Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz ustawy o giełdach towarowych
- projekt ma na celu wprowadzenie definicji jednostki wytwórczej, układu hybrydowego oraz współspalania. Ponadto w projekcie wprowadza się obowiązek dla określonej kategorii przedsiębiorstw energetycznych do zbywania, poza wyjątkami przewidzianymi w projekcie, wytworzonej przez siebie energii elektrycznej wyłącznie poprzez sprzedaż na giełdzie towarowej działającej na podstawie przepisów ustawy o giełdach towarowych
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2003
- Data wpłynięcia: 2009-03-09
- Uchwalenie:
2003-s
ustawy.
Nie jest wykluczone, że przepisy komisyjnego projektu mogą zostać uznane
za sprzeczne z art. 1 Protokołu 1 z dnia 20 marca 1952 r. do Konwencji o Ochronie Praw
Człowieka i Podstawowych Wolności, który ma zastosowanie nie tylko do osób fizycznych
ale i również osób prawnych.
Obok powyższych zarzutów natury konstytucyjnej zwrócić także należy uwagę na
dwie kwestie związane z art. 3 ust. 3 oraz ust. 8-10.
Art. 3 ust. 3 komisyjnego projektu ustawy stanowi, że umowy, o których mowa w tym
przepisie, są bezskuteczne, w zakresie w jakim uniemożliwiają lub mogłyby uniemożliwiać
wykonanie obowiązku określonego w dodawanym art. 9o ustawy, z chwilą wejścia w życie
przepisu art. 9o. W polskim prawie cywilnym bezskuteczność czynności prawnej nie powstaje
jednakże z mocy samego prawa (jak uregulowali to we wskazanym przepisie projektodawcy),
lecz na skutek orzeczenia sądu, które ma charakter konstytutywny i wywołuje skutek ex tunc.
Przepis ten jest zatem wadliwy.
Kwestie uregulowane w art. 3 ust. 8 – 10 projektu stanowią powtórzenie regulacji
zawartych w art. 30 ust. 1 – 3 ustawy – Prawo energetyczne, są zatem zbędne.
Reasumując komisyjny projekt ustawy wprowadza obowiązek sprzedaży znacznej
części wytworzonej energii elektrycznej na giełdzie co wiąże się z dodatkowymi kosztami
zarówno dla wytwórców jak i spółek obrotu. Koszty te mogą przełożyć się na wzrost cen
energii elektrycznej. Transakcje na giełdzie towarowej mogą zawierać jedynie Członkowie
giełdy co zawęzi krąg podmiotów biorących udział w transakcjach obrotu energią
elektryczną. Projekt komisyjny ograniczy również możliwości modernizacji istniejącej
i budowę nowej elektroenergetycznej infrastruktury, gdyż obecnie kontrakty dwustronne są
uważane przez banki kredytujące jako czynnik obiniżający ryzyko inwestycji, a w wielu
przypadkach umowy te stanowią zabezpieczenie kredytu udzielanego na inwestycje.
Duże wątpliwości wywołują przepisy przejściowe, w stosunku do których zachodzi
uzasadniona obawa, iż zostaną zaskarżone do Trybunału Konstytucyjnego jako niezgodne z
Konstytucją.
W drugim kwartale 2009 r. do Sejmu zostanie przekazany rządowy projekt ustawy
o zmianie ustawy prawo energetyczne oraz o zmianie innych ustaw. Projekt ten był poddany
trwającym od stycznia do listopada. 2008 r. długotrwałym uzgodnieniom społecznym
i międzyresortowym. Kolejne wersje projektu były zamieszczane w biuletynie informacji
10
publicznej i spotykały się z bardzo dużym zainteresowaniem resortów, sektora i partnerów
społecznych.
Prace nad rozwiązaniami w zakresie obowiązku upublicznienia obrotu energią
elektryczną toczyły się równolegle z pracami na rządowym projektem ustawy. W projekcie
przyjętym przez Radę Ministrów mankamenty wskazane wyżej zostały wyeliminowane.
Projekt rządowy respektuje prawa nabyte i nie zawiera przepisów, które rodzą
przypuszczenia, iż niezwłocznie zostaną zaskarżone do Trybunału Konstytucyjnego.
Ze względu na wady komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo
energetyczne oraz ustawy o giełdach towarowych, których usunięcie wymagałoby
przebudowania i przeredagowania całego dokumentu nie może on zostać zaoponiowany
pozytywnie.
11
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2003-s › Pobierz plik
- 2003 › Pobierz plik