eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy: m. in. wprowadzenia procedury umożliwiającej zamknięcie z urzędu składowisk odpadów, zakazu składowania odpadów palnych selektywnie zebranych i ulegających biodegradacji selektywnie zebranych oraz zakazu zbierania określonych grup odpadów. Projekt wprowadza także możliwość uzyskania jednej decyzji administracyjnej dla wytwórcy odpadów prowadzącego działalność gospodarczą polegającej na świadczeniu usług dotyczących budowy, rozbiórki, remontu obiektów, czyszczenia zbiorników lub urządzeń, a także sprzątania, konserwacji i napraw, ważnej w całym kraju, zatwierdzającej program gospodarki odpadami

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2002
  • Data wpłynięcia: 2009-05-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-01-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 28, poz. 145

2002-002

2002 r. w sprawie funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz.
U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) rozporządzenie zostanie zamieszczone
w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Środowiska.
Rozporządzenie w sprawie jednostkowych stawek opłat za składowanie odpadów jest
zgodne z prawem UE.

7

OCENA SKUTKÓW REGULACJI
projektu rozporządzenia w sprawie jednostkowych stawek opłat za składowanie
odpadów

1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowany akt normatywny oddziałuje na:
− wytwórców odpadów, których odpady są składowane,
− organy administracji właściwe w sprawach opłat za korzystanie ze środowiska,
głównie marszałków województw;
− Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkie
fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, których dochody stanowią wpływy
z tytułu opłat;
− budżety gmin i powiatów, których dochody stanowić będą wpływy z tytułu opłat;
− Inspekcję Ochrony Środowiska.

2. Konsultacje
Projekt rozporządzenia, zgodnie z § 12 ust. 5 uchwały Nr 49 Rady Ministrów z dnia
19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.)
zostanie poddany konsultacjom społecznym w ramach procedury legislacyjnej. Projekt
przedmiotowego rozporządzenia zostanie umieszczony na stronie internetowej Ministerstwa
Środowiska www.mos.gov.pl w dziale Prace legislacyjne. Lista podmiotów, do których projekt
rozporządzenia zostanie przesłany w ramach konsultacji społecznych jest zamieszczona
poniżej:
1) wojewodowie;
2) marszałkowie województw;
3) Główny Urząd Statystyczny;
4) Główny Inspektor Ochrony Środowiska;
5) Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;
6) Polski
Klub
Ekologiczny;
7) Instytut na Rzecz Ekorozwoju, ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa;
8) Biuro Wspierania Lobbingu Ekologicznego, ul. Raszyńska 32/44, 02-026
Warszawa;
9) Centrum Prawa Ekologicznego, ul. Uniwersytecka 1, 50-951 Wrocław;
10)
Stowarzyszenie Producentów Kosmetyków i Chemii Gospodarczej,
ul. Kredytowa 2 m.7, 00-062 Warszawa;
11) Izba Gospodarcza Metali Nieżelaznych, ul. Graniczna 29, 40-956 Katowice;
12)
Stowarzyszenie Forum Opakowań Szklanych, ul. Mariensztat 8, 00-302
Warszawa;
13) Stowarzyszenie Papierników Polskich, Pl. Komuny Paryskiej 5a, 90-007 Łódź;
14) EKO-PAK Polska Koalicja Przemysłowa na Rzecz Opakowań Przyjaznych
Środowisku, ul. Mokotowska 49, 00-542 Warszawa;
15) Komitet Ochrony Środowiska – Krajowa Izba Gospodarcza, ul. Trębacka 4,
00-074 Warszawa;

1
16) Polska Izba Ekologii, ul. Warszawska 3, 40-009 Katowice;
17) Ogólnopolska Izba Gospodarcza Recyklingu, ul. Karmelicka 30/2, 00-181
Warszawa;
18) Polska Izba Gospodarki Odpadami, ul. Złota 44/46, 00-120 Warszawa;
19) Krajowa Izba Gospodarki Odpadami Al. Jerozolimskie 44 pok. 324/325,
00-024 Warszawa;
20) Zakład Ekologii Opakowań – Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy
Opakowań, ul. Konstacińska 11, 02-942 Warszawa;
21) Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego, ul. Starościńska 10/12
lok. 22, 02-516 Warszawa;
22) Stowarzyszenie Przemysłu Gumowego EKOGUMA, ul. Harcerska 30, 05-820
Piastów;
23) Izba Wydawców Prasy. ul. Foksal 3/5, 00-366 Warszawa;
24) Górnicza Izba Przemysłowo-Handlowa, ul. Kościuszki 30, 40-048 Katowice;
25) Związek Pracodawców Gospodarki Odpadami;
26) Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego.


3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego

Zgodnie z ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska, wpływy
z tytułu opłat za składowanie i magazynowanie odpadów, których stawki określa
przedmiotowe rozporządzenie, stanowią:
-
w 50 % przychód gminnego funduszu gminy,
-
w 10 % przychód powiatowego funduszu powiatu,
na których obszarze składowane są odpady (art. 402 ww. ustawy). Art. 406 i 407 ww. ustawy
wskazuje działania, na które powinny być przeznaczane te środki gminnych

i powiatowych funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Są to zadania z szeroko
pojętej ochrony środowiska, między innymi przedsięwzięcia związane z gospodarką
odpadami. Pozostałe środki są przekazywane do wojewódzkiego i Narodowego Funduszu
Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Z tych funduszy finansuje się największe
inwestycje, które są ważne dla regionu (WFOŚiGW) albo mają znaczenie ogólnokrajowe
(NFOŚiGW) lub wartość inwestycji przekracza możliwości finansowe funduszy gminnych lub
powiatowych, a są ważne dla regionu. Środki te nie mogą być przeznaczone na inne cele niż
określone w ustawie.
Szacunkowe dodatkowe wpływy dla sektora finansów publicznych z tytułu
zwiększenia stawek opłat za składowanie odpadów wynoszą w 2010 r. około 300 mln zł,
2011 r. około 330 mln zł, 2012 r. około 350 mln zł. w stosunku do roku 2009.

4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Rozporządzenie może pośrednio wpłynąć na rynek pracy w sektorze zajmującym się
przetwarzaniem odpadów. Zaproponowany w rozporządzeniu nowy mechanizm opłat za
składowanie odpadów, powinien spowodować odchodzenie od składowania odpadów na

2
rzecz innych metod zagospodarowywania odpadów, przy równoczesnym inwestowaniu
w technologie przetwarzania odpadów w sposób inny niż składowanie odpadów, co powinno
spowodować zmniejszenie bezrobocia.

5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Koszt gospodarowania odpadami obejmuje kilka składników, generowanych

w różnych fazach (podsystemach) systemu gospodarki odpadami, począwszy od zbierania
odpadów w pojemnikach, odbierania odpadów z pojemników i transportu do instalacji
sortowania, recyklingu, odzysku i unieszkodliwiania, na składowaniu kończąc. W Polsce,
zasadniczym składnikiem tych opłat jest koszt odbierania i transportu odpadów przy bardzo
niskim udziale kosztów unieszkodliwiania, głównie składowania. Z tego względu, firmy
odbierające odpady unikają dostarczania odpadów do innych instalacji niż składowiska, gdyż
wyższy koszt przekazania odpadów do tych instalacji obniża ich zysk z tytułu odbierania
i transportu odpadów.
Wysokość jednostkowej stawki opłat za składowanie odpadów powinna być
w pierwszej kolejności instrumentem ekonomicznym motywującym do zmiany gospodarki
odpadami w kierunku pożądanym z punktu widzenia polityki ekologicznej, wymagań prawa
i
dobrej praktyki, realizacji planów gospodarki odpadami, realizacji zobowiązań
międzynarodowych itp. Także jednym z czynników hamujących rozwój wysokoefektywnych
rozwiązań gospodarowania odpadami są niskie opłaty za składowanie odpadów, które
w połączeniu z ogólnie niskimi cenami przyjęcia odpadów na składowiska, powodują, że
składowanie jest ciągle znacznie tańsze niż przetwarzanie odpadów w procesach
mechaniczno-biologicznych i termicznych.
Ustalenie
podwyższonych stawek opłat za składowanie odpadów ma za zadanie
spowodować podwyższenie kosztów składowania odpadów, czyli wpłynąć ujemnie na
ekonomikę przedsiębiorców posiadających składowiska. Równolegle oczekuje się, że
rozporządzenie będzie miało istotny i pozytywny wpływ na konkurencyjność gospodarki oraz
przyczyni się do rozwoju sektora firm zajmujących się gospodarowaniem odpadami.
Jednocześnie, przedmiotowe rozporządzenie, przez wskazanie stawek opłat na pięć
lat, ułatwi przedsiębiorcom planowanie inwestycji i prowadzenie działalności związanej
z gospodarką odpadami, a także powinno przyczynić się do rozwoju przedsiębiorstw
zainteresowanych przetwarzaniem odpadów.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Nie przewiduje się wpływu na sytuację i rozwój regionalny. Podwyższone stawki za
składowanie mogą przyczynić się jedynie do poszukiwania przez grupy gmin rozwiązań
regionalnych w zakresie gospodarowania odpadami.

3

7. Wpływ aktu normatywnego na ochronę środowiska
Oczekuje się, że akt będzie miał istotny wpływ na ochronę środowiska, gdyż ma
przyczynić się do ograniczenia ilości odpadów umieszczanych na składowiskach odpadów,
co będzie miało wpływ na zmniejszenie zużycia surowców naturalnych.

4
strony : 1 ... 2 . [ 3 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: