Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz ustawy o obrocie instrumentami finansowymi
projekt ustawy dotyczy wdrożenia przepisów dyrektywy Rady w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2489
- Data wpłynięcia: 2009-11-13
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz ustawy o obrocie instrumentami finansowymi
- data uchwalenia: 2009-11-20
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 223, poz. 1776
2489
o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2571, z późn. zm.)
wprowadzanie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu, z wyłączeniem
biokomponentów, stanowiących samoistne paliwa, wykorzystywanych do napędu pojazdów,
podlega opłacie paliwowej. Opłata paliwowa stanowi przychód Krajowego Funduszu
Drogowego i Funduszu Kolejowego, z tym że kwota stanowiąca 80 % opłaty paliwowej
stanowi przychód Krajowego Funduszu Drogowego, a kwota stanowiąca 20 % tej opłaty
– przychód Funduszu Kolejowego.
Opłacie paliwowej podlegają:
– benzyny silnikowe o kodach: CN 2710 11 45 i CN 2710 11 49,
– oleje napędowe o kodzie CN 2710 19 41,
– gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe oraz gazowe węglowodory
alifatyczne skroplone i w stanie gazowym, przeznaczone do napędu pojazdów
samochodowych o kodach: CN 2711 i CN 2901,
– wyroby przeznaczone do napędu pojazdów samochodowych, z wyłączeniem
stanowiących samoistne paliwa biokomponentów w rozumieniu przepisów ustawy
z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 169,
poz. 1199, z późn. zm.) – bez względu na kod CN.
W 2009 r. stawka opłaty paliwowej wynosi 115,76 zł za tonę wszystkich ww. paliw
silnikowych i gazów.
Zgodnie z preambułą dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie
restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania
produktów energetycznych i energii elektrycznej Państwa Członkowskie spełniają wymagania
odnośnie do minimalnych poziomów opodatkowania, jeżeli całość pobranych przez nie, jako
podatki pośrednie, opłat nie jest niższa od wspólnotowych minimalnych poziomów
opodatkowania. Zatem opłata paliwowa jest jednym z czynników mających wpływ na
wypełnienie wymogu minimalnego opodatkowania. Dlatego też przyjęto, że wynikająca
z dyrektywy 2003/96/WE konieczność wypełnienia kryterium wspólnotowego minimalnego
opodatkowania w stosunku do oleju napędowego zostanie zrealizowana przez podwyższenie
stawki opłaty paliwowej bez zmiany stawki podatku akcyzowego.
2
Dla Państw Członkowskich, które nie przyjęły euro, wartość euro wyrażona w walutach
krajowych mająca zastosowanie do wartości poziomów opodatkowania jest ustalana raz w
roku. Stosuje się kursy obowiązujące w pierwszym dniu roboczym października,
opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Kursy te stosuje się od dnia
1 stycznia następnego roku kalendarzowego. Zgodnie z opublikowanymi w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej Nr 237C z dnia 2 października 2009 r. kursami walutowymi
euro, obowiązujący w pierwszym dniu roboczym października 2009 r. kurs 1 euro wynosi
4,245 zł.
Przyjmując kurs 1 euro – 4,245 zł, minimalna stawka opodatkowania wymagana od dnia
1 stycznia 2010 r. dla oleju napędowego powinna wynosić 1 281,99 zł za 1.000 l. Na poziom
minimalnego opodatkowania składa się poziom stawki podatku akcyzowego oraz stawki
opłaty paliwowej, które wynoszą odpowiednio 1 048,00 zł za 1.000 l i 92,61 zł za 1.000 l, co
daje łączną kwotę 1 140,61 zł za 1.000 l. Różnica między wymaganą minimalną stawką
opodatkowania a obecnym poziomem opodatkowania oleju napędowego wynosi 141,38 zł za
1.000 l. Zatem o tę różnicę między minimalną stawką opodatkowania wymaganą przepisami
dyrektywy 2003/96/WE a obecnym poziomem opodatkowania dokonano podwyższenia
stawki
opłaty
paliwowej
dla
oleju
napędowego,
która
począwszy
od
dnia
1 stycznia 2010 r. powinna wynosić 233,99 zł za 1.000 l.
Art. 1 projektu ustawy przewiduje zmiany w ustawie o autostradach płatnych oraz
o Krajowym Funduszu Drogowym, które zgodnie z przepisami ww. dyrektywy 2003/96/WE
wprowadzają odrębną stawkę opłaty paliwowej dla oleju napędowego w wysokości 233,99 zł
za 1.000 l. Ponadto przyjęto 1.000 l jako jednostkę do naliczania stawki opłaty paliwowej dla
oleju napędowego, w celu zachowania miar zgodnych z przepisami dyrektywy 2003/96/WE
oraz z przepisami ustawy o podatku akcyzowym.
Podobnie dokonano przeliczenia stawki opłaty paliwowej dla benzyn silnikowych
z kilogramów na litry, co także jest zgodne z przepisami dyrektywy 2003/96/WE. Dla
pozostałych rodzajów paliwa silnikowego i gazu stawka opłaty paliwowej nadal będzie
ustalana w kilogramach, co jest również zgodne z przepisami dyrektywy 2003/96/WE.
Ponadto przy ustalaniu stawki opłaty paliwowej dla benzyn silnikowych, gazu ziemnego
(mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych oraz gazowych węglowodorów
alifatycznych skroplonych i w stanie gazowym, przeznaczonych do napędu pojazdów
samochodowych oraz innych wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż
lub używanych do napędu silników spalinowych – przyjęto zwaloryzowaną stawkę opłaty
3
paliwowej ustaloną na rok 2010. Oznacza to, iż już w przedmiotowym projekcie ustawy
zwaloryzowano obecnie obowiązującą stawkę opłaty (115,76 zł za 1.000 kg) o wskaźnik cen
towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów 2009 r., wynoszący
3,5 %, a ogłoszony w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia
14 października 2009 r. w sprawie wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie
pierwszych trzech kwartałów 2009 r. Po zastosowaniu do tego wskaźnika oraz po
zaokrągleniu stawki w górę do pełnych groszy – na rok 2010 stawka opłaty paliwowej
wynosić powinna 119,82 zł za 1.000 kg dla paliw i gazów silnikowych innych niż olej
napędowy i benzyny silnikowe.
Art. 2 projektu ustawy przewiduje zmiany w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie
instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538, z późn. zm.) w zakresie zrównania
wymagań dla obligacji emitowanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego na rzecz
Krajowego Funduszu Drogowego z wymaganiami dla obligacji skarbowych.
Banki nabywające na rynku pierwotnym obligacje nie mogą bez zezwolenia na prowadzenie
działalności maklerskiej zbywać obligacji dopuszczonych do obrotu zorganizowanego.
W takiej sytuacji muszą korzystać z pośrednictwa firm inwestycyjnych. Oznacza to brak
możliwości dokonywania obrotu obligacjami na rynku międzybankowym. Jednocześnie ma to
wpływ na zwiększone koszty obsługi obligacji, gdyż banki, nabywając na rynku pierwotnym
obligacje, biorą pod uwagę koszty, jakie muszą zostać przez nie poniesione za korzystanie
z usług firm inwestycyjnych. Dlatego też niezbędne jest wprowadzenie zmian
umożliwiających nabywanie i zbywanie obligacji bez zezwolenia na prowadzenie działalności
maklerskiej i zrównanie obligacji emitowanych na rzecz KFD w tym zakresie z obligacjami
skarbowymi, którymi obrót, zgodnie z art. 70 ust. 2 pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami
finansowymi w zakresie w nim określonym, nie wymaga zezwolenia na prowadzenie
działalności maklerskiej.
Art. 3 projektu ustawy określa termin wejścia w życie projektowanej regulacji. Projektowane
przepisy wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.
Projekt ustawy nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej zgodnie z § 4 rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65,
poz. 597).
4
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337) projekt ustawy został
udostępniony na stronach urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletynu
Informacji Publicznej Ministerstwa Infrastruktury. W trakcie prac legislacyjnych nad
niniejszym projektem żadne podmioty o charakterze lobbingowym, wymienione w rejestrze
podmiotów wykonujących zawodową działalność lobbingową, nie zgłosiły zainteresowania
pracami nad tym projektem.
Projekt ustawy jest zgodny z przepisami Unii Europejskiej.
5
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt ustawy oddziałuje na producentów oraz importerów paliw silnikowych lub gazu, na
podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego w rozumieniu przepisów o podatku
akcyzowym paliw silnikowych lub gazu oraz inne podmioty podlegające na podstawie
przepisów o podatku akcyzowym obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku
akcyzowego od paliw silnikowych lub gazu, a także na podmioty kupujące przedmiotowe
paliwa silnikowe lub gazy.
2. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy w ramach konsultacji społecznych został przesłany do następujących
podmiotów:
1) Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce, Warszawa,
2) Polskiej Izby Gospodarczej Transportu Samochodowego i Spedycji, Warszawa,
3) Polskiego Stowarzyszenia Przewoźników Autokarowych, Warszawa,
4) Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych, Warszawa,
5) Sekretariatu Transportowców NSZZ „Solidarność”, Warszawa,
6) Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Samochodowego, Ostrowiec
Świętokrzyski,
7) Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego, Stobno k. Piły,
8) Forum Związków Zawodowych, Bydgoszcz,
9) Małopolskiego Stowarzyszenia Przewoźników Osobowych, Kraków,
10) Banku Gospodarstwa Krajowego,
11) Polskiego Kongresu Drogowego,
12) Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.
W trakcie konsultacji społecznych swoje opinie zgłosili: Polski Kongres Drogowy,
Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polska Izba Gazu Płynnego, Bank
6
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2489
› Pobierz plik