eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o grach hazardowych

Rządowy projekt ustawy o grach hazardowych

- projekt dotyczy określenia warunków urządzania i zasad prowadzenia działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2481
  • Data wpłynięcia: 2009-11-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o grach hazardowych
  • data uchwalenia: 2009-11-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 201, poz. 1540

2481-001


DATA
MIEJSCE
DANE O
DATA
WNIOSEK
UWAGI
L/P
NAZWISKO
PRZECHOWYWANIA
WYKORZYSTANIU ZNISZCZENIA
DO SĄDU
IMIĘ
OTRZYMANEJ
INFORMACJI
INFORMACJI
O
F – SZA
INFORMACJI

UZNANIE
OTRZYMUJĄCEGO
INFORMACJI
INFORMACJĘ
JAKO
DOWÓD

































































































UZASADNIENIE

Niniejszy projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji ustawowej zawartej w art. 75c
ust. 3 ustawy o Służbie Celnej, zgodnie z którym Prezes Rady Ministrów określa zakres,
warunki i tryb przekazywania Służbie Celnej informacji o zdarzeniach i ich uczestnikach
uzyskanych w wyniku prowadzonych czynności operacyjno – rozpoznawczych przez
uprawnione organy.
Projekt rozporządzenia jest aktem wykonawczym dotyczącym uprawnienia Służby Celnej do
otrzymywania i wykorzystywania informacji, które znajdują się w aktach spraw z czynności
operacyjno - rozpoznawczych służb uprawnionych do ich pozyskiwania, gromadzenia i
przetwarzania.
Służba Celna podejmując ustawowe zadania służbowe poprzez prowadzenie rozpoznania,
wykrywania, zapobiegania zwalczania przestępstw i wykroczeń związanych z naruszeniem
przepisów dotyczących wprowadzenia na terytorium RP oraz wyprowadzenia z jej terytorium
towarów objętych ograniczeniami lub zakazami obrotu ze względu na bezpieczeństwo i
porządek publiczny lub bezpieczeństwo międzynarodowe, zmierzające do ustalenia ich
sprawców podczas prowadzonych czynności powinna dysponować odpowiednimi
informacjami o zagrożeniach w obszarze działania Służby Celnej. Wiedza ta w wielu
przypadkach powinna być uzupełniana o informacje dodatkowe, które pozwolą weryfikować
sposób postępowania w określonej sytuacji i wobec określonych osób. Takie uzupełnienie
może zostać wsparte informacjami otrzymanymi od innych organów, które uprawnione są do
wykonywania czynności operacyjno – rozpoznawczych. Rozporządzenie wskazuje również
miejsce, z którego informacja mogłaby pochodzić. Nie powinno powstać ograniczenie do
wyłącznie akt operacyjno – rozpoznawczych. Informacja o zdarzeniu i jego uczestniku,
bardzo często jest o tej samej zawartości nominalnej, zarówno w aktach operacyjnych jak i
dochodzeniowych (których nie ma już na przykład w aktach operacyjnych) ale również w
zasobach archiwalnych.
Wielokrotnie może zdarzyć się, że dla zobowiązanego organu informacje o zdarzeniu stają się
danymi już wykorzystanymi – stąd złożenie ich do zasobów archiwalnych. Natomiast dla
innej służby zdarzenie takie nadal pozostaje w zainteresowaniu stąd wystąpienie o dane z
zasobów archiwalnych.
Paragraf 1 mówi o tym, ż e Służba Celna jest uprawniona do otrzymywania informacji
uzyskanych w drodze czynności operacyjno – rozpoznawczych od uprawnionych organów a
one z kolei mają obowiązek takich informacji udzielić. Informacje dotyczą zdarzeń
określających sytuacje, miejsce i czas ale również uczestników zdarzenia. Uczestnicy
zdarzenia powinni zostać odpowiednio scharakteryzowani w zakresie ich zdjęć, wizerunku,
pseudonimów, danych o rodzinie, wykształceniu, zawodzie itp.
Jeżeli zachodziłoby przypuszczenie, ż e poprzez przekazanie informacji mogłoby dość do
ujawnienia jego źródł a, zobowiązany organ ma prawo odmówić udzielenia informacji albo
ograniczyć zakres przekazanej informacji.
Paragraf 2 określa, że Dyrektor właściwej Izby Celnej ma prawo w drodze pisemnego
wniosku zwrócić się uprawnionego organu o przekazanie określonej informacji i zaznacza czy
jest to pierwsza informacji, czy też informacja uzupełniająca. Zobowiązany organ powinien
przekazać informację, która znajduje się w zasobach tego organu. Mogą to być akta spraw
operacyjno – rozpoznawczych, dochodzeniowo – śledczych, archiwalnych, inne ewidencje.
Paragrafy 4 i 5 określają potrzebę odnotowania faktu wystąpienia Służby Celnej o informację
oraz dokumentowania jej obiegu (wykorzystania, przekazania, przechowywania oraz
zniszczenia).
Zgodnie z § 6 i 7 Służba Celna otrzymując informacje o zdarzeniu lub na temat jego
uczestnika ma obowiązek postępowania z takimi materiałami jak to określono w ustawie o
ochronie informacji niejawnych. Dostęp do tych informacji jest ograniczony dla
nieuprawnionych funkcjonariuszy.
Dla pozostawienia ś ladu korzystania z informacji przesłanej od zobowiązanego organu
prowadzi się rejestr otrzymanych informacji, w którym zapisuje się obieg informacji i jej
wykorzystanie. Rejestr jest jawny i służy do prowadzenia wstępnej kontroli nad obiegiem
otrzymywanych niejawnych informacji od służb uprawnionych do prowadzenia czynności
operacyjno – rozpoznawczych. Dla potrzeb szeroko rozumianej kontroli nad przepływem i
wymianą informacji uzyskanych w drodze wykonywanych czynności operacyjno -
rozpoznawczych, poświadczenie z dokonanej korespondencji znajduje odzwierciedlenie w
adnotacjach dokonywanych bezpośrednio w aktach operacyjnych zobowiązanego organu.
Służba Celna otrzymując i wykorzystując informacje pochodzące z czynności operacyjno –
rozpoznawczych staje się szczególnego rodzaju służbą ponieważ zobowiązana jest do
tworzenia bazy danych przechodzących przez rejestr, których ś lad po wymianie
korespondencji musi zostać odzwierciedlony.


Ocena skutków regulacji

1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny.

Rozporządzenie będzie oddziaływać na podmioty uprawnione do prowadzenia czynności
operacyjno – rozpoznawczych oraz na Służbę Celną.

2. Wynik przeprowadzonych konsultacji

Projekt rozporządzenia będzie poddany konsultacjom w ramach resortu jak również
konsultacjom międzyresortowym.
Projekt rozporządzenia zostanie umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej zgodnie z
art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414) z chwilą przekazania go do konsultacji międzyresortowych.
Niezbędna będzie opinia wydana przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych
Osobowych.

3. Wpływ aktu normatywnego na:

a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego
Wejście w ż ycie niniejszego rozporządzenia wpłynie na konieczność doposażenia Izb
Celnych w odrębne komputery wraz z oprogramowaniem do wprowadzania, gromadzenia i
filtrowania danych o otrzymanych informacjach o osobach i na temat osób.

b) na rynek pracy:
Przedmiotowe rozporządzenie nie ma wpływu na rynek pracy.

c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczości, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw:
Wejście w ż ycie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki i
przedsiębiorczość.

d) sytuację i rozwój regionalny:
Przedmiotowe rozporządzenie nie ma wpływu na sytuację i rozwój regionalny.

4. Wskazanie źródeł finansowania:

Wejście w ż ycie rozporządzenia spowoduje konieczność wydatkowania z budżetu państwa
środków finansowych na utworzenie odrębnych baz danych funkcjonujących poza ogólnie
dostępną siecią administrowaną przez Izbę Celną.
Projekt

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1)
z dnia
w sprawie ksiąg, rejestru, ewidencji i niektórej dokumentacji prowadzonej przez podmioty
urządzające gry hazardowe

Na podstawie art. 78 ust. 2 ustawy z dnia 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr ,
poz. ) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) warunki prowadzenia ksiąg:
a) obrotu żetonami i pieniądzem gotówkowym w kasynie gry,
b) obrotu kartonami do gry w salonie gry bingo pieniężne,
c) eksploatacji automatu do gier;
2) warunki prowadzenia ewidencji podstaw opodatkowania i obliczania wysokości podatku od
gier w grach hazardowych oraz rejestru napiwków w kasynie gry;
3) wzory ewidencji podstaw opodatkowania i obliczania wysokości podatku od gier;
4) wzór rejestru napiwków w kasynie gry;
5) zakres dokumentacji umożliwiającej rozliczenie wyniku finansowego urządzanej loterii
fantowej lub gry bingo fantowe.
§ 2. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) ustawa - ustawę z dnia 2009 r. o grach hazardowych;
2) gry hazardowe – gry i zakłady wzajemne, o których mowa w art. 2 ustawy, z wyjątkiem
loterii promocyjnej;
3) dokumentacja – księgę obrotu żetonami i pieniądzem gotówkowym w kasynie gry, księgę
obrotu kartonami do gry w salonie gry bingo pieniężne, księgę eksploatacji automatu do
gier; ewidencje podstaw opodatkowania i obliczania wysokości podatku od gier, rejestr
napiwków w kasynie gry oraz dokumentację rozliczającą wynik finansowy urządzanej
loterii fantowej lub gry bingo fantowe.
§ 3. 1. Dokumentacja podmiotów urządzających gry hazardowe powinna być prowadzona w
sposób umożliwiający identyfikację przeprowadzonych operacji gospodarczych, zwłaszcza
czynności związanych z urządzaniem i prowadzeniem gier hazardowych, w tym zakładów
wzajemnych, przy zachowaniu ciągłości zapisów i bezbłędności stosowanych procedur
obliczeniowych.
strony : 1 . [ 2 ] . 3 . 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: