eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz o zmianie ustawy - Kodeks wykroczeń

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz o zmianie ustawy - Kodeks wykroczeń

projekt przewiduje m.in. możliwość oferowania za pośrednictwem agentów turystycznych usług turystycznych przedsiębiorców zagranicznych pod warunkiem posiadania przez nich oddziału w Polsce; doprecyzowuje, jakie dokumenty mają być przesyłane ministrowi właściwemu do spraw turystyki jako podstawa wpisu do Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki; określa europejskie standardy opisu kwalifikacji językowych przewodników i pilotów wycieczek

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2506
  • Data wpłynięcia: 2009-11-13
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz o zmianie ustawy - Kodeks wykroczeń
  • data uchwalenia: 2010-04-29
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 106, poz. 672

2506

20) Porozumieniem Stowarzyszeń Przewodnickich w Krakowie;
21) Stowarzyszeniem Przewodników Turystycznych w Krakowie;
22) Centrum Przewodnictwa Tatrzańskiego;
23) Polskim Stowarzyszeniem Przewodników Wysokogórskich;
24) Episkopatem Polski;
25) Związkiem Harcerstwa Polskiego;
26) Związkiem Harcerstwa Rzeczypospolitej;
27) Federacją Konsumentów;
28) Stowarzyszeniem Konsumentów Polskich.
Ponadto projekt, w związku z projektowanym nowym systemem zabezpieczeń finansowych
organizatorów turystyki i pośredników turystycznych, był przesłany do konsultacji do
Komisji Nadzoru Finansowego, Rzecznika Ubezpieczonych i Związku Banków Polskich.
W dniu 15 maja 2009 r. odbyło się spotkanie konsultacyjne dotyczące propozycji zmian
systemu zabezpieczeń finansowych organizatorów turystyki i pośredników turystycznych, na
które byli zaproszeni przedstawiciele:
1) Polskiej Izby Ubezpieczeń;
2) Rzecznika
Ubezpieczonych;
3) Związku Banków Polskich;
4) Polskiej Izby Turystyki;
5) Rady Krajowej Izb Turystyki;
6) Ministerstwa
Finansów;
7) Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej;
8) Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Projekt ustawy został przekazany do zaopiniowania przez Komisję Wspólną Rządu
i Samorządu Terytorialnego. Komisja nie zgłosiła zastrzeżeń do tego projektu.
Projekt ustawy, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337)
został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Sportu i Turystyki
z chwilą przekazania do uzgodnień międzyresortowych.
aden podmiot nie zgłosił
zainteresowania pracami nad projektem ustawy w trybie przepisów ww. ustawy.


15

W ramach konsultacji społecznych zgłosiły swoje uwagi do projektu następujące podmioty:
1) Polska Izba Turystyki;
2) Rada Krajowa Izb Turystyki w Polsce;
3) Sekretariat Konferencji Episkopatu Polski;
4) Stowarzyszenie Przewodników Turystycznych w Krakowie;
5) Porozumienie Stowarzyszeń Przewodnickich w Krakowie;
6) Centrum Przewodnictwa Tatrzańskiego;
7) Polska Federacja Pilotażu i Przewodnictwa;
8) Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze;
9) Polska Izba Ubezpieczeń;
10) Marszałek Województwa Mazowieckiego;
11) Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego;
12) Marszałek Województwa ląskiego;
13) Wicemarszałek Województwa Małopolskiego;
14) Członek Zarządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego;
15) Pełnomocnik Prezydenta Miasta Krakowa;
16) Związek Województw Rzeczypospolitej Polskiej.
W trakcie prowadzonych konsultacji zgłoszono wiele uwag zawierających propozycje zmian
zapisów projektowanej ustawy. W celu ich wyjaśnienia zorganizowano w dniu 3 czerwca
2009 r. spotkanie z przedstawicielami wszystkich instytucji, które w ramach konsultacji
społecznych zgłosiły uwagi do projektu.
W opiniach podmiotów, które zgłosiły uwagi do projektu, dominowały zastrzeżenia
dotyczące kwestii:
1) rozszerzenia przedmiotowego, jak i podmiotowego, zakresu obowiązywania ustawy,
tj. objęcia zakresem obowiązywania ustawy także umów o świadczenie usług
turystycznych zawieranych za granicą, jako uzupełnienie umów zawartych w kraju
oraz podmiotów organizujących wyjazdy zagraniczne nieprowadzących działalności
gospodarczej w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej;
2) wprowadzenia nowego systemu zabezpieczeń finansowych organizatorów turystyki
i pośredników turystycznych;
3) zmiany większości z definicji zawartych w ustawie;

16

4) rezygnacji z wymagań w zakresie wykształcenia, praktyki i niekaralności w stosunku
do osób wskazanych do kierowania działalnością przedsiębiorstwa prowadzącego
działalność organizatora turystyki i pośrednika turystycznego;
5) wprowadzenia obowiązku rejestracji przez agentów turystycznych;
6) ograniczenia katalogu rażących naruszeń prowadzenia działalności organizatora
turystyki i pośrednika turystycznego skutkujących obligatoryjnym wykreśleniem
z rejestru i 3-letnim zakazem prowadzenia działalności regulowanej;
7) rezygnacji z upoważnienia ustawowego marszałka województwa do uruchamiania
środków z gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej, w przypadku gdy organizator
turystyki nie zapewni klientom powrotu do kraju lub nie wykona w stosunku do nich
zobowiązań umownych;
8) określenia zakresu opieki udzielanej turystom przez przewodników turystycznych
i pilotów wycieczek;
9) obowiązku zapewnienia przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych
opieki i usług osób posiadających uprawnienia pilota wycieczek i przewodnika
turystycznego;
10) dopuszczenia do świadczenia usług pilota wycieczek i przewodnika turystycznego
przez osoby nieposiadające takich uprawnień, o ile poinformują one o swoich
faktycznych kwalifikacjach i nie będą klientów wprowadzały w błąd co do posiadania
uprawień przewodnika turystycznego i pilota wycieczek;
11) utworzenia nowego systemu nadawania uprawnień przewodnika turystycznego przez
stworzenie systemu uprawnień przewodników lokalnych i specjalistycznych,
funkcjonujących obok dotychczas nadanych uprawnień przewodników;
12)
wprowadzenia nowej regulacji dotyczącej składania i rozpatrywania reklamacji
składanych przez uczestników imprez turystycznych;
13) rezygnacji z kategoryzacji takich obiektów, jak pole biwakowe i dom wycieczkowy;
14) stworzenia prawnej możliwości przekazywania przez marszałków województw zadań
w zakresie kategoryzacji obiektów hotelarskich wójtom (burmistrzom, prezydentom
miast).
Znaczna część zgłoszonych uwag została zrealizowana przez rezygnację z wprowadzenia
do ustawy tych rozwiązań, które budziły kontrowersje i były negatywnie oceniane.
Dotyczy to m.in.:
1) rozszerzenia przedmiotowego, jak i podmiotowego, zakresu obowiązywania
ustawy, tj. objęcia zakresem obowiązywania ustawy także umów o świadczenie usług

17

turystycznych zawieranych za granicą, jako uzupełnienie umów zawartych w kraju
oraz podmiotów organizujących wyjazdy zagraniczne nieprowadzących działalności
gospodarczej w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej;
2) wprowadzenia nowego systemu zabezpieczeń finansowych organizatorów turystyki
i pośredników turystycznych;
3) rezygnacji z upoważnienia ustawowego marszałka województwa do uruchamiania
środków z gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej, w przypadku gdy organizator
turystyki nie zapewni klientom powrotu do kraju lub nie wykona w stosunku do nich
zobowiązań umownych;
4) wprowadzenia obowiązku rejestracji przez agentów turystycznych;
5) utworzenia nowego systemu nadawania uprawnień przewodnika turystycznego
przez stworzenie systemu uprawnień przewodników lokalnych i specjalistycznych,
funkcjonujących obok dotychczas nadanych uprawnień przewodników;
6) rezygnacji z kategoryzacji takich obiektów, jak pole biwakowe i dom
wycieczkowy;
7) stworzenia prawnej możliwości przekazywania przez marszałków województw
zadań w zakresie kategoryzacji obiektów hotelarskich wójtom (burmistrzom,
prezydentom miast).
Pomimo rezygnacji z wprowadzenia zmian w systemie zabezpieczeń finansowych

organizatorów turystyki i pośredników turystycznych, wobec konieczności przystosowania
tego systemu do postanowień art. 7 dyrektywy Rady 90/314/EWG w sprawie
zorganizowanych podróży, wakacji i wycieczek uznano, że w tym zakresie niezbędna będzie
systemowa regulacja dotycząca włączenia do tego systemu dodatkowego Funduszu
Gwarancyjnego uzupełniającego zabezpieczenia w postaci gwarancji bankowej lub
ubezpieczeniowej, w przypadku gdy środki z tych zabezpieczeń okażą się niewystarczające
dla pokrycia zwrotu wpłat za niezrealizowane imprezy turystyczne lub zapewnienie powrotu
z zagranicy uczestnikom imprez zagranicznych. Regulacja taka, zdaniem projektodawcy,
w związku z faktem, iż będzie dotyczyła powołania nowej instytucji finansowej, będzie
musiała nastąpić poprzez przygotowanie odrębnej ustawy, która określi zasady organizacji
i funkcjonowania takiego funduszu.


23-10-tg

18


TABELA ZBIE NO CI


TYTUŁ PROJEKTU:
Ustawa o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz o zmianie ustawy – Kodeks
wykroczeń.

TYTUŁ WDRA ANEGO AKTU PRAWNEGO / 1. Naruszenie nr 2007/4445 /zarzuty formalne Komisji Wspólnot Europejskich
WDRA ANYCH AKTÓW PRAWNYCH 1):

dotyczące nieprawidłowej transpozycji art.7 dyrektywy Rady 90/314/EWG z dnia 13
czerwca 1990 r. w sprawie zorganizowanych podró y, wakacji i wycieczek (Dz. Urz. WE
L 158 z 23.06.1990, s.59)/

2. Dyrektywa 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r.
dotycząca usług na rynku wewnętrznym(Dz. Urz. UE L 376 z dnia 27.12.2006, s.36).

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ 2)
Jedn.
3)
Treść przepisu UE
Koniecz
Jedn.
Treść przepisu/ów projektu (*)
Uzasadnienie uwzględnienia w
red.
-ność
red. (*)
projekcie przepisów
wdro enia
wykraczających poza

minimalne wymogi prawa UE
T / N
(**)
Ad.1


Art. 7
Na wypadek swojej niewypłacalności organizator i/lub
T
Art.1
w art. 5:
Nie dotyczy projektowanej

punkt sprzedaży detalicznej, będący stroną umowy,
pkt 3
a) w ust. 1:
ustawy
powinni zapewnić dostateczne zabezpieczenie
lit a)
„……………………”
umożliwiające zwrot nadpłaconych pieniędzy oraz
- pkt 2 i 3 otrzymują brzmienie:
powrót konsumenta z podróży.
„2) zapewnić pokrycie w pełnej wysokości kosztów

powrotu klienta do kraju, w przypadku gdy organizator
turystyki lub pośrednik turystyczny wbrew
obowiązkowi nie zapewnia tego powrotu, a także
pokrycie w pełnej wysokości zwrotu wpłat wniesionych
przez klientów w razie niewykonania zobowiązań
umownych, przez:
a) zawarcie umowy gwarancji bankowej lub
ubezpieczeniowej, lub
b) zawarcie umowy ubezpieczenia na rzecz klientów,
lub
c) przyjmowanie wpłat klientów wyłącznie po
wykonaniu umowy lub na rachunek powierniczy,
jeżeli wykonuje usługi turystyczne wyłącznie na
strony : 1 ... 6 . [ 7 ] . 8 ... 20

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: