eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw

- projekt stanowi realizację wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 19 czerwca 2008 r.

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1989
  • Data wpłynięcia: 2009-05-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2009-05-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 99, poz. 825

1989

§ 12. 1. Stwierdzenie w protokole powypadkowym, że wypadek nie jest wypadkiem przy
pracy albo że zachodzą okoliczności, które mogą mieć wpływ na prawo pracownika do świadczeń
przysługujących z tytułu wypadku, wymaga szczegółowego uzasadnienia i wskazania dowodów
stanowiących podstawę takiego stwierdzenia.
2. Do protokołu powypadkowego dołącza się zapis wyjaśnień poszkodowanego
i informacji uzyskanych od świadków wypadku, a także inne dokumenty zebrane w czasie ustalania
okoliczności i przyczyn wypadku, w szczególności pisemną opinię lekarza lub innych specjalistów,
szkice lub fotografie miejsca wypadku, a także odrębne zdanie złożone przez członka zespołu
powypadkowego oraz uwagi i zastrzeżenia, o których mowa w § 11 ust. 2 i 4
- stanowiące integralną część protokołu.
§ 13. 1. Protokół powypadkowy zatwierdza pracodawca nie później niż w ciągu 5 dni od dnia
jego sporządzenia.
2. Pracodawca zwraca niezatwierdzony protokół powypadkowy, w celu wyjaśnienia
i uzupełnienia go przez zespół powypadkowy, jeżeli do treści protokołu zostały zgłoszone zastrzeżenia
przez poszkodowanego lub członków rodziny zmarłego wskutek wypadku pracownika albo protokół
ten nie odpowiada warunkom określonym w rozporządzeniu.
3. Zespół powypadkowy, po dokonaniu wyjaśnień i uzupełnień, o których mowa w ust. 2,
sporządza, nie później niż w ciągu 5 dni, nowy protokół powypadkowy, do którego dołącza protokół
niezatwierdzony przez pracodawcę.
§
14.
1. Zatwierdzony protokół powypadkowy pracodawca niezwłocznie doręcza
poszkodowanemu pracownikowi, a w razie wypadku śmiertelnego - członkom rodziny, o których
mowa w § 11 ust. 4.
2. Protokół powypadkowy dotyczący wypadków śmiertelnych, ciężkich i zbiorowych
pracodawca niezwłocznie doręcza właściwemu inspektorowi pracy.
§ 15. Protokół powypadkowy dotyczący wypadków śmiertelnych, ciężkich i zbiorowych,
zawierający ustalenia naruszające uprawnienia pracownika albo nieprawidłowe wnioski profilaktyczne,
może być zwrócony pracodawcy przez właściwego inspektora pracy, z uzasadnionym wnioskiem
o ponowne ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku. Przepis § 13 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
§ 16. 1. Pracodawca prowadzi rejestr wypadków przy pracy na podstawie wszystkich
protokołów powypadkowych.

5
2. Rejestr wypadków przy pracy zawiera: imię i nazwisko poszkodowanego, miejsce i datę
wypadku, informacje dotyczące skutków wypadku dla poszkodowanego, datę sporządzenia protokołu
powypadkowego, stwierdzenie, czy wypadek jest wypadkiem przy pracy, datę przekazania do Zakładu
Ubezpieczeń Społecznych wniosku o świadczenia z tytułu wypadku przy pracy, liczbę dni niezdolności
do pracy oraz inne informacje, niebędące danymi osobowymi, których zamieszczenie w rejestrze jest
celowe, w tym wnioski i zalecenia profilaktyczne zespołu powypadkowego.
§ 17. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia3).


PREZES RADY MINISTRÓW


3) Niniejsze rozporządzenia było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 28 lipca 1998 r. w sprawie ustalania
okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposobu ich dokumentowania, a także zakresu informacji
zamieszczanych w rejestrze wypadków przy pracy (Dz. U. Nr 115, poz. 744, z 2004 r. Nr 14, poz. 117 oraz z 2006 r.
Nr 215, poz. 1582), które zgodnie z art. 5 ustawy z dnia … o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz o zmianie niektórych
innych ustaw (Dz. U. …) utraciło moc z dniem … .



6

Uzasadnienie

Projektowane
rozporządzenie jest wynikiem zmiany upoważnienia zawartego w art. 237 § 1
pkt 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.)
i ma zastąpić obowiązujące rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 lipca 1998 r. w sprawie ustalania
okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposobu ich dokumentowania, a także zakresu
informacji zamieszczanych w rejestrze wypadków przy pracy (Dz. U. Nr 115, poz. 744, z 2004 r.
Nr 14, poz. 117 oraz z 2006 r. Nr 215, poz. 1582), dalej rozporządzenie ws. wypadków przy pracy.

Zgodnie z art. 92 ust. 1 Konstytucji przepis upoważniający do wydania rozporządzenia
powinien określać organ właściwy do wydania rozporządzenia, zakres spraw przekazanych do
uregulowania oraz wytyczne dotyczące treści aktu.
Upoważnienie zawarte w art. 237 § 1 pkt 1 Kodeksu pracy, dalej K.p., wskazuje Radę
Ministrów, jako podmiot zobowiązany do określenia: szczegółowych zasad postępowania przy
ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposobu ich dokumentowania, a także
zakresu informacji zamieszczanych w rejestrze wypadków przy pracy. W upoważnieniu tym brak
jednak wytycznych dotyczących treści rozporządzenia, a co więcej nie da się wskazać żadnych treści
ustawowych, które mogłyby rolę tych wytycznych pełnić. Należy zauważyć, że mimo iż Konstytucja
nie definiuje pojęcia „wytycznych”, to zgodnie z zaleceniami Trybunału zawartymi w ww. wyroku,
powinno być ono rozumiane, jako wskazania co od kierunku merytorycznych rozwiązań, które mają
znaleźć się w akcie wykonawczym.
W
związku z tym, że projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz o zmianie
niektórych innych ustaw, mający na celu realizację wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia
19 czerwca 2008 r., P 23/07 (Dz. U. Nr 116, poz. 740), przewiduje m.in. wyprowadzenie zmiany
w treści upoważnień, zawartych z art. 237 § 1 pkt 2 i 3, a także w pkt 1 K.p. i uzupełnianie ich
o wytyczne, rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 lipca 2002 r. w sprawie wykazu chorób
zawodowych, szczegółowych zasad postępowania w sprawach zgłaszania podejrzenia, rozpoznawania
i stwierdzania chorób zawodowych oraz podmiotów właściwych w tych sprawach (Dz. U. Nr 132, poz.
1115), dalej rozporządzenie ws. wykazu chorób zawodowych, oraz rozporządzenie ws. wypadków przy
pracy utracą moc z dniem wejścia w życie ustawy nowelizującej. Zgodnie, bowiem z § 32 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. z sprawie „Zasad techniki

7
prawodawczej”, (Dz. U. Nr 100, poz. 908), dalej ZTP, „jeżeli zmienia się treść przepisu
upoważniającego do wydania aktu wykonawczego w ten sposób, że zmienia się rodzaj aktu
wykonawczego albo zakres spraw przekazanych do uregulowania aktem wykonawczym lub wytyczne
dotyczące treści tego aktu, przyjmuje się że taki akt wykonawczy traci moc obowiązującą z dniem
wejścia w życie ustawy zmieniającej treść przepisu upoważniającego”.
Należy również zaznaczyć, iż jak wskazuje § 126 ust. 1 ZTP rozporządzenie to nie wymaga
uchylenia gdyż utrata mocy obowiązującej, w związku z wprowadzeniem zmian wskazanych w § 32
ust. 2 ZTP, następuje z mocy samego prawa.

W projektowanym rozporządzeniu nie wprowadza się normy nakazującej pracodawcy
przechowywanie protokołu powypadkowego wraz z pozostałą dokumentacją powypadkową przez
10 lat. Norma ta dotychczas zawarta w § 15 rozporządzenia ws. wypadków przy pracy, zostaje
umieszczona w § 31 dodawanym w art. 234 po § 3 K.p.
Przeniesienie
powyższego obowiązku nałożonego na pracodawcę, z ww. rozporządzenia do
K.p., jest niezbędne gdyż zgodnie z art. 66 Konstytucji sposób realizacji prawa do bezpiecznych
i higienicznych warunków pracy oraz obowiązki pracodawcy mogą być określone wyłącznie w drodze
ustawy.

Projekt
rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projektowane
rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym
w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych.

Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414), projekt rozporządzenia został zamieszczony
w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji. Nie zgłoszono uwag w trybie
przewidzianym ww. ustawą.
8
OCENA SKUTKÓW REGULACJI


I. Cel projektowanej ustawy
Projekt
rozporządzenia jest efektem zamiany upoważnienia zawartego w art. 237 § 1 pkt 1
ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.)
i ma zastąpić obowiązujące rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 lipca 1998 r. w sprawie ustalania
okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy ora sposobu ich dokumentowania, a także zakresu
informacji zamieszczanych w rejestrze wypadków przy pracy (Dz. U. Nr 115, poz. 744, z 2004 r.
Nr 14, poz. 117 oraz z 2006 r. Nr 215, poz. 1582).

II. Podmioty, na które oddziałuje projektowana ustawa
Projektowane
rozporządzenie stanowi funkcjonalne uzupełnienie projektu ustawy o zmianie
ustawy – Kodeks pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw i nie zmienia co do istoty regulacji
dotyczących problematyki wypadków przy pracy, w związku z tym projektowane regulacje będą
oddziaływały na pracowników w takim samym zakresie jak dotychczas.

III. Wyniki konsultacji społecznych
Projekt
rozporządzenia został przekazany do konsultacji społecznych z następującymi
podmiotami: Forum Związków Zawodowych, NSZZ „Solidarność”, NSZZ „Solidarność 80’,
Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, Konfederacja Pracodawców Polskich, Polska
Konfederacja Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”, Business Centre Club, Ogólnopolska Federacja
Organizacji Pozarządowych.
aden z ww. podmiotów nie zgłosił uwag do projektowanego
rozporządzenia.

IV. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanych rozwiązań nie będzie miało wpływu na sektor finansów
publicznych, gdyż projektowane zmiany mają jedynie na celu zapewnienie zgodności przepisów
regulujących problematykę wypadków przy pracy z zasadami konstytucyjnymi oraz ogólnie przyjętymi
zasadami poprawnej legislacji.


9
strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 ... 9

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: