Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: m. in. wprowadzenia procedury umożliwiającej zamknięcie z urzędu składowisk odpadów, zakazu składowania odpadów palnych selektywnie zebranych i ulegających biodegradacji selektywnie zebranych oraz zakazu zbierania określonych grup odpadów. Projekt wprowadza także możliwość uzyskania jednej decyzji administracyjnej dla wytwórcy odpadów prowadzącego działalność gospodarczą polegającej na świadczeniu usług dotyczących budowy, rozbiórki, remontu obiektów, czyszczenia zbiorników lub urządzeń, a także sprzątania, konserwacji i napraw, ważnej w całym kraju, zatwierdzającej program gospodarki odpadami
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2002
- Data wpłynięcia: 2009-05-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2010-01-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 28, poz. 145
2002
Wej cie w życie projektu rozporządzenia spowoduje pozytywne skutki dla budżetu Państwa,
poprzez zwiększenie aktywno ci gospodarczej firm zaangażowanych w obrót odpadami.
Przewiduje się wzrost wpływów z podatków dochodowych tych firm oraz podatków po rednich.
Spodziewana aktywizacja zawodowa winna skutkować wzrostem podatków na rzecz samorządu
terytorialnego. Obniżenie kosztów unieszkodliwiania odpadów medycznych przełoży się
w znaczący sposób na obniżenie kosztów funkcjonowania jednostek służby zdrowia.
4. Wpływu regulacji na rynek pracy
Biorąc pod uwagę, iż przyjęcie proponowanych przepisów będzie impulsem do podejmowania
niektórych rodzajów działalno ci gospodarczej, ich wprowadzenie pozwoli pozyskać nowe miejsca
pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Proponowane przepisy przyczynią się do wzrostu konkurencyjno ci i zachęcą do podejmowania
działalno ci gospodarczej mającej za przedmiot utylizację odpadów. Spodziewany jest wzrost
aktywno ci przedsiębiorstw działających na rzecz tych bezpo rednio związanych z szeroko pojętą
utylizacją odpadów – producentów kontenerów, pojazdów, odbiorców odpadów wtórnych, służb
remontowych i projektowych.
Przewiduje się, że zaproponowane przepisy pozwolą na zniesienie monopolu dużych spalarni
odpadów medycznych, umożliwią ukształtowanie wolnego rynku w zakresie ich utylizacji
i zmniejszenie kosztów ich unieszkodliwiania. Konieczno ć konkurowania na rynku spowoduje
transfer najnowszych technologii w dziedzinie gospodarowania odpadami, w zakresie zbierania,
selekcji, transportu i wymusi postęp techniczny, technologiczny i organizacyjny, co winno się
przełożyć na wzrost dostępno ci usług i wzrost poziomu wiadomo ci ekologicznej.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Projektowane regulacje nie powodują istotnych długookresowych następstw w rozwoju społecznym
i gospodarczym. Zniesienie obecnie obowiązującej rejonizacji w zakresie unieszkodliwiania
odpadów medycznych pozwoli na konkurowanie ze sobą zarówno dużych spalarni zlokalizowanych
w wielkich aglomeracjach miejskich, jak i niedużych zakładów utylizacyjnych funkcjonujących
w mniejszych o rodkach miejskich. Konkurencyjne ceny oferowane przez te zakłady powinny
zachęcić do korzystania z ich oferty, co będzie miało również korzystny wpływ na rozwój
miejscowo ci, w których są one położone.
7. Wpływ regulacji na zdrowie ludzi
Projektowane w rozporządzeniu rozwiązania będą miały korzystny wpływ na zdrowie ludzkie.
17
Wpłyną na to, że zakaźne odpady medyczne poddane unieszkodliwianiu pod względem
mikrobiologicznym będą jałowe, zatem bezpieczne dla zdrowia ludzi mających z nimi kontakt.
8. Wpływ regulacji na środowisko
Projektowana regulacja będzie miała korzystny wpływ na rodowisko m.in. poprzez wprowadzenie
obowiązku nadzoru nad przypadkami występowania ewentualnych zakłóceń w prowadzonym
procesie technologicznym unieszkodliwiania odpadów lub w pracy technicznych urządzeń
ochronnych ograniczających wprowadzanie substancji zanieczyszczających do rodowiska.
16/05/BS
18
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia .............................................
w sprawie wymagań technicznych dla pojazdów, których niespełnienie powoduje
uznanie pojazdów za pojazdy wycofane z eksploatacji
Na podstawie art. 3a ust. 2 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów
wycofanych z eksploatacji (Dz. U. Nr 25, poz. 202, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie okre la wymagania techniczne dla pojazdów, których niespełnienie
powoduje, że pojazd uznaje się za pojazd wycofany z eksploatacji .
§ 2. 1. Wykaz wymagań technicznych, których wystąpienie lub przekroczenie co najmniej
jednego powoduje, że pojazd jest uznany za wycofany z eksploatacji, stanowi załącznik nr 1
do rozporządzenia.
2. Wykaz wymagań technicznych mających wpływ na działanie zespołów i podzespołów oraz
dopuszczalne parametry techniczne elementów pojazdu, których wystąpienie lub
odpowiednio przekroczenie łącznie w ilo ci co najmniej trzech jest podstawą do uznania
pojazdu za niespełniający wymagań technicznych i powoduje zaliczenie pojazdu do pojazdu
wycofanego z eksploatacji, stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Infrastruktury
w porozumieniu:
Minister rodowiska
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport na podstawie §1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 75, poz. 1458 oraz z 2007 r.Nr 176, poz. 1236.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 109, poz. 925, Nr 175, poz. 1462, Nr 179, poz.
1486 i Nr 180, poz. 1494 i 1497, z 2006 r. Nr 17, poz. 141, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 190, poz. 1400, Nr 191, poz. 1410 i Nr 235, poz. 1701,
z 2007 r. Nr 52, poz. 343, Nr 57, poz. 381, Nr 99, poz. 661, Nr 123, poz. 845 i Nr 176, poz. 1238 oraz z 2008 r. Nr 37, poz. 214, Nr 100, poz.
649, Nr 163, poz. 1015, Nr 209, poz. 1320, Nr 220, poz. 1411 i 1426, Nr 223, poz. 1461i 1462, Nr 234, poz. 1573 i 1574 oraz z 2009 r. Nr
3, poz. 11 i Nr 18, poz. 97.
17/05/BS
Załączniki do rozporządzenia
Ministra Infrastruktury
z dnia .................
(poz. ........)
Załącznik nr 1
Wykaz wymagań technicznych, których wystąpienie lub przekroczenie odpowiednio co najmniej jednej jest
podstawą do uznania pojazdu za niespełniający wymagań technicznych i powoduje zaliczenie pojazdu do
pojazdu wycofanego z eksploatacji,
Lp.
Zespoły, podzespoły lub elementy pojazdu
Przesłanki mające wpływ na działanie
zespołów i podzespołów pojazdu oraz
dopuszczalne parametry techniczne
elementów pojazdu
1
Płyta podłogowa– dotyczy pojazdu wyposażonego Wygięcia łukowe podłogi nadwozia
w nadwozia samonośne
w stosunku do jego osi podłużnej
powodujące zmianę wymiarów punktów
charakterystycznych płyty podłogowej,
w następstwie których występuje różnica
wymiarów przekątnych o maksimum 50
mm
2
Rama pojazdu– dotyczy pojazdów wyposażonych Załamania, pęknięcia, rozerwania bez
w ramę nośną
deformacji kształtu ramy
uniemożliwiające jej naprawę
3
Uszkodzenie jednocześnie dwóch
Szkielety boków nadwozia samonośnego
szkieletów boków nadwozia
samonośnego: lewego i prawego
uniemożliwiające ich naprawę lub
uszkodzenie maksymalnie 30 %
powierzchni każdego z elementów
Elementy nośne kabiny pasażerskiej nadwozia,
Zniszczenie w wyniku oddziaływania
4
w szczególności: płyta podłogowa, szkielety
termicznego (przegrzania z deformacjami
boków, ściany grodziowe, dach,
termicznymi) maksymalnie
30 % powierzchni trzech lub więcej
elementów nośnych kabiny pasażerskiej
nadwozia, w szczególności: płyty
podłogowej, szkieletów boków, ścian
grodziowych, dachu, a w przypadku
pojazdów wyposażonych w ramę
maksymalnie 15 % powierzchni ramy
Zjawiska korozyjne co najwyżej 5
5
Główne zespoły pojazdu, a w szczególności silnik, punktów nadwozia o powierzchni
skrzynia biegów, zawieszenie
maksymalnie 0,5 dm2 każdego z tych
punktów lub zjawiska korozyjne
uniemożliwiające naprawę zespołów
pojazdu
2
6
Rama, nadwozie, podwozie
Zniszczenie, zatarcie lub sfałszowanie,
skorodowanie pola numerowego lub
numeru identyfikacyjnego VIN
(podwozia/nadwozia/ramy) w stopniu
umożliwiającym jednak identyfikację
pojazdu, w przypadku braku możliwości
nadania w pojeździe cech
identyfikacyjnych zgodnie z art. 66a ust. 2
ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo
o ruchu drogowym ( Dz. U. z 2003 r. Nr
58, poz. 515 i Nr 124, poz. 1152, Nr 130,
poz. 1190, Nr 137, poz. 1302 i Nr 149, poz.
1451 i 1452, Nr 162, poz. 1568, Nr 200, poz.
1953 oraz Nr 210, poz. 2036)
3