Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz ustawy o obrocie instrumentami finansowymi
projekt ustawy dotyczy wdrożenia przepisów dyrektywy Rady w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2489
- Data wpłynięcia: 2009-11-13
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz ustawy o obrocie instrumentami finansowymi
- data uchwalenia: 2009-11-20
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 223, poz. 1776
2489
Krajowego
i
Ogólnopolski
Związek
Pracodawców
Transportu
Samochodowego.
Uwagi Banku Gospodarstwa Krajowego o charakterze redakcyjno-porządkowym zostały
uwzględnione.
Polski Kongres Drogowy i Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa pozytywnie
zaopiniowały zwiększenie stawek opłaty paliwowej dla oleju napędowego. Natomiast
zgłosiły uwagi do proporcji podziału wpływów z opłaty paliwowej między Krajowym
Funduszem Drogowym a Funduszem Kolejowym, proponując zwiększenie wpływów
z opłaty paliwowej do Krajowego Funduszu Drogowego. Uwagi te nie mogły zostać
uwzględnione ze względu na plany resortu infrastruktury w zakresie prowadzenia spójnej
polityki transportowej państwa.
Polska Izba Gazu Płynnego oraz Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu
Samochodowego zgłosiły uwagi do wzrostu opłaty paliwowej od oleju napędowego
i postulowały o wystąpienie przez Rząd RP do Komisji Europejskiej o odroczenie
wykonania realizacji dyrektywy 2003/96/WE do 2012 r. z racji sytuacji kryzysowej
w gospodarce, w szczególności w transporcie. Uwagi te nie zostały uwzględnione ze
względu na fakt, iż już w momencie negocjacji przedakcesyjnych Polska uzyskała okres
przejściowy w zakresie tej dyrektywy i byłoby to już drugie wystąpienie w tej samej
sprawie.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Projekt przedmiotowej ustawy nie będzie miał bezpośredniego wpływu na budżet
państwa. Rozwiązania proponowane w projekcie ustawy będą miały pozytywne skutki
zarówno dla Krajowego Funduszu Drogowego, jak i Funduszu Kolejowego.
Ogółem planowany wzrost dochodów z tytułu wzrostu opłaty paliwowej wyniósłby
ok. 2,2 mld zł rocznie, przy podwyższeniu ceny 1 litra oleju napędowego o ok. 16 gr
brutto.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Nie przewiduje się wpływu projektowanej ustawy na rynek pracy.
7
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Proponowany wzrost opłaty paliwowej spowoduje wzrost ceny 1 litra oleju napędowego
o ok. 16 gr brutto (ok. 4 % ceny paliwa). Podwyższenie stawki opłaty paliwowej dla oleju
napędowego będzie miało bezpośredni wpływ na przedsiębiorczość, zwłaszcza branży
transportowej oraz pozostałych branż. Jednak biorąc pod uwagę wielkość podwyżki
(4 %), nie przewiduje się znaczącego negatywnego wpływu projektowanej ustawy na
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość.
6. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny
Nie przewiduje się wpływu projektowanej ustawy na sytuację i rozwój regionalny.
13-11-aa
8
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2489
› Pobierz plik