Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: m. in. wprowadzenia procedury umożliwiającej zamknięcie z urzędu składowisk odpadów, zakazu składowania odpadów palnych selektywnie zebranych i ulegających biodegradacji selektywnie zebranych oraz zakazu zbierania określonych grup odpadów. Projekt wprowadza także możliwość uzyskania jednej decyzji administracyjnej dla wytwórcy odpadów prowadzącego działalność gospodarczą polegającej na świadczeniu usług dotyczących budowy, rozbiórki, remontu obiektów, czyszczenia zbiorników lub urządzeń, a także sprzątania, konserwacji i napraw, ważnej w całym kraju, zatwierdzającej program gospodarki odpadami
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2002
- Data wpłynięcia: 2009-05-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2010-01-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 28, poz. 145
2002
3) ci nienia gazów spalinowych.
5. W przypadku gdy techniki pomiarowe zastosowane do poboru i analizy składu gazów
spalinowych nie obejmują osuszania gazów przed ich analizą, proces monitoruje się także w
zakresie zawarto ci pary wodnej w gazach spalinowych.
6. Do przeprowadzania wymaganych pomiarów stosuje się urządzenia do ciągłego pomiaru
parametrów procesu, które należy poddawać corocznym przeglądom technicznym oraz nie rzadziej
niż raz na 3 lata - kalibracji.
7. Dopuszczalne do wprowadzenia do powietrza ilo ci gazów lub pyłów oraz dopuszczalne
ilo ci substancji zawartych w ciekach z procesu oraz wymagania dotyczące prowadzenia
pomiarów okre lają odrębne przepisy.
8. W przypadku wystąpienia zakłóceń w prowadzonym procesie termicznego przekształcania
odpadów lub w pracy technicznych urządzeń ochronnych, ograniczających wprowadzanie
substancji zanieczyszczających do rodowiska, wstrzymuje się dalsze prowadzenie procesu, nie
później niż po czterech godzinach trwania zakłóceń. Łączny czas trwania zakłóceń prowadzenia
procesu dla ciągów technologicznych podłączonych do jednego technicznego urządzenia
ochronnego nie może przekroczyć 60 godzin rocznie.
9. Pozostało ci po termicznym przekształcaniu odpadów poddaje się odzyskowi, a w
przypadku braku takiej możliwo ci unieszkodliwia się, ze szczególnym uwzględnieniem
unieszkodliwienia frakcji metali ciężkich.
10. Dopuszcza się wykorzystanie pozostało ci po termicznym przekształceniu odpadów do
sporządzania mieszanek betonowych na potrzeby budownictwa, z wyłączeniem budynków
przeznaczonych do stałego przebywania ludzi lub zwierząt oraz do produkcji lub magazynowania
żywno ci.
11. Stężenie metali ciężkich w wyciągach wodnych z badania wymywalno ci tych metali z
3
próbek mieszanek betonowych nie może przekroczyć 10 mg/dm łącznie w przeliczeniu na masę
pierwiastków.
12. Badanie wymywalno ci metali ciężkich z wyrobów betonowych zawierających
unieszkodliwione odpady niebezpieczne przeprowadza się przez całkowite zanurzenie w wodzie
12
próbki badanego materiału i utrzymanie jej przez 48 godzin przy stałym mieszaniu; do badania
używa się wody niezawierającej chloru, o temperaturze w granicach od 18°C do 22°C i twardo ci w
3
granicach od 3 do 6 mval/dm ; stosunek wagowy wody do materiału badanego powinien wynosić
10:1.
13. Przekształcanie termiczne odpadów ma w efekcie końcowym zapewniać odpowiedni
poziom ich przekształcenia, wyrażony jako maksymalna zawarto ć nieutlenionych związków
organicznych, której miernikiem mogą być oznaczane zgodnie z Polskimi Normami:
1) całkowita zawarto ć węgla organicznego w żużlach i popiołach paleniskowych
nieprzekraczająca 3 % lub
2) udział czę ci palnych w żużlach i popiołach paleniskowych nieprzekraczający 5 %.
14. Magazynowanie, transport i unieszkodliwianie pozostało ci po procesie termicznego
przekształcania odpadów regulują odrębne przepisy.
15. Wymagania w zakresie prowadzenia pomiarów wielko ci substancji lub energii wprowadzanej
do rodowiska przez prowadzącego instalację lub użytkownika urządzenia regulują odrębne
przepisy.
13
UZASADNIENIE
Projekt niniejszego rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego dla
ministra wła ciwego do spraw zdrowia zawartego w art. 42 ust. 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r.
o odpadach, w brzmieniu nadanym przez ustawę o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie
niektórych innych ustaw, i okre la dopuszczalne sposoby i warunki unieszkodliwiania odpadów
medycznych i weterynaryjnych.
Rozporządzenie to zastąpi obecnie obowiązujące rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 23
grudnia 2002 r. w sprawie odpuszczalnych sposobów i warunków unieszkodliwiania odpadów
medycznych i weterynaryjnych (Dz. U. z 2003 r. Nr 8, poz. 104 ze zm.).
Nowe brzmienie delegacji ustawowej uszczegóławiając i rozszerzając dotychczasowe
upoważnienie dla Ministra Zdrowia sprawia, że konieczne jest wydanie rozporządzenia dzięki,
któremu wymagania w stosunku do wszystkich technologii przetwarzania odpadów medycznych i
weterynaryjnych będą na tyle szczegółowe, aby można było w pełni monitorować przebieg procesu
technologicznego oraz jego skuteczno ć.
Projekt
rozporządzenia uwzględnia pełne zrównanie metod termicznego przekształcania
zakaźnych odpadów medycznych i zakaźnych odpadów weterynaryjnych oraz tzw. „metod
alternatywnych”, co do wymagań w zakresie ochrony zdrowia oraz ochrony rodowiska, w tym
w szczególno ci umożliwienie prowadzenia pełnej kontroli warunków prowadzenia tych procesów
oraz ich skuteczno ci.
W projekcie rozporządzenia okre lono, że warunkiem zastosowania jednego ze sposobów
unieszkodliwiania odpadów, jest uzyskanie pozytywnej opinii dla każdego typu urządzenia,
wydanej przez Głównego Inspektora Ochrony rodowiska oraz przez Głównego Inspektora
Sanitarnego. Powyższe umożliwi wła ciwy nadzór nad urządzeniami służącymi do
unieszkodliwiania odpadów medycznych i weterynaryjnych, już od momentu zgody na rozpoczęcie
działalno ci, przez obie inspekcje w zakresie ochrony zdrowia oraz ochrony rodowiska.
Projekt
rozporządzenia wprowadza również nadzór nad przypadkami występowania
zakłóceń w prowadzonym procesie technologicznym unieszkodliwiania odpadów lub w pracy
technicznych urządzeń ochronnych ograniczających wprowadzanie substancji zanieczyszczających
do rodowiska.
Przedmiotowy projekt nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Projektowane
rozporządzenie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów
14
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Projekt zostanie zamieszczony na stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej
Ministerstwa Zdrowia.
15
OCENA
SKUTKÓW
REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja.
Projektowane rozporządzenie oddziałuje na podmioty prowadzące działalno ć unieszkodliwiania
odpadów medycznych i weterynaryjnych.
2. Konsultacje społeczne
Równolegle do uzgodnień międzyresortowych projektowana regulacja zostanie skonsultowana
z następującymi podmiotami:
1) Narodowym Instytutem Zdrowia Publicznego - Państwowym Zakładem Higieny,
2) Krajową Izbą Gospodarki Odpadami, Al. Jerozolimskie 44 pok. 324/325, 00-024 Warszawa,
3) Polską Izbą Gospodarki Odpadami, ul. Złota 44/46, 00-120,
4) Stowarzyszeniem Polskich Przedsiębiorców Gospodarki Odpadami, ul. Grunwaldzka 1, 99-
300 Kutno,
5) Ogólnopolskim Towarzystwem Zagospodarowania Odpadów 3R, ul. Zbydniowicka 12, 30-
689 Kraków,
6) Dolno ląskim Centrum Unieszkodliwiania Odpadów Medycznych, ul. Canaletta 28, 51-650
Wrocław,
7) Ogólnopolską Izbą Gospodarczą Recyklingu, ul. Karmelicka 30/2, 00-181 Warszawa,
8) Polskim Klubem Ekologicznym, ul. Sławkowska 26A, 31-014 Kraków,
9) Stowarzyszeniem na Rzecz Rozwoju i Stosowania Bezdioksynowych Technologii
Unieszkodliwiania Niebezpiecznych Odpadów Medycznych w Krakowie, ul. Zbożowa 2,
30-002 Kraków,
10) Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
11) Konfederacją Pracodawców Polskich,
12) Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego,
13) Uniwersytetem Jagiellońskim,
14) Politechniką Łódzką,
15) Politechniką ląską.
a także zamieszczona na stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa
Zdrowia.
Wynik konsultacji zostanie przedstawiony po ich zakończeniu.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
16