eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy: umożliwienia obywatelom składania dokumentów do urzędów za pośrednictwem internetu bez potrzeby opatrywania podań "bezpiecznym podpisem elektronicznym", stworzenia podstaw prawnych dla funkcjonowania elektronicznej administracji i ułatwienia współpracy systemów teleinformatycznych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2110
  • Data wpłynięcia: 2009-06-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-02-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 40, poz. 230

2110

sporządzającej kopię, a składającego się z treści udostępnianego dokumentu elektronicznego i
elementów informacyjnych określających co najmniej informację, kto sporządził kopię, datę jej
sporządzenia oraz nazwę urzędu i jego adres. Elementy informacyjne dokumentu muszą być
zgodne z danymi zawartymi w kwalifikowanym certyfikacie osoby sporządzającej kopie.
2. Pisma w postaci dokumentów elektronicznych mogą być także udostępniane w postaci
elektronicznej kopii dokumentu, o ile zostały podpisane bezpiecznym podpisem elektronicznym,
a okres ważności kwalifikowanego certyfikatu pozwoli na jego weryfikację przez odbiorcę.
3. Kopia pisma w postaci dokumentu elektronicznego może być sporządzona w postaci
uwierzytelnionego wydruku komputerowego.
4. Do sporządzania kopii pism w postaci dokumentów elektronicznych stosuje się odpowiednio
przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego dotyczące
uwierzytelnionych odpisów z akt sprawy.
5. Kopie pism w postaci dokumentów elektronicznych, o których mowa w ust. 1 i 2, mogą być
udostępnione za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej albo na informatycznych
nośnikach danych.


§ 17. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


PREZES RADY MINISTRÓW
Załącznik do rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów
z dnia ............................. poz. (.......)
WYMAGANIA TECHNICZNE I ORGANIZACYJNE DLA SYSTEMU
TELEINFORMATYCZNEGO WYKORZYSTYWANEGO PRZEZ PODMIOT
PUBLICZNY DO WYTWORZENIA URZĘDOWEGO PO WIADCZENIA ODBIORU

1. System teleinformatyczny wykorzystywany przez podmiot publiczny do wytworzenia
urzędowego poświadczenia odbioru:
1) zawiera sprzętowy moduł bezpieczeństwa (Hardware Security Module), zwany dalej "HSM",
spełniający wymagania normy FIPS 140-2 (Security Requirements for Cryptographic
Modules) poziom 3 lub wyższy, wydanej przez National Institute of Standards and
Technology (NIST);
2) umożliwia ewidencjonowanie dokumentów elektronicznych doręczonych temu podmiotowi
oraz wytworzonych urzędowych poświadczeń odbioru.
2.
HSM generuje i przechowuje materiał kryptograficzny służący do wytworzenia
urzędowego poświadczenia odbioru. Wszelkie operacje kryptograficzne muszą być wykonywane
wewnątrz HSM.
3. HSM musi zapewnić ochronę przed nieuprawnionym dostępem i powinno znajdować się
w bezpiecznej obudowie odpornej na nieuprawnioną ingerencję zewnętrzną. W przypadku
nieuprawnionej ingerencji zewnętrznej materiał kryptograficzny służący do wytworzenia
urzędowego poświadczenia odbioru powinien zostać zniszczony.
4. HSM powinno znajdować się w pomieszczeniu zabezpieczonym systemem kontroli
dostępu klasy SA 3 lub wyższym, zgodnie z właściwą Polską Normą.
5.
Certyfikat zastosowany do wytworzenia urzędowego poświadczenia odbioru musi
zawierać adres elektroniczny jego weryfikacji.
UZASADNIENIE

Projektowane rozporządzenie wykonuje delegację ustawową, zawartą w 16 ust. 3 nowelizowanej
ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania
publiczne (Dz. U. z 2005 r. Nr 64, poz. 565; z późn.zm.).
Rozporządzenie reguluje warunki organizacyjno-techniczne przetwarzania danych i doręczania
dokumentów elektronicznych, reguły tworzenia elektronicznej skrzynki podawczej oraz formę
urzędowego poświadczania odbioru dokumentów przez adresatów. Rozporządzenie uwzględnia
potrzebę zapewnienia jednolitego sposobu przetwarzania danych i dokumentowania działalności
oraz oznaczania dokumentacji w administracji publicznej, minimalne wymagania dla rejestrów
publicznych i wymiany danych w postaci elektronicznej, potrzebę zapewnienia integralności
dokumentów elektronicznych oraz usprawnienia i ujednolicenia obiegu dokumentów między
podmiotami publicznymi.


OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które wpływa projekt aktu prawnego
Projektowane rozporządzenie wywiera skutki na wszystkie organy administracji publicznej oraz
podmioty, które będą doręczać dokumenty w postaci elektronicznej.

2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie skonsultowany z Polskim Towarzystwem Informatycznym,
Polską Izbą Informatyki i Telekomunikacji, Krajową Izbą Gospodarczą Elektroniki i
Telekomunikacji, Polskim Towarzystwem Społeczeństwa Informacyjnego.

W ramach konsultacji społecznych i w celu wykonania obowiązku wynikającego z art. 5
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U.
Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337) projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony
w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych
i Administracji.

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych
Koszt wdrożenia projektowanej regulacji będzie związany głównie z dostosowaniem podmiotów
publicznych do świadczenia usług za pomocą platformy ePUAP, biorąc pod uwagę fakt, iż
platforma funkcjonuje już od pewnego czasu i szereg podmiotów udostępnia swoje usługi za jej
pomocą, koszt ten nie powinien być wysoki.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy; wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw; wpływ regulacji na sytuację i
rozwój regionów.
Umożliwienie doręczania dokumentów w formie elektronicznej nie będzie miało bezpośredniego
wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, natomiast z pewnością wpłynie na
szybkość załatwianych spraw.

5. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Problematyka uregulowana w projekcie rozporządzenia nie jest objęta prawem Unii Europejskiej.

projekt


ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia ............................................ r.
w sprawie wysokości wynagrodzenia członków Rady Informatyzacji

Na podstawie art. 17 ust. 17 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji
działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565,
z późn.zm.)) zarządza się, co następuje:

§ 1. Członkowie Rady Informatyzacji, zwanej dalej „Radą”, w związku z wykonywaniem
swoich obowiązków otrzymują za udział w posiedzeniu Rady od dnia ich powołania do Rady
wynagrodzenie w wysokości:
1) …% Przewodniczący i wiceprzewodniczący Rady,
2) …..% pozostali członkowie Rady
- minimalnego wynagrodzenia określonego na podstawie odrębnych przepisów,
obowiązującego w dniu powołania Rady.

§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


MINISTER SPRAW WEWNĘTRZNYCH
I ADMINISTRACJI
1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej – informatyzacja, na podstawie § 1
ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 216, poz.1604)
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 12, poz. 65 i Nr 73, poz. 501 oraz z 2008 r. Nr 127,
poz. 817 oraz z ....... r. Nr ...., poz. ....

strony : 1 ... 13 . [ 14 ] . 15 ... 17

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: