eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny

- znowelizowanie przepisów dotyczących kary zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych przez osoby prowadzące pojazd w stanie nietrzeźwym;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2115
  • Data wpłynięcia: 2009-04-28
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Kodeks karny, ustawy - Kodeks karny wykonawczy oraz ustawy - Prawo ochrony środowiska
  • data uchwalenia: 2010-02-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 40, poz. 227

2115


Druk nr 2115

Warszawa, 28 kwietnia 2009 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:

- o zmianie ustawy - Kodeks karny.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy panią poseł Beatę Kempę.


(-) Waldemar Andzel; (-) Marek Ast; (-) Zbigniew Babalski; (-) Barbara
Bartuś; (-) Dariusz Bąk; (-) Aleksander Chłopek; (-) Piotr Cybulski;
(-) Witold Czarnecki; (-) Edward Czesak; (-) Lena Dąbkowska-Cichocka;
(-) Andrzej
Mikołaj Dera; (-) Jan Dziedziczak; (-) Artur Górski;
(-) Grzegorz Janik; (-) Beata Kempa; (-) Sławomir Kłosowski; (-) Robert
Kołakowski; (-) Wojciech Kossakowski; (-) Zbigniew Kozak; (-) Krzysztof
Maciejewski; (-) Barbara Marianowska; (-) Mirosława Masłowska; (-) Marek
Matuszewski;
(-) Kazimierz
Matuszny;
(-) Krzysztof
Michałkiewicz;
(-) Kazimierz Moskal; (-) Maria Nowak; (-) Anna Paluch; (-) Marek Polak;
(-) Józef Rojek; (-) Małgorzata Sadurska; (-) Edward Siarka; (-) Krzysztof
Sońta; (-) Piotr Stanke; (-) Krzysztof Tchórzewski;
(-)


Robert Telus;
(-) Waldemar Wrona; (-) Jarosław Zieliński; (-) Maria Zuba; (-) Wojciech
ukowski.
Projekt
Ustawa
z dnia ……… 2009r.
o zmianie ustawy - Kodeks karny

Art. 1.
W ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. 1997, Nr 88 poz.
55, późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:

1) W art. 42 wprowadza się następujące zmiany:

a) § 3 otrzymuje brzmienie:
㤠3.
Sąd orzeka zakaz prowadzenia wszelkich pojazdów
mechanicznych na zawsze, jeżeli sprawca w czasie popełnienia
przestępstwa określonego w art. 173 lub 174, którego następstwem jest
śmierć innej osoby lub ciężki uszczerbek na jej zdrowiu, albo w czasie
popełnienia przestępstwa określonego w art. 177 § 2 lub w art. 355 § 2
był w stanie nietrzeźwości, pod wpływem środka odurzającego lub
zbiegł z miejsca zdarzenia.”

b) § 4 otrzymuje brzmienie:
„§4.
Sąd orzeka zakaz prowadzenia wszelkich pojazdów
mechanicznych na zawsze w razie ponownego skazania osoby
prowadzącej pojazd mechaniczny za przestępstwa określone w art.
178a § 1.”


2) W art. 178a po § 3 dodaje się § 4 w brzmieniu:
„§ 4. Jeśli sprawca czynu określonego w § 1 był uprzednio prawomocnie
skazany za prowadzenie pojazdu mechanicznego w stanie nietrzeźwości
podlega karze pozbawienia wolności od lat 3 do 5.”.

Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE

Projektowana nowelizacja Kodeksu karnego (Dz. U. 1997, Nr 88 poz. 55,
późn. zm.), zakłada zaostrzenie przepisów dotyczących odpowiedzialności osób
prowadzących pojazdy mechaniczne w stanie nietrzeźwości.

Proponowana nowelizacja art. 42 KK likwiduje obecnie obowiązującą
fakultatywność w zakresie możliwości pozbawienia na stałe uprawnień
do prowadzenie pojazdów mechanicznych, szczególnie osoby prowadzące je w
stanie nietrzeźwości i w przedstawionych poniżej przypadkach pozbawia w/w
osoby tego uprawnienia „na zawsze”:
1) jeżeli sprawca w czasie popełnienia przestępstwa określonego
w art. 173 lub 174, którego następstwem jest śmierć innej osoby lub
ciężki uszczerbek na jej zdrowiu, albo w czasie popełnienia
przestępstwa określonego w art. 177 § 2 lub w art. 355 § 2 był
w stanie nietrzeźwości, pod wpływem środka odurzającego lub zbiegł
z miejsca zdarzenia;
2) w razie ponownego skazania osoby prowadzącej pojazd mechaniczny
za przestępstwa określone w art. 178a.

Ponadto niniejszy projekt zaostrza odpowiedzialność w razie powtórnego
skazania osoby, w warunkach określonych § 1 art. 178a KK i w takiej sytuacji
przewiduje karę pozbawienia wolności od lat 3 do 5.


Jak wynika z danych Policji z ostatnich lat dotyczących ilości wypadków z
udziałem nietrzeźwych kierujących pojazdami mechanicznymi, liczba ta pozostaje
na bardzo wysokim poziomie. Każdego roku z powodu nadużywania alkoholu na
drogach ginie setki osób, a tysiące pozostaje rannych.
Poniższa tabela przestawnia smutne statystyki.


Wypadki Zabici Ranni
2006 2007 2008
2006 2007 2008
2006 2007
2008
Nietrzeźwi
6392
6503
6373 710
774
7998
8193
(uczestnikami)
(13,6% (13,1%)
(13,5%
(13,9%)
(13,5% (12,9
ogółu
ogółu
ogółu
%)
wypadk.
zabitych)
rannych)
)
Nietrzeźwi
5151
5053
4979 582
608
603 6497 6449 6319
(sprawcami)
(10,9% (10,2%)
(11,1%
(10,9%)
(10,9% (10,2
ogółu
ogółu
ogółu
%)
wypadk.
zabitych)
rannych)
)
Nietrzeźwi
kierujący
pojazdami
3643
3420
3529 404
409
427
5148
4928 4976
w tym:
- pojazdami
osobowymi
2817
2719

337
351

4223
4175
(77,3% (79,5%)
(83,4%)
(85,8%)
(82%)
(84,7
wypadk.
%)
spowodo
wanych
przez os.
nietrzeź
we)
Nietrzeźwi piesi 1508
1519

170
178

1349
1381


W 2008 roku nietrzeźwi użytkownicy dróg uczestniczyli w 6 373
wypadkach drogowych, z czego w 4 979 wypadkach byli zarazem ich
sprawcami. W zdarzeniach tych zginęły 603 osoby, a 6 319 osób zostało
rannych. Najliczniejszą grupę nietrzeźwych sprawców wypadków stanowili
kierujący pojazdami. Spowodowali oni 3529 wypadków, co w odniesieniu
do ogólnej liczby wypadków spowodowanych przez kierujących pojazdami,
stanowi 9,2%. W wypadkach tych 427 osób zginęło (11,6%), a 4 976 osób
zostało rannych (9,6%).
W 2008 roku w porównaniu z rokiem 2007 nastąpił wzrost o 9 266 liczby
ujawnionych kierujących pojazdami pod wpływem alkoholu (w stanie po użyciu
oraz w stanie nietrzeźwości) tj. o 5,8%.
Pijani kierowcy to od lat jeden z ważniejszych problemów bezpieczeństwa
ruchu drogowego w Polsce.

Taka sytuacja wymaga użycia zdecydowanych mechanizmów prawnych do
walki z tą patologia. Wprowadzone ostatnimi czasy zaostrzenia przepisów w
przedmiotowej materii nie przyniosły oczekiwanych skutków z uwagi na
sporadyczność ich stosowania. Proponowane zmiany wprowadzają
obligatoryjność w stosowaniu nieuchronnych środków zapobiegawczych w
postaci zatrzymania „na zawsze” uprawnień do prowadzenia pojazdów
mechanicznych dla popełniających ponownie to przestępstwo oraz kierujących,
którzy w wyniku prowadzenia pojazdu pod wpływem alkoholu spowodowali
wypadek ze skutkiem śmiertelnym lub np. ciężkim urazem oraz znaczne szkody
w mieniu powodując ogólny stan zagrożenia dla zdrowia i życia innych
uczestników ruchu.

Wejście w życie przepisów niniejszego projektu nie spowoduje wydatków
z budżetu państwa oraz jest zgodne z prawem Unii Europejskiej. Ponadto w
naszej ocenie niniejszy projekt wywołuje jedynie pozytywne skutki społeczno-
gospodarcze, a wdrożenie propozycji niewątpliwie wpłynie na poprawę
bezpieczeństwa obywateli i ich mienia.
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: