eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych

projekt dotyczy wprowadzenia przepisów zapewniających uwzględnienie przez system zamówień publicznych wyzwań związanych z aktualną sytuacją gospodarczą (m. in. uregulowań w zakresie zwiększenia płynności finansowej wykonawców w wyniku wcześniejszego zwalniania wadiów, zniesienia konieczności zabezpieczenia należytego wykonania umowy w okresie gwarancji, dopuszczenia zaliczkowania przez zamawiających realizacji zamówień publicznych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2154
  • Data wpłynięcia: 2009-06-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych
  • data uchwalenia: 2009-11-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 206, poz. 1591

2154

weszły w życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia. Przepisy znowelizowane będą
miały zastosowanie do postępowań wszczętych od dnia wejścia w życie nowelizacji.
Z przyczyn powyżej przytoczonych wyjątek będzie stanowił przepis art. 38, który bę-
dzie miał zastosowanie do postępowań wszczętych przed dniem wejścia tego przepisu
w życie (tj. ogłoszeniem nowelizacji w Dzienniku Ustaw), pod warunkiem że do tego
dnia zamawiający nie przekaże albo udostępni wykonawcom specyfikacji istotnych
warunków zamówienia. W związku z tym proces legislacyjny dotyczący proponowanej
zmiany powinien odbyć się odrębnie od planowanej zmiany ustawy mającej na celu
dostosowanie prawa krajowego do dyrektywy 2007/66/WE Parlamentu Europejskiego
i
Rady z dnia 11 grudnia 2007 r. zmieniającej dyrektywy Rady 89/665/EWG
i 92/13/EWG w zakresie poprawy skuteczności procedur odwoławczych w dziedzinie
udzielania zamówień publicznych (Dz. Urz. UE L 335 z 20.12.2007, s. 31).
Zgodnie z przepisami art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337)
projekt ustawy został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej. W trybie art. 7
tej ustawy do projektu nie zgłoszono żadnych uwag.



9
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje ustawa
Projekt oddziałuje na jednostki sektora finansów publicznych, państwowe jednostki
organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, podmioty działające w tzw. sek-
torze użyteczności publicznej i inne wskazane w art. 3 ustawy – Prawo zamówień
publicznych podmioty obowiązane do jej stosowania, a także na wykonawców bio-
rących udział w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego.

2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji

W ramach konsultacji społecznych projekt został zamieszczony w Biuletynie In-
formacji Publicznej Urzędu Zamówień Publicznych. Wraz z przekazaniem do
uzgodnień międzyresortowych projekt, w wersji obejmującej zmiany do art. 38
ustawy – Prawo zamówień publicznych, został ponadto przekazany do zaopiniowa-
nia przez następujące podmioty:
1) Stowarzyszenie Architektów Polskich,
2) Ogólnopolskie Stowarzyszenie Konsultantów Zamówień Publicznych,
3) Polską Konfederację Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
4) Konfederację Pracodawców Polskich,
5) Polską Izbę Odzieżowo-Tekstylną,
6) Polską Izbę Branży Skórzanej,
7) Zarząd Związku Miast Polskich,
8) Unię Metropolii Polskich,
9) Związek Gmin Wiejskich RP,
10) Unię Miasteczek Polskich,
11) Krajową Izbę Gospodarczą.
W toku konsultacji społecznych projektu obejmującego zmiany do art. 38 ustawy
– Prawo zamówień publicznych uwagi zgłosiła Polska Izba Odzieżowo-Tekstylna
oraz Stowarzyszenie Architektów Polskich.
Polska Izba Odzieżowo-Tekstylna postulowała, aby art. 38 ustawy pozostawić
w obecnym brzmieniu, bowiem jest on korzystny zarówno dla zamawiających, jak
i wykonawców, ponadto dyscyplinuje on wykonawców zwłaszcza w postępo-

10
waniach poniżej progów unijnych do szybkiego reagowania na niejasności związa-
ne z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Natomiast Stowarzyszenie Architektów Polskich postulowało w zakresie art. 38,
aby zamawiający był zobowiązany do rozpoznawania wniosków w sztywnym ter-
minie. Powyższe uwagi nie zostały uwzględnione, ponieważ proponowana zmiana
art. 38 spowoduje przeniesienie terminu wpływu wniosków o wyjaśnienia na wcze-
śniejszą fazę postępowania, co niewątpliwie zapewni zamawiającym więcej czasu
na przygotowanie wyjaśnień, a wykonawcom na ich uwzględnienie w ofertach.
Szczególnie istotne znaczenie proponowana zmiana będzie miała dla przyśpiesze-
nia postępowań prowadzonych w celu udzielenia dużych zamówień infrastruktural-
nych, np. budowy autostrad, mostów, linii komunikacyjnych.
W odniesieniu do projektu ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz ustawy
o kosztach sądowych w sprawach cywilnych propozycje zgłosiła Krajowa Izba Go-
spodarcza. Uwzględniono uwagi dotyczące art. 38, art. 24 ust. 1 pkt 1 oraz art. 147
ust. 3 i 4.
Nie uwzględniono uwagi dotyczącej uchylenia obowiązku zamieszczania ogłosze-
nia o zamówieniu w dzienniku lub czasopiśmie o zasięgu ogólnopolskim, jeżeli
wartość przedmiotu zamówienia na roboty budowlane jest równa lub przekracza
wyrażoną w złotych równowartość kwoty 20 milionów euro, a na dostawy lub
usługi 10 milionów euro (art. 40 ust. 4). Obowiązek ten wiązał się bowiem
z dodatkowymi kosztami zamieszczenia płatnego ogłoszenia w prasie przy braku
rzeczywistego przełożenia na zwiększenie liczby wykonawców dowiadujących się
w ten sposób o zamówieniu, gdyż podstawowe, a często wyłączne źródło informa-
cji o tego rodzaju zamówieniach stanowi dla nich Dziennik Urzędowy Unii
Europejskiej.

Ponadto zgodnie z art. 157 ust. 2 pkt 2 ustawy – Prawo zamówień publicznych pro-
jekt ustawy został skierowany do zaopiniowania przez Radę Zamówień Publicz-
nych, która pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt.

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego

11
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na sektor finansów publicznych,
w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
W projekcie przewidziano, że wykonawca będzie mógł polegać na wiedzy, do-
świadczeniu, potencjale technicznym lub osobach zdolnych do wykonania zamó-
wienia, a także na zdolnościach finansowych innych podmiotów, jeżeli przedstawi
w tym celu pisemne zobowiązanie takich podmiotów. Przewiduje się, że dzięki ta-
kiemu rozwiązaniu krąg zainteresowanych podmiotów ubiegających się o udziele-
nie zamówienia zwiększy się, co w konsekwencji wpłynie na zwiększenie konku-
rencyjności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
Ponadto przewiduje się, że do zwiększenia konkurencji w ubieganiu się o zamó-
wienia publiczne, zwłaszcza wśród małych i średnich przedsiębiorców niedysponu-
jących znacznymi środkami finansowymi, przyczyni się zmiana zasady zwrotu wa-
dium oraz wprowadzenie instytucji zaliczki.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projekt nie będzie miał wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
06/06si

12
strony : 1 ... 4 . [ 5 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: