Rządowy projekt ustawy o rolnictwie ekologicznym
projekt ustawy dotyczy m.in. wprowadzenia ułatwień związanych z rozpoczęciem funkcjonowania firmy ekologicznej; osoba, która zamierza podjąć działalność w rolnictwie ekologicznym, będzie musiała złożyć tylko jeden wniosek do wybranej jednostki certyfikującej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1924
- Data wpłynięcia: 2009-04-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o rolnictwie ekologicznym
- data uchwalenia: 2009-06-25
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 116, poz. 975
1924
1)
kopie dokumentów, które były podstawą wydania tego zaświadczenia
– w przypadku spełnienia wymagań określonych w art. 27 ust. 5 i 6
rozporządzenia nr 834/2007 lub
2) informację o cofnięciu upoważnienia jednostce certyfikującej – w przypadku
niespełnienia wymagań określonych w art. 27 ust. 5 i 6 rozporządzenia
nr 834/2007, w zakresie, w jakim jednostka ta nie spełnia wymagań określonych
w art. 27 ust. 5 i 6 rozporządzenia nr 834/2007.
10. Do cofnięcia upoważnienia i kontroli, o której mowa w art. 7 ust. 1, przepisy
art. 6 ust. 5 – 8 stosuje się odpowiednio.
11. Zachowuje się numery identyfikacyjne nadane jednostkom certyfikującym przed
dniem wejścia w życie ustawy.
Art. 29. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 11 ustawy, o której mowa
w art. 30, zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na
podstawie art. 18 pkt 1 ustawy, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2009 r.
Art. 30. Traci moc ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o rolnictwie ekologicznym
(Dz. U. Nr 93, poz. 898 oraz z 2007 r. Nr 80, poz. 541 i Nr 147, poz. 1033).
Art. 31. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem
art. 24 ust. 2 pkt 7, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2011 r.
1) Niniejszą ustawą zmienia się ustawę z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 85, poz. 727, Nr 86,
poz. 732 i Nr 143, poz. 1199, z 2006 r. Nr 66, poz. 470, Nr 104, poz. 708, Nr 143, poz. 1031, Nr 217,
poz. 1590 i Nr 225, poz. 1635, z 2007 r. Nr 112, poz. 769, Nr 120, poz. 818 i Nr 192, poz. 1378, z 2008 r.
Nr 180, poz. 1109 i Nr 209, poz. 1316, 1318 i 1320 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97.
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 110, poz. 1189, z 2002 r. Nr 135,
poz. 1145 i Nr 166, poz. 1360, z 2003 r. Nr 223, poz. 2220 i Nr 229, poz. 2275, z 2004 r. Nr 34, poz. 293,
z 2005 r. Nr 180, poz. 1495, z 2007 r. Nr 147, poz. 1033, z 2008 r. Nr 157, poz. 976 i Nr 214, poz. 1346 oraz
z 2009 r. Nr 18, poz. 97.
4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 170, poz. 1217,
Nr 171, poz. 1225 i Nr 208, poz. 1541, z 2007 r. Nr 176, poz. 1238, z 2008 r. Nr 214, poz. 1346 i Nr 227,
poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 31, poz. 206.
5) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 180, poz. 1280,
z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 116, poz. 732, Nr 141, poz. 888, Nr 171, poz. 1056 i Nr 216, poz. 1367 oraz
z 2009 r. Nr 3, poz. 11 i Nr 18, poz. 97.
03/25rch
25
U Z A S A D N I E N I E
Funkcjonowanie rolnictwa ekologicznego jest obecnie regulowane na poziomie
wspólnotowym w przepisach rozporządzenia Rady (EWG) nr 2092/91 z dnia 24 czerwca
1991 r. w sprawie produkcji ekologicznej produktów rolnych oraz znakowania produktów
rolnych i środków spożywczych (Dz. Urz. WE L 198 z 22.07.1991, str. 1, z późn. zm.;
Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 2, str. 39, z późn. zm.) oraz
w przepisach rozporządzeń wydanych w trybie przepisów tego rozporządzenia. Na poziomie
krajowym zagadnienia te, w zakresie wykonania przepisów tych rozporządzeń, są
uregulowane w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o rolnictwie ekologicznym (Dz. U. Nr 93,
poz. 898 oraz z 2007 r. Nr 80, poz. 541 i Nr 147, poz. 1033) oraz w aktach wykonawczych
wydanych na podstawie tej ustawy.
W dniu 28 czerwca 2007 r. zostało uchwalone rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 z dnia
28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych
i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 2092/91 (Dz. Urz. UE L 189 z 20.07.2007, str. 1,
z późn. zm.), zwane dalej „rozporządzeniem nr 834/2007”. Zgodnie z art. 39 ust. 1 tego
rozporządzenia od dnia 1 stycznia 2009 r. nowe przepisy zastąpią rozporządzenie Rady
(EWG) nr 2092/91 z dnia 24 czerwca 1991 r. w sprawie produkcji ekologicznej produktów
rolnych oraz znakowania produktów rolnych i środków spożywczych.
Opublikowanie rozporządzenia nr 834/2007 wpływa bezpośrednio na potrzebę zmiany
przepisów krajowych. W związku z tym konieczne jest zastąpienie ustawy z dnia 20 kwietnia
2004 r. o rolnictwie ekologicznym nową ustawą regulującą zagadnienia dotyczące rolnictwa
ekologicznego.
Zawarte w projekcie ustawy o rolnictwie ekologicznym uregulowania uwzględniają również
przepisy rozporządzenia Komisji nr 889/2008 ustanawiającego szczegółowe zasady
wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 z dnia 5 września 2008 r. w sprawie
produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych w odniesieniu do produkcji
ekologicznej, znakowania i kontroli (Dz. Urz. UE L 250 z 18.09.2008, str. 1, z późn. zm.)
oraz rozporządzenia Komisji nr 1235/2008 z dnia 8 grudnia 2008 r. ustanawiającego
szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 w odniesieniu do
ustaleń dotyczących przywozu produktów ekologicznych z krajów trzecich (Dz. Urz. UE
L 334 z 12.12.2008, str. 25).
W kontekście uregulowań zawartych w projekcie ustawy wzięto również pod uwagę
orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości w zakresie rolnictwa ekologicznego. Należy tu w
szczególności wymienić sprawę C-404/05 Komisja Europejska przeciwko Republice
Federalnej Niemiec, sprawę C-393/05 Komisja Europejska przeciwko Austrii, a także wnioski
wynikające ze sprawy 62004J0107 Komisja Europejska przeciwko Hiszpanii.
Wprowadzone w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o rolnictwie ekologicznym rozwiązania
były wielokrotnie poddawane ocenie. Opracowując nowe przepisy, uwzględniono ponad
trzyletnie doświadczenia wynikające z obowiązywania tej ustawy.
Projektowana ustawa o rolnictwie ekologicznym ma na względzie skupienie, w ramach
jednej, całościowej regulacji, problematyki dotyczącej rolnictwa ekologicznego uregulowanej
w przepisach rozporządzenia nr 834/2007 oraz w przepisach wydanych w trybie przepisów
tego rozporządzenia. Projektowana ustawa zawiera wyłącznie te regulacje, które nie są objęte
zakresem przedmiotowym innych przepisów wspólnotowych i krajowych, mających
zastosowanie do wszystkich produktów niezależnie od tego, czy są produktami rolnictwa
ekologicznego lub produktami wytwarzanymi metodami konwencjonalnymi, a które dotyczą
produkcji, przygotowania, obrotu, znakowania i kontroli produktów wymienionych w art. 1
ust. 2 rozporządzenia nr 834/2007, w tym przepisów w zakresie środków spożywczych
i żywienia zwierząt .
Projektowana ustawa ma na celu pełną implementację przepisów wspólnotowych,
wprowadzenie rozwiązań ułatwiających rozwój rynku produktów rolnictwa ekologicznego
i uproszczenie występujących rozwiązań, przy jednoczesnym uwzględnieniu potrzeb tego
segmentu rynku.
Tytuł ustawy. W trakcie konsultacji założeń do projektu ustawy o rolnictwie ekologicznym
zwrócono uwagę, że przepisy wspólnotowe w zakresie rolnictwa ekologicznego stosuje się
zarówno do produktów rolnych, jak i do produktów pochodzących z akwakultury, a także do
drożdży. Ponadto przepisy te obejmują swoim zakresem każdy etap produkcji, począwszy od
produkcji wstępnej produktu ekologicznego (uprawa, chów lub hodowla) aż do
przechowywania, przetwarzania, transportu, sprzedaży lub dostarczenia ostatecznemu
konsumentowi, jak również znakowanie, reklamę, import i eksport. W tym kontekście
pojęcie „rolnictwo ekologiczne”, zgodnie ze zgłoszoną uwagą, wydaje się być zawężające
w stosunku do zakresu materii regulowanej przepisami wspólnotowymi. W celu objęcia
w możliwie najszerszy sposób całości przedmiotu regulacji przepisy wspólnotowe posługują
się pojęciem „produkcji ekologicznej”. W związku z powyższym zaproponowano rozważenie
2
dostosowania w projektowanej ustawie terminologii (w tym tytułu ustawy), aby zapewnić
spójność pojęciową z przepisami wspólnotowymi. Jednakże, zdaniem projektodawcy, mimo
używania terminu „produkcja ekologiczna” w rozporządzeniu nr 834/2007, termin ten jest
postrzegany w znacznie szerszym rozumieniu niż zakres regulowany tym rozporządzeniem.
Przykładem może być produkcja kosmetyków ekologicznych czy też przepisy w sprawie
zrewidowanego programu przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego.
Zmieniając tytuł projektowanej ustawy, należałoby wówczas wskazać, że chodzi o produkcję,
o której mowa w rozporządzeniu nr 834/2007, np. „ustawa o produkcji ekologicznej w
rozumieniu rozporządzenia nr 834/2007”, co nie jest stosowane w praktyce legislacyjnej.
Termin „rolnictwo ekologiczne” jest obecnie kojarzony z produktami rolnictwa
ekologicznego i został użyty również w tytule obecnie obowiązującej ustawy, która jest
ustawą kompetencyjną dla rozporządzenia Rady nr 2092/91 i innych rozporządzeń
wydawanych w trybie przepisów tego rozporządzenia, które dotyczyły również zagadnień
związanych z przetwórstwem, importem czy znakowaniem tych produktów. Dlatego też
zaproponowano pozostawienie tytułu projektowanej ustawy w proponowanym brzmieniu.
Art. 1 i 2 określa zakres oddziaływania projektowanej ustawy oraz wprowadza definicje
stosowanych w niej pojęć. W słowniczku projektowanej ustawy określono, co rozumie się
pod pojęciem „certyfikat”, „producent ekologiczny”, „produkcja ekologiczna”, „produkty”,
„przepisy dotyczące rolnictwa ekologicznego”, „produkty rolnictwa ekologicznego” „środki
do produkcji ekologicznej” i „wprowadzanie do obrotu”. Wprowadzenie tych definicji ma na
celu możliwie precyzyjne i jednolite rozumienie tych terminów w praktyce stosowania
przepisów projektowanej ustawy. Termin „wprowadzanie do obrotu” odnosi się zarówno do
produktów, których dotyczy określenie „wprowadzanie na rynek”, przywołane
w rozporządzeniu nr 834/2007, jak również do środków do produkcji ekologicznej, których
nie obejmuje użyte w rozporządzeniu nr 834/2007 określenie „wprowadzanie na rynek”, a do
których stosuje się przepisy projektowanej ustawy.
Art. 3 wskazuje, że do postępowań w sprawach indywidualnych, rozstrzyganych w drodze
decyzji, prowadzonych w trybie przepisów projektowanej ustawy będzie stosować się
przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego, jeżeli przepisy projektu ustawy nie
regulują tego trybu w sposób szczególny.
Art. 4 określa zasady podejmowania działalności w rolnictwie ekologicznym w zakresie
wykonania przepisów rozporządzenia nr 834/2007 i przepisów, które zostaną wydane
3
w trybie przepisów tego rozporządzenia. Zgodnie z art. 28 ust. 1 rozporządzenia nr 834/2007
obowiązkiem podmiotu ubiegającego się o nadanie mu statusu producenta ekologicznego jest
zgłoszenie zamiaru podjęcia tej działalności oraz wyrażenie zgody na objęcie jego działań
systemem kontroli, o którym mowa w art. 27 tego rozporządzenia.
W świetle obowiązujących przepisów każdy, kto zamierza podjąć działalność w zakresie
rolnictwa ekologicznego, zgłasza taki zamiar, wysyłając zgłoszenie do jednej z
upoważnionych jednostek certyfikujących oraz oddzielne zgłoszenie do wojewódzkiego
inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych. Wysyłanie dwóch zgłoszeń
utrudnia nadzór nad rynkiem, w szczególności w sytuacji, gdy powiadomiona zostanie
wyłącznie jednostka certyfikująca, a nie jest powiadomiona Inspekcja Jakości Handlowej
Artykułów Rolno-Spożywczych, lub jeżeli informacje zawarte w zgłoszeniach różnią się.
Dlatego też przyjęta została zasada „jednego okienka” – będzie składać się jeden wniosek do
jednej z wybranych upoważnionych jednostek certyfikujących.
Potrzebne informacje zostaną przesłane przez jednostkę certyfikującą do Głównego
Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, a następnie – w zależności od
potrzeb – będą one przekazywane między odpowiednimi jednostkami organizacyjnymi
i organami administracji publicznej.
Zgodnie z przepisami dotyczącymi rolnictwa ekologicznego w zgłoszeniu podjęcia
działalności w rolnictwie ekologicznym należy zawrzeć wszystkie informacje określone
zgodnie z tytułem IV rozporządzenia nr 889/2008. W przypadku produktów rolnictwa
ekologicznego, które mogą być przywożone z państw trzecich zgodnie z art. 19
rozporządzenia Komisji nr 1235/2008 z dnia 8 grudnia 2008 r. ustanawiającego szczegółowe
zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 w odniesieniu do ustaleń
dotyczących przywozu produktów ekologicznych z krajów trzecich (Dz. Urz. UE L 334
z 12.12.2008, str. 25), wymagana jest zgoda właściwego organu państwa członkowskiego.
W związku z tym Główny Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych,
w drodze decyzji, będzie upoważniał do importu produktów rolnictwa ekologicznego z tych
państw.
W celu uproszczenia stosowanych procedur podejmowania działalności we wskazanych
wyżej zakresach, składanie odpowiednich wniosków będzie następować na opracowanych
przez Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych
formularzach, które będą udostępnione, na stronie internetowej administrowanej przez
Inspekcję Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, zainteresowanym osobom.
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1924
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei