Poselski projekt ustawy o sporcie
- projekt ma stanowić kompleksową regulację w dziedzinie sportu i zastąpić ustawy o kulturze fizycznej z dnia 18 stycznia 1996 r. oraz o sporcie kwalifikowanym z dnia 29 lipca 2005 r. Projekt określa zasady prowadzenia działalności w zakresie sportu, organizację i zasady uczestnictwa we współzawodnictwie sportowym, zadania administracji publicznej i innych podmiotów w zakresie wspierania uprawiania sportu i organizacji współzawodnictwa sportowego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2374
- Data wpłynięcia: 2009-05-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o sporcie
- data uchwalenia: 2010-06-25
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 127, poz. 857
2374
35
„ 1. Dysponent czę ci budżetowej może zlecić organizacji pozarządowej a także polskiemu związkowi
sportowemu, związkowi sportowemu, interdyscyplinarnemu stowarzyszeniu sportowemu lub
klubowi sportowemu realizację swoich zadań na podstawie zawartej z tą organizacją umowy,
przyznając jednocze nie dotację celową na realizację tych zadań.”
2) w art. 176 ust. 1- 3 otrzymują brzmienie:
„ 1. Podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia
zysku a także polskie związki sportowe, związki sportowe i kluby sportowe , mogą otrzymywać
z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje na cele publiczne związane z realizacją
zadań tej jednostki.
2. Zlecenie zadania i udzielenie dotacji następuje zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24
kwietnia 2003 r. o działalno ci pożytku publicznego i o wolontariacie, a jeżeli dotyczy ono
innych zadań niż okre lone w tej ustawie lub zadań z zakresu sportu - na podstawie umowy
jednostki samorządu terytorialnego z podmiotem, o którym mowa w ust.1; przepis art. 131
ust. 2 stosuje się odpowiednio.
3. Tryb postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż okre lone w ustawie, której
mowa w ust. 2 a także na zadania z zakresu sportu, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli
wykonywania zleconego zadania okre la w drodze uchwały organ stanowiący jednostki
samorządu terytorialnego, mając na uwadze zapewnienie jawno ci postępowania o udzielenie
dotacji i jej rozliczenia.”
Art. 89.
W ustawie z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji ( Dz. U. z 2004 r. Nr 253 poz. 2531 z późń
zmianami ) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 1 w ust. 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„ 3) ułatwianie korzystania z o wiaty, sportu i dorobku nauki”
2) w art. 21 w ust. 1a pkt 7 otrzymuje brzmienie:
„ 7) popieranie twórczo ci artystycznej, literackiej, naukowej oraz działalno ci o wiatowej i
działalno ci w zakresie sportu
3) w art. 21 ust. 2 po pkt 7a dodaje się pkt 7b w brzmieniu:
„ 7b) służyć propagowaniu i upowszechnianiu sportu”
Rozdział 14.
Przepisy przejściowe i końcowe
Art. 90.
1. Podmioty o statusie polskiego związku sportowego stają się z dniem wej cia w życie niniejszej
ustawy polskimi związkami sportowymi w jej rozumieniu.
2. Polskie związki sportowe, o których mowa w ust. 1, a także osoby prawne będące ich
członkami dostosują swoje przepisy oraz działalno ć do wymogów ustawy nie później niż w
terminie dwóch lat od dnia wej cia w życie ustawy.
Art. 91
1. Kluby sportowe, działające w oparciu o ustawy wskazane w art. 98 pkt 1 i pkt 2, z
zastrzeżeniem art. 90 ust. 2, dostosują swoje przepisy oraz działalno ć do wymogów ustawy
nie później niż w terminie 12 miesięcy od dnia wej cia w życie ustawy.
36
2. Licencje klubów, zawodników, trenerów, sędziów i agentów sportowych wydane przez polskie
związki sportowe odpowiednio na podstawie przepisów ustawy wymienionej w art. 98 pkt 2,
zachowują moc do czasu ich wyga nięcia, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2011 r.
Art. 92.
1. Działający przy Polskim Komitecie Olimpijskim Trybunał Arbitrażowy do Spraw Sportu staje się
z dniem wej cia w życie niniejszej ustawy Trybunałem Arbitrażowym do Spraw Sportu w jej
rozumieniu.
2. Istniejąca Komisja do Zwalczania Dopingu w Sporcie staje się z dniem wej cia w życie
niniejszej ustawy Komisją do Zwalczaniu Dopingu w Sporcie w jej rozumieniu.
Art. 93.
1. Stypendia przyznane na podstawie art. 22 lub art. 23a oraz wyróżnienia lub nagrody
przyznane na podstawie art. 28 ustawy, o której mowa w art. 98 pkt 1, zachowują moc do
chwili wydania nowych decyzji wydanych na podstawie przepisów art. 29 i art. 30 niniejszej
ustawy, jednak nie dłużej niż przez 24 miesiące.
2.
wiadczenia przyznane na podstawie art. 23b ustawy, o której mowa w art. 98 pkt 1,
zachowują moc.
Art. 94.
Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie:
1) art. 5a, art. 7a ust. 3, art. 44 ust. 3 i art. 54 ust. 3 ustawy, o której mowa w art. 95 pkt 1,
zachowują moc do czasu wydania nowych przepisów wykonawczych na podstawie art.5 ust.3,
art. 13 ust.2 , art. 48 ust.6 i art. 56 ust. 5 niniejszej ustawy;
2) art. 55 ust. 3 ustawy, o której mowa w art. 95 pkt 1, zachowuje moc do czasu wydania
nowego przepisu wykonawczego na podstawie art. 15a ust. 4 ustawy, o której mowa w art.82,
w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą;
3) art. 61 ust. 3 ustawy, o której mowa w art. 69 pkt 1, zachowują moc do czasu wydania
nowego przepisu wykonawczego na podstawie art. 22 ust. 7 ustawy, o której mowa w art. 72,
w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą;
4) art. 29 ust. 4, art. 32 ust. 3, art. 34 ust. 7 i art. 37 ust. 3 ustawy, o której mowa w art. 95 pkt
2, zachowują moc do czasu wydania nowych przepisów wykonawczych na podstawie art. 40
ust. 6, art. 46 ust. 3 i art. 41 ust. 6 - nie dłużej jednak niż przez 2 lata od dnia jej wej cia w
życie.
Art. 95.
Tracą moc:
1) ustawa z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 226, poz. 1165, Nr
171, poz. 1208);
2) ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o sporcie kwalifikowanym (Dz. U. z 2005 r. Nr 155, poz. 1298;
z 2006 r. Nr 64, poz. 448 i Nr 136, poz. 970; z 2007 r. Nr 34, poz. 206 i Nr 171, poz. 1208).
Art. 96.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od ogłoszenia.
37
UZASADNIENIE
Zagadnienia dotyczące szeroko rozumianego sportu, w tym sportu kwalifikowanego tj.
uprawianego w ramach prowadzonego przez uprawnione podmioty współzawodnictwa sportowego,
w obecnym stanie prawnym regulują przepisy ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o sporcie
kwalifikowanym (Dz. U. z 2005 r. Nr 155, poz. 1298, z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 18 stycznia
1996 r. o kulturze fizycznej ( Dz. U. z 2001 nr 81 poz. 889 z późń. zm. )
Dzisiejsze realia życia sportowego a także kilkuletnie do wiadczenia co do funkcjonowania sportu
pod rządami obecnych przepisów wskazują na konieczno ć dokonania okre lonych zmian i
uzupełnień, w tym zmian w przepisach dotyczących struktur organizacyjnych zarządzających
sportem, wymagań stawianych przed podmiotami pełniącymi funkcje zarządcze w odniesieniu do
okre lonych dyscyplin sportowych i wyposażonymi w swoisty monopol w tym zakresie oraz zmian
w niektórych obowiązujących regulacjach prawnych, dla ich dostosowania do wymagań stawianych
organom władzy publicznej i organizacjom biorącym udział w zarządzaniu sportem.
Przedłożony projekt ustawy o sporcie wychodzi naprzeciw propozycjom wprowadzenia zmian w
zakresie działalno ci dotyczącej sportu. Propozycje zawarte w projekcie ustawy wynikają z:
1) konieczno ci dokonania zmian w celu doprowadzenia do sytuacji, w której całokształt
przepisów regulujących uprawianie sportu zawarty jest w jednym akcie prawnym
2) konieczno ci wprowadzenia dla potrzeb sportu nowych rozwiązań prawnych lub rozwiązań
precyzujących obecne uregulowania – w celu jasnego i precyzyjnego okre lenia zadań i
uprawnień organów władzy rządowej i samorządowej w zakresie dotyczącym sportu
3) jasnego okre lenia roli państwa w procesie wspierania rozwoju, upowszechniania i
popularyzacji sportu, która to rola nie może ograniczać się wyłącznie do zapewnienia
finansowania przygotowań olimpijskich
4) potrzeby stymulowania funkcjonowania w sporcie w okre lony sposób, nowocze nie
ukształtowanych jednostek organizacyjnych i ich struktur oraz realizowania w pożądany
sposób okre lonych ról przez osoby fizyczne,
5) potrzeby szerszego otwarcia możliwo ci finansowania sportu przez podmioty gospodarcze,
oraz stymulowania współpracy podmiotów gospodarczych i organizacji sportowych poprzez
system zachęt podatkowych
6) konieczno ci zauważenia i wsparcia odpowiednimi instrumentami faktu finansowania sportu
dzieci i młodzieży przez rodziców,
7) potrzeby ograniczenia rozbudowanego systemu nadzoru nad działalno cią polskich związków
sportowych i oddania ostatecznych decyzji w tym zakresie niezawisłym sądom
38
8) potrzeby stworzenia specjalnych regulacji prawnych dla sportu w niektórych dziedzinach np.
regulacji finansowania sportu ze rodków publicznych, regulacji podatkowych itp.
Mając powyższe na uwadze, koniecznym wydaje się wprowadzenie nowych lub doprecyzowanie
istniejących regulacji prawnych w zakresie sportu rozumianego w przepisach projektu jako tej czę ci
aktywno ci sportowej, która związana jest z uczestnictwem we współzawodnictwie sportowym,
organizowanym lub prowadzonym przez międzynarodowe organizacje sportowe, polskie związki
sportowe lub podmioty działające z ich upoważnienia. Ta sfera działalno ci sportowej wymaga
poprawionej regulacji prawnej, która sprzyjać będzie jej dalszemu rozwojowi. Z drugiej strony
istotnym jest, że w zakresie okre lenia obowiązków organów władzy publicznej w zakresie wspierania
sportu projekt ustawy nie ogranicza się jedynie do instrumentów z zakresu wspierania podmiotów
biorących udział we współzawodnictwie sportowym ale rozciąga te obowiązki i uprawnienia na szeroko
rozumiane działania z zakresu upowszechniania i popularyzacji sportu.
Istotnym jest fakt, że sport nie może rozwijać się bez okre lonych rodków finansowych, które
powinny pochodzić nie tylko z budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego, ale
również z innych źródeł, w tym rodków pochodzących od sponsorów i z reklamy, a także od
podmiotów inwestujących udziały i akcje spółek prawa handlowego prowadzących działalno ć w
sporcie na różnych poziomach organizacyjnych.
Zakres przedmiotowy projektu ustawy obejmuje zagadnienia związane z wspieraniem sportu przez
władze publiczną a także prowadzeniem działalno ci w zakresie sportu przez podmioty funkcjonujące
na różnym stopniu organizacji sportu i zarządzania sportem, w tym w szczególno ci działalno cią
polskich związków sportowych
W projekcie ustawy odchodzi się od funkcjonującego jeszcze - w tym w sposób formalny tj. poprzez
równoległe funkcjonowanie na poziomie ustawowym pojęcia sportu kwalifikowanego i kultury fizycznej
- podziału sportu na amatorski, wyczynowy i profesjonalny, okre lając formę aktywno ci człowieka
związaną z uczestnictwem we współzawodnictwie sportowym, jako sport . Projekt ustawy wychodzi z
założenia , że pojęcia sportu w ustawie definiować nie należy, a to wobec faktu że jest ono w
powszechnym rozumieniu zdecydowanie szersze niż zakres objęty proponowaną regulacją ustawową.
Projekt ustawy zakłada, że ustawa o sporcie będzie jedynym aktem prawnym regulującym w cało ci
zagadnienia związane z wspieraniem rozwoju, upowszechnianiem i popularyzacją sportu oraz w
szczególno ci z udziałem we współzawodnictwie sportowym oraz jego organizacją i zarządzaniem.
Rozwiązania prawne, zawarte w rozdziale 2 projektu ustawy: „Wspieranie sportu przez organy władzy
publicznej precyzyjnie i w sposób wyczerpujący regulują obowiązki wła ciwych ministrów w tym
zakresie ( art.4 projektu ). Ponadto – uznając ogromne możliwo ci, jakie dla rozwoju sportu przynie ć
może wła ciwa współpraca podmiotów sportowych z resortami obrony i spraw wewnętrznych –
39
projekt ustawy zawiera regulacje wpierające rozwój sportu w tych resortach, w szczególno ci za tych
dyscyplin sportu, które stanowić mogą uzupełnienie szkolenia wojskowego i policyjnego ( art. 5
projektu ustawy ).
Jednym z najistotniejszych uregulowań zawartych w projekcie ustawy jest zespół przepisów w sposób
precyzyjny okre lający uprawnienia oraz obowiązki jednostek samorządu terytorialnego w zakresie
wspierania sportu ( art. 6 – 10 projektu ustawy ).
Projekt ustawy zakłada po pierwsze swobodę wyboru przez jednostki samorządu terytorialnego
zakresu wspierania sportu, w sposób precyzyjny wskazując, iż rozwój ten może być wspierany
zarówno przez dofinansowanie działalno ci podmiotów sportowych ( dotacje ) jak i osób fizycznych
działających w sporcie ( nagrody i wyróżnienia ) a także poprzez obejmowanie akcji i udziałów w
spółkach funkcjonujących w sporcie. Projekt przewiduje absolutną dowolno ć wyboru formy i
wysoko ci wsparcia, oddając szczegółowe decyzje w tym zakresie organom stanowiącym jednostek
samorządu terytorialnego.
Z drugiej strony – uznając, że dostępno ć do obiektów sportowych jest jedną z głównych barier
hamujących rozwój sportu – projekt ustawy nakłada na jednostki samorządu terytorialnego
obowiązek nieodpłatnego udostępnienia obiektów sportowych dla potrzeb szkolenia sportowego dzieci
i młodzieży, rozciągnięty nie tylko na wprost na jednostki samorządu terytorialnego ale także – w
ograniczonym zakresie - na szkoły i uczelnie publiczne ( art. 11 projektu ustawy ). Ten sam
argument o barierach ograniczających korzystanie z obiektów sportowych leży także u podstaw
propozycji, by obiekty sportowe wykorzystywane do prowadzenia zajęć sportowych dzieci i młodzieży
nie podlegały opodatkowaniu podatkiem od nieruchomo ci.
Przepisy rozdziału 3 projektu ustawy ”Zasady uczestnictwa we współzawodnictwie sportowym”
definiują uczestników takiego współzawodnictwa ( zawodnicy i kluby sportowe – art. 12 ) a także
regulują zasady tworzenia niezwykle istotnych ogniw zarządzania sportem, tj. związków sportowych o
regionalnym zasięgu działania. ( art.16 projektu ), dopuszczając – jako swoiste novum – możliwo ć
działania tych organizacji także w formie spółek kapitałowych prawa handlowego. Ponadto projekt
utrzymuje możliwo ć tworzenia związku sportowego także przez osoby fizyczne tj. tzw. zawodników
niezrzeszonych, biorących udział we współzawodnictwie jednak uprawiających sport poza strukturami
klubu sportowego w tradycyjnym rozumieniu.
Co do udziału we współzawodnictwie sportowym przepisy projektu ustawy utrzymują możliwo ć
prowadzenia działalno ci w zakresie sportu zdecydowanie szerszej kategorii podmiotów
funkcjonujących w każdej dopuszczalnej prawem formie. W wielu dyscyplinach sportu głównym
ogniwem współzawodnictwa są kluby sportowe prowadzone przez osoby fizyczne w ramach
prowadzonej przez nie działalno ci gospodarczej. Takie rozwiązanie jest najprostsze i najtańsze, nie



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei