Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Systemie Informacji Wizowej oraz niektórych innych ustaw
- znowelizowanie przepisów poprzez doprecyzowanie zakresu stosowania przepisów o SIS (System Informacyjny Schengen) i VIS (Wizowy System Informacyjny) oraz dostosowanie przepisów do wymagań systemu SIS II;- znowelizowanie przepisów polegające na rozszerzeniu listy instytucji uprawnionych do bezpośredniego dostępu do Krajowego Systemu Informatycznego (KSI), poprzez umożliwienie dokonywanie wpisów określonych danych do SIS i wgląd do danych SIS tym instytucjom oraz nałożenie na te instytucje nowych obowiązków;
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2480
- Data wpłynięcia: 2009-11-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Systemie Informacji Wizowej i ustawy o ochronie danych osobowych
- data uchwalenia: 2010-02-12
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 41, poz. 233
2480
w celu wglądu do danych SIS dotyczących osób poszukiwanych do tymczasowego aresztowania
w celu przekazania osoby ściganej na podstawie europejskiego nakazu aresztowania przyznano
wskazanym urzędom skarbowym.
Uprawnienie do bezpośredniego dostępu do Krajowego Systemu Informatycznego (KSI)
w celu wglądu do danych SIS dotyczących świadków wezwanych do stawienia się przed sądem
lub prokuratorem w związku z postępowaniem karnym lub postępowaniem karnym skarbowym,
lub podejrzanych wezwanych do stawienia się przed prokuratorem w związku z postępowaniem
karnym lub postępowaniem karnym skarbowym, którzy są poszukiwani, lub oskarżonych
wezwanych do stawienia się przed sądem w związku z postępowaniem karnym lub
postępowaniem karnym skarbowym w celu poniesienia odpowiedzialności za czyny, za które są
poszukiwani, lub skazanych, wobec których powinien zostać wykonany wyrok w sprawie karnej
lub w sprawie o przestępstwo skarbowe, lub skazanych wezwanych do stawienia się w celu
odbycia kary pozbawienia wolności, dla ustalenia miejsca przyznano wskazanym urzędom
skarbowym.
Uprawnienie do bezpośredniego dostępu do Krajowego Systemu Informatycznego (KSI)
w celu wglądu do danych SIS dotyczących cudzoziemców, których dane zostały wpisane do
Systemu Informacyjnego Schengen do celów odmowy wjazdu zostało przyznane: Służbie
Wywiadu Wojskowego.
Uprawnienie do bezpośredniego dostępu do Krajowego Systemu Informatycznego (KSI)
w celu wglądu do danych SIS dotyczących osób lub pojazdów, statków wodnych, statków
powietrznych i kontenerów, wprowadzonych w celu przeprowadzania niejawnego nadzorowania
lub kontroli zostało przyznane – Agencji Wywiadu, Służbie Wywiadu Wojskowego.
Uprawnienie do bezpośredniego dostępu do Krajowego Systemu Informatycznego (KSI)
w celu wglądu do danych SIS dotyczących przedmiotów podlegających zatrzymaniu lub
zatrzymaniu w celu wykorzystania jako dowód w postępowaniu karnym lub postępowaniu
karnym skarbowym zostało przyznane:
– dyrektorom urzędów morskich,
– ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych,
35
– wskazanym urzędom skarbowym.
3. Zobowiązania w zakresie bezpośredniego dostępu KSI w celu dokonywania wpisów
do VIS
W związku z bezpośrednim dostępem do KSI w celu dokonywania wpisów danych
do VIS, Straż Graniczna, konsulowie, wojewodowie, minister właściwy do spraw zagranicznych,
Szef Urzędu do Spraw Cudzoziemców lub Policja zostały zobowiązane do powiadamiania
państw członkowskich o konieczności uaktualnienia, uzupełnienia, skorygowania lub
wykasowania wpisów danych VIS dokonanych przez te państwa członkowskie.
W związku z bezpośrednim dostępem do KSI w celu dokonywania wpisów danych
do
VIS, konsulowie oraz wojewodowie zostali zobowiązani do powiadamiania państw
członkowskich o nadaniu obywatelstwa polskiego osobie ubiegającej się o wizę w danym
państwie członkowskim lub państwach członkowskich.
4. Uprawnienie w zakresie bezpośredniego dostępu do KSI w celu wglądu do danych VIS
Uprawnienie do bezpośredniego dostępu do Krajowego Systemu Informatycznego (KSI)
w celu wglądu do danych VIS dotyczących realizacji obowiązku, o którym mowa w art. 25 ust. 2
rozporządzenia (WE) nr 767/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 lipca 2008 r.
w
sprawie Wizowego Systemu Informacyjnego (VIS) oraz wymiany danych pomiędzy
państwami członkowskimi na temat wiz krótkoterminowych (rozporządzenie w sprawie VIS)
zostało przyznane:
– konsulowi,
– wojewodzie.
II. Wyniki przeprowadzonych konsultacji, w szczególności, jeżeli obowiązek zasięgnięcia takich
opinii wynika z przepisów prawa
Na etapie przygotowywania projektu ustawy nowelizującej zostały uwzględnione uwagi
zgłoszone przez organy, którym zostało przyznane prawo wpisywania danych lub prawo wglądu
do Systemu Informacyjnego Schengen i Wizowego Systemu Informacyjnego. Powyższe uwagi
wynikają z praktycznych aspektów funkcjonowania Systemu Informacyjnego Schengen. Treść
projektu ustawy nowelizującej została poddana konsultacjom międzyresortowym.
36
Z uwagi na brak bezpośredniego wpływu na sytuację społeczną i gospodarczą projekt
nie podlegał dodatkowemu przedstawianiu do konsultacji społecznych.
Mając na uwadze zmiany zaproponowane do ustawy o cudzoziemcach i ustawy o
udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, należy zauważyć, że
ze względu na specyfikę i wąski zakres zmian nie było konieczne przeprowadzenie konsultacji
społecznych.
III. Przedstawienie wyników analizy wpływu aktu normatywnego w szczególności na:
a. sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego
Regulacja nakłada na organy wskazane w pkt 1 zadania mające na celu uczestnictwo
w Systemie Informacyjnym Schengen i Wizowym Systemie Informacyjnym. Zadania te dotyczą
przygotowania od strony technicznej oraz organizacyjnej, a także zapewnienia niezbędnych
zasobów ludzkich. Do kwestii technicznych należałoby zaliczyć m.in.: stworzenie
lub dostosowanie odpowiednich systemów informatycznych, które umożliwią wykonanie
postanowień ustawy, organizacyjnych – stworzenie odpowiednich struktur i procedur w ramach
kompetencji poszczególnych organów. Działania te będą wiązały się z obciążeniem dla budżetu
państwa.
Przygotowania poszczególnych organów mające na celu dostosowanie się do dorobku
prawnego Schengen w zakresie udziału w Systemie Informacyjnym Schengen i Wizowym
Systemie Informacyjnym trwają od wielu lat i są prowadzone w oparciu o dokumenty zarządcze
– przede wszystkim: Program Dla Uczestnictwa Rzeczypospolitej Polskiej w Realizacji Tytułu
IV Konwencji Wykonawczej Schengen (MasterPlan SIS II PL) – wersja 2.4 z pa dziernika
2004 r., Program Dostosowania Organów Administracji Państwowej Do Współpracy z Systemem
Informacyjnym Schengen (SIS II) i Systemem Informacji Wizowej (VIS) (MasterPlan SIS II
i VIS PL) – wersja 3.1 z czerwca 2006 r. oraz w Suplement VIS do dokumentu MasterPlan SIS
II i VIS PL w wersji 3.1., a także w Programie Dostosowania Organów Administracji
Państwowej Do Współpracy z Systemem Informacyjnym Schengen (SIS II) i Systemem
Informacji Wizowej (VIS) (MasterPlan SIS II i VIS PL) – wersja 4.0 z listopada 2007 r. oraz
wersja 5.0 z listopada 2008 r.
37
Wyżej wymienione dokumenty rządowe określają cele i zadania konieczne do wykonania,
pozostawiając poszczególnym organom swobodę wyboru sposobu ich realizacji, a więc
określenie konkretnych projektów i ich prowadzenie. Aktualnie duża część niezbędnych
projektów jest w trakcie realizacji lub została ukończona.
Niemniej jednak zaproponowane w projekcie ustawy nowelizującej rozwiązania będą
wiązały się z obciążeniem budżetu państwa w zakresie organów wyżej wskazanych w pkt 1,
w kształcie przedstawionym poniżej.
W związku z wejściem w życie ustawy nowelizującej powstanie konieczność zapewnienia
dla Ministerstwa Spraw Zagranicznych funduszy na pokrycie kosztów w skali roku w wysokości
3 828 893,00 zł. Szacunkowe koszty będą związane ze zwiększeniem liczby osób zatrudnionych
o 7 etatów oraz zapewnieniem połączenia teleinformatycznego, na co składają się obciążenia
związane z:
1. zatrudnieniem 1 osoby zajmującej się obsługą merytoryczną spraw, na co składają się koszty
w wysokości 60 893,00 zł ( wraz z kosztami utworzenia);
2. zatrudnieniem 6 ekspertów wysokiej klasy z zakresu teleinformatyki, na co składają się
koszty w wysokości 768 000,00 zł, dotyczące:
1) utworzenia 1 etatu około: 10 000 zł – w tym koszty miesięcznego wynagrodzenia oraz
koszty pochodne (środki finansowe na ZUS, Fundusz Pracy, Zakładowy Fundusz
wiadczeń Socjalnych, PFRON) – (10 000 zł x 12m-cy x 6 etatów = 720 000 zł);
2) utworzenia 1 stanowiska pracy: 8 000 zł – (8 000 zł x 6 etatów = 48 000 zł);
3. zapewnieniem połączenia teleinformatycznego pomiędzy centralą MSZ w Polsce
a przedstawicielstwami dyplomatyczno-konsularnymi, które wyniesie 3 000 000 zł.
W związku z wejściem w życie ustawy nowelizującej powstanie konieczność zapewnienia
dla Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego funduszy na pokrycie kosztów w skali roku
w wysokości 716 000 zł, na co składają się szacunkowe wydatki związane z:
1. zatrudnieniem 4 osób, na co składają się obciążenia w wysokości 381 000 zł, dotyczące:
1) utworzenia 1 etatu około: 7 150 zł – w tym koszty miesięcznego wynagrodzenia oraz
koszty pochodne (środki finansowe na ZUS, Fundusz Pracy, Zakładowy Fundusz
wiadczeń Socjalnych, PFRON) – (7 150 zł x 12m-cy x 4 etaty = 343 200 zł);
38
2) utworzenia 1 stanowiska pracy: 6 100 zł – (6 100 zł x 4 etaty = 24 400 zł);
3) utworzenia 1 stanowiska dostępowego: 3 500 zł (sprzęt informatyczny, tj. monitor,
jednostka centralna, drukarka, głośniki) – (3 500 zł x 4 etaty = 14 000 zł);
2. zakupem sprzętu i budową aplikacji, na co składają się obciążenia w wysokości 335 000 zł,
dotyczące:
1) zakupu skanerów do pobierania danych biometrycznych – w wysokości 200 000 zł;
2) budowy aplikacji do ewidencjonowania sprawdzeń ABW zadawanych do systemu VIS
oraz modernizacji aplikacji służącej do ewidencjonowania zapytań i wpisów w systemie
SIS – w wysokości 135 000 zł.
W związku z wejściem w życie ustawy nowelizującej powstanie konieczność zapewnienia
dla Ministerstwa Finansów (urzędy skarbowe) funduszy na pokrycie kosztów w skali roku
w wysokości 200 000 zł, na co składają się szacunkowe wydatki związane z:
1) utworzeniem lub dostosowaniem, w każdym z wyznaczonych urzędów skarbowych,
odpowiednich systemów informatycznych oraz stworzenia zaplecza organizacyjno-
technicznego – w wysokości 96 000 zł;
2)
przeszkoleniem pracowników – w wysokości 104 000 zł.
Ponadto należy zauważyć, że pozostałe podmioty, na które oddziałuje akt normatywny, w
tym Policja, Urząd do Spraw Cudzoziemców, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i
Administracji, Centralne Biuro Antykorupcyjne, andarmeria Wojskowa, Służba Wywiadu
Wojskowego, Agencja Wywiadu, Straż Graniczna, Urzędy Morskie, Wojewodowie – wskazały
na brak kosztów związanych z wejściem w życie przedmiotowej ustawy.
b. rynek pracy
Brak wpływu regulacji na rynek pracy
c. konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Brak wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość.
d. sytuację i rozwój regionalny
39
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2480
› Pobierz plik