Rządowy projekt ustawy o rolnictwie ekologicznym
projekt ustawy dotyczy m.in. wprowadzenia ułatwień związanych z rozpoczęciem funkcjonowania firmy ekologicznej; osoba, która zamierza podjąć działalność w rolnictwie ekologicznym, będzie musiała złożyć tylko jeden wniosek do wybranej jednostki certyfikującej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1924
- Data wpłynięcia: 2009-04-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o rolnictwie ekologicznym
- data uchwalenia: 2009-06-25
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 116, poz. 975
1924
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1)
z dnia ........................
w sprawie obsady zwierząt gospodarskich oraz
niektórych praktyk gospodarskich w rolnictwie ekologicznym
Na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy z dnia........... o rolnictwie ekologicznym (Dz.
U. Nr .... poz....) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Do obsady zwierząt wymienionych w załączniku IV rozporządzenia
Komisji (WE) nr 889/2008 z dnia 5 września 2008 ustanawiającego szczegółowe
zasady wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 w sprawie produkcji
ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych w odniesieniu do produkcji
ekologicznej, znakowania i kontroli (Dz. Urz. UE L 250 z 18.09.2008, str. 1, z późn.
zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 889/2008”, stosuje się wartości obsady
określone w tym załączniku.
2. Obsada zwierząt gospodarskich niewymienionych w załączniku IV
rozporządzenia nr 889/2008, wyrażona w masie zwierząt na 1 ha użytków rolnych,
wynosi 1000 kg.
§ 2. Okres, o którym mowa w art. 23 ust. 5 rozporządzenia nr 889/2008, wynosi
co najmniej 28 dni.
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).
UZASADNIENIE
Projektowane rozporządzenie jest wykonaniem upoważnienia zawartego w
art. 19 ust. 1 ustawy z dnia........... o rolnictwie ekologicznym (Dz. U. Nr... poz....) i
określa:
- maksymalną obsadę zwierząt gospodarskich na podstawie art. 15 ust. 2
rozporządzenia Komisji (WE) nr 889/2008 z dnia 5 września 2008 r. ustanawiającego
szczegółowe zasady wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 w sprawie
produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych w odniesieniu do
produkcji ekologicznej, znakowania i kontroli (Dz. Urz. UE L 250 z 18.09.2008, str. 1
z późn. zm.) oraz
- minimalny okres, przez który teren przeznaczony dla drobiu musi pozostać
pusty na podstawie art. 23 ust. 5 rozporządzenia Komisji (WE) nr 889/2008.
Tabela zawarta w załączniku IV rozporządzenia Komisji (WE) nr 889/2008 z
dnia 5 września 2008 r. określa maksymalną obsadę zwierząt, która zapewnia, iż
ilość czystego azotu zawartego w odchodach zwierząt nie przekroczy 170 kg/ha
użytków rolnych. Art. 15 ust. 2 nakazuje ustalenie jednostek inwentarskich
odpowiadających rocznemu limitowi produkcji 170 kg azotu na 1 ha użytków rolnych.
W związku z tym, że w tej tabeli nie ma wielu gatunków i grup produkcyjnych
zwierząt gospodarskich, uniwersalnym środkiem pozwalającym na objęcie regulacją
każdego zwierzęcia jest odniesienie się do łącznej masy zwierząt utrzymywanych w
gospodarstwie. Biorąc pod uwagę opinie przekazywane przez zainteresowane
podmioty oraz wytyczne zawarte w Zwykłej Dobrej Praktyce Rolniczej proponuje się,
aby maksymalna obsada zwierząt niewymienionych w tabeli w załączniku IV
rozporządzenia Komisji WE 889/2008 nie mogła przekroczyć ilości równoważnej
masie 1000 kg zwierząt gospodarskich na 1 ha użytków rolnych.
Przepis art. 23 ust. 5 rozporządzenia Komisji (WE) nr 889/2008 nakazuje
Państwom Członkowskim ustalenie okresu, przez który teren przeznaczony dla
drobiu musi pozostać pusty. W założeniu praktyka ta ma zapewnić minimalny odrost
roślinności. Biorąc pod uwagę opinię zainteresowanych podmiotów, proponuje się
aby okres ten wynosił co najmniej 28 dni.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
2
Projekt rozporządzenia nie został zamieszczony w programie prac
legislacyjnych Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Projektowane rozporządzenie nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu
przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz.
U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), ponieważ wykonuje
postanowienia prawa Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o
działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414),
zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i
Rozwoju Wsi.
Ocena skutków regulacji
1. Podmioty objęte projektowanym rozporządzeniem – projektowane
rozporządzenie dotyczy rolników prowadzących produkcję metodą ekologiczną.
2. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sektor finansów publicznych, w
tym na budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego –
projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sektor finansów
publicznych.
3. Wpływ projektowanego rozporządzenia na rynek pracy – wejście w życie
projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
4. Wpływ projektowanego rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw – wejście w
życie projektowanego rozporządzenia zapobiegnie ewentualnym problemom
związanym z brakiem szczegółowych wytycznych w zakresie produkcji w
rolnictwie ekologicznym.
5. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny –
projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionalny
3
6. Konsultacje społeczne – projekt rozporządzenia zostanie przesłany do
upoważnionych jednostek certyfikujących w rolnictwie ekologicznym, członków
Rady Rolnictwa Ekologicznego oraz organizacji społeczno-zawodowych
reprezentujących rolników ekologicznych i związków zawodowych, a w
szczególności do: Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych,
Związku Zawodowego Rolników „Ojczyzna”, Związku Zawodowego Centrum
Narodowe Młodych Rolników, Krajowego Związku Rolników, Kółek i Organizacji
Rolnicztch, OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych, Federacji Branżowych
Związków Producentów Rolnych, Krajowej Komisji NSZZ „Solidarność”, NSZZ
„Solidarność” Rolników Indywidualnych, Rady Krajowej Związku Zawodowego
Rolnictwa „Samoobrona”, Krajowej Rady Izb Rolniczych i Związku Zawodowego
Rolników Rzeczpospolitej "Solidarni".
8-04-aa
4
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1)
z dnia ........................
w sprawie warunków produkcji ekologicznej
wolno rosnących ras i linii drobiu
Na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy z dnia ........... o rolnictwie ekologicznym
(Dz. U. Nr …, poz. …) zarządza się, co następuje:
§ 1. Produkcja ekologiczna wolno rosnących ras i linii drobiu, o której mowa
w art. 12 ust. 5 rozporządzenia Komisji (WE) nr 889/2008 z dnia 5 września 2008 r.
ustanawiającego szczegółowe zasady wdrażania rozporządzenia Rady (WE)
nr 834/2007 w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych
w odniesieniu do produkcji ekologicznej, znakowania i kontroli (Dz. Urz. UE L 250
z 18.09.2008, str. 1), jest dopuszczalna, jeżeli dotyczy następujących ras i linii
drobiu:
1) kurcząt rzeźnych: Plymouth Rock (PR), Polbar (Pb), Rhode Island Red (K-22,
K-44, K-66,R-11, R-55, V-44), Rhode Island White (A-22, A-33, A-88, M-55),
White Rock (WR), Zielononóżka kuropatwiana (Z-11, Zk, ZS-11), ółtonóżka
kuropatwiana ( -33), Sussex (S-11, S-55, S-66);
2) mieszańców kur ras i linii wymienionych w pkt 1 z rasami kur mięsnych: Astra
D, Astra N, Astra P, Messa 443, Messa 445, Rosa 1, Rosa 2, Rosa 3, Rosa 4,
Rosa 5 oraz innych mieszańców towarowych przeznaczonych w specyfikacji
producenta do chowu ekstensywnego;
3) gęsi: Biała włoska (Biała kołudzka), Biłgorajska (Bi), Kartuska (Ka), Kielecka
(Ki), Landes (La, LD, LsD-01) Lubelska (Lu), Podkarpacka (Pd), Pomorska
(Po), Romańska (Ro), Rypińska (Ry), Suwalska (Su), Zatorska (Zd-1),
Słowacka (Sł), Garbonosa (Ga);
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rolnictwo, na podstawie
§ 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1924
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei