Rządowy projekt ustawy - Prawo o organizmach genetycznie zmodyfikowanych
- wprowadzenie ustawy określającej zasady i warunkia) prowadzenia zakładów inżynierii genetycznej,b) zamkniętego użycia mikroorganizmów genetycznie zmodyfikowanych,c) zamkniętego użycia organizmów genetycznie zmodyfikowanych innych niż mikroorganizmy genetycznie zmodyfikowane,d) zamierzonego uwolnienia organizmów genetycznie zmodyfikowanych w celach doświadczalnych,e) wprowadzania do obrotu organizmów genetycznie zmodyfikowanych jako produktów lub w produktach,f) prowadzenia upraw roślin genetycznie zmodyfikowanych,g) udostępniania informacji o organizmach genetycznie zmodyfikowanych,h) udziału społeczeństwa w postępowaniu w sprawach organizmów genetycznie zmodyfikowanych- wprowadzenie przepisów wskazujących organy właściwe w wyżej wymienionych sprawach oraz w przepisach prawa Unii Europejskiej dotyczących organizmów genetycznie modyfikowanych;
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2547
- Data wpłynięcia: 2009-11-25
- Uchwalenie:
2547
usunięcie skutków awarii.
Art. 93. Użytkownik, o którym mowa w art. 4 pkt 19
lit. a i b, po otrzymaniu decyzji, o której mowa w art.
92 ust. 5, niezwłocznie podejmuje działania mające na
celu usunięcie skutków awarii.
Art. 94. Po otrzymaniu zawiadomienia o awarii
minister właściwy do spraw środowiska:
1)
niezwłocznie
przekazuje
je
właściwym
organom państw, o których mowa w art. 85, które
mogły zostać objęte skutkami awarii;
2)
zbiera informacje niezbędne do pełnej oceny
skutków awarii, a w razie konieczności przygotowuje
zalecenia mające na celu uniknięcie podobnych awarii
w przyszłości i ograniczenie ich skutków.
Art. 95. 1. Wojewódzki sztab do spraw awarii
przygotowuje protokół z postępowania na wypadek
awarii.
2. Protokół z postępowania na wypadek awarii zawiera
w szczególności informacje o przyczynach awarii,
mikroorganizmie genetycznie zmodyfikowanym, który
spowodował skażenie, przebiegu działań ratowniczych
i ich wyniku oraz wskazuje środki zaradcze, jakie
należy przedsięwziąć, aby uniknąć podobnych awarii
w przyszłości lub ograniczyć ich skutki.
3. Protokół z postępowania na wypadek awarii
przekazuje się ministrowi właściwemu do spraw
środowiska.
4. Wojewódzki sztab do spraw awarii rozwiązuje się z
chwilą przekazania protokołu z postępowania na
wypadek awarii.
Art. 211. Kto, wbrew obowiązkowi określonemu w art.
44
91 ust. 1 pkt 1 i art. 93, w przypadku awarii nie
przystępuje niezwłocznie do działań ratowniczych lub
usuwania skutków awarii,
podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo
pozbawienia wolności do lat 2.
Art.16
Art.16
T
Art. 85, Art. 85. Minister właściwy do spraw środowiska, w
art.94,
terminie 30 dni od dnia otrzymania projektu planu
1.
Państwa Członkowskie zobowiązane są
art. 96
postępowania na wypadek awarii, przekazuje projekt w
do:
celu konsultacji właściwym organom:
a)
konsultowania z innymi Państwami
1)
innych niż Rzeczpospolita Polska państw
Członkowskimi, które mogłyby zostać objęte
członkowskich Unii Europejskiej,
skutkami awarii, proponowanego wprowadzenia
w życie planów postępowania awaryjnego;
2)
innych państw, niż określone w pkt 1, jeżeli
obowiązek
konsultacji
wynika
z
umów
b)
poinformowania Komisji tak szybko, jak
międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita
to możliwe, o każdej awarii objętej zakresem
Polska
niniejszej dyrektywy, z podaniem szczegółów
dotyczących okoliczności awarii, tożsamości i
- których terytoria mogłyby zostać objęte skutkami
ilości GMM, których dotyczyła awaria,
awarii.
podjętych środków zaradczych i ich
skuteczności, oraz analizy awarii, łącznie z
Art. 94. Po otrzymaniu zawiadomienia o awarii
zaleceniami dotyczącymi ograniczania jej
minister właściwy do spraw środowiska:
skutków i uniknięcia podobnych awarii w
przyszłości.
1)
niezwłocznie
przekazuje
je
właściwym
organom państw, o których mowa w art. 85, które
Komisja, w konsultacji z Państwami
mogły zostać objęte skutkami awarii;
Członkowskimi, ustanawia procedurę wymiany
informacji na mocy ust. 1. Ustanowi ona także, i
2)
zbiera informacje niezbędne do pełnej oceny
będzie prowadzić do dyspozycji Państw
skutków awarii, a w razie konieczności przygotowuje
Członkowskich rejestr awarii w ramach zakresu
zalecenia mające na celu uniknięcie podobnych awarii
zastosowania niniejszej dyrektywy, łącznie z
w przyszłości i ograniczenie ich skutków.
analizą przyczyn awarii, zdobytym
doświadczeniem, oraz środkami podjętymi w
celu uniknięcia podobnych awarii w przyszłości.
2. Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
szczegółowy opis okoliczności awarii;
2)
nazwę, cechy identyfikujące i informację o
ilości uwolnionych mikroorganizmów genetycznie
zmodyfikowanych;
45
3)
opis
podjętych
działań
zaradczych
i
ratowniczych;
4)
wyniki analizy awarii, wraz z zaleceniami
dotyczącymi ograniczania skutków tej awarii i
uniknięcia podobnych awarii w przyszłości.
Art. 96. 1. Minister właściwy do spraw środowiska
niezwłocznie zawiadamia Komisję Europejską o
awarii.
2. Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
szczegółowy opis okoliczności awarii;
2)
nazwę, cechy identyfikujące i informację o
ilości uwolnionych mikroorganizmów genetycznie
zmodyfikowanych;
3)
opis
podjętych
działań
zaradczych
i
ratowniczych;
4)
wyniki analizy awarii, wraz z zaleceniami
dotyczącymi ograniczania skutków tej awarii i
uniknięcia podobnych awarii w przyszłości.
Art. 17
T
Art.15
Art. 15. 1. Nadzór i kontrolę przestrzegania przepisów
Państwa Członkowskie zapewniają
dotyczących
organizmów
genetycznie
zorganizowanie kontroli i innych środków
zmodyfikowanych sprawują, w zakresie objętym swoją
nadzoru przez właściwe władze mających na
właściwością, następujące jednostki:
celu zapewnienie zgodności postępowania
użytkowników z niniejszą dyrektywą.
1)
Państwowa Inspekcja Pracy;
2)
Państwowa Inspekcja Sanitarna;
3)
Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i
Nasiennictwa;
4)
Inspekcja Ochrony Środowiska;
5)
Inspekcja Weterynaryjna;
46
6)
Inspekcja Handlowa;
7)
Inspekcja
Jakości
Handlowej
Artykułów
Rolno-Spożywczych;
8)
Służba Celna.
2. Jednostki, o których mowa w ust. 1 pkt 2 – 7,
uwzględniają przeprowadzanie kontroli przestrzegania
przepisów dotyczących organizmów genetycznie
zmodyfikowanych w okresowych planach kontroli. W
przypadkach szczególnie uzasadnionych mogą być
przeprowadzane kontrole doraźne.
3. Organy, którym podlegają jednostki, o których
mowa w ust. 1 pkt 2 – 7, mogą, na wniosek ministra
właściwego do spraw środowiska lub z własnej
inicjatywy, zlecić właściwym miejscowo jednostkom
przeprowadzenie kontroli przestrzegania przepisów
dotyczących
organizmów
genetycznie
zmodyfikowanych, jeżeli powezmą podejrzenie, że
zostały lub mogą być one naruszone.
4. Jednostki, o których mowa w ust. 1 pkt 1-7,
przeprowadzają kontrolę z urzędu lub na wniosek
ministra właściwego do spraw środowiska.
5. Jednostki, o których mowa w ust. 1, są obowiązane
niezwłocznie powiadomić ministra właściwego do
spraw środowiska o stwierdzonych zagrożeniach
związanych
z
organizmami
genetycznie
zmodyfikowanymi
stanowiącymi
podstawę
do
nałożenia kar pieniężnych, o których mowa w art. 206 i
art. 207, a także o rażących nieprawidłowościach w
działaniach, podczas których są wykorzystywane te
organizmy oraz o podjętych w związku z tym
działaniach.
6. Jednostki, o których mowa w ust. 1, są obowiązane
niezwłocznie
powiadomić
organ
właściwy
do
47
nakładania kar pieniężnych, o którym mowa w art.
209,
o zaistnieniu przesłanek stanowiących podstawę do
nałożenia kar pieniężnych, przekazując jednocześnie
protokół pokontrolny wraz z niezbędną dokumentacją.
7. Jednostki, o których mowa w ust. 1 pkt 1-7,
przesyłają
ministrowi
właściwemu
do
spraw
środowiska, corocznie do dnia 15 marca, informacje o
wynikach
kontroli
przestrzegania
przepisów
dotyczących
organizmów
genetycznie
zmodyfikowanych,
przeprowadzonych
w
roku
poprzednim.
8. Przedstawiciele jednostek, o których mowa w ust. 1
pkt 1-7, są uprawnieni, w szczególności, do:
1)
wstępu, wraz z niezbędnym sprzętem, na teren,
na którym zamierza się utworzyć i prowadzić zakład
inżynierii
genetycznej,
w
celu
kontrolnego
sprawdzenia faktów podanych we wniosku o wydanie
zezwolenia na utworzenie i prowadzenie zakładu
inżynierii genetycznej;
2)
wstępu, wraz z niezbędnym sprzętem, na teren
zakładu inżynierii genetycznej;
3)
wstępu, wraz z niezbędnym sprzętem, na teren,
na którym odbywają się działania podejmowane w
ramach zamierzonego uwolnienia lub uprawy roślin
genetycznie zmodyfikowanych;
4)
żądania ustnych i pisemnych wyjaśnień,
okazania dokumentów lub innych nośników informacji
oraz udostępnienia danych mających bezpośredni
związek z przedmiotem kontroli.
9. W zakresie nieuregulowanym przepisami
niniejszej ustawy, sposób przeprowadzania kontroli
regulują
przepisy
określające
zasady
działania
jednostek wymienionych w ust. 1 pkt 1-7.
48