Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz o zmianie ustawy - Kodeks wykroczeń
projekt przewiduje m.in. możliwość oferowania za pośrednictwem agentów turystycznych usług turystycznych przedsiębiorców zagranicznych pod warunkiem posiadania przez nich oddziału w Polsce; doprecyzowuje, jakie dokumenty mają być przesyłane ministrowi właściwemu do spraw turystyki jako podstawa wpisu do Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki; określa europejskie standardy opisu kwalifikacji językowych przewodników i pilotów wycieczek
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2506
- Data wpłynięcia: 2009-11-13
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz o zmianie ustawy - Kodeks wykroczeń
- data uchwalenia: 2010-04-29
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 106, poz. 672
2506
oświadczenie o przyjmowaniu wpłat po wykonaniu
umowy lub na rachunek powierniczy;”
„ ………………………………..”
Ad.2
T Art.1
art. 2 otrzymuje brzmienie:
jw.
Państwa członkowskie nie mogą ograniczać swobody
ś
pkt 1
„Art. 2. Zawieranie na terytorium Rzeczypospolitej
wiadczenia usług przez usługodawcę prowadzącego
Art. 16
Polskiej w imieniu przedsiębiorcy zagranicznego
przedsiębiorstwo w innym państwie członkowskim,
ust.2
nieposiadającego siedziby na terytorium państwa
poprzez nałożenie któregokolwiek z następujących
pkt a
członkowskiego Unii Europejskiej, państwa
wymogów:
członkowskiego Europejskiego Porozumienia o
a) obowiązek prowadzenia przez usługodawcę
Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o
przedsiębiorstwa na ich terytorium;
Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji
Szwajcarskiej, umów z klientami o organizowanie
imprez turystycznych jest dopuszczalne, jeżeli
przedsiębiorca ten prowadzi w tym zakresie na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność
gospodarczą w formie oddziału, na warunkach
określonych w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o
swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r.
Nr 155, poz. 1095, z późn. zm.).”;
Art. 16 Przepisy niniejszego artykułu nie stanowią przeszkody
T Art.1
po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:
jw.
ust 3
dla państwa członkowskiego, do którego usługodawca
pkt 3
„1a.W przypadku przedsiębiorcy zagranicznego
udaje się w celu świadczenia usługi, do nałożenia
lit. b)
posiadającego siedzibę na terytorium państwa
wymogów w odniesieniu do świadczenia działalności
członkowskiego Unii Europejskiej, państwa
usługowej, gdy są one uzasadnione względami porządku
członkowskiego Europejskiego Porozumienia o
publicznego, bezpieczeństwa publicznego, zdrowia
Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o
publicznego lub ochrony środowiska naturalnego,
Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji
zgodnie z ust. 1. Ponadto przepisy te nie stanowią
Szwajcarskiej za spełnienie warunku prowadzenia
również przeszkody dla tego państwa członkowskiego
działalności, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, uznaje się
w
stosowaniu, zgodnie z prawem wspólnotowym,
posiadanie zabezpieczenia finansowego zapewniającego
własnych zasad dotyczących warunków zatrudnienia, w
pokrycie w pełnej wysokości kosztów powrotu klienta
tym zasad określonych w układach zbiorowych.
do kraju, w przypadku gdy organizator turystyki lub
pośrednik turystyczny wbrew obowiązkowi nie
zapewnia tego powrotu, a także pokrycie w pełnej
Art. 23
W przypadku gdy usługodawca rozpoczyna
wysokości zwrotu wpłat wniesionych przez klientów w
ust. 2
prowadzenie przedsiębiorstwa na terytorium państw
razie niewykonania zobowiązań umownych, w formie,
członkowskich, nie mogą one wymagać od usługodawcy
która jest uznawana w państwie, w którym
ubezpieczenia od odpowiedzialności zawodowej ani
przedsiębiorca posiada siedzibę.
gwarancji, jeżeli jest on już objęty gwarancją, która jest
1b. W przypadku gdy równoważność zabezpieczenia
równoważna, lub zasadniczo porównywalna w
finansowego, o którym mowa w ust. 1a, jest niższa niż
odniesieniu do celu oraz w odniesieniu do ochrony
minimalna wysokość zabezpieczenia wymaganego od
2
ubezpieczeniowej w zakresie ubezpieczonego ryzyka,
przedsiębiorcy posiadającego siedzibę lub oddział na
sumy ubezpieczenia lub górnej granicy gwarancji oraz
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedsiębiorca, o
możliwych wyłączeń z ochrony ubezpieczeniowej, w
którym mowa w ust. 1a, przedstawia dodatkową
innym państwie członkowskim, w którym usługodawca
gwarancję bankową lub ubezpieczeniową wyrównującą
już prowadzi przedsiębiorstwo. Jeżeli równoważność
wysokość posiadanego zabezpieczenia finansowego do
jest jedynie częściowa, to państwa członkowskie mogą
minimalnej wysokości zabezpieczenia, wymaganej od
wymagać dodatkowej gwarancji, aby pokryła ona
przedsiębiorcy posiadającego siedzibę lub oddział na
aspekty dotychczas nieuwzględnione.
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.”,
W przypadku, gdy państwo członkowskie wymaga
od usługodawców prowadzących przedsiębiorstwo na
jego terytorium ubezpieczenia od odpowiedzialności
zawodowej lub dostarczenia jakichkolwiek innych
gwarancji, państwo to przyjmuje za wystarczające
zaświadczenia o tego rodzaju ubezpieczeniu wydane
przez instytucje kredytowe i ubezpieczeniowe
prowadzące przedsiębiorstwo w innym państwie
członkowskim.
Art. 9
T
Art. 1
art. 24 otrzymuje brzmienie:
jw.
Państwa członkowskie nie uzależniają możliwości
ust 1
pkt 15
podejmowania lub prowadzenia działalności usługowej
„Art. 24. 1. Szkolenie, o którym mowa w art. 22 pkt 5,
od jakiegokolwiek systemu zezwoleń, chyba że
mogą prowadzić osoby lub jednostki organizacyjne,
spełnione są następujące warunki:
które uzyskają wpis do rejestru organizatorów szkoleń
a) system
zezwoleń nie dyskryminuje danego
dla kandydatów na przewodników turystycznych i
usługodawcy;
pilotów wycieczek, zwanego dalej „rejestrem
organizatorów szkoleń", prowadzonego przez marszałka
b)
potrzeba wprowadzenia systemu zezwoleń jest
województwa właściwego ze względu na miejsce
uzasadniona nadrzędnym interesem publicznym;
zamieszkania osoby fizycznej lub siedzibę jednostki
c)
wyznaczonego celu nie można osiągnąć za
organizacyjnej wnioskującej o wpis do rejestru
pomocą mniej restrykcyjnych środków, w szczególności
organizatorów szkoleń, a w przypadku osób fizycznych
z uwagi na fakt, iż kontrola następcza miałaby miejsce
posiadających miejsce zamieszkania lub jednostek
zbyt późno, by odnieść rzeczywisty skutek.
organizacyjnych posiadających siedzibę na terytorium
państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa
członkowskiego Europejskiego Porozumienia o
Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o
Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji
Szwajcarskiej, prowadzonego przez marszałka
województwa wybranego przez wnioskodawcę.
„…………………………………………………”
3
POZOSTAŁE PRZEPISY PROJEKTU4)
Jedn.
Treść przepisu projektu krajowego
Uzasadnienie wprowadzenia przepisu
red.
Art. 1 pkt
1) w art. 3 uchyla się pkt 7a i 7b;
Zmiana ta wynika z uznania, iż wystarczające jest określenie w ustawie zadań, które
2
wykonują przewodnicy turystyczni i piloci wycieczek w art. 20 ust. 2 i 3 , a brzmienie
dotychczasowych definicji stanowi powtórzenie przepisów, w których określone jest co
należy do zadań przewodników turystycznych i pilotów wycieczek.
2) w art. 5:
Rezygnacja z ustawowo określonych wymagań kwalifikacyjnych do kierowania
działalnością przedsiębiorstwa oraz działalnością jego jednostek organizacyjnych
b) w ust. 1:
samodzielnie dokonujących czynności prawnych podyktowana jest potrzebą ograniczenia
- uchyla się pkt 1,
formalności obciążających przedsiębiorców; dotychczasowa praktyka stosowania
przepisów ustawy nie wskazuje by brak formalnych kwalifikacji był przyczyną zdarzeń
zagrażających interesom klientów.
Rozszerzenie form zabezpieczeń finansowych wymaganych od organizatorów turystyki i
- pkt 2 i 3 otrzymują brzmienie:
pośredników turystycznych o tę nową formę wynika z faktu, że w przypadku usług
„2)” zapewnić pokrycie w pełnej wysokości kosztów powrotu klienta do wykonywanych w kraju nie zachodzi potrzeba pokrywania kosztów powrotu, natomiast
kraju, w przypadku gdy organizator turystyki lub pośrednik turystyczny zaproponowana forma zabezpieczenia eliminuje zagrożenie utraty wpłat klientów w
wbrew obowiązkowi nie zapewnia tego powrotu, a także pokrycie w pełnej przypadku niewykonania umowy. Zmiana ta ma na celu zwiększenie liczby możliwych
wysokości zwrotu wpłat wniesionych przez klientów w razie niewykonania form zabezpieczeń finansowych i przez to danie większych możliwości wyboru
zobowiązań umownych, przez:
przedsiębiorcom co do formy posiadanego zabezpieczenia.
a) zawarcie umowy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej, lub
b) zawarcie umowy ubezpieczenia na rzecz klientów, lub
c) przyjmowanie wpłat klientów wyłącznie po wykonaniu umowy lub na
rachunek powierniczy, jeżeli wykonuje usługi turystyczne wyłącznie na
terenie kraju i złoży marszałkowi województwa oświadczenie o
przyjmowaniu wpłat po wykonaniu umowy lub na rachunek
powierniczy;”
3) składać marszałkowi województwa oryginały lub potwierdzone przez Wprowadzenie tego przepisu podyktowane jest interesem przedsiębiorców; termin 14
dniowy umożliwia marszałkowi województwa wezwanie przedsiębiorcy do uzupełnienia
podmioty, które je podpisały, odpisy kolejnych umów, o których mowa w dokumentów, dzięki czemu nie zachodzi konieczność wykreślania tego przedsiębiorcy z
pkt 2, nie później niż 14 dni przed upływem terminu obowiązywania umowy rejestru z powodu rażącego naruszenia przez niego warunków wykonywania działalności
regulowanej gdy opóźni się ze złożeniem umowy zabezpieczenia finansowego na rzecz
poprzedniej; przedsiębiorcy zaprzestający działalności gospodarczej są klientów
zwolnieni z tego obowiązku, jeżeli zawiadomią marszałka województwa o
zaprzestaniu działalności organizatora turystyki lub pośrednika
turystycznego.”,
c) „……………………….”
4
d) uchyla się ust. 6;
Art. 1
4) uchyla
się art. 6;
Rezygnacja z ustawowo określonych wymagań kwalifikacyjnych do kierowania
pkt 4
działalnością przedsiębiorstwa oraz działalnością jego jednostek organizacyjnych
samodzielnie dokonujących czynności prawnych podyktowana jest potrzebą ograniczenia
formalności obciążających przedsiębiorców; dotychczasowa praktyka stosowania
przepisów ustawy nie wskazuje by brak formalnych kwalifikacji był przyczyną zdarzeń
zagrażających interesom klientów.
Art. 1 pkt
5) w art. 7:
Nowe sformułowanie przepisów art. 7 ust. 1 i 2, określających właściwość miejscową
5
organów rejestrowych wprowadza rozróżnienie na przedsiębiorców, którzy posiadają
a) ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
siedzibę lub oddział w kraju, i miejsce położenia tej siedziby lub oddziału określa dla nich
„1. Organem właściwym do prowadzenia rejestru jest marszałek właściwość marszałka województwa oraz na przedsiębiorców, korzystających ze swobody
działalności w ramach Europejskiego Obszaru Gospodarczego, którzy rejestrują
województwa właściwy ze względu na siedzibę przedsiębiorcy, a w działalność u wybranego przez siebie marszałka województwa; konieczność tej rejestracji
przypadku przedsiębiorcy zagranicznego, który utworzył oddział na wynika z przyjętego w polskim systemie udziału marszałka w procesie uruchamiania
środków zabezpieczenia finansowego; z tego samego powodu było konieczne
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 2 wprowadzenie przepisu, zgodnie z którym, jeżeli dokumenty zabezpieczenia finansowego
lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, organem właściwym są sformułowane w języku obcym przedsiębiorca dołącza do wniosku także ich
tłumaczenie przysięgłe; należy podkreślić, że występujący w ustawie (art. 5 ust. 1 pkt 3)
do prowadzenia rejestru jest marszałek województwa właściwy ze względu wymóg przedkładania marszałkowi województwa oryginałów dokumentów
na siedzibę oddziału.
zabezpieczenia finansowego nie może być uznany za nadmiernie sformalizowany,
bowiem w obecnym stanie prawnym marszałek realizuje nie tylko zadania rejestrowe, ale
2. W przypadku przedsiębiorcy posiadającego siedzibę i prowadzącego przede wszystkim występuje w interesie klientów o wypłatę środków z gwarancji lub
działalność organizatora turystyki na terytorium państwa członkowskiego ubezpieczeń na podstawie oryginalnych dokumentów uprawniających go do tego;
podobnie nie może być uznany za nadmiernie sformalizowany wymóg przedstawiania w
Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o załączeniu do dokumentów zabezpieczenia finansowego sformułowanych w języku
Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze obcym ich tłumaczenia dokonanego przez tłumacza przysięgłego, albowiem dokumenty
te są podstawą do uruchamiania zabezpieczeń finansowych na kwoty bardzo często
Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej, który nie utworzył oddziału stanowiące równowartość wielu milinów złotych, ponadto dokumenty te muszą być na
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a zamierza organizować imprezy tyle wiarygodne, jeżeli chodzi o ich tłumaczenie, aby nie było żadnych wątpliwości co do
wysokości, zakresu i warunków uruchamiania zabezpieczenia finansowego na rzecz
turystyczne na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, organem właściwym klientów, organizatorów turystyki i pośredników turystycznych; nadrzędny interes
do prowadzenia rejestru jest wybrany przez niego marszałek publiczny dotyczący bezpieczeństwa turystów, których dotyczy to zabezpieczenie
finansowe sprawia, iż żądanie przedstawiania dokumentów, w tym zabezpieczenie w ww.
województwa.”,
formie, jest ustanowione z zachowaniem zasady proporcjonalności i nie stanowi
nadmiernie restrykcyjnego obowiązku.
b) po ust. 5 dodaje się ust. 5a i 5b w brzmieniu:
„5a. Przedsiębiorca zamierzający wykonywać usługi wyłącznie na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a wszelkie wpłaty klientów tytułem
5
wynagrodzenia za wykonane usługi przyjmować po ich wykonaniu lub na
rachunek powierniczy, składa, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. c,
oświadczenie następującej treści: „Oświadczam, że imprezy turystyczne
będę świadczył wyłącznie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a
wszelkie wpłaty klientów tytułem wynagrodzenia za wykonane usługi będę
przyjmował po ich wykonaniu lub na rachunek powierniczy.”.
5b. W przypadku gdy dokumenty zabezpieczenia finansowego, o których
mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 1a i 1b, są sformułowane w języku
obcym, dołącza się do wniosku także ich tłumaczenie dokonane przez
tłumacza przysięgłego. Ten sam obowiązek dotyczy przedkładania
kolejnych dokumentów zabezpieczenia finansowego.”;
Art. 1
6) po art. 7 dodaje się art. 7a w brzmieniu:
Wprowadzenie w art. 7a regulacji dotyczących zawieszania na okres nie dłuższy niż 2 lata
pkt 6
wykonywania działalności organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego jest
„Art. 7a. 1. Przedsiębiorca może zawiesić, na okres nie dłuższy niż 2 lata, uzasadnione koniecznością dostosowania ustawy do znowelizowanych przepisów ustawy
wykonywanie działalności organizatora turystyki lub pośrednika o swobodzie działalności gospodarczej; projekt zakłada, iż w okresie zawieszenia
wykonywania działalności organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego
turystycznego. W przypadku zawieszenia wykonywania działalności na przedsiębiorcy nie muszą posiadać zabezpieczenia finansowego na rzecz klientów;
okres krótszy niż 2 lata, przedsiębiorca może przedłużyć ten okres łącznie zawieszenie przez przedsiębiorcę wykonywania działalności organizatora turystyki lub
pośrednika turystycznego nie zwalnia przedsiębiorcy z obowiązku wywiązania się z umów
do 2 lat.
zawartych z klientami w okresie przed zawieszeniem działalności organizatora turystyki
2. O zawieszeniu wykonywania działalności organizatora turystyki lub lub pośrednika turystycznego.
pośrednika turystycznego, przedłużeniu zawieszenia oraz wznowieniu jej
wykonywania przedsiębiorca jest obowiązany zawiadomić pisemnie organ
prowadzący rejestr w terminie 7 dni od dnia zawieszenia, przedłużenia
zawieszenia lub wznowienia wykonywania działalności organizatora
turystyki lub pośrednika turystycznego.
3. Zawieszenie przez przedsiębiorcę wykonywania działalności organizatora
turystyki lub pośrednika turystycznego nie zwalnia przedsiębiorcy z
obowiązku wywiązania się z umów zawartych z klientami w okresie przed
zawieszeniem działalności organizatora turystyki lub pośrednika
turystycznego.
4. Obowiązki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 1a i 1b, nie
6
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2506
› Pobierz plik