Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz o zmianie innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz o zmianie innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2176
- Data wpłynięcia: 2009-06-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2010-01-08
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 21, poz. 104
2176-001
ZAKRES INFORMACJI PRZEKAZYWANEJ ODBIORCOM KOŃCOWYM O
STRUKTURZE PALIW I INNYCH NOŚNIKÓW ENERGII PIERWOTNEJ
ZUŻYWANYCH DO WYTWORZENIA ENERGII ELEKTRYCZNEJ SPRZEDANEJ W
POPRZEDNIM ROKU KALENDARZOWYM ORAZ O MIEJSCU, W KTÓRYM SĄ
DOSTĘPNE INFORMACJE O WPŁYWIE WYTWORZENIA TEJ ENERGII
ELEKTRYCZNEJ NA ŚRODOWISKO
1. Struktura paliw i innych nośników energii pierwotnej zużywanych do wytwarzania energii
elektrycznej sprzedanej przez sprzedawcę w roku ..... .
Lp.
Źródło energii
Udział procentowy [%]
1
Odnawialne źródła energii, w tym:
biomasa
geotermia
energetyka wiatrowa
energia słoneczna
duża energetyka wodna
mała energetyka wodna
2
Węgiel kamienny
3
Węgiel brunatny
4
Gaz ziemny
5
Energetyka
jądrowa
6
Inne
RAZEM
100
2. Wykres
kołowy obrazujący graficznie strukturę paliw i innych nośników energii pierwotnej
zużywanych do wytworzenia energii elektrycznej, o której mowa w pkt 1.
3. Informacje o miejscu, w którym dostępne są informacje o wpływie wytworzenia energii
elektrycznej na środowisko w zakresie wielkości emisji dla poszczególnych paliw i innych
nośników energii pierwotnej zużywanych do wytwarzania energii elektrycznej sprzedanej
przez sprzedawcę w roku ..... .
Lp.
Miejsce, w którym dostępne są
Rodzaj
Pyły
Odpady
informacje o wpływie wytwarzania
paliwa
CO2
SO2 NO
radioaktywne
energii elektrycznej na środowisko
x
[Mg/MWh]
1
...
...
45
Uzasadnienie
W związku z nowelizacją ustawy – Prawo energetyczne (mającą przede wszystkim na celu
implementację dyrektywy 2005/89/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 stycznia 2006
r. dotyczącej działań na rzecz zagwarantowania bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej i
inwestycji infrastrukturalnych (Dz. Urz. WE L 33 z 4.02.2006, str. 22) przeniesiono kwestię
terminów wydawania warunków przyłączenia do sieci, ich ważności oraz ekspertyzy wpływu
urządzeń, instalacji lub sieci na system elektroenergetyczny a także podstawowych danych jakie
powinien zawierać wniosek o określenie warunków przyłączenia do sieci z rozporządzenia
Ministra Gospodarki z dnia 4 maja 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania
systemu elektroenergetycznego do ustawy – Prawo energetyczne. Zabieg ten przeprowadzono ze
względu na wymogi konstytucyjne i zasady techniki prawodawczej. Stąd zaszła konieczność
skorelowania zapisów zawartych w ustawie – Prawo energetyczne z zapisami rozporządzenia.
Ponadto w związku z ww. nowelizacją uregulowano procedurę zmiany sprzedawcy. Wskazano
dzień rozwiązania umowy, na podstawie której przedsiębiorstwo energetyczne dostarcza energię
elektryczną odbiorcy tej energii w gospodarstwie domowym. Termin ten, w przypadku odbiorcy
w gospodarstwie domowym, nie jest tożsamy z terminem zawartym w obecnie obowiązującym
rozporządzeniu, stąd należałoby usunąć z rozporządzenia tę sprzeczność. Dodatkowo w projekcie
rozporządzenia uregulowano kwestię informowania się stron umowy o dostarczanie energii
elektrycznej w przypadku zmiany sprzedawcy. Wskazano także, że nowy sprzedawca rozpoczyna
sprzedaż energii elektrycznej z dniem rozwiązania umowy o dostarczanie energii elektrycznej.
W projekcie rozporządzenia uregulowano sposób i zakres udostępniania przez operatora systemu
przesyłowego elektroenergetycznego lub systemu połączonego elektroenergetycznego informacji
o warunkach świadczenia usług przesyłania energii elektrycznej, pracy krajowego systemu
elektroenergetycznego oraz ofertach bilansujących składanych przez jednostki wytwórcze.
Zgodnie z dodanym § 38 ust. 1 operator systemu przesyłowego elektroenergetycznego lub
systemu połączonego elektroenergetycznego udostępnia w swojej siedzibie oraz zamieszcza na
swojej stronie internetowej ww. informacje dotyczące w szczególności:
5) planowanych remontów jednostek wytwórczych centralnie dysponowanych (JWCD),
6) ubytków mocy jednostek wytwórczych centralnie dysponowanych (JWCD),
7) ograniczeń określających warunki generacji w poszczególnych jednostkach wytwórczych
i okresach czasu, którego te ograniczenia dotyczą,
8) ofert bilansujących składanych przez jednostki wytwórcze centralnie dysponowane
(JWCD), niezbędnych do uzyskania dostępu do sieci przesyłowej oraz korzystania z tej
sieci i krajowego systemu elektroenergetycznego.
Informacje dotyczące planowanych remontów jednostek wytwórczych centralnie dysponowanych
(JWCD) operator systemu przesyłowego elektroenergetycznego lub systemu połączonego
elektroenergetycznego udostępnia w swojej siedzibie oraz zamieszcza na swojej stronie
internetowej do godz. 16 doby n-2.
Informacje dotyczące zaś ubytków mocy jednostek wytwórczych centralnie dysponowanych
(JWCD) operator systemu przesyłowego elektroenergetycznego lub systemu połączonego
elektroenergetycznego udostępnia w swojej siedzibie oraz zamieszcza na swojej stronie
internetowej powykonawczo w dobie n+1 za dobę n z podziałem na poszczególne godziny tej
doby.
46
OSP posiada szczegółowe dane dot. wyłączenia jednostek wytwórczych w zakresie wszystkich
JWCD. Jeżeli chodzi o sieć koordynowaną, to przyłączone są do niej również jednostki nie
będące JWCD, w tym jednostki o mocy poniżej 50 MW, którymi OSP nie dysponuje. Jednostki
poniżej 50 MW znajdują się w dyspozycji OSD (art. 9c ust. 2 pkt. 6 i art. 9c ust. 3 pkt 5). Stąd w
ramach obowiązujących mechanizmów OSP, za pośrednictwem OSD otrzymuje dane
zagregowane dotyczące planów produkcji jednostek nie będących JWCD.
Oferty bilansujące są publikowane na zasadzie wykazu anonimowego.
Dane dotyczące wyłączeń, ofert, ubytków, funkcjonowania systemu, itd. (czyli parametrów
technicznych) są publikowane w formie zestawień tabelarycznych czy raportów z
funkcjonowania rynku energii elektrycznej na stronie internetowej operatora systemu
przesyłowego elektroenergetycznego.
Informacje dotyczące warunków świadczenia usług przesyłania są udostępniane w następujący
sposób:
- zasady świadczenia usług, ich podział, warunki konieczne do zawarcia umowy, w tym w
zakresie wymiany międzysystemowej są zamieszczone w IRiESP, która jest opublikowana na
stronie internetowej operatora systemu przesyłowego elektroenergetycznego. Publikowane są
również standardy umów przesyłania dla poszczególnych grup kontrahentów, jak również taryfa,
w której są zawarte obowiązujące zasady rozliczeń. Zatem co do zasady wszystkie podstawowe
informacje są opublikowane w Internecie. Jeżeli kontrahent operatora ma wątpliwości bądź chce
uzyskać dodatkowych wyjaśnień stosuje się formę korespondencyjną oraz spotkań
bezpośrednich.
- jeżeli chodzi o szczegółowe informacje dotyczące wymiany międzysystemowej na stronie
operatora systemu przesyłowego elektroenergetycznego zawarty jest cały blok poświecony temu
zagadnieniu, zatem co do zasady informacje te udostępniane są na stronie internetowej operatora
oraz w siedzibie spółki lub w drodze korespondencyjnej.
Z powyższych względów uregulowanie tych kwestii w rozporządzeniu nie będzie stanowiło dla
operatora systemu przesyłowego elektroenergetycznego dodatkowego obciążenia a
zagwarantuje uczestnikom rynku energii elektrycznej dostęp do niezbędnych informacji.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Wpływ na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego.
Wejście w życie zmian przedmiotowego rozporządzenia nie spowoduje wydatków budżetu
państwa.
2. Wpływ regulacji na sektor przedsiębiorstw.
Projektowane rozporządzenie wpłynie stabilizująco na sektor przedsiębiorstw, szczególnie
w sferze dotyczącej przyłączeń nowych podmiotów do sieci elektroenergetycznych. Jeżeli chodzi
o obowiązki informacyjne, o których mowa w § 38 to nie będą one stanowiły dodatkowego
47
obciążenia dla OSP, bowiem Operator i tak to czyni. Uregulowanie tej kwestii w rozporządzeniu
zagwarantuje sporządzanie takich informacji przez Operatora na przyszłość.
3. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Nie przewiduje się wpływu zmian przedmiotowego rozporządzenia na rynek pracy.
4. Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki.
Jednym z głównych celów nowelizacji rozporządzenia jest wsparcie procesów budowy
konkurencyjnego rynku energii w Polsce, co przełoży się na wzrost konkurencyjności
wewnętrznej i zewnętrznej polskiej gospodarki.
5. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny.
Regulacje dotyczące warunków przyłączania podmiotów do sieci elektroenergetycznych, zawarte
w projekcie rozporządzenia mogą mieć pozytywny wpływ na rozwój nowych przedsiębiorstw, co
przyniesie wymierne korzyści dla rozwoju regionalnego.
6. Skutki prawne związane z wejściem w życie projektowanego aktu.
Projekt służy dostosowaniu rozporządzenia do zapisów projektu ustawy o zmianie ustawy -
Prawo energetyczne oraz o zmianie innych ustaw wdrażającego dyrektywę 2005/89/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 stycznia 2006 r. dotyczącą działań na rzecz
zagwarantowania bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej i inwestycji infrastrukturalnych
(Dz. Urz. WE L 33 z 4.02.2006, str. 22) oraz uwzględnia praktyczne doświadczenia
w stosowaniu przepisów rozporządzenia.
10-08-tg
48
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI1)
z dnia
w sprawie sposobu obliczania danych podanych we wniosku o wydanie świadectwa
pochodzenia z kogeneracji oraz szczegółowego zakresu obowiązku uzyskania i
przedstawienia do umorzenia tych świadectw, uiszczania opłaty zastępczej i obowiązku
potwierdzania danych dotyczących ilości energii elektrycznej wytworzonej w
wysokosprawnej kogeneracji2)
Na podstawie art. 9a ust. 10 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne
(Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa sposób obliczania danych podanych we wniosku o wydanie
świadectwa pochodzenia z kogeneracji oraz szczegółowy zakres obowiązku uzyskania i
przedstawienia do umorzenia świadectw pochodzenia z kogeneracji, uiszczenia opłaty
zastępczej i obowiązku potwierdzania danych dotyczących ilości energii elektrycznej
wytworzonej w wysokosprawnej kogeneracji, w tym:
1) sposób obliczania:
a) średniorocznej sprawności przemiany energii chemicznej paliwa w energię
elektryczną lub mechaniczną i ciepło użytkowe w kogeneracji, zwanej dalej
„średnioroczną sprawnością ogólną”,
b) ilości energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji,
c) ilości ciepła użytkowego w kogeneracji,
d) oszczędności energii pierwotnej uzyskanej w wyniku zastosowania kogeneracji w
porównaniu z wytwarzaniem energii elektrycznej i ciepła w układach rozdzielonych
o referencyjnych wartościach sprawności dla wytwarzania rozdzielonego, zwanej
dalej „oszczędnością energii pierwotnej”;
1)
Minister Gospodarki kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki i Pracy (Dz. U. Nr 216,
poz. 1593).
2)
Przepisy niniejszego rozporządzenia wdrażają postanowienia dyrektywy 2004/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11
lutego 2004 r. w sprawie kogeneracji w oparciu o zapotrzebowanie na ciepło użytkowe na rynku wewnętrznym energii oraz
zmieniająca dyrektywę 92/42/EWG (Dz. Urz. UE L 52 z 21.02.2004, s. 50; Dz. Urz. Polskie wydanie specjalne rozdz. 12, t. 3, s. 3)
oraz decyzji Komisji 2007/74/WE z dnia 21 grudnia 2006 r. ustanawiającej zharmonizowane wartości referencyjne wydajności dla
rozdzielonej produkcji energii elektrycznej i ciepła zgodnie z dyrektywą 2004/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. Urz. UE
L 32 z 6.02.2007, s. 183).
Niniejsze
rozporządzenie zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu ... pod numerem ..., zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), które wdraża dyrektywę 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z
dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającą procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych (Dz. Urz. WE L
204 z 21.07.1998 r., s. 37; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 13, t. 20, s. 337).
3)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708, Nr 158, poz. 1123 i Nr 170,
poz. 1217, z 2007 r. Nr 21, poz. 124, Nr 52, poz. 343, Nr 115, poz. 790 i Nr 130, poz. 905, z 2008 r. Nr 180, poz. 1112 i Nr 227,
poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 3, poz. 11 i Nr 69, poz. 586.