eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o rolnictwie ekologicznym

Rządowy projekt ustawy o rolnictwie ekologicznym

projekt ustawy dotyczy m.in. wprowadzenia ułatwień związanych z rozpoczęciem funkcjonowania firmy ekologicznej; osoba, która zamierza podjąć działalność w rolnictwie ekologicznym, będzie musiała złożyć tylko jeden wniosek do wybranej jednostki certyfikującej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1924
  • Data wpłynięcia: 2009-04-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o rolnictwie ekologicznym
  • data uchwalenia: 2009-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 116, poz. 975

1924

Załącznik do rozporządzenia
Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
z dnia …………………….( poz……)

WZÓR
Wykaz producentów, którzy spełnili wymagania dotyczące produkcji w rolnictwie ekologicznym w roku ………
01. Nazwa upoważnionej jednostki certyfikującej
02. Numer identyfikacyjny upoważnionej jednostki
04. Nazwisko i imię osoby wypełniającej wykaz
………………………………………………………………………………………………………
certyfikującej
……………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………
03. Adres upoważnionej jednostki certyfikującej
……………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………
Dane producenta i jego gospodarstwa
Powierzchnia uprawy w ha [0,00]***
Razem
Uwagi
pozostałe uprawy
powierz-
uprawy sadownicze i
uprawy rolnicze
trwałe użytki zielone
uprawy warzywne
uprawy zielarskiex
sadownicze i
uprawy ziemniakaxxx chnia w ha
jagodowe
Numer
Zbilansowanie
[0,00]
jagodowexx
Nazwisk
(suma
identyfi-
produkcji roślinnej
Lp.
o i imię/
ze zwierzęcą w dużych
kolumn od
z certyfikatem
z certyfikatem
z certyfikatem
z certyfikatem
z certyfikatem
z certyfikatem
z certyfikatem
kacyjny
nazwa
jednostkach przeliczeniowych
zgodności/ dla
zgodności/ dla
zgodności/ dla
zgodności/ dla
zgodności/ dla
zgodności/ dla
zgodności/ dla 5. do 18.)
producenta*
(DJP)/ha**
w okresie
których
w okresie
których
w okresie
których
w okresie
których
w okresie
których
w okresie
których
w okresie
których
przestawiania
zakończono
przestawiania
zakończono
przestawiania
zakończono
przestawiania
zakończono
przestawiania
zakończono
przestawiania
zakończono przestawiania
zakończono
okres
okres
okres
okres
okres
okres
okres
przestawiania
przestawiania
przestawiania
przestawiania
przestawiania
przestawiania
przestawiania
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
1
2
3
05.
……………………...……………..…….
(podpis/podpisy osoby/osób upoważnionych do reprezentowania upoważnionej
jednostki certyfikującej)
…………………………………...…………..
(miejsce i data sporządzenia)
Objaśnienia:
*

Numer identyfikacyjny nadany w trybie przepisów ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności (Dz. U. z 2004 r. Nr 10, poz. 76, z późn. zm.).
**
Poziom zbilansowania produkcji roślinnej ze zwierzęcą określa się zgodnie z § 9 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 lipca 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na wspieranie przedsięwzięć
rolnośrodowiskowych i poprawy dobrostanu zwierząt objętej planem rozwoju obszarów wiejskich (Dz. U. Nr 174, poz. 1809, z późn. zm.). Kolumna 4. nie musi być wypełniana, jeżeli producent nie deklaruje realizacji pakietu rolnictwa ekologicznego
na podstawie przepisów tego rozporządzenia.
***
W kolumnach 5. - 18. wpisuje się powierzchnię upraw dla każdego producenta, a na końcu każdej z tych kolumn podaje się sumę powierzchni upraw dla wszystkich producentów ujętych w wykazie, biorąc pod uwagę wykaz gatunków roślin
zamieszczony w załączniku nr 4 do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 28 lutego 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Program rolnośrodowiskowy” objętego
Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 (Dz. U. Nr 34 , poz. 200).
x
Uprawy zielarskie traktuje się jak "uprawy warzywne" na potrzeby Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2004-2006 realizowanego na podstawie rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 20 lipca 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu
udzielania pomocy finansowej na wspieranie przedsięwzięć rolnośrodowiskowych i poprawy dobrostanu zwierząt (Dz. U. Nr 174, poz. 1809, z późn. zm.).
xx
Pozostałe uprawy sadownicze i jagodowe traktuje się jak "uprawy sadownicze, w tym jagodowe" na potrzeby Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2004-2006 realizowanego na podstawie rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 20 lipca 2004 r.
w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na wspieranie przedsięwzięć rolnośrodowiskowych i poprawy dobrostanu zwierząt (Dz. U. Nr 174, poz. 1809, z późn. zm.).
xxx
Uprawy ziemniaka traktuje się jak "uprawy rolnicze" na potrzeby Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2004-2006 realizowanego na podstawie rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 20 lipca 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu
udzielenia pomocy finansowej na wspieranie przedsięwzięć rolnośrodowiskowych i poprawy dobrostanu zwierząt (Dz. U. Nr 174, poz. 1809, z późn. zm.), a jako "uprawy warzywne" w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 realizowanego
na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 28 lutego 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Program rolnośrodowiskowy” (Dz. U. Nr 34, poz. 200 ).
10a-04-aa
5
Projekt

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZOWJU WSI 1)

z dnia ……………

w sprawie jednostki organizacyjnej potwierdzającej zgodność nawozów
organicznych, nawozów mineralnych, nawozów organiczno-mineralnych i
środków poprawiających właściwości gleby z wymaganiami określonymi w
przepisach dotyczących rolnictwa ekologicznego, w tym zakres potwierdzania
tej zgodności, oraz prowadzącej wykaz tych środków

Na podstawie art. 18 ustawy z dnia 2009 r. o rolnictwie ekologicznym
(Dz. U. 2009r. Nr … , poz. …) zarządza się, co następuje:

§ 1. Jednostką organizacyjną potwierdzającą zgodność nawozów
organicznych, nawozów mineralnych, nawozów organiczno-mineralnych i środków
poprawiających właściwości gleby z
wymaganiami określonymi w przepisach
dotyczących rolnictwa ekologicznego, w tym zakres potwierdzania tej zgodności,
oraz prowadzącej wykaz tych środków jest Instytut Uprawy, Nawożenia
i Gleboznawstwa – Państwowy Instytut Badawczy w Puławach.

§ 2. Traci moc rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 1 lipca
2004 r. w sprawie określenia jednostki organizacyjnej kwalifikującej nawozy i środki
poprawiające glebę do stosowania w rolnictwie ekologicznym oraz prowadzącej
wykaz tych nawozów i środków (Dz. U. 2004 Nr 164, poz. 1720).

§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi


1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt
1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599.

UZASADNIENIE

Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia, o którym
mowa w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia … o rolnictwie ekologicznym (Dz. U. Nr …,
poz. …).
Określając we wskazanym rozporządzeniu jednostkę organizacyjną, którą jest
Instytut Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa w Puławach, wzięto pod uwagę
doświadczenie tej jednostki w przeprowadzaniu takich badań oraz kwalifikacje
i doświadczenie zawodowe osób zatrudnionych w tej jednostce. Zgodnie
z projektowanym rozporządzeniem, Instytut Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa
– Państwowy Instytut Badawczy w Puławach będzie potwierdzał zgodność nawozów
organicznych, nawozów mineralnych, nawozów organiczno-mineralnych i środków
poprawiających właściwości gleby z wymaganiami określonymi w przepisach
dotyczących rolnictwa ekologicznego oraz prowadził wykaz tych środków.
Jednostką organizacyjną, która dotychczas kwalifikowała nawozy lub środki
poprawiające właściwości gleby do stosowania w rolnictwie ekologicznym oraz
prowadziła wykaz tych nawozów i środków był również ten Instytut. Kwalifikacji
podlegały jednak wyłącznie nawozy wprowadzone do obrotu na podstawie przepisów
o nawozach i nawożeniu.
Przepisy
dotyczące wprowadzania nawozów i środków poprawiających
właściwości gleby do obrotu są określone w przepisach o nawozach i nawożeniu
obejmują: nawozy organiczne, nawozy mineralne, nawozy organiczno-mineralne
oraz środki poprawiające właściwości gleby. Nie obejmują natomiast nawozów
naturalnych, które nie zostały poddane procesom przetwarzania, to jest obornika,
gnojówki, gnojowicy, pochodzących od zwierząt gospodarskich, w
rozumieniu
przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich odchodów tych
zwierząt , z wyjątkiem odchodów pszczół i zwierząt futerkowych bez dodatków innych
substancji oraz guano.
Jednocześnie, zgodnie z przepisami o nawozach i nawożeniu, nawozy
naturalne mogą być zbywane do bezpośredniego rolniczego wykorzystania wyłącznie
na podstawie umowy zawartej w formie pisemnej pod rygorem nieważności. Ze
względu na specyfikę zarówno powstawania, jaki i sprzedawania nawozów
naturalnych, prowadzenie ich listy i potwierdzanie ich zgodności z wymaganiami

2
określonymi w przepisach o rolnictwie ekologicznym przez ten Instytut nie jest
zasadne.
yzność i aktywność biologiczna gleby w rolnictwie ekologicznym jest
utrzymywana i zwiększana poprzez stosowanie wieloletniego płodozmianu z
wykorzystaniem roślin strączkowych i innych roślin na nawóz zielony, a także
obornika lub materiału organicznego pochodzącego z produkcji ekologicznej.
W
przypadku, gdy powyższe działania nie przynoszą oczekiwanych efektów,
producent ekologiczny może skorzystać z możliwości jaką daje art. 18 ust. 1 ustawy
z dnia …... o rolnictwie ekologicznym (Dz. U. Nr … , poz. … ) i zastosować nawozy i
środki poprawiające właściwości gleby, o których mowa w art. 16 ust. 1 lit. b)
rozporządzenia nr 834/2007. W pozostałym zakresie w produkcji ekologicznej można
stosować jedynie środki, o których mowa w załączniku I do rozporządzenia Komisji nr
889/2008.
Zgodnie z art. 28 ustawy z dnia 2009 r. o rolnictwie ekologicznym (Dz. U.
Nr … poz. …) po wydaniu projektowanego rozporządzenia, utraci moc
rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie
określenia jednostki organizacyjnej kwalifikującej nawozy i środki poprawiające
właściwości gleby do stosowania w rolnictwie ekologicznym oraz prowadzącej wykaz
tych nawozów i środków (Dz. U. Nr 164, poz. 1720).
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.
Projektowane rozporządzenie nie zawiera przepisów technicznych i w związku
z tym nie podlega procedurze notyfikacji na podstawie rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r.
Nr 65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o
działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414),
zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i
Rozwoju Wsi.
Projekt rozporządzenia nie został zamieszczony w programie prac
legislacyjnych Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.



3

Ocena skutków regulacji

1. Podmioty objęte projektowanym rozporządzeniem – projektowane
rozporządzenie dotyczy producentów ekologicznych, upoważnionych jednostek
certyfikujących i Instytutu Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa – Państwowy
Instytut Badawczy w Puławach.
2. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sektor finansów publicznych,
w tym na budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sektor finansów
publicznych.
3. Wpływ projektowanego rozporządzenia na rynek pracy – wejście w życie
projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
4. Wpływ projektowanego rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw – wejście
w życie projektowanego rozporządzenia wpłynie pozytywnie na konkurencyjność
wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki poprzez ułatwienie produkcji żywności
metodami ekologicznymi. Producent rolny nie będzie musiał każdorazowo
weryfikować składu nawozu organicznego, nawozu mineralnego, nawozu
organiczno-mineralnego i środka poprawiającego właściwości gleby pod kątem
zgodności z przepisami dotyczącym rolnictwa ekologicznego, a wyłącznie z listą
prowadzoną przez ww. Instytut.
5. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny
projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.
6. Konsultacje społeczne projekt rozporządzenia zostanie przesłany do
upoważnionych jednostek certyfikujących w rolnictwie ekologicznym, członków
Rady Rolnictwa Ekologicznego oraz organizacji społeczno-zawodowych
reprezentujących rolników ekologicznych i związków zawodowych, a w
szczególności do: Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych,
Związku Zawodowego Rolników Rzeczpospolitej „Ojczyzna”, Związku
Zawodowego Centrum Narodowe Młodych Rolników, Krajowego Związku
Rolników, OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych, Federacji Branżowych

4
strony : 1 ... 10 ... 15 . [ 16 ] . 17 ... 22

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: