eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie niektórych innych ustaw

- znowelizowanie przepisów w zakresie m. in. obowiązku odbywania zasadniczej służby wojskowej oraz przeszkolenia wojskowego absolwentów szkół wyższych, a także spełniania równorzędnych i zastępczych form tego obowiązku;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1921
  • Data wpłynięcia: 2009-04-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2009-08-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 161, poz. 1278

1921


8
Zał cznik nr 2



REGULAMIN KSZTAŁCENIA
DLA OŁNIERZY SŁU BY PRZYGOTOWAWCZEJ
Spis treści
A.
Przepisy
ogólne

B. Organizacja kształcenia
C. Warunki zaliczania poszczególnych okresów kształcenia

D. Zakończenie kształcenia








A. Przepisy ogólne
1. Regulamin kształcenia dla żołnierzy służby przygotowawczej określa:
1) przebieg i czas trwania nauki - w zależności od korpusu kadry, w którym żołnierz będzie
pełnić służbę;
2) tryb i warunki składania egzaminów końcowych oraz odbywanie praktyk dowódczych.
2. Ochotnicy zakwalifikowani do kształcenia w ramach służby przygotowawczej stają się
słuchaczami szkoły wojskowej lub ośrodka szkolenia i otrzymują bez szczególnego nadania
odpowiedni tytuł, zgodnie z art. 98c ustawy - z dniem rozpoczęcia kształcenia.
3. Rozpoczęcie kształcenia na poszczególnych poziomach przeprowadza się
w sposób uroczysty, zgodnie z ceremoniałem wojskowym w terminie określonym przez
Komendanta Szkoły lub Ośrodka.
4. Służba w szkole wojskowej lub ośrodku szkolenia polega na:
1) odbywaniu nauki zgodnie z programami i planami oraz niniejszym regulaminem;
2) wykonywaniu zadań służbowych wynikających z charakteru szkoły wojskowej lub ośrodka
szkolenia jako jednostki wojskowej.
5. Celami kształcenia są:
1) przygotowanie dowódcy dysponującego niezbędnym zakresem wiedzy

i umiejętności do dowodzenia plutonem lub drużyną, a żołnierzy korpusu szeregowych do
wykonywania zadań na stanowiskach służbowych przewidzianych dla żołnierzy tego
korpusu;
2) kształtowanie wiedzy i umiejętności przydatnych w realizacji przedsięwzięć na
stanowiskach w jednostkach wojskowych.

B. Organizacja kształcenia

1. Szkoła wojskowa lub ośrodek szkolenia kształci żołnierzy służby przygotowawczej dla
potrzeb Narodowych Sił Rezerwowych zgodnie z programami i planami nauki, w określonych
korpusach osobowych.
2. Nauka prowadzona jest w systemie kursów dla ochotników służby przygotowawczej.
3. Czas trwania kształcenia dla żołnierzy służby przygotowawczej określony
w art. 98d ustawy jest podzielony na dwa okresy:
1) okres szkolenia podstawowego;
2) okres kształcenia specjalistycznego, z praktyka dowódczą w jednostkach wojskowych
(dotyczy jedynie żołnierzy kształcących się na oficera i podoficera).
4. Okres szkolenia podstawowego jest jednakowy dla wszystkich żołnierzy kształconych w
poszczególnych korpusach kadry i wynosi do trzech miesięcy.

9
5.
Czas trwania okresu kształcenia specjalistycznego jest zróżnicowany i wynosi
dla poszczególnych korpusów kadry:
1) dla żołnierza kształcącego się na oficera – do trzech miesięcy, łącznie z praktyką
dowódczą w jednostce wojskowej;
2) dla żołnierza kształcącego się na podoficera – do dwóch miesięcy, łącznie z praktyką
dowódczą w jednostce wojskowej;
3) dla żołnierza kształcącego się na szeregowego – do jednego miesiąca.
6. Szczegółową organizację kształcenia określa komendant szkoły wojskowej lub ośrodka
szkolenia, według obowiązujących programów i planów kształcenia.
7. Kształcenie w szkole wojskowej lub ośrodku szkolenia organizuje się zgodnie

z programem i planem nauki.
8. Programy i plany nauki opracowuje komendant szkoły wojskowej lub ośrodka szkolenia,
w celu uzyskania kwalifikacji wymaganych w poszczególnych korpusach i grupach
osobowych.
9. Program nauki obejmuje:
1) ogólne cele kształcenia;
2) cele kształcenia w poszczególnych przedmiotach nauczania;
3) rozliczenie godzin;
4) szczegółowe treści zajęć programowych;
5) wskazówki organizacyjno-metodyczne;
6) orientacyjną kalkulację zaopatrzenia w materiały i środki niezbędne do realizacji
programu nauki.
10. Kształcenie w szkole wojskowej lub ośrodku szkolenia w zależności od specjalności
wojskowej obejmuje:
1) zajęcia programowe i fakultatywne, wynikające z programu kształcenia;
2) szkolenie i ćwiczenia w warunkach poligonowych;
3) ćwiczenia taktyczno – bojowe;
4) praktyki w jednostkach wojskowych;
5) testy i egzaminy:
a) po zakończonym okresie szkolenia,
b) końcowe;
6) inne przedsięwzięcia o charakterze organizacyjno-edukacyjnym i szkoleniowym.
11. W ramach kształcenia specjalistycznego słuchacze odbywają praktykę dowódczą w
jednostkach wojskowych, na stanowiskach dowódców drużyn w wymiarze jednego tygodnia -
dotyczy żołnierza kształcącego się na podoficera oraz dowódców plutonów w wymiarze
dwóch tygodni - dotyczy żołnierza kształcącego się na oficera.
12. Odpowiedzialność za przebieg i realizację zgodną z programem praktyk ponoszą
dowódcy jednostek wojskowych, w których słuchacze odbywają praktyki.
13. Komendanci szkół wojskowych lub ośrodków szkolenia wyznaczają kierowników
praktyk, którzy odpowiadają za właściwą realizację celów praktyk.
14. W czasie odbywania praktyk zapewnia się słuchaczom warunki do praktycznego
dowodzenia, udział w przedsięwzięciach szkoleniowych, uroczystościach wojskowych

i państwowych z udziałem kadry jednostki wojskowej lub pododdziału oraz odpowiednie
warunki do samodzielnej nauki.
15. Dowódcy jednostek wojskowych na zakończenie praktyk wystawiają słuchaczom
oceny.
16. Organizację kształcenia wraz z wykazem egzaminów, zaliczeń i innych rygorów
dydaktycznych, podaje się do wiadomości słuchaczom przed rozpoczęciem nauki.

10

17. Słuchacze zakwalifikowani do poszczególnych specjalności nauczania realizują
program nauki o charakterze dowódczo-specjalistycznym lub tylko specjalistycznym,
ukierunkowany na przygotowanie absolwentów do objęcia pierwszych stanowisk służbowych
w korpusie osobowym oficerów, podoficerów lub szeregowych, w ramach szkolonej
specjalności wojskowej.
C. Warunki zaliczania poszczególnych okresów kształcenia
1. Słuchacze szkoły wojskowej lub ośrodka szkolenia podlegają ocenie przez
bezpośrednich przełożonych według karty postępów w nauce oraz z zakresu działalności
bieżącej. W przypadku niezadowalających postępów w nauce lub negatywnej oceny z
działalności bieżącej wystawionej przez bezpośredniego przełożonego, słuchacz zostaje
zweryfikowany na posiedzeniu Rady szkoły wojskowej lub ośrodka szkolenia.
2. O wynikach weryfikacji słuchacz zostaje powiadomiony przez bezpośredniego
przełożonego w trakcie rozmowy służbowej, z której zostaje sporządzona notatka służbowa.
3. Warunkiem zaliczenia nauki w poszczególnych okresach jest uzyskanie pozytywnych
ocen ze wszystkich przedmiotów objętych programami i planami kształcenia.
4. Zaliczenia nauki słuchacz jest zobowiązany dokonać w terminie określonym
w harmonogramie nauki na dany turnus lub w terminie ustalonym przez Komendanta szkoły
wojskowej lub ośrodka szkolenia (Radę szkoły wojskowej lub ośrodka szkolenia).
5. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu końcowego jest uzyskanie przez słuchacza
wszystkich - przewidzianych w programie kształcenia - zaliczeń przedmiotów, zaliczenie na
ocenę pozytywną praktyki w jednostce wojskowej oraz wykonanie innych, ustalonych
programem kształcenia zadań dydaktycznych.
6. Słuchaczowi, który nie zdał egzaminu po okresie nauki, Komendant, po zasięgnięciu
opinii Rady szkoły wojskowej lub ośrodka szkolenia, może wyjątkowo zezwolić na udział w
egzaminie poprawkowym, który należy przeprowadzić w terminie nie dłuższym niż 7 dni od
daty zakończenia właściwego egzaminu. W przypadku ponownego uzyskania oceny
niedostatecznej przez słuchacza, byłby on kierowany na uzupełnienie zasobów Narodowych
Sił Rezerwowych odpowiednio, ze szkół oficerskich – w korpusie podoficerów, natomiast ze
szkół podoficerskich i ośrodków szkolenia – w korpusie szeregowych.
7. Komendant, po zasięgnięciu opinii Rady szkoły wojskowej lub ośrodka szkolenia może
warunkowo dopuścić do egzaminu słuchacza, który z uzasadnionych przyczyn nie spełnił
warunków dopuszczenia do egzaminu końcowego.
8. Zaliczenie szkolenia obejmuje zdawanie egzaminów lub uzyskanie zaliczeń.
9. Egzamin składa się z części teoretycznej i praktycznej, natomiast zaliczenie to
sprawdzenie wiedzy z określonej części zrealizowanego materiału nauczania danego
przedmiotu.
10. Egzamin końcowy z danego przedmiotu (działu nauczania) przeprowadza komisja
powołana przez Komendanta szkoły wojskowej lub ośrodka szkolenia.
11. Słuchacze zdają egzaminy w terminach określonych planem (harmonogramem)
przeprowadzenia egzaminu dla poszczególnych specjalności kształcenia.
12. Słuchacz nie spełnił rygorów dydaktycznych, jeśli:
1) nie uzyskał zaliczenia lub pozytywnej oceny z egzaminu, przynajmniej z jednego z
przedmiotów objętych programem nauki.
2) nie uczestniczył w zajęciach programowych z przyczyn inne niż służbowe powyżej:
a) 10 dni szkoleniowych i więcej w podstawowym okresie szkolenia;
b) 15 dni szkoleniowych i więcej w ciągu całego szkolenia.

11
3) poważnie naruszył dyscyplinę wojskową, bądź kilkakrotnie naruszał dyscyplinę
wojskową o sposób mniej znaczący.
13. Podczas egzaminów i zaliczeń stosuje się następujące oceny:
1) bardzo dobry (5,00);
2) dobry (4,00);
3) dostateczny (3,00);
4) niedostateczny (2,00).

D. Zakończenie kształcenia
1. Warunkiem ukończenia kształcenia w szkole wojskowej lub ośrodku szkolenia jest
zdanie egzaminu końcowego z wynikiem co najmniej dostatecznym.
2. Podstawę obliczania ostatecznego wyniku kształcenia w szkole wojskowej lub ośrodku
szkolenia stanowi średnia arytmetyczna ocen z egzaminów i zaliczeń przedmiotów
niekończących się egzaminem końcowym, uzyskanych w ciągu całego okresu kształcenia.
3. Wynik kształcenia (obliczany z dokładnością dwóch miejsc po przecinku) stanowi
sumę: ½ oceny z egzaminu końcowego oraz ¼ ocen z zaliczeń i ¼ oceny z praktyki
dowódczej w jednostce wojskowej.
4. Na świadectwie ukończenia szkoły wojskowej lub ośrodka szkolenia wpisuje się
ostateczny wynik wyrównany do pełnej oceny, zgodnie z zasadą:
− do 2,50


- niedostateczny
(2);
− od 2,51 do 3,50

- dostateczny
(3);
− od 3,51 do 4,50

- dobry

(4);
− od 4,51


- bardzo dobry
(5).
5. Wyrównanie do pełnej oceny dotyczy tylko wpisu na świadectwie ukończenia szkoły
wojskowej lub ośrodka szkolenia. W wszystkich innych dokumentach podaje się wynik
kształcenia określony w ust. 3.
6. W sprawach zasad przebiegu służby przygotowawczej, obowiązków i uprawnień oraz
warunków zwalniania ze szkół wojskowych lub ośrodków szkolenia mają zastosowanie
przepisy rozporządzenia dotyczącego służby przygotowawczej.






12


UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji ustawowej zawartej w art. 98g
ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej
Polskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 241, poz. 2416, z późn. zm.) w brzmieniu nadanym art.
1 pkt 55 ustawy z dnia…………………..2009 r. o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku
obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie niektórych innych ustaw

(Dz. U. Nr….., poz. ...).
Projekt ten jest konsekwencją zmian dokonanych w cyt. ustawie, polegających na
wprowadzeniu ochotniczej służby wojskowej w ramach Narodowych Sił Rezerwowych, dla
żołnierzy rezerwy posiadających nadane przydziały kryzysowe. Dla realizacji tego celu
(pozyskania przyszłych żołnierzy NSR) wprowadzono nową służbę przygotowawczą
przeznaczoną głównie dla ochotników, nie pełniących do tej pory służby wojskowej w
jakiejkolwiek formie. W zależności od posiadanego przez ochotników do tej służby
wykształcenia zróżnicowano ich kształcenie, z przeznaczeniem do korpusu oficerów,
podoficerów i szeregowych. Ustalono też różne miejsca i okresy kształcenia dla tych grup
ochotników.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej

w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337)
projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Obrony Narodowej.


OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziaływuje projektowana regulacja:
Projektowana regulacja dotyczy resortu obrony narodowej i będzie miała wpływ na
wewnętrzną organizację szkół wojskowych, ośrodków szkolenia i jednostek wojskowych,
w których będzie przeprowadzane kształcenie do poszczególnych korpusów kadry.
2. Wpływ regulacji na rynek pracy:
Zaproponowane rozwiązania nie będą miały wpływu na rynek pracy, ze względu na
niewielką skalę ( kilka tysięcy ochotników) przyjęć do tej służby.
3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu państwa:
Przyjęte rozwiązania pociągną za sobą wydatki zaplanowane w ramach resortu obrony
narodowej, które zostaną pokryte z budżetu w kolejnych latach.
4. Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzn i zewnętrzn gospodarki:
Niniejsza regulacja nie ma wpływu na konkurencyjność gospodarki.
strony : 1 ... 10 ... 23 . [ 24 ] . 25 ... 30 ... 32

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: