Rządowy projekt ustawy o grach hazardowych
- projekt dotyczy określenia warunków urządzania i zasad prowadzenia działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2481
- Data wpłynięcia: 2009-11-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o grach hazardowych
- data uchwalenia: 2009-11-19
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 201, poz. 1540
2481-001
Uzasadnienie
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji ustawowej zawartej w art. 78 ust. 2 ustawy
z dnia ............ o grach hazardowych, zgodnie z którą Minister Finansów określa m.in. warunki
prowadzenia ksiąg, ewidencji i rejestru napiwków, które obligatoryjnie prowadzą podmioty
urządzające gry hazardowe.
W § 1 rozporządzenia określono zakres spraw uregulowanych w rozporządzeniu.
W § 2 wskazano znaczenie określeń używanych w rozporządzeniu, w szczególności kierując się
potrzebą osiągnięcia przejrzystości rozporządzenia i jego właściwej objętości.
W § 3 wskazano, ż e dokumentacja prowadzona przez podmioty urządzające gry hazardowe
powinna być prowadzona w sposób umożliwiający identyfikację przeprowadzonych operacji, a
wpisy powinny być dokonywane bezpośrednio po zakończeniu czynności podlegających
wpisaniu. Wpisy powinny być dokonywane w sposób trwały i czytelny, a ewentualne poprawki
dokonane w taki sposób, ażeby poprawiony tekst pozostawał czytelny. Wszystkie te elementy
mają służyć czytelności prowadzenia dokumentacji, tak aby w trakcie kontroli nie było
wątpliwości, co do tekstu umieszczonego w dokumentacji.
W § 4 wskazano, ż e część dokumentacji, o której mowa wyżej, powinna być zarejestrowana i
zabezpieczona urzędowo pieczęciami przez naczelnika urzędu celnego. Powyższe przyczyni się
usprawnienia kontroli oraz skrócenia jej czasu z uwagi na wykonywanie kontroli w oparciu o
dokumenty, których autentyczność nie będzie budzić wątpliwości.
W § 5 - § 7 wskazano niezbędne elementy, jakie powinny zawierać księgi obrotu ż etonami i
pieniądzem gotówkowym w kasynie gry, księgi obrotu kartonami do gry w salonie gry bingo,
księgi eksploatacji automatu do gier,
W § 8 - § 9 określono wzory ewidencji podstaw opodatkowania, ewidencji obliczania wysokości
podatku od gier oraz rejestru napiwków.
W § 10 określono zakres dokumentacji rozliczającej wynik finansowy loterii fantowej i gry bingo
fantowego. W przypadku obu tych gier dochód z loterii fantowej i gry bingo fantowe
przeznaczany jest w całości na realizację określonych w zezwoleniu i regulaminie gry celów
społecznie użytecznych, w szczególności dobroczynnych. Podmiot urządzający loterię fantową
lub grę bingo fantowe, zgodnie z art. 16 ustawy, jest obowiązany przedstawić organowi, który
udzielił zezwolenia, w terminie 30 dni od dnia zakończenia urządzanej gry, szczegółową
informację o realizacji tego obowiązku.
W § 11 zawiera przepisy dopuszczające kontynuowanie prowadzenia ksiąg obrotu ż etonami i
pieniądzem gotówkowym w kasynach gry, ksiąg obrotu kartonami do gry w salonach gry bingo
pieniężne i ksiąg eksploatacji automatu do gier prowadzonych przez podmioty urządzające gry
hazardowe na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 listopada 2009 r.
w sprawie kontroli wykonywanych przez Służbę Celną w zakresie urządzania i prowadzenia gier
i zakładów wzajemnych (Dz. U. Nr 188, poz. 1459). Księgi te stają się księgami, o którym mowa
w rozporządzeniu.
Podsumowując należy stwierdzić, iż uregulowania zawarte w rozporządzeniu w poszczególnych
przepisach
oraz
załącznikach
do
rozporządzenia
są
elementami
pozwalającymi
(umożliwiającymi) naczelnikom urzędów celnych sprawować nadzór nad miejscami, w których
są urządzane te gry na terenie ich właściwości.
Przedmiot regulacji zawartej w projekcie nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Ocena skutków regulacji
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Rozporządzenie oddziałuje na podmioty urządzające gry hazardowe, z wyjątkiem loterii
promocyjnych oraz na jednostki organizacyjne Służby Celnej.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt rozporządzenia będzie poddany konsultacjom w ramach resortu jak również
konsultacjom międzyresortowym.
Projekt rozporządzenia zostanie umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej zgodnie z art. 5
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U.
Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) z chwilą przekazania go do konsultacji międzyresortowych.
Projekt regulacji zostanie przesłany do zaopiniowania przez organizacje reprezentujące
krajowych przedsiębiorców, w tym m.in. do:
1) Izby Gospodarczej Producentów i Operatorów Urządzeń Rozrywkowych;
2) Związku Pracodawców Prowadzących Gry Losowe i Zakłady Wzajemne;
3) Stowarzyszenia Menedżerów Działających w Zakresie Gier Losowych;
4) Bussines Center Club;
5) Krajowej Izby Gospodarczej;
6) Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Promowania Odpowiedzialnej Gry;
7) Stowarzyszenia Pracodawców i Pracowników Firm Bukmacherskich;
8) Stowarzyszenia Forum Solidarnego Rozwoju;
9) Polskiej Federacji Pokera Sportowego;
10) Konfederacji Pracodawców Polskich;
11) Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych;
12) Krajowej Izby Biegłych Rewidentów.
3. Wpływ aktu normatywnego na:
a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego
Wejście w ż ycie przedmiotowego rozporządzenia będzie miało wpływ na sektor finansów
publicznych, w tym budżet państwa, gdyż powinno przyczynić się do zwiększenia wpływów z
tytułu podatku od gier poprzez efektywniejsze i bardziej elastyczne działanie Służby Celnej w
obszarze poboru i wymiaru podatku od gier oraz kontroli gier i zakładów wzajemnych.
Zwiększenia wpływów z tytułu podatku od gier uzyskanych w wyniku skuteczniejszych kontroli
nie można oszacować.
b) rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w ż ycie rozporządzenia będzie miało wpływ na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
d) sytuację i rozwój regionalny.
Przedmiotowe rozporządzenie nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
4. Wskazanie źródeł finansowania
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje konieczności wydatkowania dodatkowych środków
finansowych.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2481
› Pobierz plik
-
2481-001
› Pobierz plik