eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy: umożliwienia obywatelom składania dokumentów do urzędów za pośrednictwem internetu bez potrzeby opatrywania podań "bezpiecznym podpisem elektronicznym", stworzenia podstaw prawnych dla funkcjonowania elektronicznej administracji i ułatwienia współpracy systemów teleinformatycznych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2110
  • Data wpłynięcia: 2009-06-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-02-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 40, poz. 230

2110

§ 6. W przypadku Sejmu informacje, o których mowa w § 3 ust. 2 i § 5 ust. 4, oraz formularze
elektroniczne, o których mowa w § 5 ust. 2, udostępniane są w systemie informacyjnym Sejmu.

§ 7. 1. Dokumenty elektroniczne doręcza się do systemu teleinformatycznego używanego przez
podmiot publiczny w strukturach fizycznych dokumentów elektronicznych wykorzystujących
formaty danych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 18 pkt 1 ustawy.
2. Dopuszcza się stosowanie struktur fizycznych dokumentów elektronicznych innych niż te, o
których mowa w ust. 1, w przypadku:
1) doręczania dokumentów elektronicznych między systemami teleinformatycznymi
używanymi przez ten sam podmiot publiczny;
2) wymiany danych dotyczących ochrony zdrowia między publicznymi i niepublicznymi
zakładami opieki zdrowotnej.

§ 8. 1. Podmiot publiczny opracowuje zakresy użytkowe dokumentów elektronicznych, które
doręcza się temu podmiotowi w związku z realizacją spraw należących do jego zakresu działania.
2. Ilekroć w strukturze logicznej doręczanego dokumentu elektronicznego stosuje się cechy
informacyjne wymienione w przepisach wydanych na podstawie art. 18 pkt 2 ustawy, należy
stosować je w formacie określonym w tych przepisach.

§ 9. 1. Podmiot publiczny przyjmuje doręczane dokumenty elektroniczne za pośrednictwem
elektronicznej skrzynki podawczej albo na informatycznych nośnikach danych, które
umożliwiają zapisanie urzędowego poświadczenia odbioru.
2. Podmiot publiczny informuje w sposób powszechnie dostępny, w tym w Biuletynie Informacji
Publicznej, o:
1) sposobie doręczania dokumentów elektronicznych temu podmiotowi, w tym o:
a) udostępnionym adresie elektronicznej skrzynki podawczej,
b)
akceptowanych strukturach fizycznych dokumentów elektronicznych i zakresach
użytkowych dokumentów elektronicznych, określonych zgodnie z § 7 i 8, oraz o
rodzajach informatycznych nośników danych, na których może zostać zapisane urzędowe
poświadczenie odbioru;
2) innych wymaganiach określonych przepisami prawa dotyczących doręczania dokumentów
elektronicznych, jeżeli ich zachowanie jest niezbędne do otrzymania przez nadawcę
urzędowego poświadczenia odbioru.

§ 10.1. W celu doręczenia pisma w postaci dokumentu elektronicznego za pośrednictwem
elektronicznej skrzynki podawczej, organ administracji publicznej przesyła na adres
elektroniczny adresata informację określoną w art. 46 § 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. -
Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.)).
2. Po zakończeniu procesu identyfikacji, określonego w art. 20a ustawy o informatyzacji adresat,
potwierdza odebranie pisma.
3. Urzędowe poświadczenie odbioru określa:
1) pełną nazwę podmiotu wystawiającego poświadczenie;
2) pełną nazwę podmiotu, któremu doręcza się dokument elektroniczny (adresata);
3) datę i czas podpisania bezpiecznym podpisem elektronicznym urzędowego poświadczenia
odbioru oraz datę odbioru wpisaną przez adresata;
4) oznaczenie sprawy;
5) oznaczenie pisma, którego dotyczy.
4. Po opatrzeniu bezpiecznym podpisem elektronicznym, system teleinformatyczny służący do
obsługi doręczeń pism udostępnia do pobrania pismo wraz z urzędowym poświadczeniem
odbioru, nie później niż w ciągu 10 sekund od zakończenia procesu weryfikacji bezpiecznego
podpisu elektronicznego adresata.
5. System teleinformatyczny służący do obsługi doręczeń pism zapisuje dane niezbędne do
określenia czasu wystawienia urzędowego poświadczenia odbioru oraz odbioru pism.
6. Do przesyłania kodów dostępu, pism oraz potwierdzania doręczeń organy administracji
publicznej wykorzystują bezpieczny kanał komunikacji oparty na jednym z protokołów
określonych przepisami wydanymi na podstawie art. 18 pkt 1 ustawy oraz zapisują dane
niezbędne do określenia czasu wysłania oraz dotarcia pisma do komputera adresata.

5) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 49, poz. 509, z 2002 r. Nr
113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 169, poz. 1387, z 2003 r. Nr 130, poz. 1188 i Nr 170, poz. 1660, z 2004 r. Nr
162, poz. 1692, z 2005 r. Nr 64, poz. 565, Nr 78, poz. 682 i Nr 181, poz. 1524 oraz z 2008 r. Nr 229, poz. 1539.

7. System teleinformatyczny służący do obsługi doręczeń pism zapewnia oznaczanie pism w
postaci dokumentów elektronicznych danymi stwierdzającymi ważność kwalifikowanych
certyfikatów i czas ich weryfikacji. Przy dokonywaniu oznaczeń za pomocą systemu
teleinformatycznego należy:
1) spełniać, co najmniej, wymagania zgodnie z normą Europejskiego Instytutu
Standaryzacyjnego CEN-CWA 14167-1 lub nowszą;
2) wykorzystywać bezpieczne moduły kryptograficzne (HSM), spełniające wymagania normy
FIPS 140-2 poziom 3 lub CEN-CWA 14167-2 lub nowszą, w szczególności przez:
a) zapewnienie generowania i przechowywania materiału kryptograficznego służącego do
oznaczania danymi stwierdzającymi ważność certyfikatów kwalifikowanych,
b) ochronę przed nieuprawnionym dostępem, w bezpiecznej obudowie odpornej na
nieuprawnioną ingerencję z zewnątrz,
c)
zabezpieczenie przed nieuprawnioną ingerencją przez zniszczenie materiału
kryptograficznego w przypadku jej wykrycia;
3) wykorzystywać urządzenia udostępniające urzędowy koordynowany czas UTC(PL) zgodnie
z rozporządzeniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 marca 2004 r.
w sprawie sposobów rozpowszechniania sygnałów czasu urzędowego i uniwersalnego czasu
koordynowanego UTC(PL) (Dz. U. Nr 56, poz. 548);
4) wykorzystywać algorytmy szyfrowe z długością klucza co najmniej 2.040 bitów.

§ 11.1. Doręczenia dokumentu elektronicznego na informatycznych nośnikach danych dokonuje
się przez:
1) przeniesienie odebranego dokumentu elektronicznego z informatycznego nośnika danych do
systemu teleinformatycznego podmiotu publicznego będącego adresatem tego dokumentu;

2) automatyczne wytworzenie przez system, o którym mowa w pkt 1, urzędowego
poświadczenia odbioru;
3) zapisanie urzędowego poświadczenia odbioru na tym samym informatycznym nośniku
danych, z którego dokument elektroniczny przeniesiono do systemu, o którym mowa w pkt
1.
2. Podmiot publiczny przechowuje wytworzone urzędowe poświadczenie odbioru przez okres,
przez jaki jest obowiązany przechowywać dokument elektroniczny opatrzony tym
poświadczeniem.

§ 12. 1. Organ administracji publicznej wykorzystuje do doręczania pism w postaci dokumentu
elektronicznego system teleinformatyczny spełniający wymagania techniczne i organizacyjne
określone w przepisach wydanych na podstawie art. 18 pkt 1 ustawy. System ten w szczególności
uzależnia zapoznanie się przez odbiorcę z treścią pisma od złożenia bezpiecznego podpisu
elektronicznego na urzędowym poświadczeniu odbioru.
2. System teleinformatyczny umożliwia automatyczne generowanie informacji wskazujących
pisma doręczane za pomocą środków komunikacji elektronicznej, co do których nie wpłynęło
potwierdzone urzędowe poświadczenie odbioru w terminie określonym w art. 46 § 3 ustawy z
dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.
3. System teleinformatyczny umożliwia udostępnianie pism i urzędowych poświadczeń odbioru
oraz ewidencjonowanie dokumentów elektronicznych doręczonych poszczególnym adresatom
oraz urzędowych poświadczeń odbioru, a także czasu podpisania urzędowego poświadczenia
odbioru oraz dotarcia wysłanego pisma do komputera adresata.
4.
Organ administracji publicznej przechowuje otrzymane i potwierdzone urzędowe
poświadczenia odbioru przez co najmniej taki okres, przez jaki obowiązany jest przechowywać
pismo, którego dotyczy to poświadczenie.
5. Za datę doręczenia pisma w postaci dokumentu elektronicznego wysyłanego przez organ
administracji publicznej uważa się dzień podpisania urzędowego poświadczenia odbioru.
6. Organ administracji publicznej nieodpłatnie udostępnia oprogramowanie, które umożliwia:
1) prezentację umożliwiającą odczytanie przesyłanego pisma wraz z weryfikacją bezpiecznego
podpisu osoby, która podpisała pismo;
2) weryfikację autentyczności urzędowego poświadczenia odbioru i prezentację czasu
podpisania potwierdzenia;
3) weryfikację bezpiecznego podpisu elektronicznego osoby odbierającej pismo, która
podpisała urzędowe poświadczenie odbioru.
7. Minister właściwy do spraw informatyzacji może utworzyć elektroniczną skrzynkę podawczą
umożliwiającą obsługę systemu teleinformatycznego do doręczeń dla organów administracji
rządowej. Inne organy administracji publicznej mogą upoważnić, w drodze porozumienia,
ministra właściwego do spraw informatyzacji do obsługi doręczeń dotyczących tych organów.
8. Doręczenia dokonywane za pomocą upoważnionej elektronicznej skrzynki podawczej uważa
się za dokonywane przez organ administracji publicznej, który wystawił upoważnienie.
9. Elektroniczna skrzynka podawcza, nie później niż w czasie 2 godzin od doręczenia
dokumentu, przekazuje właściwym organom administracji publicznej urzędowe poświadczenia
odbioru.

§ 13. System teleinformatyczny wykorzystywany przez podmiot publiczny do wytworzenia
urzędowego poświadczenia odbioru powinien spełniać wymagania techniczne i organizacyjne
określone w załączniku do rozporządzenia.

§ 14. Jeżeli adresatem pisma w postaci dokumentu elektronicznego jest organ administracji
publicznej, doręczenie następuje na warunkach i w formie określonych w przepisach wydanych
na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy.

§ 15. 1. Pisma w postaci dokumentów elektronicznych oraz urzędowe poświadczenie odbioru
sporządza się w strukturach fizycznych dokumentów elektronicznych w postaci zgodnej z
formatami danych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 18 pkt 1 ustawy i
podpisuje bezpiecznym podpisem elektronicznym.
2. Sporządzone przez organy administracji publicznej pisma w postaci dokumentów
elektronicznych powinny zostać opatrzone danymi pozwalającymi na ustalenie ważności
certyfikatów kwalifikowanych w momencie złożenia bezpiecznego podpisu elektronicznego oraz
czasu dokonania jego weryfikacji zgodnie ze specyfikacją techniczną ETSI TS 102 042 wersja
1.2.4 lub nowszą.
3. Przy sporządzaniu pism w postaci dokumentu elektronicznego wykorzystuje się wzory
dokumentów elektronicznych, które zawierają wyróżnik określający szczegółowo zakres
użytkowy dokumentu elektronicznego.

§ 16. 1. Kopie pism w postaci dokumentów elektronicznych sporządza się i udostępnia w postaci
dokumentu elektronicznego, podpisanego bezpiecznym podpisem elektronicznym osoby
strony : 1 ... 12 . [ 13 ] . 14 ... 17

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: