eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz o zmianie innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz o zmianie innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz o zmianie innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2176
  • Data wpłynięcia: 2009-06-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz o zmianie niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-01-08
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 21, poz. 104

2176-001

Rozporządzenie określa zakres tego obowiązku jako określony dla danego roku
kalendarzowego udział ilościowy sumy energii elektrycznej wynikającej z uzyskania i
umorzenia świadectw pochodzenia z kogeneracji lub z uiszczonej opłaty zastępczej, w
wysokości całkowitej rocznej sprzedaż energii elektrycznej przez dane przedsiębiorstwo
odbiorcom końcowym.
Poziom zakresu obowiązku ustalony został w oparciu o szereg danych i przyjętych
założeń:
− przeprowadzone w 2005 r. przez Agencję Rynku Energii badanie ankietowe dotyczące
identyfikacji ilości energii elektrycznej wyprodukowanej w skojarzeniu z
wytwarzaniem ciepła w 2004 r., według metodyki wynikającej z dyrektywy
2004/8/WE,
− przewidywane rozwiązanie kontraktów długoterminowych na zakup energii
elektrycznej i objęcie związanego nimi wolumenu produkcji energii elektrycznej
obowiązkiem uzyskania i umorzenia świadectw pochodzenia z kogeneracji, zgodnie z
art. 9a ustawy – Prawo energetyczne świadectwa pochodzenia dla energii elektrycznej
produkowanej w skojarzeniu wysokosprawnym, objętej kontraktami
długoterminowymi nie są zaliczane do wypełnienia obowiązku zakupu świadectw
pochodzenia z kogeneracji, o którym mowa w art. 9a ust. 8.
− prognozowany, na podstawie przeprowadzonej przez Agencję Rynku Energii analizy
krajowego potencjału wytwarzania energii w wysokosprawnej kogeneracji, wzrost
krajowego zużycia energii elektrycznej do 2020 r. w tempie 3,5 % rocznie,
− szacowany w trakcie prac nad Analizą krajowego potencjału wysokosprawnej
kogeneracji poziom możliwego do wykorzystania w perspektywie 2020 r. potencjału
wysokosprawnej kogeneracji.
Rozporządzenie uzupełnia zapisy rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 26 września
2007 r. w sprawie sposobu obliczania danych podanych we wniosku o wydanie świadectwa
pochodzenia z kogeneracji oraz szczegółowego zakresu obowiązku uzyskania i przedstawienia
do umorzenia tych świadectw, uiszczania opłaty zastępczej i obowiązku potwierdzania danych
dotyczących ilości energii elektrycznej wytworzonej w wysokosprawnej kogeneracji
(Dz. U. z
2007 r., Nr 185, poz. 1314) o wielkość udziałów ilości energii elektrycznej wytwarzanej w
wysokosprawnej kogeneracji, wynikającej z obowiązku uzyskania i przedstawienia do
umorzenia świadectw pochodzenia z kogeneracji, o których mowa w art. 9l ust. 1 ustawy, lub
uiszczenia opłaty zastępczej, w sprzedaży energii elektrycznej odbiorcom końcowym, dla
energii elektrycznej wytworzonej w jednostkach kogeneracji, o których mowa w art. 9l ust. 1
pkt 1a ustawy.
Odpowiednie wielkości, przedstawione w poniższej tabeli, zostały określone w oparciu o
dane dotyczące:
− ilość metanu wydzielonego w procesie eksploatacji węgla i ujętego na powierzchni w
stacjach odmetanowania,
− potencjału biogazu pochodzenia roślinnego możliwego do wykorzystania przy
produkcji energii elektrycznej określonego w ramach prowadzonych w Ministerstwie
Gospodarki prac nad programem „Rozwój energetyki rozproszonej do 2020 w oparciu
o biogaz pochodzenia rolniczego”,
− prognozowanego zapotrzebowania na paliwa i energię do 2030 roku.

Wyszczególnienie
Jednostka
2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018
Zapotrzebowanie na energię
GWh
113 613
115 072
116 530
117 989
119 447
120 906 123 068 125 230 127 393
elektryczną
Produkcja energii elektrycznej w
GWh
1 056
1 064
1 049
1 020
1 072
1 068
1 105
1 142
1 178

27
oparciu o metan wydzielony w
procesie eksploatacji węgla i
ujęty na powierzchni w stacjach
odmetanowania
Produkcja energii elektrycznej w
GWh
1 125
2 500
3 875
5 250
6 643
8 036
9 429
10 821
12 214
biogazowniach rolniczych
Udział produkcji energii w ww.
źródłach w zapotrzebowaniu na
% 1,9
3,1
4,2
5,3
6,5
7,5
8,6
9,6
10,5
energię elektryczną ogółem

Rozporządzenia nie pociąga za sobą dodatkowych skutków dla budżetu państwa.
Rozporządzenie jest zgodne z istniejącymi w tym zakresie przepisami Unii Europejskiej.
Rozporządzenia podlega notyfikacji w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i
aktów prawnych
(Dz. U. z 2002 r. Nr 239, poz. 2039 z późn. zm.) w zakresie przepisów
technicznych.

28
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
Cel wprowadzenia rozporządzenia
Rozporządzenie stanowi akt wykonawczy wynikający z delegacji zawartej w art. 9a ust. 10
ustawy - Prawo energetyczne po jej nowelizacji ustawą z dnia ……..r. o zmianie ustawy –
Prawo energetyczne oraz o zmianie innych ustaw
(Dz. U. Nr .... z dnia ....r, poz .....), na
podstawie której minister właściwy do spraw gospodarki zobligowany jest do określenia w
drodze rozporządzenia sposobu obliczania danych podanych we wniosku o wydanie
świadectwa pochodzenia z kogeneracji oraz szczegółowego zakresu obowiązku uzyskania i
przedstawienia do umorzenia tych świadectw, uiszczania opłaty zastępczej i obowiązku
potwierdzania danych dotyczących ilości energii elektrycznej wytworzonej w
wysokosprawnej kogeneracji.
Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia poddany zostanie konsultacjom społecznym z następującymi
organizacjami i instytucjami:
1.
Polskie Towarzystwo Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej,
2.
Polski Komitet Energii Elektrycznej,
3.
Izba Energetyki Przemysłowej i Odbiorców Energii,
4.
Izba Gospodarcza Energetyki i Ochrony Środowiska,
5.
Towarzystwo Gospodarcze Polskie Elektrownie,
6.
Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych,
7.
Polska Izba Gospodarcza Energii Odnawialnej,
8. Polskie
Towarzystwo
Certyfikacji Energii,
9. Towarowa
Giełda Energii S.A.,
10. Towarzystwo Obrotu Energią,
11. Stowarzyszenie
Niezależnych Wytwórców Energii Skojarzonej,
12. Stowarzyszenie
Elektryków Polskich,
13. Stowarzyszenie Polskich Energetyków,
14. Polskie Towarzystwo Biomasy – Polbiom
Zakres OSR
Ocena Skutków Regulacji sporządzona została zgodnie z obowiązującymi zasadami i ze
względu na to, że regulacja nie pociąga kosztów dla budżetu państwa, obejmuje minimalny
zakres oceny. OSR porównuje sytuację przewidywaną po wejściu w życie rozporządzenia z
sytuacją obowiązywania rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 26 września 2007 r. w
sprawie sposobu obliczania danych podanych we wniosku o wydanie świadectwa
pochodzenia z kogeneracji oraz szczegółowego zakresu obowiązku uzyskania i przedstawienia
do umorzenia tych świadectw, uiszczania opłaty zastępczej i obowiązku potwierdzania danych
dotyczących ilości energii elektrycznej wytworzonej w wysokosprawnej kogeneracjią
(Dz. U.
z 2007 r., Nr 185, poz. 1314).Wyznaczone w rozporządzeniu poziomy rocznych zakresów
obowiązku uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectwa pochodzenia z kogeneracji
dla energii elektrycznej wytworzonej w jednostkach kogeneracji znajdujących się na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej powinny objąć całość wytwarzanej w kraju energii
elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji, z uwzględnieniem wyłączeń wynikających z
ustawy (jednostki kogeneracji objęte kontraktami długoterminowymi).
Skutki wprowadzenia regulacji

29
Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu i sektora publicznego
Wdrożenie rozporządzenia nie spowoduje negatywnych skutków dla budżetu państwa
i sektora publicznego.
Pośrednio na wydatki i wpływy budżetowe może wpłynąć wzrost udziału wartości sprzedaży
energii elektrycznej z kogeneracji i świadectw pochodzenia oraz spadek udziału wartości
sprzedaży usług przesyłania w przychodach sektora elektroenergetycznego z uwagi na lokalne
wykorzystywanie energii elektrycznej wytworzonej w jednostkach kogeneracji.
Zmiana sposobu nałożenia i wyrównanie obciążeń związanych z obowiązkiem dla energii
elektrycznej z kogeneracji nie wprowadza zmian w skali całego kraju, prowadząc jedynie do
zmian lokalnych. Zmiana będzie wymuszała ograniczony wzrost ilości energii elektrycznej
objętej obowiązkiem. Wielkość początkowa udziału energii elektrycznej wytwarzanej w
wysokosprawnej kogeneracji została ustalona na podstawie dostępnych analiz
przygotowywanych dla obecnego stanu kogeneracji. Wartości przyszłe wynikają z
przeprowadzonej analizy krajowego potencjału wysokosprawnej kogeneracji i uwzględniają
energię ze źródeł objętych obecnie kontraktami długoterminowymi.
Wpływ regulacji na rynek pracy
Rozporządzenie nie zawiera przepisów, które w bezpośredni sposób wpływałyby na rynek
pracy.
Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki
Regulacje zawarte w rozporządzeniu nie wpływają bezpośrednio na konkurencyjność
gospodarki.
Wzrost wymaganej sprawności wytwarzania i konieczność uzyskania oszczędności energii
pierwotnej dla wytwarzania energii elektrycznej i ciepła użytkowego zaliczanych do
wysokosprawnej kogeneracji powinien stymulować działania zwiększające efektywność
wykorzystania paliw pierwotnych w źródłach wyposażonych w jednostki kogeneracji,
prowadząc do racjonalizacji kosztów.
Wzrost kosztów zaopatrzenia w energię elektryczną jest ograniczony ze względu na
ograniczenia rynkowe jakimi podlegać będzie energia elektryczna z kogeneracji oraz
zapisami rozporządzenia określającymi maksymalną wysokość i sposób uwzględniania w
kalkulacji cen energii elektrycznej ustalanych w taryfach przedsiębiorstw energetycznych
kosztów uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw pochodzenia z kogeneracji oraz
poniesionej opłaty zastępczej.
Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Rozporządzenie nie zawiera zapisów mających odniesienie do sytuacji i rozwoju
poszczególnych regionów.
Stymulowany regulacjami zawartymi w rozporządzeniu rozwój źródeł wytwarzających
energię w wysokosprawnej kogeneracji może mieć pozytywne przełożenie na sytuację
gospodarczą i sytuację na rynku pracy w regionach, w których produkcja energii w oparciu o
takie źródła będzie rozwijana.
Możliwy jest również spadek immisji zanieczyszczeń w regionach funkcjonowania
rozdzielonych źródeł wytwarzania energii elektrycznej w przypadku przesunięcia części
produkcji do efektywnych źródeł skojarzonych.


14-08-dg

30
strony : 1 ... 10 ... 15 . [ 16 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: