Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: umożliwienia obywatelom składania dokumentów do urzędów za pośrednictwem internetu bez potrzeby opatrywania podań "bezpiecznym podpisem elektronicznym", stworzenia podstaw prawnych dla funkcjonowania elektronicznej administracji i ułatwienia współpracy systemów teleinformatycznych
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2110
- Data wpłynięcia: 2009-06-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2010-02-12
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 40, poz. 230
2110
UZASADNIENIE
Projektowane
rozporządzenie wykonuje delegację ustawową, zawartą w 17 ust. 17
ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących
zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565, z 2006 r. Nr 12, poz. 65 i Nr 73, poz. 501, z 2008
r. Nr 127, poz. 817 oraz z ........ r. Nr ..., poz. ...).
Rozporządzenie reguluje wysokość wynagrodzenia członków Rady Informatyzacji za
udział w posiedzeniu, uwzględniając funkcję pełnione przez członków Rady i zakres ich
obowiązków, przy uwzględnieniu, że wynagrodzenie za jedno posiedzenie Rady przez okres
trwania kadencji Rady nie może przekroczyć 50% minimalnego wynagrodzenia określonego
na podstawie odrębnych przepisów, obowiązującego w dniu powołania Rady.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu prawnego
Regulacje zawarte w projekcie rozporządzenia bezpośrednio dotyczyć będą członków
Rady Informatyzacji.
2. Konsultacje społeczne
W ramach konsultacji społecznych i w celu wykonania obowiązku wynikającego z
art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337) projekt
rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych
Koszt wdrożenia projektowanego aktu obejmował będzie wydatki związane z wypłatą
wynagrodzenia dla członków Rady.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy; wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw; wpływ regulacji na
sytuacje i rozwój regionów.
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na segmenty rynku i nie będzie zakłócać
mechanizmów konkurencji. Przedmiotu regulacji nie stanowią bowiem kwestie
konkurencji, monopolizacji, prywatyzacji, itp. Regulacje nie zmieniają także istoty
funkcjonowania gospodarki oraz zadań i roli przedsiębiorców.
5. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Proponowane regulacje nie pozostają w kolizji z przepisami obowiązującymi w Unii
Europejskiej.
projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI)
z dnia ........................................... r.
w sprawie zakresu i warunków korzystania z Elektronicznej Platformy Usług
Administracji Publicznej
Na podstawie art. 19a ust. 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji
działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565, z późn.
zm. )) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa zakres i warunki korzystania z Elektronicznej Platformy Usług
Administracji Publicznej, zwanej dalej „ePUAP”.
§ 2. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) ustawa – ustawę z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów
realizujących zadania publiczne;
2) podmiot – osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nie posiadającą osobowości
prawnej,
3) dysponent ePUAP – ministra właściwego do spraw informatyzacji;
4) usługa złożona – usługę zbudowaną w oparciu o dwie lub więcej usług;
5) usługi podmiotów publicznych – usługi świadczone przez podmioty publiczne z
wykorzystaniem platformy ePUAP;
6) usługi wspólne – zestaw funkcji platformy ePUAP wspierających świadczenie usług
drogą elektroniczną przez podmioty publiczne;
7) katalog usług – miejsce, w którym gromadzone są informacje o wszystkich usługach
wraz z systemem przeszukiwania i klasyfikacją;
1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej – informatyzacja, na
podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 216, poz.1604).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 12, poz. 65 i Nr 73, poz. 501 oraz
z 2008 r. Nr 127, poz. 817 oraz z ....... r. Nr ...., poz. ....
1
8) usługodawca – podmiot publiczny świadczący usługi podmiotów publicznych na
platformie ePUAP.
§ 3. Użytkownikiem platformy ePUAP może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność
do czynności cywilnoprawnych, podmiot oraz podmiot publiczny.
§ 4. 1.Warunkiem korzystania z usług administracji publicznej dostępnych na platformie
ePUAP jest rejestracja w systemie teleinformatycznym ePUAP.
2. Rejestracja polega na wypełnieniu obowiązkowych pól formularza rejestracyjnego
umieszczonego na platformie ePUAP.
3. Pola obowiązkowe obejmują:
1) imię i nazwisko albo nazwę albo firmę;
2) miejsce zamieszkania (siedzibę);
3) adres e-mail;
4) numer telefonu kontaktowego;
5) hasło;
6) inne dane wymagane przez obowiązujące przepisy.
4. W przypadku rejestracji podmiotu oraz podmiotu publicznego, oprócz danych określonych
w ust. 3, podaje się imię i nazwisko osoby upoważnionej do dokonywania czynności za
pośrednictwem ePUAP w imieniu rejestrowanego podmiotu.
5. W przypadku zmiany danych, określonych w ust. 3-4, użytkownik powinien niezwłocznie
dokonać ich aktualizacji.
6. Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za następstwa braku działania użytkownika,
określonego w ust. 5.
7. Użytkownik może usunąć z systemu dane, określone w ust. 3-4. Usunięcie danych oznacza
zamknięcie konta na platformie ePUAP.
8. Dysponent ePUAP, w celu uniknięcia podwójnej rejestracji użytkownika, którego konto
zostało zawieszone, może odmówić usunięcia jego danych z systemu.
§ 5. Rejestracja na platformie ePUAP zobowiązuje w szczególności do:
1) przestrzegania autorskich praw majątkowych oraz praw wynikających z rejestracji
wynalazków, patentów, znaków towarowych, wzorów użytkowych i przemysłowych
dysponenta ePUAP oraz innych usługodawców;
2
2) powstrzymywania się od jakichkolwiek działań, które mogłyby utrudniać lub zakłócać
funkcjonowanie platformy ePUAP, a także działań polegających na niszczeniu,
zmianie, usuwaniu, uszkadzaniu, utrudnianiu dostępu do kont innych użytkowników;
3) nie podejmowania jakichkolwiek działań na szkodę dysponenta ePUAP,
użytkowników i usługodawców.
§ 6.1. Użytkownik może posiadać tylko jedno konto.
2. Niedozwolone jest korzystanie z kont innych użytkowników oraz udostępnianie swojego
konta.
§ 7.1. Kto wykonuje operację w ramach ePUAP ponosi odpowiedzialność przewidzianą
prawem za skutki swoich działań.
2. Osoba fizyczna działająca z upoważnienia użytkownika ponosi pełną odpowiedzialność
przewidzianą prawem wobec swojego mocodawcy.
§ 8. 1. Dysponent ePUAP może zawiesić konto użytkownika w przypadku gdy uzna, że jego
działania są szkodliwe dla platformy ePUAP, w szczególności ze względu na niedozwolone
korzystanie z usług wspólnych czy usług podmiotów publicznych.
2. Użytkownik, o którym mowa w ust. 1, może ponownie zarejestrować się za uprzednią
zgodą dysponenta ePUAP.
§ 9. 1. Dysponent ePUAP nie odpowiada za nadzór nad poprawnością świadczonych przez
usługodawców usług administracji publicznej.
2. Dysponent ePUAP nie ponosi odpowiedzialności za zakłócenia w funkcjonowaniu
Platformy wywołane siłą wyższą, awarią sprzętu lub niedozwoloną ingerencją użytkowników,
nawet jeśli spowodowałyby one utratę danych na kontach użytkowników.
3. Dysponent ePUAP nie ponosi odpowiedzialności za czasową niemożność korzystania
przez użytkowników z platformy ePUAP, wynikającą z dokonywania zmian i ulepszeń w
systemie.
4. Dysponent ePUAP nie jest stroną w procesie realizacji usług podmiotów publicznych.
§ 10.1. Dysponent ePUAP gwarantuje niezaprzeczalność wystawionych przez system ePUAP
następujących poświadczeń:
1) urzędowego poświadczenia przedłożenia;
3
2) znakowania czasem;
3) odpowiedzi na zapytanie OCSP.
2. Urzędowe poświadczenie odbioru jest wystawiane w imieniu usługodawcy za jego zgodą.
§ 11.1. Usługodawca zobowiązuje się do zapewnienia jak najwyższej jakości świadczonych
usług oraz ponosi odpowiedzialność za prawidłową konfigurację usługi w systemie ePUAP.
2. Obowiązki usługodawcy związane z załatwianiem sprawy drogą elektroniczną za
pośrednictwem ePUAP nie wyłączają innych obowiązków usługodawcy przewidzianych
przepisami prawa.
§ 12.1. Usługodawca dokonuje wpisów w katalogu usług i staje się dysponentem wpisów i
oferowanej za ich pomocą usługi.
2. Dysponent wpisów w katalogu usług ponosi odpowiedzialność za aktualizację (zmianę i
usuwanie) wpisów.
§ 13. Usługodawca nadaje uprawnienia do korzystania z zasobów usługodawcy.
§ 14.1. Do usług wspólnych należą w szczególności usługi:
1) tworzenia, obsługi i tymczasowego składowania dokumentów przez użytkowników
ePUAP w oparciu o zdefiniowane w aplikacjach ePUAP formularze;
2) przekazywania dokumentów do/z urzędu;
3) przekazywania transakcji do/z systemów podmiotów publicznych oraz z systemów
pozostałych użytkowników;
4) IAAA pozwalające na identyfikację, autoryzację użytkowników oraz zapewniające
rozliczalność ich działań;
5) obsługi podpisu elektronicznego, pozwalające wykonywać różnego rodzaju operacje
związane z dokumentami podpisanymi elektronicznie;
6) koordynacji procesów pozwalające na zdefiniowanie usługi złożonej opartej na
wywołaniach innych usług opisanych procesem koordynacyjnym;
7) obsługi płatności elektronicznych pozwalające na pobieranie drogą elektroniczną opłat
związanych ze świadczeniem usług.
2. Dysponent ePUAP ponosi odpowiedzialność za zgodność usług wspólnych z przepisami
prawa.
4