eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych lub innych substancji

Rządowy projekt ustawy o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych lub innych substancji

- określenie zasad zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji, zadań Krajowego ośrodka bilansowania i zarządzania emisjami, zasad funkcjonowania Krajowego systemu bilansowania i prognozowania emisji, zasad funkcjonowania Krajowego rejestru jednostek Kioto oraz obrotu i zarządzania tymi jednostkami, a także określenie zasad funkcjonowania Krajowego systemu zielonych inwestycji oraz Rachunku klimatycznego;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1936
  • Data wpłynięcia: 2009-04-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji
  • data uchwalenia: 2009-07-17
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 130, poz. 1070

1936

Zał czniki do rozporz dzenia Ministra
rodowiska z dnia …….2009 r. (poz…..)


Zał cznik nr 1
Forma i układ sprawozdania z monitorowania

Tabela.
1.
PODSTAWOWE DANE O PROJEKCIE

1.1.
Nazwa projektu

1.2.
Zgłaszający projekt

1.3.
Lokalizacja projektu

1.4.
Określenie redukowanego gazu cieplarnianego

(CO2/CH4/N2O/HFC/PFC/SF6)
1.5.
Cel działalności

2.
SZCZEGÓŁOWE DANE SPRAWOZDANIA Z

MONITOROWANIA
2.1.
Procedury obliczeń uzyskanej redukcji antropogenicznych

emisji gazów cieplarnianych jak również emisji unikniętej ze
źródeł emisji projektu wspólnych wdrożeń z uwzględnieniem
„wycieków”
2.2.
Wszystkie potencjalne źródła antropogenicznych emisji gazów
cieplarnianych ze źródeł emisji jak również emisji unikniętej.
2.3.
Dane dotyczące „wycieków” ze źródeł antropogenicznych

emisji gazów cieplarnianych ze źródeł emisji jak również
emisji unikniętej.
2.4.
Przeprowadzone analizy oddziaływania projektu na

środowisko z uwzględnieniem oddziaływania
transgranicznego projektu
2.5.
Wyniki monitorowanej redukcji, uniknięcia lub pochłaniania

emisji gazów cieplarnianych (po potwierdzeniu, że w danym
okresie projekt wspólnych wdrożeń osiągnął określoną
redukcję lub ograniczenie emisji gazów cieplarnianych lub
wzrost ilości netto gazów cieplarnianych pochłoniętych przez
pochłaniacze, która nie wystąpiłaby w przypadku braku
realizacji projektu) .
2.6
Liczba jednostek ERUs odpowiadających emisji zredukowanej
lub unikniętej emisji gazów cieplarnianych, jaka została
osiągnięta w wyniku realizacji projektu
3.
PODSUMOWANIE

4.
WNIOSKI



3

Zał cznik nr 2

Forma i układ raportu z weryfikacji

Tabela.
1.
PODSTAWOWE DANE O PROJEKCIE

1.1.
Nazwa projektu

1.2.
Zgłaszający projekt

1.3.
Lokalizacja projektu

1.4.
Określenie redukowanego gazu cieplarnianego

(CO2/CH4/N2O/HFC/PFC/SF6)
1.5.
Cel działalności

2.
SZCZEGÓŁOWE DANE RAPORTU Z WERYFIKACJI

2.1.
Ocena zastosowanej metodyki

2.1.1
Przegląd dokumentacji z realizacji projektu

2.1.2.
Procedury okresowych obliczeń uzyskanej redukcji

antropogenicznych emisji gazów cieplarnianych jak
również emisji unikniętej ze źródeł emisji proponowanego
projektu wspólnych wdrożeń
2.1.3.
Wyniki rozmów kontrolnych z uczestnikami projektu

2.1.4.
Procedury zapewniania kontroli jakości i kontroli procesów

monitorowania
2.2.2.
Ocena zastosowania planu monitorowania projektu

2.2.3.
Wyniki z oszacowania lub pomiaru antropogenicznych

emisji gazów cieplarnianych ze źródeł emisji jak również
emisji unikniętej w granicach projektu wspólnych wdrożeń
w trakcie okresu kredytowania;
2.2.4.
Wyniki wyznaczenia antropogenicznych emisji bazowych

ze źródeł emisji w granicach projektu w trakcie okresu
kredytowania
2.2.5.
Wszystkie potencjalne źródła antropogenicznych emisji

gazów cieplarnianych ze źródeł emisji jak również emisji
unikniętej
2.2.8.
Przeprowadzone analizy oddziaływania projektu na

środowisko z uwzględnieniem oddziaływania
transgranicznego projektu
2.6
Liczba zweryfikowanych jednostek ERUs odpowiadających
emisji zredukowanej lub unikniętej emisji gazów
cieplarnianych, jaka została osiągnięta w wyniku realizacji
projektu
3.
PODSUMOWANIE

4.
WNIOSKI


4
UZASADNIENIE
Rozporządzenie sporządzono na podstawie upoważnienia zawartego w art. 46
ustawy z dnia .... r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych lub innych
substancji (Dz. U. Nr poz. ).

Rozporządzenie dopełnia transpozycję dyrektywy 2004/101/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 27 października 2004r. zmieniającej dyrektywę 2003/87/WE
ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie, z
uwzględnieniem mechanizmów projektowych Protokołu z Kioto (Dz. Urz. UE L 338 z
13.11.2004, str. 18) oraz Protokołu z Kioto (Dz. U. z 2005 r. Nr 203, poz. 1684) do Ramowej
konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (Dz. U. 1996 Nr 53, poz. 238).

Mechanizm Wspólnych Wdrożeń oznacza wspólną realizację projektów pomiędzy
krajami Aneksu I do konwencji (dotyczy krajów rozwiniętych i z gospodarką w okresie
przejściowym, zobowiązanych do redukcji emisji). Mechanizm stwarza możliwość zaliczenia
na poczet redukcji emisji gazów cieplarnianych w danym kraju redukcji emisji uzyskanej w
wyniku inwestycji w innym kraju.

Mechanizm ten opiera się na zróżnicowaniu kosztów redukcji emisji gazów w
państwach z Aneksu I. W przypadku, gdy jednostkowy koszt redukcji emisji w jednym kraju
jest dużo niższy niż w drugim (z uwagi na niższy poziom technologiczny gospodarki, niższe
koszty zatrudnienia, politykę fiskalną itp.) oba państwa realizują wspólny projekt (inwestycję)
w kraju, w którym koszty uzyskania redukcji emisji są mniejsze. Państwo będące dawcą
(donorem) finansuje w uzgodnionym zakresie koszty realizacji projektu (inwestycji) na terenie
państwa-biorcy, w zamian za co uzyskuje uzgodnioną z nim część redukcji emisji osiągniętej
na skutek realizacji danego projektu. Jednostki redukcji emisji pochodzące z takich
projektów państwo-donor może sobie dodać do limitu emisji określonego w Protokole z Kioto
na lata 2008-2012, dzięki czemu może wyemitować więcej gazów cieplarnianych. Z drugiej
strony oddanie części jednostek redukcji emisji przez państwo-biorcę skutkuje koniecznością
ich odjęcia od swojego limitu, w rezultacie czego limit ten ulega zmniejszeniu. Mechanizm
ten jest korzystny dla obu stron, ponieważ państwo-dawca zmniejsza swoje koszty redukcji
emisji (w porównaniu do kosztów, jakie musiałby ponieść realizując inwestycje krajowe) i
zwiększa swój limit emisji, natomiast państwo-biorca zyskuje ekologicznie czyste i
nowoczesne technologie oraz know-how po bardzo niskich kosztach.

Kluczowym krokiem w procesie realizacji projektu wspólnych wdrożeń jest
prowadzenie właściwej dokumentacji projektu, w tym sprawozdania z monitorowania oraz
raportu z weryfikacji.

Rozporządzenie określa zakres informacji dla projektów wspólnych wdrożeń
realizowanych w ramach ścieżki pierwszej, zawartych w sprawozdaniu z monitorowania, jego
formę i zakres oraz zakres informacji zawartych w raporcie z weryfikacji jego formę i zakres.
Układ sprawozdania z monitorowania został zawarty w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
Raport z weryfikacji jest pisemną informacją o wyniku przeprowadzonej weryfikacji
monitorowanej redukcji, uniknięcia lub pochłaniania emisji gazów cieplarnianych. Wybrana
przez realizującego projekt niezależna jednostka musi upewnić się, że jednostki redukcji
emisji (ERUs) powstały w zgodzie z wytycznymi i warunkami ustalonymi podczas oceny
projektu.

2 tzw. ERUs – Emission Reduction Units

5
Raport z weryfikacji powinien potwierdzać, że w danym okresie projekt wspólnych
wdrożeń osiągnął określoną redukcję lub ograniczenie emisji gazów cieplarnianych lub
wzrost ilości netto gazów cieplarnianych pochłoniętych przez pochłaniacze, która nie
wystąpiłaby w przypadku braku realizacji projektu.
Raport powinien określać liczbę zweryfikowanych jednostek ERUs odpowiadających emisji
zredukowanej lub unikniętej emisji gazów cieplarnianych, jaka została osiągnięta w wyniku
realizacji projektu wspólnych wdrożeń i która ma być przekazana/transferowana do strony
lub stron nabywających.
Układ raportu z weryfikacji został zawarty w załączniku nr 2 do rozporządzenia.



6
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

1. Cel wprowadzenia rozporz dzenia
Rozporządzenie stanowi akt wykonawczy wynikający z upoważnienia zawartego w art. 46
ustawy z dnia ... 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych lub innych
substancji (Dz. U. Nr, poz. ).
2. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Rozporządzenie nie oddziałuje na podmioty objęte systemem zarządzania emisjami gazów
cieplarnianych lub innych substancji.
3. Konsultacje społeczne
Projekt niniejszej regulacji zostanie poddany konsultacjom społecznym i międzyresortowym.
4. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżetu państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego

Wejście w życie rozporządzenia nie powoduje skutków finansowych dla budżetu państwa jak
również dla budżetu jednostek samorządu terytorialnego.
5. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy.
Brak wpływu.
6. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w
tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw

Brak wpływu.
7. Wpływ aktu normatywnego na rozwój regionalny.
Brak wpływu.


7
strony : 1 ... 20 ... 30 ... 34 . [ 35 ] . 36 ... 43

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: