eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Systemie Informacji Wizowej oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Systemie Informacji Wizowej oraz niektórych innych ustaw

- znowelizowanie przepisów poprzez doprecyzowanie zakresu stosowania przepisów o SIS (System Informacyjny Schengen) i VIS (Wizowy System Informacyjny) oraz dostosowanie przepisów do wymagań systemu SIS II;- znowelizowanie przepisów polegające na rozszerzeniu listy instytucji uprawnionych do bezpośredniego dostępu do Krajowego Systemu Informatycznego (KSI), poprzez umożliwienie dokonywanie wpisów określonych danych do SIS i wgląd do danych SIS tym instytucjom oraz nałożenie na te instytucje nowych obowiązków;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2480
  • Data wpłynięcia: 2009-11-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Systemie Informacji Wizowej i ustawy o ochronie danych osobowych
  • data uchwalenia: 2010-02-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 41, poz. 233

2480

art. 13
Art.13.1. W przypadku wydania
T
art. 4 pkt 4 W ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o
Niedopuszczalne jest, w
36. rozporządzenia decyzji o unieważnieniu, cofnięciu lub
udzielaniu cudzoziemcom ochrony na
świetle wskazanego przepisu
(WE) nr
skróceniu okresu ważności wizy organ
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w art.
rozporządzenia (WE) nr
767/2008
wizowy, który podjął decyzję, dodaje
102 wprowadza się następujące zmiany:
767/2008 Parlamentu
do pliku danych dotyczących wniosku

Europejskiego i Rady,
następujące dane:
• ust. 2 otrzymuje brzmienie:
przyjęcie w krajowym
a) informację o statusie wskazującą, że

systemie prawa rozwiązania
wiza została unieważniona lub
2. W decyzji o cofnięciu zgody na pobyt
polegającego na wygaśnięciu
cofnięta lub że okres jej ważności
tolerowany orzeka się o wydaleniu,
wizy z mocy prawa. W
został skrócony;
unieważnieniu posiadanej przez
związku z czym należy
b) nazwę i adres organu, który
cudzoziemca wizy i określa się termin
dokonać odpowiednich
unieważnił, cofnął lub skrócił okres
opuszczenia terytorium Rzeczypospolitej
zmian w przepisach
ważności wizy;
Polskiej nie dłuższy niż 14 dni chyba, że
krajowych, z których wynika,
c) miejsce i datę wydania decyzji;
przed wydaniem decyzji o cofnięciu zgody
że określone decyzje
d) w odpowiednich przypadkach nową
na pobyt tolerowany cudzoziemcowi
wywołują skutek w postaci
datę wygaśnięcia ważności wizy;
wydano decyzję o wydaleniu, która nie
nieważności wiz z mocy
e) numer naklejki wizowej, jeżeli
została wykonana.,
prawa.
skrócenie ważności wizy odbywa się

poprzez wydanie nowej naklejki
• po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
wizowej.

2. W pliku danych dotyczących
2a. Jeżeli w decyzji o cofnięciu zgody na
wniosku wskazuje się również
pobyt tolerowany orzeczono o
podstawę(-y) unieważnienia, cofnięcia
unieważnieniu wizy jednolitej wydanej
lub skrócenia okresu ważności wizy,
przez organ innego państwa obszaru
którą jest:
Schengen, Szef Urzędu informuje o
a) w przypadku unieważnienia lub
unieważnieniu wizy właściwy organ tego
cofnięcia – co najmniej jedna z
państwa, podając przyczynę unieważnienia.
podstaw wymienionych w art. 12 ust.
2;
b) w przypadku decyzji o skróceniu
okresu ważności – co najmniej jedna z
następujących podstaw:
(i) w celu wydalenia posiadacza wizy;
(ii) brak odpowiednich środków
utrzymania na pierwotnie planowany
okres pobytu.
37. art.
13
Art.13.1. W przypadku wydania
T
art. 4 pkt 5 W ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o
Niedopuszczalne jest, w
rozporządzenia decyzji o unieważnieniu, cofnięciu lub
udzielaniu cudzoziemcom ochrony na
świetle wskazanego przepisu
(WE) nr
skróceniu okresu ważności wizy organ
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w art.
rozporządzenia (WE) nr
60
767/2008
wizowy, który podjął decyzję, dodaje
117 b ust 4. wprowadza się następujące
767/2008 Parlamentu
do pliku danych dotyczących wniosku
zmiany:
Europejskiego i Rady,
następujące dane:

przyjęcie w krajowym
a) informację o statusie wskazującą, że
4. Z dniem opuszczenia przez cudzoziemca
systemie prawa rozwiązania
wiza została unieważniona lub
korzystającego z ochrony czasowej na
polegającego na wygaśnięciu
cofnięta lub że okres jej ważności
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
wizy z mocy prawa. W
został skrócony;
wygasa udzielone mu zezwolenie na
związku z czym należy
b) nazwę i adres organu, który
zamieszkanie na czas oznaczony.
dokonać odpowiednich
unieważnił, cofnął lub skrócił okres
zmian w przepisach
ważności wizy;
krajowych, z których wynika,
c) miejsce i datę wydania decyzji;
że określone decyzje
d) w odpowiednich przypadkach nową
wywołują skutek w postaci
datę wygaśnięcia ważności wizy;
nieważności wiz z mocy
e) numer naklejki wizowej, jeżeli
prawa.
skrócenie ważności wizy odbywa się
poprzez wydanie nowej naklejki
wizowej.
2. W pliku danych dotyczących
wniosku wskazuje się również
podstawę(-y) unieważnienia, cofnięcia
lub skrócenia okresu ważności wizy,
którą jest:
a) w przypadku unieważnienia lub
cofnięcia – co najmniej jedna z
podstaw wymienionych w art. 12 ust.
2;
b) w przypadku decyzji o skróceniu
okresu ważności – co najmniej jedna z
następujących podstaw:
(i) w celu wydalenia posiadacza wizy;
(ii) brak odpowiednich środków
utrzymania na pierwotnie planowany
okres pobytu.
POZOSTAŁE PRZEPISY PROJEKTU
L.p. Jedn.
red.
Treść przepisu projektu krajowego
Uzasadnianie wprowadzenia przepisu
1. art.1 pkt 3
Art. 2 pkt 1 - bezpośrednim dostępie – rozumie się przez to
Zaproponowana zmiana regulacji ma na celu jednoznaczne określenie
61
lit. a
dokonywanie wpisów oraz wgląd do danych wykorzystywanych
definiowanego pojęcia. Różnice pomiędzy pojęciami „dostęp do danych” i
poprzez Krajowy System Informatyczny (KSI), realizowany w
„wgląd do danych” nie zostały w Ustawie jasno sprecyzowane i dlatego
sposób bezpośredni przez organ wskazany w ustawie;
zawarte w definicji sformułowanie „dostęp do danych wykorzystywanych
poprzez Krajowy System Informatyczny
” zastąpiono sformułowaniem
dokonywanie wpisów oraz wgląd do danych wykorzystywanych poprzez
Krajowy System Informatyczny (KSI
)”.
2. art. 1pkt 3
Art. 2 pkt 11 - Krajowym Systemie Informatycznym (KSI) –
Zmiana art. 2 pkt 11 Ustawy ma charakter redakcyjny i porządkowy.
lit. d
rozumie się przez to zespół współpracujących ze sobą urządzeń,
Wynika ona z faktu, że w art. 1 Ustawy pojawia się wyrażenie „Krajowy
procedur przetwarzania informacji i narzędzi programowych
System Informatyczny (KSI)”, co należy uwzględnić w pozostałych
(oprogramowania) zastosowanych w celu przetwarzania danych
przepisach Ustawy zastępując nazwę „Krajowy System Informatyczny
oraz infrastrukturę telekomunikacyjną, umożliwiające organom
nazwą „Krajowy System Informatyczny (KSI)”. Dodatkowo zastąpienie
administracji publicznej i organom wymiaru sprawiedliwości
użytego w dotychczasowej definicji sformułowania „przekazywanie oraz
wykorzystywanie danych gromadzonych w Systemie
dostęp do danych”, które okazało się niejasne pojęciem zdefiniowanym w
Informacyjnym Schengen oraz w Wizowym Systemie
Ustawie, a mianowicie „wykorzystywanie danych”. Przy zmianie definicji
Informacyjnym;
zastąpiono pojęcie System Informacji Wizowej na Wizowy System
Informacyjny
w odpowiedniej formie gramatycznej, dostosowując w tym
zakresie terminologię Ustawy do art. 1 rozporządzenia (WE) nr 767/2008.
3. art. 1 pkt 3
Art. 2 pkt 14 - pośrednim dostępie - rozumie się przez to
Zaproponowana zmiana regulacji ma na celu jednoznaczne określenie
lit. f
dokonywanie wpisów oraz wgląd do danych wykorzystywanych
definiowanego pojęcia i jest konsekwencją nadania nowego brzmienia
poprzez Krajowy System Informatyczny (KSI), realizowany w
definicji pojęcia „dostęp bezpośredni” i polega na zastąpieniu
sytuacjach wskazanych w ustawie za pośrednictwem centralnego
sformułowania „dostęp do danych wykorzystywanych poprzez Krajowy
organu technicznego KSI albo organu wskazanego w art. 3a, art.
System Informatyczny” sformułowaniem „dokonywanie wpisów oraz wgląd
4a oraz art. 7 ust. 2;
do danych wykorzystywanych poprzez Krajowy System Informatyczny
(KSI
)”.
4. art. 1 pkt 3
Art. 2 pkt 17 - wpisie – rozumie się przez to czynności faktyczne,
Zmiana definicji wpisu ma na celu uniknięcie wątpliwości
lit. j
polegające w szczególności na wprowadzeniu do Systemu
interpretacyjnych. W myśl Ustawy „wpis” to zespół czynności
Informacyjnego Schengen lub Wizowego Systemu
faktycznych, które skutkują wprowadzeniem do systemów VIS lub SIS
Informacyjnego, zmianie lub usunięciu z Systemu Informacyjnego
określonych danych. Owe czynności faktyczne mogą polegać na dokonaniu
Schengen lub Wizowego Systemu Informacyjnego danych
wpisu, jego usunięciu lub modyfikacji. Również usunięcie czy modyfikacja
umożliwiających właściwym organom identyfikację osoby lub
skutkują wprowadzeniem danych, stanowią bowiem istotną dla
przedmiotu oraz podjęcie wnioskowanego działania w związku z
użytkowników systemów informację. Zatem modyfikacja czy usuniecie
zidentyfikowaniem osoby lub przedmiotu;
prowadzą do skutku w postaci wprowadzenia nowego zestawu danych.
Niemniej jednak, z uwagi na wątpliwości, jakie zgłosiły organy z związku
z obecną redakcją definicji „wpis” została ona zmodyfikowana, poprzez
zastąpienie sformułowania „skutkujące wprowadzeniem do Systemu
Informacyjnego Schengen lub Systemu Informacji Wizowej zestawu
danych
” sformułowaniem „polegające na wprowadzeniu do Systemu
Informacyjnego Schengen lub Wizowego Systemu Informacyjnego, a także

62
zmiany lub usunięciu z Systemu Informacyjnego Schengen lub Wizowego
Systemu Informacyjnego danych
”.
5. art. 1 pkt 4
Art. 3 ust. 1 Uprawnienie do bezpośredniego dostępu do
W odniesieniu do zmian wprowadzonych do art. 3 ust. 1 pkt 1-4 i 7, ust. 2
Krajowego Systemu Informatycznego (KSI) w celu dokonywania
Ustawy – brak dostosowania do przepisów europejskich.
wpisów danych SIS dotyczących:

1) osób poszukiwanych do tymczasowego aresztowania w celu
Z uwagi na dużą ilość zmian w art. 3 Ustawy nadane zostało nowe
wydania ich przez państwo obce na podstawie wniosku o wydanie
brzmienie tego przepisu.
przysługuje sądowi lub prokuraturze;
Wprowadzone zmiany mają na celu zniwelowanie wątpliwości
2) osób poszukiwanych do tymczasowego aresztowania w celu
interpretacyjnych i doprecyzowanie zakresu stosowania Ustawy
przekazania osoby ściganej na podstawie europejskiego nakazu
zaobserwowanych w praktyce przez organy uprawnione i zobowiązane do
aresztowania przysługuje sądowi lub prokuraturze;
jej wykonywania w trakcie rocznego okresu jej obowiązywania.
3) świadków wezwanych do stawienia się przed sądem lub

prokuratorem w związku z postępowaniem karnym lub
W art. 3 ust. 1 pkt 1 doprecyzowano brzmienie przepisu tak, aby jego
postępowaniem karnym skarbowym, lub podejrzanych
dyspozycja objąć również możliwość dokonywania wpisów danych SIS
wezwanych do stawienia się przed prokuratorem w związku z
przy tzw. ekstradycji czynnej.
postępowaniem karnym lub postępowaniem karnym skarbowym,
W art. 3 ust. 1 pkt 3 z uwagi na wątpliwości natury interpretacyjnej czy
którzy są poszukiwani, lub oskarżonych wezwanych do stawienia
prokurator na etapie postępowania przygotowawczego posiada uprawnienia
się przed sądem w związku z postępowaniem karnym lub
do dokonywania wpisów danych SIS tej kategorii wskazano wprost iż takie
postępowaniem karnym skarbowym w celu poniesienia
uprawnienie posiada i odpowiednio zmodyfikowano redakcję tego punktu.
odpowiedzialności za czyny, za które są poszukiwani, lub
W celu uniknięcie wątpliwości interpretacyjnych co do zakresu pojęcia
skazanych, wobec których powinien zostać wykonany wyrok w
postępowanie karne” jednoznacznie wskazano, iż pojęcie to oznacza
sprawie karnej lub w sprawie o przestępstwo skarbowe, lub
również „postępowanie karne skarbowe”.
skazanych wezwanych do stawienia się w celu odbycia kary
W art. 3 ust. 1 pkt 4 dokonano aktualizacji publikatora.
pozbawienia wolności, dla ustalenia miejsca ich pobytu
W art. 3 ust. 1 usunięto pkt 6 z uwagi na jego zbieżność przedmiotowa z
przysługuje sądowi lub prokuraturze;
pkt 5 po wprowadzonej zmianie.
4) cudzoziemców, o których mowa w art. 134a ustawy z dnia 13
Rozszerzono w art. 3 ust. 1 pkt 7 listę instytucji uprawnionych do
czerwca 2003 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2006 r. Nr 234, poz.
dokonywania wpisów danych SIS we wskazanej kategorii o andarmerię
1694, z pó n. zm.), przysługuje Szefowi Urzędu do Spraw
Wojskową, ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz dyrektora
Cudzoziemców;
urzędu morskiego.
7) przedmiotów podlegających zatrzymaniu lub zatrzymaniu w

celu wykorzystania jako dowód w postępowaniu karnym lub
postępowaniu karnym skarbowym przysługuje ministrowi
właściwemu do spraw wewnętrznych, Policji, Straży Granicznej,
Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, andarmerii Wojskowej,
Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu, Służbie Celnej, organom
kontroli skarbowej, dyrektorowi urzędu morskiego oraz sądowi
lub prokuraturze.
2. W przypadku braku bezpośredniego dostępu do Krajowego
Systemu Informatycznego (KSI), spowodowanego przyczynami
63
niezależnymi od danego organu, organy wymienione w ust. 1
mogą dokonywać wpisów danych SIS za pośrednictwem
centralnego organu technicznego KSI.
6. art. 1 pkt 5
Art.3a ust. 1 Urzędy skarbowe realizują dostęp do Krajowego
Dodany został nowy art. 3a dający możliwość pośredniego dostępu do
Systemu Informatycznego (KSI) w celu dokonywania wpisów
Krajowego Systemu Informatycznego (KSI) w celu dokonywania wpisów
danych SIS, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 7, za
danych SIS, w odniesieniu do przedmiotów podlegających zatrzymaniu lub
pośrednictwem punktów dostępu, którymi są urzędy skarbowe,
zatrzymaniu w celu wykorzystania, jako dowód w postępowaniu karnym
wyznaczone dla danego województwa, w drodze zarządzenia,
lub postępowaniu karnym skarbowym dla urzędów skarbowych za
przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
pośrednictwem jednego punktu dostępu dla każdego województwa, którym
2. Punkty dostępu wyznaczone dla danego województwa realizują będzie wyznaczony urząd skarbowy. Wskazanie upoważnionych organów
bezpośredni dostęp do Krajowego Systemu Informatycznego (KSI) nastąpi w drodze zarządzenia ministra właściwego ds. finansów
w celu właściwego wypełniania zadań, o których mowa w ust 1,
publicznych. Dostęp będzie realizowany przy wykorzystaniu terminali i
przez urzędy skarbowe.
infrastruktury jednego urzędu skarbowego w każdym województwie. W
celu realizacji takiego rozwiązania w każdym województwie zostałby
wyznaczony jeden urząd skarbowy, który działałby na rzecz pozostałych
jednostek w danym województwie, w zakresie dokonywania wpisów
danych SIS. Niniejsze rozwiązanie oprócz zapobieżenia generowaniu
wysokich kosztów, wydaje się być uzasadnione również z punktu widzenia
potencjalnej częstotliwości pobierania danych. Artykuł 3a ust. 2 zawiera
jednocześnie wskazanie, że wyznaczone urzędy skarbowe, po jednym w
każdym województwie korzystałby z dostępu bezpośredniego. Przyjęcie
takiej konstrukcji wydaje się być uzasadnione z punktu widzenia,
określenia zasad dostępu dla wąskiej grupy wyznaczonych urzędów
skarbowych, gdyż dotychczas ustawa nie przewidywała możliwości
dostępu do danych SIS urzędów skarbowych. Natomiast umieszczenie
urzędów skarbowych w art. 3 ust. 1 pkt. 7 jako kolejnego uprawnionego
podmiotu nie byłoby właściwe, ponieważ wskazywałoby na uprawnienie
do bezpośredniego dostępu dla wszystkich urzędów skarbowych, a
faktycznie tylko kilka wyznaczonych urzędów będzie miało takie
kompetencje. Pozostałe urzędy skarbowe będą realizowały de facto dostęp
pośredni.
7. art. 1 pkt 6
Art.4 ust. 1 Uprawnienie do bezpośredniego dostępu do
W odniesieniu do zmian wprowadzonych do art. 4 ust. 1 pkt 1-4 i ust. 2
Krajowego Systemu Informatycznego (KSI) w celu wglądu do
Ustawy – brak dostosowania do przepisów europejskich.
danych SIS dotyczących:

1) osób poszukiwanych do tymczasowego aresztowania w celu
Z uwagi na dużą ilość zmian w art. 4 Ustawy nadane zostało nowe
wydania ich na wniosek Państwa Członkowskiego lub państwa
brzmienie tego przepisu.
obcego przysługuje Straży Granicznej, Policji, Agencji

Bezpieczeństwa Wewnętrznego, andarmerii Wojskowej,
Wprowadzone zmiany mają na celu zniwelowanie wątpliwości
Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu, Służbie Celnej, organom
interpretacyjnych i doprecyzowanie zakresu stosowania Ustawy
64
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 24 . [ 25 ] . 26 . 27

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: