eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych

projekt dotyczy wprowadzenia przepisów zapewniających uwzględnienie przez system zamówień publicznych wyzwań związanych z aktualną sytuacją gospodarczą (m. in. uregulowań w zakresie zwiększenia płynności finansowej wykonawców w wyniku wcześniejszego zwalniania wadiów, zniesienia konieczności zabezpieczenia należytego wykonania umowy w okresie gwarancji, dopuszczenia zaliczkowania przez zamawiających realizacji zamówień publicznych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2154
  • Data wpłynięcia: 2009-06-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych
  • data uchwalenia: 2009-11-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 206, poz. 1591

2154

stałą w wysokości pięciokrotności wpisu wniesionego od
odwołania w sprawie, której dotyczy skarga, z zastrzeżeniem
ust. 2.
2. Jeżeli skarga, o której mowa w ust. 1, dotyczy czynności
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego podję-
tych po otwarciu ofert, pobiera się opłatę stosunkową
w wysokości 5 % wartości przedmiotu zamówienia
w postępowaniu, którego skarga dotyczy, jednak nie więcej niż
5 000 000 złotych.”.



Art. 3. 1.
Do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego oraz konkursów
wszczętych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy
dotychczasowe.
2. Jeżeli specyfikacja istotnych warunków zamówienia nie została
przekazana lub udostępniona wykonawcom przed dniem ogłoszenia niniejszej ustawy, przepis
art. 38 ustawy, o której mowa w art. 1, stosuje się w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.



Art. 4. Do zmian umów w sprawach zamówień publicznych zawartych przed
dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe, z tym że do
zmian umów zawartych od dnia 24 października 2008 r. stosuje się art. 144 ust. 1
w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Art.

5.
1.
Ustawa
wchodzi
w
życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia,
z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Przepis art. 38 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym
niniejszą ustawą, wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.


1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 171, poz. 1058,
Nr 220, poz. 1420 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 19, poz. 101.
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1420, z 2006 r. Nr 45,
poz. 319, Nr 104, poz. 708, Nr 170, poz. 1217 i 1218, Nr 187, poz. 1381 i Nr 249, poz. 1832, z 2007 r. Nr 82,
poz. 560, Nr 88, poz. 587, Nr 115, poz. 791 i Nr 140, poz. 984 oraz z 2008 r. Nr 180, poz. 1112, Nr 209,
poz. 1317, Nr 216, poz. 1370 i Nr 227, poz. 1505.
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 126, poz. 876, z 2007 r. Nr 21,
poz. 123, Nr 125, poz. 873 i Nr 82, poz. 560 oraz z 2008 r. Nr 191, poz. 1371, Nr 123, poz. 849, Nr 234,
poz. 1571 i Nr 228, poz. 1524.

10

06/05si

11

U Z A S A D N I E N I E

Część ogólna
W nowelizacji ustawy – Prawo zamówień publicznych proponuje się wprowadzenie
przepisów, które mają zapewnić uwzględnienie przez system zamówień publicznych
wyzwań związanych z aktualną sytuacją gospodarczą. Do tego rodzaju rozwiązań
należy zaliczyć m.in. uregulowania dotyczące zwiększenia płynności finansowej
wykonawców w wyniku wcześniejszego zwalniania wadiów, zniesienia konieczności
zabezpieczania należytego wykonania umowy w okresie gwarancji, zapewnienia
dopuszczalności zaliczkowania przez zamawiających realizacji zamówień publicznych.
Wszystkie te zmiany zostaną szczegółowo omówione w dalszej części uzasadnienia.
Część szczegółowa
W nowelizacji proponuje się oddzielić warunki udziału w postępowaniu, tj. posiadanie
uprawnień do wykonywania określonej działalności lub czynności, wiedzy
i doświadczenia, dysponowanie odpowiednim potencjałem oraz osobami zdolnymi do
wykonywania zamówienia, znajdowanie się w odpowiedniej sytuacji ekonomicznej
i finansowej (art. 22 ust. 1) od przesłanek wykluczenia wykonawców z postępowania
(art. 24). W związku z udzielaniem konkretnego zamówienia, zamawiający będzie
zobowiązany do sformułowania opisu sposobu dokonywania oceny spełniania warun-
ków udziału w postępowaniu w sposób związany z przedmiotem zamówienia
i proporcjonalny do przedmiotu zamówienia oraz zamieszczenia tego opisu w ogłosze-
niu albo w zaproszeniu do negocjacji w przypadku trybów niewymagających publikacji
ogłoszenia.
W przepisie art. 22 ust. 2 nowelizacji implementuje się postanowienie art. 19 dyrektywy
klasycznej dotyczące „zamówień zastrzeżonych” w taki sposób, iż zamawiający będą
mieli możliwość zastrzeżenia w ogłoszeniu, że o udzielane zamówienie będą się mogli
ubiegać wyłącznie wykonawcy, których ponad 50 % zatrudnionych pracowników sta-
nowią osoby niepełnosprawne. Wprowadzenie tego przepisu ma wyrównać szansę
wykonawców zatrudniających osoby niepełnosprawne w ubieganiu się o zamówienia
publiczne w celu integracji lub reintegracji osób niepełnosprawnych na rynku pracy
(teza 28 preambuły dyrektywy klasycznej).
W celu implementacji postanowienia art. 45 ust. 2 lit. c i d i tezy 43 preambuły dyrek-
tywy 2004/18/WE oraz uwzględniając znaczenie ochrony środowiska, proponuje się
rozszerzenie o przestępstwa przeciwko środowisku katalogu przestępstw – wymienio-
nych w art. 24 ust. 1 pkt 4 – 8 w związku z prawomocnym ukaraniem, za które wyklu-
cza się wykonawcę z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. W świetle
postanowień dyrektywy, nieprzestrzeganie ustawodawstwa z zakresu ochrony środowi-
ska, które stanowiło przedmiot ostatecznego orzeczenia sądu, może zostać uznane za
wykroczenie przeciwko etyce zawodowej wykonawcy lub za poważne naruszenie, które
może stanowić podstawę wykluczenia z uwagi na skazanie wykonawcy za przestępstwo
związane z jego działalnością zawodową albo ponoszenie przez wykonawcę winy po-
ważnego wykroczenia zawodowego. W związku z powyższym proponuje się, aby
z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego byli wykluczani wykonawcy
będący osobami fizycznymi, spółkami osobowymi prawa handlowego oraz osobami
prawnymi, którzy albo których odpowiednio wspólnicy, partnerzy, członkowie zarządu,
komplementariusze albo urzędujący członkowie organu zarządzającego zostali prawo-
mocnie skazani za przestępstwo przeciwko środowisku.
Proponuje się doprecyzowanie przepisów dotyczących wskazania momentu, w którym
wykonawca potwierdza spełnianie warunków udziału w postępowaniu (art. 26 ust. 2a),
oraz uelastycznienie sposobu potwierdzania spełniania tych warunków (art. 26 ust. 2b
i 2c). Wykonawca będzie zobowiązany na żądanie zamawiającego i w zakresie przez
niego wskazanym wykazać, odpowiednio na dzień składania wniosków o dopuszczenie
do udziału w postępowaniu albo ofert, spełnianie: warunków udziału w postępowaniu,
o których mowa w art. 22 ust. 1, i brak podstaw do wykluczenia z powodu niespełniania
warunków, o których mowa w art. 24 ust. 1.
Zwiększeniu konkurencyjności postępowań o udzielenie zamówienia przez umożliwie-
nie większej liczbie wykonawców wykazania spełniania warunków udziału w postępo-
waniu ma służyć przepis art. 26 ust. 2b nowelizacji, stanowiący wdrożenie postanowień
art. 47 ust. 2 oraz art. 48 ust. 2 dyrektywy klasycznej, stosownie do którego w celu
potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu wykonawca będzie mógł
polegać na wiedzy i doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach zdolnych do
wykonania zamówienia oraz zdolnościach finansowych innych podmiotów, niezależnie

2
od charakteru prawnego łączących go z nim stosunków, przedstawiając w tym celu
pisemne zobowiązanie takich podmiotów. Ten przepis nie będzie miał zastosowania do
zamówień zastrzeżonych, o których mowa w art. 22 ust. 2, albowiem uprawnionymi do
ubiegania się o nie będą wyłącznie wykonawcy, których ponad 50 % zatrudnionych
pracowników stanowią osoby niepełnosprawne.
Proponuje się w art. 26 ust. 2c nowelizacji wdrożenie przepisu art. 47 ust. 4 dyrektywy
2004/18/WE, który umożliwia wykonawcom alternatywne do zakładanego przez za-
mawiającego potwierdzenie znajdowania się w odpowiedniej sytuacji ekonomicznej lub
finansowej przez przedstawienie innych dokumentów (jeżeli wykonawca
z uzasadnionej przyczyny nie może przedstawić dokumentów wymaganych przez za-
mawiającego), które w wystarczający sposób potwierdzają spełnianie opisanego przez
zamawiającego warunku.
W związku z tym, że warunki udziału w postępowaniu wynikają z art. 22 ust. 1 ustawy
oraz że zamawiający konkretyzuje je na podstawie art. 22 ust. 3 i 4 nowelizacji w odnie-
sieniu do udzielanego przedmiotu zamówienia przez opis sposobu dokonywania oceny
spełniania tych warunków, proponuje się, aby zamawiający określali w specyfikacji
istotnych warunków zamówienia (art. 36 ust. 1 pkt 5), ogłoszeniach (art. 41 pkt 7,
art. 48 ust. 2 pkt 6 oraz art. 75 ust. 2 pkt 9) oraz zaproszeniu do negocjacji (art. 63 ust. 1
pkt 5): „warunki udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny speł-
niania tych warunków”. Warunki należy wskazać, albowiem będą to warunki obligato-
ryjne (ustawowe) oraz fakultatywne. Warunki określa ustawa w przepisach art. 22 ust. 1
oraz art. 24 ust. 1, z tym że wskazane w pierwszym z przywołanych przepisów mają
charakter abstrakcyjny, stąd zamawiający powinien podać sposób ich oceny, a więc pod
pojęciem „opisu sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków” należy rozu-
mieć warunki określone przez zamawiającego w ogłoszeniu lub zaproszeniu do nego-
cjacji związane z przedmiotem zamówienia oraz proporcjonalne do tego przedmiotu.
Projekt nowelizacji zakłada wprowadzenie zmian w przepisie art. 38 ustawy. W obec-
nym brzmieniu przepis ten zezwala na zadawanie pytań przez wykonawców dotyczą-
cych specyfikacji istotnych warunków zamówienia nie później niż na 6 dni przed
upływem terminu składania ofert lub w przypadku istnienia pilnej potrzeby udzielenia
zamówienia w przetargu ograniczonym i negocjacjach z ogłoszeniem – nie później niż
na 4 dni przed upływem terminu składania ofert.

3
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 . 5

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: