotyczącymi ograniczania skutków tej awarii i
uniknięcia podobnych awarii w przyszłości.
Art. 17

T
Art.15
Art. 15. 1. Nadzór i kontrolę przestrzegania przepisów

Państwa Członkowskie zapewniają
dotyczących
organizmów
genetycznie
zorganizowanie kontroli i innych środków
zmodyfikowanych sprawują, w zakresie objętym swoją
nadzoru przez właściwe władze mających na
właściwością, następujące jednostki:
celu zapewnienie zgodności postępowania

użytkowników z niniejszą dyrektywą.
1)
Państwowa Inspekcja Pracy;

2)
Państwowa Inspekcja Sanitarna;

3)
Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i
Nasiennictwa;

4)
Inspekcja Ochrony Środowiska;

5)
Inspekcja Weterynaryjna;

46

6)
Inspekcja Handlowa;

7)
Inspekcja
Jakości
Handlowej
Artykułów
Rolno-Spożywczych;

8)
Służba Celna.

2. Jednostki, o których mowa w ust. 1 pkt 2 – 7,
uwzględniają przeprowadzanie kontroli przestrzegania
przepisów dotyczących organizmów genetycznie
zmodyfikowanych w okresowych planach kontroli. W
przypadkach szczególnie uzasadnionych mogą być
przeprowadzane kontrole doraźne.

3. Organy, którym podlegają jednostki, o których
mowa w ust. 1 pkt 2 – 7, mogą, na wniosek ministra
właściwego do spraw środowiska lub z własnej
inicjatywy, zlecić właściwym miejscowo jednostkom
przeprowadzenie kontroli przestrzegania przepisów
dotyczących
organizmów
genetycznie
zmodyfikowanych, jeżeli powezmą podejrzenie, że
zostały lub mogą być one naruszone.

4. Jednostki, o których mowa w ust. 1 pkt 1-7,
przeprowadzają kontrolę z urzędu lub na wniosek
ministra właściwego do spraw środowiska.

5. Jednostki, o których mowa w ust. 1, są obowiązane
niezwłocznie powiadomić ministra właściwego do
spraw środowiska o stwierdzonych zagrożeniach
związanych
z
organizmami
genetycznie
zmodyfikowanymi
stanowiącymi
podstawę
do
nałożenia kar pieniężnych, o których mowa w art. 206 i
art. 207, a także o rażących nieprawidłowościach w
działaniach, podczas których są wykorzystywane te
organizmy oraz o podjętych w związku z tym
działaniach.

6. Jednostki, o których mowa w ust. 1, są obowiązane
niezwłocznie
powiadomić
organ
właściwy
do

47
nakładania kar pieniężnych, o którym mowa w art.
209,
o zaistnieniu przesłanek stanowiących podstawę do
nałożenia kar pieniężnych, przekazując jednocześnie
protokół pokontrolny wraz z niezbędną dokumentacją.
7. Jednostki, o których mowa w ust. 1 pkt 1-7,
przesyłają
ministrowi
właściwemu
do
spraw
środowiska, corocznie do dnia 15 marca, informacje o
wynikach
kontroli
przestrzegania
przepisów
dotyczących
organizmów
genetycznie
zmodyfikowanych,
przeprowadzonych
w
roku
poprzednim.

8. Przedstawiciele jednostek, o których mowa w ust. 1
pkt 1-7, są uprawnieni, w szczególności, do:

1)
wstępu, wraz z niezbędnym sprzętem, na teren,
na którym zamierza się utworzyć i prowadzić zakład
inżynierii
genetycznej,
w
celu
kontrolnego
sprawdzenia faktów podanych we wniosku o wydanie
zezwolenia na utworzenie i prowadzenie zakładu
inżynierii genetycznej;

2)
wstępu, wraz z niezbędnym sprzętem, na teren
zakładu inżynierii genetycznej;

3)
wstępu, wraz z niezbędnym sprzętem, na teren,
na którym odbywają się działania podejmowane w
ramach zamierzonego uwolnienia lub uprawy roślin
genetycznie zmodyfikowanych;

4)
żądania ustnych i pisemnych wyjaśnień,
okazania dokumentów lub innych nośników informacji
oraz udostępnienia danych mających bezpośredni
związek z przedmiotem kontroli.


9. W zakresie nieuregulowanym przepisami
niniejszej ustawy, sposób przeprowadzania kontroli
regulują
przepisy
określające
zasady
działania
jednostek wymienionych w ust. 1 pkt 1-7.


48
strony : 1 ... 40 ... 47 . [ 48 ] . 49 ... 60 ... 94

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: