Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Systemie Informacji Wizowej oraz niektórych innych ustaw
- znowelizowanie przepisów poprzez doprecyzowanie zakresu stosowania przepisów o SIS (System Informacyjny Schengen) i VIS (Wizowy System Informacyjny) oraz dostosowanie przepisów do wymagań systemu SIS II;- znowelizowanie przepisów polegające na rozszerzeniu listy instytucji uprawnionych do bezpośredniego dostępu do Krajowego Systemu Informatycznego (KSI), poprzez umożliwienie dokonywanie wpisów określonych danych do SIS i wgląd do danych SIS tym instytucjom oraz nałożenie na te instytucje nowych obowiązków;
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2480
- Data wpłynięcia: 2009-11-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Systemie Informacji Wizowej i ustawy o ochronie danych osobowych
- data uchwalenia: 2010-02-12
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 41, poz. 233
2480
publicznych.
2. Punkty dostępu wyznaczone dla danego województwa realizują bezpośredni dostęp do
Krajowego Systemu Informatycznego (KSI) w celu właściwego wypełniania zadań,
o których mowa w ust. 1, przez urzędy skarbowe.”;
8) art. 5 otrzymuje brzmienie:
„Art. 5. 1. Bezpośredni dostęp do Wizowego Systemu Informacyjnego jest realizowany
poprzez Krajowy System Informatyczny (KSI) w celu dokonywania wpisów danych VIS
przez Straż Graniczną, konsula, wojewodę, ministra właściwego do spraw zagranicznych,
Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców lub Policję.
2. Organy określone w ust. 1 są obowiązane do:
1) wymiany krajowych danych VIS przez dokonywanie wpisów do Centralnego
Wizowego Systemu Informacyjnego poprzez Krajowy System Informatyczny (KSI);
2) zapewnienia, aby dokonywane przez dany organ wpisy danych VIS były zgodne
z prawem, a ponadto, aby te dane VIS były dokładne i aktualne;
3) zapewnienia usuwania dokonanych przez dany organ wpisów danych VIS po upływie
okresu, na który wpisy te zostały wprowadzone;
4) niezwłocznego informowania centralnego organu technicznego KSI o ujawnionych
nieprawidłowościach w związku z wykorzystaniem danych VIS poprzez Krajowy System
Informatyczny (KSI);
5) rozpatrywania wniosków Państw Członkowskich o uaktualnienie, uzupełnienie,
skorygowanie lub wykasowanie dokonanego przez dany organ wpisu danych VIS oraz
powiadamiania Państw Członkowskich o konieczności uaktualnienia, uzupełnienia,
skorygowania lub wykasowania wpisów danych VIS dokonanych przez te Państwa
Członkowskie.
3. Konsul lub wojewoda niezwłocznie powiadamiają Państwo Członkowskie lub Państwa
Członkowskie o nabyciu obywatelstwa polskiego przez osobę ubiegającą się o wizę w tym
Państwie Członkowskim lub Państwach Członkowskich.”;
10
9) art. 6 otrzymuje brzmienie:
„Art. 6. Bezpośredni dostęp do Wizowego Systemu Informacyjnego realizowany poprzez
Krajowy System Informatyczny (KSI) umożliwiający wgląd do danych VIS w celu:
1) rozpatrzenia złożonych wniosków wizowych oraz podjęcia decyzji dotyczących tych
wniosków, jak również decyzji o unieważnieniu, przedłużeniu lub skróceniu okresu
ważności wizy, przysługuje Straży Granicznej, konsulowi, wojewodzie, ministrowi
właściwemu do spraw zagranicznych, Szefowi Urzędu do Spraw Cudzoziemców lub
Policji;
2) przeprowadzania konsultacji między centralnymi organami wizowymi w sprawie
wniosków wizowych zgodnie z art. 17 ust. 2 Konwencji Wykonawczej przysługuje
Szefowi Urzędu do Spraw Cudzoziemców;
3) sporządzania sprawozdań i statystyk przysługuje Straży Granicznej, konsulowi,
wojewodzie, ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych, Szefowi Urzędu do Spraw
Cudzoziemców lub Policji;
4) sprawdzania na przejściach granicznych tożsamości posiadacza wizy, autentyczności
wizy lub spełniania warunków wjazdu na terytorium Państw Członkowskich zgodnie
z art. 5 rozporządzenia (WE) nr 562/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
15 marca 2006 r. ustanawiającego wspólnotowy kodeks zasad regulujących przepływ osób
przez granice (kodeks graniczny Schengen) (Dz. Urz. UE L 105 z 13.04.2006, str. 1)
przysługuje Straży Granicznej i Służbie Celnej;
5) sprawdzania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej tożsamości posiadacza wizy,
autentyczności wizy lub spełniania warunków wjazdu lub pobytu na terytorium Państw
Członkowskich przysługuje komendantowi wojewódzkiemu Policji, komendantowi
powiatowemu (miejskiemu) Policji, komendantowi oddziału Straży Granicznej lub
komendantowi placówki Straży Granicznej, Służbie Celnej, wojewodzie lub Szefowi
Urzędu do Spraw Cudzoziemców;
6) zidentyfikowania osoby, która nie spełnia lub przestała spełniać warunki wjazdu lub
pobytu na terytorium Państw Członkowskich, przysługuje Straży Granicznej, Policji,
Służbie Celnej, wojewodzie lub Szefowi Urzędu do Spraw Cudzoziemców;
11
7) określania Państwa Członkowskiego odpowiedzialnego za rozpatrzenie wniosku
o nadanie statusu uchod cy zgodnie z art. 9 i 21 rozporządzenia (WE) nr 343/2003 z dnia
18 lutego 2003 r. ustanawiającego kryteria i mechanizmy określania Państwa
Członkowskiego, które jest odpowiedzialne za rozpatrzenie wniosku o azyl złożonego
w jednym z Państw Członkowskich przez obywatela kraju trzeciego (Dz. Urz. UE L 050
z 25.02.2003, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 19, t. 6, str. 109),
przysługuje Szefowi Urzędu do Spraw Cudzoziemców;
8) rozpatrzenia wniosku o nadanie statusu uchod cy przysługuje Szefowi Urzędu do
Spraw Cudzoziemców lub Radzie do Spraw Uchod ców;
9) realizacji obowiązku, o którym mowa w art. 25 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 767/2008
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 lipca 2008 r. w sprawie Wizowego Systemu
Informacyjnego (VIS) oraz wymiany danych pomiędzy państwami członkowskimi na
temat wiz krótkoterminowych (rozporządzenie w sprawie VIS) przysługuje konsulowi lub
wojewodzie.”;
10) art. 9 otrzymuje brzmienie:
„Art. 9. Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych, w przypadku, o którym
mowa w art. 34 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1987/2006 Parlamentu Europejskiego
i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie utworzenia, funkcjonowania i użytkowania
Systemu Informacyjnego Schengen drugiej generacji (SIS II) oraz w art. 49 ust. 4 decyzji
Rady 2007/533/WSiSW z dnia 12 czerwca 2007 r. w sprawie utworzenia,
funkcjonowania i użytkowania Systemu Informacyjnego Schengen drugiej generacji
(SIS II), jest organem uprawnionym do przekazania sprawy Europejskiemu Inspektorowi
Ochrony Danych, w celu podjęcia działań mediacyjnych.”;
11) w art. 21 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, sposób
wykorzystywania Krajowego Systemu Informatycznego (KSI) jako krajowego interfejsu
Wizowego Systemu Informacyjnego, w tym sposób dokonywania wpisów danych VIS,
a także wglądu do danych VIS, mając na względzie prawidłowe wykonanie przez
Rzeczpospolitą Polską zobowiązań wynikających z udziału w Wizowym Systemie
Informacyjnym.”;
12
12) w art. 23 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. W przypadku stwierdzenia przez organ, który dokonał wpisu danych SIS, że upłynął
okres konieczny do osiągnięcia celów, dla których wpis został dokonany, lub jest brak
podstaw prawnych do dalszego przechowywania tych danych SIS albo że nie upłynął
okres konieczny do osiągnięcia celów, dla których dany wpis został dokonany, organ ten
odpowiednio usuwa dane SIS albo przedłuża termin przechowywania danych SIS,
zawiadamiając jednocześnie o tym fakcie centralny organ techniczny KSI.”;
13) w art. 27 w ust. 1:
a) pkt 7 otrzymuje brzmienie:
„7) współpracy z Jednostką Narodową Europolu w zakresie udzielania zgody na
dostęp Europejskiego Urzędu Policji (Europol) do danych VIS;”,
b) pkt 12 i 13 otrzymują brzmienie:
„12) zapobiegania wykorzystywaniu Krajowego Systemu Informatycznego (KSI)
przez osoby nieuprawnione korzystające ze sprzętu do przekazywania danych;
13) zapewnienia możliwości pó niejszej weryfikacji i stwierdzenia, które dane zostały
wprowadzone poprzez Krajowy System Informatyczny (KSI) oraz kiedy i przez kogo
zostały wykorzystane, a także, w jakim zakresie zostały udostępnione;”,
c) pkt 15 otrzymuje brzmienie:
„15) zapewnienia, aby osoby uprawnione do korzystania z Krajowego Systemu
Informatycznego (KSI) miały dostęp wyłącznie do danych w zakresie zgodnym
z upoważnieniami wynikającymi z przepisów ustawy.”;
14) art. 34 otrzymuje brzmienie:
„Art. 34. 1. W przypadku dokonywania jakichkolwiek zmian w Krajowym Systemie
Informatycznym (KSI) po jego uruchomieniu centralny organ techniczny KSI jest
obowiązany przed wdrożeniem tych zmian do uzyskania pisemnej opinii ministra
właściwego do spraw wewnętrznych, w zakresie spełniania przez Krajowy System
Informatyczny (KSI) wymogów określonych w art. 4 i 9 rozporządzenia (WE)
nr 1987/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie
utworzenia, funkcjonowania i użytkowania Systemu Informacyjnego Schengen drugiej
generacji (SIS II) oraz w art. 4 i 9 decyzji Rady 2007/533/WSiSW z dnia 12 czerwca
13
2007 r. w sprawie utworzenia, funkcjonowania i użytkowania Systemu Informacyjnego
Schengen drugiej generacji (SIS II), oraz opinii Generalnego Inspektora Ochrony Danych
Osobowych.
2. W celu wydania opinii minister właściwy do spraw wewnętrznych przeprowadza
kontrolę w zakresie spełniania przez Krajowy System Informatyczny (KSI) wymogów,
o których mowa w ust. 1.
3. Po przeprowadzeniu kontroli minister właściwy do spraw wewnętrznych przedstawia
centralnemu organowi technicznemu KSI pisemną opinię, o której mowa w ust. 1,
a w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w Krajowym Systemie Informatycznym
(KSI) przekazuje centralnemu organowi technicznemu KSI zalecenia pokontrolne
w formie pisemnej. W przypadku przekazania zaleceń pokontrolnych przepis art. 31
stosuje się odpowiednio do centralnego organu technicznego KSI.
4. W przypadku niezgłoszenia przez centralny organ techniczny KSI zastrzeżeń, jak
również w przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń przez ministra właściwego do spraw
wewnętrznych, centralny organ techniczny KSI jest obowiązany wykonać zalecenia
pokontrolne, a następnie wystąpić z wnioskiem do ministra właściwego do spraw
wewnętrznych o przeprowadzenie kontroli, o której mowa w ust. 2.
5. Uzyskanie opinii Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, o której mowa
w ust. 1, następuje w zakresie i w trybie określonym w art. 30 – 32.”;
15) w art. 35 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. W ramach struktury Komendy Głównej Policji wyznacza się komórkę organizacyjną
będącą biurem SIRENE, zapewniającą w szczególności wymianę informacji
uzupełniających w trybie i zgodnie z zasadami określonymi w podręczniku SIRENE,
o
którym mowa w art. 8 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1987/2006 Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie utworzenia, funkcjonowania
i użytkowania Systemu Informacyjnego Schengen drugiej generacji (SIS II) oraz w art. 8
ust. 4 decyzji Rady 2007/533/WSiSW z dnia 12 czerwca 2007 r. w sprawie utworzenia,
funkcjonowania i użytkowania Systemu Informacyjnego Schengen drugiej generacji
(SIS II).”;
16) w art. 46 uchyla się pkt 2;
14
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2480
› Pobierz plik