eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Systemie Informacji Wizowej oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Systemie Informacji Wizowej oraz niektórych innych ustaw

- znowelizowanie przepisów poprzez doprecyzowanie zakresu stosowania przepisów o SIS (System Informacyjny Schengen) i VIS (Wizowy System Informacyjny) oraz dostosowanie przepisów do wymagań systemu SIS II;- znowelizowanie przepisów polegające na rozszerzeniu listy instytucji uprawnionych do bezpośredniego dostępu do Krajowego Systemu Informatycznego (KSI), poprzez umożliwienie dokonywanie wpisów określonych danych do SIS i wgląd do danych SIS tym instytucjom oraz nałożenie na te instytucje nowych obowiązków;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2480
  • Data wpłynięcia: 2009-11-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Systemie Informacji Wizowej i ustawy o ochronie danych osobowych
  • data uchwalenia: 2010-02-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 41, poz. 233

2480

kontroli skarbowej, sądowi lub prokuraturze;
zaobserwowanych w praktyce przez organy uprawnione i zobowiązane do
2) osób poszukiwanych do tymczasowego aresztowania w celu
jej wykonywania w trakcie rocznego okresu jej obowiązywania.
przekazania osoby ściganej na podstawie europejskiego nakazu
W art. 4 ust. 1 Ustawy po słowach wszędzie tam, gdzie występowało
aresztowania przysługuje Straży Granicznej, Policji, Agencji
postępowanie karne” dodane zostały słowa: „lub postępowanie karne
Bezpieczeństwa Wewnętrznego, andarmerii Wojskowej,
skarbowe”. Zmiana ta ma na celu uniknięcie wątpliwości interpretacyjnych
Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu, Służbie Celnej, organom
co do zakresu pojęcia „postępowanie karne” poprzez jednoznaczne
kontroli skarbowej, sądowi lub prokuraturze;
wskazanie, iż pojęcie to oznacza również „postępowanie karne skarbowe”.
3) świadków wezwanych do stawienia się przed sądem lub
W art. 4 ust. 1 pkt 1, 2, 3 Ustawy do katalogu organów uprawnionych do
prokuratorem w związku z postępowaniem karnym lub
dostępu do Krajowego Systemu Informatycznego (KSI) w celu wglądu do
postępowaniem karnym skarbowym, lub podejrzanych wezwanych danych SIS dodano urzędy skarbowe.
do stawienia się przed prokuratorem w związku z postępowaniem
Zmiana art. 4 ust. 1 pkt 3 Ustawy jest konsekwencją zmiany dokonanej w
karnym lub postępowaniem karnym skarbowym, którzy są
art. 3 ust. 1 pkt 3 Ustawy.
poszukiwani, lub oskarżonych wezwanych do stawienia się przed
W art. 4 pkt 4 Ustawy dokonano zmiany redakcyjnej niezbędnej w związku
sądem w związku z postępowaniem karnym lub postępowaniem
z nadaniem nowego brzmienia temu przepisowi przez art. 16 ustawy z
karnym skarbowym w celu poniesienia odpowiedzialności za
24.10.2008 r. o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych
czyny, za które są poszukiwani, lub skazanych, wobec których
ustaw (Dz. U. Nr 216 poz. 1367), która weszła w życie w dniu 1.01.2009 r.
powinien zostać wykonany wyrok w sprawie karnej lub w sprawie
Rozszerzono również katalog organów mających prawo wglądu do danych
o przestępstwo skarbowe, lub skazanych wezwanych do stawienia
SIS wskazanych w tym przepisie o Służbę Wywiadu Wojskowego. Zmiany
się w celu odbycia kary pozbawienia wolności, dla ustalenia
dokonane w art. 4 ust. 1 pkt 5 i usunięcie pkt 6 są konsekwencją
miejsca ich pobytu przysługuje Straży Granicznej, Policji, Agencji
wprowadzenia zmian do art. 3 ust. 1 pkt 5 i usunięciem pkt 6 Ustawy.
Bezpieczeństwa Wewnętrznego, andarmerii Wojskowej,
Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu, Służbie Celnej, organom
kontroli skarbowej, sądowi lub prokuraturze;
4) cudzoziemców, których dane zostały wpisane do Systemu
Informacyjnego Schengen dla celów odmowy wjazdu przysługuje
ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych, Straży
Granicznej, Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
Agencji Wywiadu, andarmerii Wojskowej, Centralnemu Biuru
Antykorupcyjnemu, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Służbie
Wywiadu Wojskowego, Służbie Celnej, Szefowi Urzędu do Spraw
Cudzoziemców, wojewodzie, organom kontroli skarbowej,
konsulowi, sądowi lub prokuraturze;
2. Uprawnienie do pośredniego dostępu do Krajowego Systemu
Informatycznego (KSI) w celu wglądu do danych SIS dotyczących
przedmiotów, o których mowa w art. 4 ust.1 pkt 9, przysługuje
organom samorządowym właściwym w sprawach rejestracji
pojazdów.
8.
art. 1 pkt 7
Art. 4a.ust. 1 Urzędy skarbowe realizują dostęp do Krajowego
Dodany został nowy artykuł 4a dający możliwość pośredniego dostępu do
Systemu Informatycznego (KSI) w celu wglądu do danych SIS, o
Krajowego Systemu Informatycznego (KSI) w celu dokonywania wglądu
65
których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 – 3 i 7, za pośrednictwem
do danych SIS, w odniesieniu do danych SIS wskazanych w art. 4 ust.1 pkt
punktów dostępu, którymi są urzędy skarbowe, wyznaczone dla
1-3 i 7 dla urzędów skarbowych za pośrednictwem jednego punktu dostępu
danego województwa, w drodze zarządzenia, przez ministra
dla każdego województwa, którym będzie wyznaczony urząd skarbowy.
właściwego do spraw finansów publicznych.
Wskazanie upoważnionych organów nastąpi w drodze zarządzenia ministra
2. Punkty dostępu wyznaczone dla danego województwa realizują właściwego ds. finansów publicznych. Dostęp będzie realizowany przy
bezpośredni dostęp do Krajowego Systemu Informatycznego (KSI) wykorzystaniu terminali i infrastruktury jednego urzędu skarbowego w
w celu właściwego wypełniania zadań, o których mowa w ust 1,
każdym województwie. W celu realizacji takiego rozwiązania zostałby
przez urzędy skarbowe.
wyznaczony jeden urząd skarbowy, który działałby na rzecz pozostałych
jednostek w danym województwie, w zakresie dokonywania wglądu do
danych SIS. Niniejsze rozwiązanie oprócz zapobieżenia generowaniu
wysokich kosztów, wydaje się być uzasadnione również z punktu widzenia
potencjalnej częstotliwości pobierania danych.
Artykuł 4a ust. 2 zawiera jednocześnie wskazanie, że wyznaczone urzędy
skarbowe, po jednym w każdym województwie, korzystałyby z dostępu
bezpośredniego. Przyjęcie takiej konstrukcji wydaje się być uzasadnione z
punktu widzenia określenia zasad dostępu dla wąskiej grupy
wyznaczonych organów. Warto zauważyć, że obowiązująca ustawa nie
przewidywała możliwości dostępu urzędów skarbowych do danych SIS.
Natomiast umieszczenie urzędów skarbowych w art. 4 ust. 1 pkt 1, 2, 3 i 7
jako kolejnego uprawnionego podmiotu nie byłoby właściwe, ponieważ
wskazywałoby na uprawnienie do bezpośredniego dostępu dla wszystkich
urzędów skarbowych, a faktycznie tylko kilka wyznaczonych jednostek
będzie miało takie kompetencje. Pozostałe urzędy skarbowe będą
realizowały de facto dostęp pośredni.
9. art.1 pkt 13
Art. 27 ust. 1 pkt 12 - zapobiegania wykorzystywaniu Krajowego
Zmiana ma charakter uszczegółowiający i redakcyjny. Została
lit b
Systemu Informatycznego (KSI) przez osoby nieuprawnione
wprowadzona na skutek pojawiających się w praktyce stosowania Ustawy
korzystające ze sprzętu do przekazywania danych;
wątpliwości interpretacyjnych, co do znaczenia przepisu i polega na
zastąpieniu słów „systemu informatycznego przetwarzania danych
słowami „Krajowego Systemu Informatycznego (KSI)”.
10. art.1 pkt 13
Art. 27 ust. 1 pkt 15 - zapewnienia, aby osoby uprawnione do
Zmiana brzmienia przedmiotowego przepisu wynika z ustaleń
lit c
korzystania z Krajowego Systemu Informatycznego (KSI) miały
poczynionych w toku konsultacji międzyresortowych gdzie wskazano, że
dostęp wyłącznie do danych w zakresie zgodnym z
centralny organ techniczny KSI, którego funkcję pełni Komendant Główny
upoważnieniami wynikającymi z przepisów ustawy;
Policji, nie przydziela użytkownikom końcowym osobistych i
niepowtarzalnych identyfikatorów ani poufnego trybu dostępu. Centralny
organ techniczny KSI przydziela certyfikaty jedynie użytkownikom
instytucjonalnym. Wobec powyższego wykreślono z art. 27 ust. 1 pkt 15
Ustawy wyrazy „poprzez przydzielenie im osobistych i niepowtarzalnych
identyfikatorów użytkownika oraz poufny tryb dostępu
”.
66
Uchylenie tego przepisu jest niezbędne w związku z uchyleniem art. 3 ust.
11. art.1 pkt 16
W art. 46 uchyla się pkt 2;
1 pkt 6 i art. 4 ust. 1 pkt 6 Ustawy.
12. art.1 pkt 20
Użyte w art. 7, art. 8, art. 10, art. 15 – 21, art. 24 – 30, art. 33 – 35, Zmiana ma charakter redakcyjny i porządkowy. Wynika ona z faktu, że w
art. 37, art. 43 i art. 44 oraz tytule rozdziału 4, w różnej liczbie i
art. 1 Ustawy pojawia się wyrażenie „Krajowy System Informatyczny
przypadku, wyrazy „Krajowy System Informatyczny” zastępuje się (KSI)”, co należy uwzględnić w pozostałych przepisach Ustawy
użytymi w odpowiedniej liczbie i przypadku wyrazami „Krajowy
zastępujący nazwę „Krajowy System Informatyczny” nazwą „Krajowy
System Informatyczny (KSI)”
System Informatyczny (KSI)”.
13. art.1 pkt 21
Użyte w art. 23 i art. 35 – 37, w różnej liczbie i przypadku, wyrazy Zmiana ma charakter redakcyjny i porządkowy, jako konsekwencją zmiany
„Biuro SIRENE” zastępuje się użytymi w odpowiedniej liczbie i
dokonanej w art. 35 ust. 1 Ustawy i polega na zastąpieniu nazwy „Biuro
przypadku wyrazami „biuro SIRENE;
SIRENE” nazwą „biuro SIRENE”, co ma na celu uniknięcie wątpliwości iż
nie chodzi w tym przypadku o nazwę własną jednostki organizacyjnej w
Komendzie Głównej Policji.
Dokonano takiej modyfikacji proponowanego brzmienia art. 35 ust. 1
Ustawy, aby uniknąć konieczności nowelizacji Ustawy w przypadku
kolejnej zmiany podręcznika SIRENE.
14.
art. 5
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z wyjątkiem art. 1:
Określenie daty wejście w życie zmienionych przepisów Ustawy, które
1) pkt 3 lit. b w zakresie dotyczącym art. 2 pkt 5,
wyjdą w życie z dniem określonym w decyzji Rady, zgodnie z art. 55 ust. 2
2) pkt 3 lit. c,
rozporządzenia (WE) nr 1987/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z
3) pkt 3 lit. d w zakresie dotyczącym art. 2 pkt 10,
dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie utworzenia, funkcjonowania i
4) pkt 3 lit. e i lit. g – i,
użytkowania Systemu Informacyjnego Schengen drugiej generacji (SIS II)
5) pkt 10, pkt 14 - 16, pkt 18 lit. b, pkt 19 i pkt 21
(Dz. Urz. UE L 381 z 28.12.2006, str. 4)
- które wchodzą w życie z dniem określonym w decyzji Rady,
zgodnie z art. 55 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1987/2006
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w
sprawie utworzenia, funkcjonowania i użytkowania Systemu
Informacyjnego Schengen drugiej generacji (SIS II).
67


10_14zb
68
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA SPRAW WEWN TRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia
w sprawie sposobu wykorzystywania Krajowego Systemu Informatycznego (KSI)
jako krajowego interfejsu Wizowego Systemu Informacyjnego
Na podstawie art. 21 ust. 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 2007 r. o udziale Rzeczypospolitej
Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Wizowym Systemie Informacyjnym
(Dz. U. z 2007 r., Nr 165, poz. 1170, z 2008 r., Nr 195, poz. 1198, z 2008 r., Nr 216, poz.
1367 oraz z 2009 r. Nr …, poz. …) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) sposób wykorzystywania Krajowego Systemu Informatycznego (KSI) dla
Krajowego Interfejsu Wizowego Systemu Informacyjnego;
2) sposób dokonywania wpisów danych VIS, a także wglądu do danych VIS.

§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) aplikacji WWW-VIS – należy przez to rozumieć aplikację dostarczającą graficzny
interfejs KSI-VIS dla użytkownika indywidualnego;
2) certyfikacie cyfrowym – należy przez to rozumieć elektroniczne zaświadczenie
tożsamości, wydane w formacie X.509v3 zgodnie z obowiązującą Polityką Certyfikacji,
zapewniające poufność przesyłanych danych oraz bezpieczeństwo procesu uwierzytelniania
użytkownika instytucjonalnego i użytkownika indywidualnego;
3) dwukierunkowym SSL – (ang. 2 way SSL) – należy przez to rozumieć protokół
służący do szyfrowania transmisji danych w sieci zgodnie z standardem TLS 1.0 lub SSLv3
wymagający uwierzytelnienia się certyfikatem cyfrowym obu stron komunikacji - zarówno
klienta jak i serwera;
4) Kodeksie
Postępowania Certyfikacyjnego – należy przez to rozumieć dokument
uszczegółowiający ogólne zasady postępowania certyfikacyjnego opisane w Polityce
Certyfikacji;
5) KSI - należy przez to rozumieć Krajowy System Informatyczny (KSI), o którym
mowa w ustawie;
6) KSI-VIS – należy przez to rozumieć podsystem informacyjny stanowiący część
infrastruktury technicznej i organizacyjnej KSI mający na celu zapewnienie przepływu
informacji pomiędzy Centralnym Wizowym Systemem Informacyjnym, o którym mowa
w art. 1 ust. 2 decyzji Rady 2004/512/WE z dnia 8 czerwca 2004 r. w sprawie ustanowienia
Wizowego Systemu Informacyjnego (VIS) (Dz. Urz. UE L 213 z 15.06.2004, str. 5-7) a jego
krajowymi użytkownikami;
7) PKI – (ang. Public Key Infrastructure) – należy przez to rozumieć Infrastrukturę
Klucza Publicznego, w którego skład wchodzą urzędy certyfikacyjne, urzędy rejestracyjne,
użytkownicy certyfikatów (subskrybenci), oprogramowanie i sprzęt odpowiedzialny za:
a) generowanie kluczy kryptograficznych,
b) weryfikację tożsamości subskrybentów,
c) wystawianie
certyfikatów,
d) weryfikację certyfikatów,
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 25 . [ 26 ] . 27

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: