eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy: m. in. wprowadzenia procedury umożliwiającej zamknięcie z urzędu składowisk odpadów, zakazu składowania odpadów palnych selektywnie zebranych i ulegających biodegradacji selektywnie zebranych oraz zakazu zbierania określonych grup odpadów. Projekt wprowadza także możliwość uzyskania jednej decyzji administracyjnej dla wytwórcy odpadów prowadzącego działalność gospodarczą polegającej na świadczeniu usług dotyczących budowy, rozbiórki, remontu obiektów, czyszczenia zbiorników lub urządzeń, a także sprzątania, konserwacji i napraw, ważnej w całym kraju, zatwierdzającej program gospodarki odpadami

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2002
  • Data wpłynięcia: 2009-05-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-01-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 28, poz. 145

2002


Uzasadnienie


Projekt ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych innych ustaw
wprowadza w art. 38a ustawy o odpadach możliwo ć przetwarzania odpadów zawierających
azbest w urządzeniach przewoźnych. Projekt rozporządzenia jest wypełnieniem upoważnienia
ustawowego zawartego w art. 38 a ust. 2 projektu ustawy. Możliwo ć przetwarzania tych
odpadów w miejscu ich wytworzenia albo w niewielkiej odległo ci, minimalizuje ryzyko
narażenia na kontakt z włóknami azbestowymi w procesie transportu tych odpadów oraz
przyspiesza termin ostatecznej eliminacji azbestu z gospodarki.
Projekt rozporządzenia okre la:
1) szczegółowe warunki przetwarzania odpadów zawierających azbest w urządzeniach
przewoźnych, w tym w szczególno ci takie parametry, jak: temperatura, ci nienie, czas
prowadzenia procesu oraz stopień rozdrobnienia odpadów,
2) sposób i warunki przygotowania odpadów zawierających azbest do przetwarzania,
3) sposób i zakres prowadzenia monitoringu procesu, w tym parametrów, o których mowa
w pkt 1, oraz metodykę i częstotliwo ć badań odpadów powstałych w wyniku prowadzenia
procesów przetwarzania odpadów zawierających azbest,
4) warunki prowadzenia procesu odzysku dla odpadów powstających w wyniku
przetwarzania odpadów zawierających azbest w urządzeniach przewoźnych.
Najistotniejszym rezultatem całego procesu przetwarzania odpadów zawierających
azbest w urządzeniach przewoźnych jest unicestwienie włókien azbestu. Urządzenie
przewoźne daje możliwo ć prowadzenia tego procesu najbliżej miejsca wytworzenia
odpadów zawierających azbest.
Odpady zawierające azbest powinny zostać rozdrobnione w hermetycznej czę ci
urządzenia przewoźnego.
W projekcie rozporządzenia wskazano minimalną temperaturę przeprowadzania
procesu, zakres ci nienia utrzymywanego w trakcie trwania procesu oraz minimalny czas jego
trwania, dopuszczając możliwo ć dodawania substancji obniżających temperaturę
i skracających czas trwania procesu przy zachowaniu jego skuteczno ci w zakresie
unicestwiania włókien azbestu. Obniżenie temperatury oraz skrócenie czasu trwania procesu
redukują koszty poboru energii elektrycznej.
Eliminacja pylenia odpadów zawierających azbest jest najważniejszym warunkiem na
każdym etapie procesu. Stężenie włókien azbestowych w rodowisku pracy oraz w powietrzu
nie powinno przekraczać stężeń okre lonych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki
Społecznej z dnia 29 listopada 2002 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń
i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w rodowisku pracy (Dz. U. Nr 217, poz.
1833) oraz w rozporządzeniu Ministra rodowiska z dnia 5 grudnia 2002 r. w sprawie
warto ci odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. z 2003 r. Nr 01, poz. 12).
Urządzenia przewoźne, oprócz spełniania standardów emisji do powietrza włókien
azbestowych, powinny spełniać standardy emisyjne przewidziane dla spalarni odpadów,
zgodne z dyrektywą 2000/76/WE, zawarte w rozporządzeniu Ministra rodowiska dnia 20
grudnia 2005 r. w sprawie standardów emisyjnych z instalacji (Dz. U. Nr 260, poz. 2181) oraz
nie powinny wytwarzać żadnych substancji ciekłych.
Odpady powstające po procesie przetwarzania odpadów zawierających azbest
powinny podlegać badaniom na obecno ć włókien azbestu. Brak obecno ci włókien azbestu,
potwierdzony badaniami przeprowadzonymi metodą transmisyjnej mikroskopii elektronowej,
umożliwia wykorzystanie tych odpadów w procesach odzysku. Wła ciwo ci tych odpadów
pozwalają na wykorzystanie ich w budownictwie i drogownictwie.

4
Monitoring procesu jest niezwykle ważny, ze względu na możliwo ć emisji
niebezpiecznych dla zdrowia ludzi włókien azbestu. Pomiary emisji azbestu do powietrza
powinny być wykonywane przy pierwszym uruchomieniu urządzenia w nowej lokalizacji.
Założeniem jest przemieszczanie urządzenia do miejsc gdzie prowadzone są działania
usuwania wyrobów zawierających azbest, jednakże może ono pracować w danym miejscu
przez dłuższy okres czasu. Je li jest to okres do 6 miesięcy, to pomiary powinny być
wykonane jeszcze raz, je li jest to okres powyżej 6 miesięcy - dwa razy. W przypadku, gdy
urządzenie będzie działało w danej lokalizacji ponad 1 rok, a kolejne pomiary (5 pomiarów –
pomiar wstępny i po dwa pomiary na każde 6 miesięcy) nie będą przekraczały warto ci
dopuszczalnych oraz nie będą się między sobą różniły o więcej niż 5 %, pomiary mogą być
prowadzone raz na rok.


5

Ocena Skutków Regulacji


1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Projekt rozporządzenia dotyczy przedsiębiorców zajmujących się przetwarzaniem
odpadów zawierających azbest. Po rednio dotyczy marszałków województw - jako organów,
które będą wydawać decyzje administracyjne w przedmiotowym zakresie. Ponadto dotyczy
jednostek samorządu terytorialnego wszystkich szczebli, które mogą być zainteresowane
rozwiązaniem problemu przetwarzania odpadów zawierających azbest na swoim terenie
poprzez zorganizowanie akcji usuwania wyrobów zawierających azbest z danego terenu
z udziałem urządzenia przewoźnego. Zainteresowane mogą być także podmioty prowadzące
składowiska odpadów, które posiadają kwaterę do składowania odpadów zawierających
azbest, aby przetwarzać już zeskładowane odpady, albo też aby ograniczyć składowanie
odpadów, które mogą zostać przetworzone, co może wpłynąć na zaoszczędzenie pojemno ci
kwater.

2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
W ramach konsultacji społecznych projekt rozporządzenia zostanie przesłany do
Marszałków Województw, Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, o rodków
naukowych i badawczych (Główny Instytut Górnictwa w Katowicach, Instytut Medycyny
Pracy w Łodzi, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Instytut Techniki Budowlanej
w Warszawie), fundacji, izb gospodarczych, stowarzyszeń przedsiębiorców, związków
zawodowych (Fundacja Wolni bez Azbestu, Krajowa Izba Gospodarcza, Polska Konfederacja
Pracodawców Prywatnych, Business Centre Club, Konfederacji Pracodawców Polskich,
NSZZ „Solidarno ć”, OPZZ, Związek Gmin Wiejskich RP, Związek Miast Polskich, Izba
Gospodarcza Wodociągi Polskie) oraz przedsiębiorców związanych z wytwarzaniem,
przetwarzaniem i składowaniem odpadów zawierających azbest (ATON HT, składowiska
odpadów zawierających azbest, KGHM „Polska Miedź”, ANWIL, Metalurgia S.A., MITTAL
STEEL POLAND S.A., Elektrownia Bełchatów S.A.)
Ponadto projekt przedmiotowego rozporządzenia zostanie umieszczony na stronie
internetowej Ministerstwa Gospodarki w Biuletynie Informacji Publicznej.
3. Przedstawienie wyników analizy wpływu aktu normatywnego na:
a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorz du terytorialnego
Brak wpływu
b) rynek pracy
Rozwój firm budowlanych zajmujących się demontażem wyrobów zawierających
azbest.

c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Ilo ć stosowanych urządzeń przewoźnych powinna wpłynąć na obniżenie
jednostkowego kosztu przetwarzania odpadów zawierających azbest. Dostępno ć do urządzeń
przewoźnych może wpłynąć na powstanie firm, które będą oferować kompleksową usługę
demontażu i przetworzenia wyrobów azbestowych. Kompleksowo ć usług wpłynie na
obniżenie ich kosztów.
Powstanie możliwo ć wykorzystywania powstałych odpadów w budownictwie

i drogownictwie, co może wpłynąć na obniżenie kosztów przedsięwzięć.

6

d) sytuację i rozwój regionalny
Projekt rozporządzenia po rednio poprzez wprowadzenie możliwo ci przetwarzania
odpadów zawierających azbest blisko miejsca ich wytworzenia powinien skutkować
organizowaniem szerokich akcji usuwania wyrobów zawierających azbest obejmujących
większe tereny, np. gminę, miasto. Oczyszczenie danego terenu z azbestu wpłynie
pozytywnie na wizerunek danej gminy czy miasta, poprawi jako ć życia ludzi, może
przyczynić się do wzrostu zainteresowania regionem pod względem turystycznym oraz
inwestycyjnym.

e) ochronę środowiska, bezpieczeństwo i zdrowie ludzi
Rozporządzenie pozwoli na usprawnienie procesu usuwania wyrobów zawierających
azbest z gospodarki na terenie całego kraju. Zostanie ograniczony do minimum transport
odpadów zawierających azbest eliminując szkodliwe pylenie włókien azbestu. Dostępno ć
do urządzeń przewoźnych powinna także skutkować zmniejszeniem ilo ci dzikich wysypisk
odpadów azbestowych oraz zachęcić samorządy lokalne do podejmowania działań
zmierzających do usuwania wyrobów zawierających azbest. Przetwarzanie odpadów
zawierających azbest w urządzeniach przewoźnych może także ograniczyć potrzeby
budowania kolejnych składowisk odpadów niebezpiecznych. Ponadto unicestwienie włókien
azbestu w odpadach stwarza możliwo ć ich wykorzystania w procesach odzysku, a zatem
wzro nie ilo ć odpadów poddawanych odzyskowi, a także zwiększy się ilo ć odpadów, które
mogą być wykorzystywane w budownictwie i drogownictwie, przy zachowaniu wszelkich
norm wła ciwych dla tych branż.

4. Wskazanie źródeł finansowania, zwłaszcza jeżeli projekt poci ga za sob obci żenie
budżetu państwa lub budżetów jednostek samorz du terytorialnego
Nie dotyczy.




15/05/BS

7
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia ............
w sprawie dopuszczalnych sposobów i warunków unieszkodliwiania odpadów medycznych i
weterynaryjnych

Na podstawie art. 42 ust. 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2007r. Nr
39, poz. 251, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1.
1. Rozporządzenie okre la:
1) dopuszczalne sposoby unieszkodliwiania odpadów medycznych i odpadów
weterynaryjnych nieposiadających wła ciwo ciowi zakaźnych;
2) dopuszczalne sposoby unieszkodliwiania zakaźnych odpadów medycznych i
zakaźnych odpadów weterynaryjnych;
3) warunki prowadzenia procesów unieszkodliwiania odpadów medycznych i odpadów
weterynaryjnych nieposiadających wła ciwo ci zakaźnych;
4) warunki prowadzenia procesów unieszkodliwiania zakaźnych odpadów medycznych i
zakaźnych odpadów weterynaryjnych, w tym temperaturę, ci nienie, czas
prowadzenia procesu oraz stopień rozdrobnienia odpadów;
5) sposób i zakres prowadzenia monitoringu procesów unieszkodliwiania odpadów
medycznych i odpadów weterynaryjnych, zakaźnych odpadów medycznych i
zakaźnych odpadów weterynaryjnych oraz metodykę i częstotliwo ć badań odpadów

1)
Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Zdrowia (Dz. U. Nr 216, poz.1607).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 88, poz. 587, z 2008 r.
Nr 138, poz. 865, Nr 199, poz. 1227 i Nr 223, poz. 1464 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97.
strony : 1 ... 10 ... 17 . [ 18 ] . 19 ... 24

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: