Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Systemie Informacji Wizowej oraz niektórych innych ustaw
- znowelizowanie przepisów poprzez doprecyzowanie zakresu stosowania przepisów o SIS (System Informacyjny Schengen) i VIS (Wizowy System Informacyjny) oraz dostosowanie przepisów do wymagań systemu SIS II;- znowelizowanie przepisów polegające na rozszerzeniu listy instytucji uprawnionych do bezpośredniego dostępu do Krajowego Systemu Informatycznego (KSI), poprzez umożliwienie dokonywanie wpisów określonych danych do SIS i wgląd do danych SIS tym instytucjom oraz nałożenie na te instytucje nowych obowiązków;
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2480
- Data wpłynięcia: 2009-11-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Systemie Informacji Wizowej i ustawy o ochronie danych osobowych
- data uchwalenia: 2010-02-12
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 41, poz. 233
2480
ustawy o ochronie danych osobowych.
Art. 3 i art. 4 ustawy nowelizującej
Zmiany ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach i ustawy z dnia 13 czerwca
2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej mają na
celu – tak jak nowelizacja ustawy o udziale RP w SIS i VIS – dostosowanie tych aktów prawnych
do art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008 z dnia 9 lipca
2008 r. w sprawie Wizowego Systemu Informacyjnego (VIS) oraz wymiany danych pomiędzy
państwami członkowskimi na temat wiz krótkoterminowych. Należy wskazać, że dopiero ww.
projektowane przepisy umożliwią pełne stosowanie ww. rozporządzenia 767/2008. Ewentualne
odsunięcie w czasie nowelizacji ww. ustaw (w najbliższym czasie nie są planowane prace nad ich
zmianą) powodować będzie brak pełnego dostosowania polskich przepisów do regulacji
europejskich. Jednocześnie należy zauważyć, że zmiany zaproponowane w ustawie
o
cudzoziemcach oraz ustawie o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium
Rzeczpospolitej Polskiej mają wpływ na uprawnienia i obowiązki organów związane
z funkcjonowaniem SIS i VIS, a zatem między zmienianymi ustawami występują także
niewątpliwie związki tematyczne.
W związku z brzmieniem ww. przepisu art. 13 ww. rozporządzenia nr 767/2008 jest
konieczne wprowadzenie zmian do przepisów krajowych, z których wynika, że określone decyzje
wywołują skutek w postaci nieważności wiz z mocy prawa. W świetle art. 13 przedmiotowego
rozporządzenia jest to zabieg niedopuszczalny. Dlatego też w przepisach wyżej wymienionych
ustaw przewidziano orzekanie o unieważnieniu posiadanej przez cudzoziemca wizy.
Wprowadzenie proponowanych zmian pozwoli na wyeliminowanie powstających
wątpliwości interpretacyjnych – czy organ, który orzeka jedynie np. w przedmiocie wydalenia
lub cofnięcia zezwolenia na osiedlenie się, a wydana przez niego decyzja z mocy prawa wpływa
na status wydanej wizy – jest organem wizowym w rozumieniu art. 4 pkt 3 wyżej cytowanego
rozporządzenia (odpowiedzialnym za sprawdzanie i podejmowanie decyzji w sprawie wniosków
wizowych oraz za decyzje o unieważnieniu wizy, jej cofnięcie lub przedłużenie).
30
Ponadto modyfikacje wprowadzane w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r.
o cudzoziemcach i ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a związane z nałożeniem na organ wydający
określonego typu decyzje obowiązku jednoczesnego orzekania w przedmiocie unieważnienia
wizy, obejmują dostosowanie przepisów krajowych do obowiązujących uregulowań
wspólnotowych w niniejszym zakresie.
Instytucja unieważnienia wizy jest ujęta w chwili obecnej w art. 90 ust. 3 oraz w art. 97
ust. 4 ustawy o cudzoziemcach. Ponieważ w wyżej wskazanych przepisach jest uregulowana
również problematyka unieważnienia zezwolenia na przekraczanie granicy w ramach małego
ruchu granicznego oraz cofnięcia zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony, a także
zezwolenia na pracę, zmiana zasad dotyczących unieważniania wiz pociąga za sobą konieczność
ujęcia przepisów dotyczących pozostałych kwestii w osobne ustępy i dokonania związanych
z tym zmian redakcyjnych.
Art. 5 ustawy nowelizującej
Ustawa nowelizująca przewiduje wejście w życie zmian z dniem ogłoszenia
z zastrzeżeniem, że przepisy, których celem jest dostosowanie stanu prawnego do wprowadzenia
SIS II, wejdą w życie w momencie określonym w decyzji Rady zgodnie z art. 55 ust. 2
rozporządzenia (WE) nr 1987/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r.
w sprawie utworzenia, funkcjonowania i użytkowania Systemu Informacyjnego Schengen drugiej
generacji (SIS II).
V. Konieczność notyfikacji projektu zgodnie z trybem przewidzianym w dyrektywie
98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającej
procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych
Zgodnie z przepisem art. 8 dyrektywy 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
22 czerwca 1998 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów
technicznych państwa członkowskie niezwłocznie przekazują Komisji wszelkie projekty
przepisów technicznych z wyjątkiem tych, które w pełni stanowią transpozycję normy
międzynarodowej lub europejskiej, w takim przypadku jest wystarczająca informacja dotycząca
31
odpowiedniej normy. Natomiast zgodnie z art. 1 pkt 10 powyższej dyrektywy, projekt przepisu
technicznego oznacza tekst specyfikacji technicznej lub innego wymagania włącznie
z przepisami administracyjnymi mającymi na celu ich wdrożenie lub też właśnie wdrożonego
jako przepisy techniczne, tekst będący w przygotowaniu, kiedy jeszcze mogą zostać
wprowadzone zasadnicze zmiany. Mając powyższe na uwadze, że analizowana dyrektywa
dotyczy projektów przepisów technicznych, w związku z czym ze względu na okoliczność, że
przepisy ustawy nie mają charakteru przepisów technicznych nie ma więc obowiązku notyfikacji
projektu w trybie art. 8 dyrektywy.
VI. Umieszczenie projektu w Biuletynie Informacji Publicznej
Zgodnie z przepisami art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.) projekt ustawy został
zamieszczony na stronach urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletynu Informacji
Publicznej Centrum Projektów Informatycznych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i
Administracji (Władzy Wdrażającej Programy Europejskie, która uprzednio prowadziła prace
związane z nowelizacją ustawy o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym
Schengen oraz Systemie Informacji Wizowej) z dniem wysłania projektu do uzgodnień
międzyresortowych. Nie zanotowano żadnego zgłoszenia zainteresowania pracami nad projektem
ustawy.
VII. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Należy zauważyć, że przygotowanie projektu zostało poprzedzone szczegółowymi
analizami prawnymi dotyczącymi prawodawstwa unijnego, jak i krajowego – w zakresie
wynikającym z wymogów związanych z udziałem Polski w Systemie Informacyjnym Schengen
drugiej generacji (SIS II) oraz Wizowym Systemie Informacyjnym.
Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że regulacje projektu są zgodne z prawem
unijnym.
Projekt ustawy nowelizującej dostosowuje prawo polskie i umożliwia wykonywanie
następujących aktów prawnych:
32
– rozporządzenia (WE) nr 1986/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r.
w sprawie dostępu służb odpowiedzialnych w państwach członkowskich za wydawanie
świadectw rejestracji pojazdów do Systemu Informacyjnego Schengen drugiej generacji (SIS
II);
– rozporządzenia (WE) nr 1987/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r.
w sprawie utworzenia, funkcjonowania i użytkowania Systemu Informacyjnego Schengen
drugiej generacji (SIS II);
–
decyzji Rady nr 2007/533/WSiSW z dnia 12
czerwca 2007
r.
w sprawie utworzenia,
funkcjonowania i użytkowania Systemu Informacyjnego Schengen drugiej generacji (SIS II);
– rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008 z dnia 9 lipca 2008 r.
w sprawie Wizowego Systemu Informacyjnego (VIS) oraz wymiany danych pomiędzy
państwami członkowskimi na temat wiz krótkoterminowych (rozporządzenie w sprawie VIS).
33
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
I.
Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
1. Uprawnienie w zakresie bezpośredniego dostępu do KSI w celu dokonywania wpisów
do SIS
Uprawnienie do bezpośredniego dostępu do Krajowego Systemu Informatycznego (KSI)
w celu dokonywania wpisów danych do SIS dotyczących osób lub pojazdów, statków wodnych,
statków powietrznych i kontenerów, wprowadzonych w celu przeprowadzania niejawnego
nadzorowania, którego celem jest ściganie przestępstw oraz zapobieganie zagrożeniom
bezpieczeństwa publicznego oraz przeprowadzania kontroli, której celem jest ściganie
przestępstw oraz zapobieganie zagrożeniom bezpieczeństwa publicznego zostało przyznane:
– Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
– andarmerii Wojskowej,
– Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu.
Uprawnienie do bezpośredniego dostępu do Krajowego Systemu Informatycznego (KSI)
w celu dokonywania wpisów danych do SIS dotyczących przedmiotów podlegających
zatrzymaniu lub zatrzymaniu w celu wykorzystania jako dowód w postępowaniu karnym lub
postępowaniu karnym skarbowym został przyznany:
– andarmerii Wojskowej,
– ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych,
– dyrektorom urzędów morskich,
– wskazanym urzędom skarbowym.
2. Uprawnienie w zakresie bezpośredniego dostępu do KSI w celu wglądu do danych SIS
Uprawnienie do bezpośredniego dostępu do Krajowego Systemu Informatycznego (KSI)
w celu wglądu do danych SIS dotyczących osób poszukiwanych do tymczasowego aresztowania
w celu wydania ich na wniosek państwa członkowskiego lub państwa obcego zostało przyznane
wskazanym urzędom skarbowym.
34
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2480
› Pobierz plik