Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- znowelizowanie przepisów w zakresie m. in. obowiązku odbywania zasadniczej służby wojskowej oraz przeszkolenia wojskowego absolwentów szkół wyższych, a także spełniania równorzędnych i zastępczych form tego obowiązku;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1921
- Data wpłynięcia: 2009-04-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-08-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 161, poz. 1278
1921
6
§ 20. 1. ołnierze zwalniani z przeszkolenia wojskowego podlegają ocenie służbowej.
2. Oceny służbowej dokonuje przełożony żołnierza o uprawnieniach, co najmniej
dowódcy kompanii lub jemu równorzędny.
3. W ocenie służbowej ujmuje się informacje przydatne przy określeniu możliwości
dalszego wykorzystania żołnierza w ramach powszechnego obowiązku obrony. Informacje
te zamieszcza się we wtórniku karty ewidencyjnej.
§ 21. 1. Opinia i ocena służbowa powinny być rzetelne i obiektywne.
2. Zapoznanie żołnierza z treścią opinii służbowej powinno nastąpić nie później niż w
terminie siedmiu dni od dnia jej sporządzenia, a z oceną służbową nie później niż w dniu
zwolnienia żołnierza z przeszkolenia wojskowego. Zapoznanie żołnierza przebywającego
na leczeniu w zakładzie opieki zdrowotnej z treścią opinii lub oceny służbowej następuje
za pośrednictwem kierownika tego zakładu.
3. Opiniowanemu żołnierzowi przysługuje prawo wniesienia zażalenia od wydanej o
nim opinii lub oceny służbowej do bezpośredniego przełożonego żołnierza
sporządzającego opinię lub ocenę w terminie siedmiu dni od dnia zapoznania się z nią.
4. Zażalenia od wydanej opinii lub oceny służbowej wniesione po terminie, o którym
mowa w ust. 3, pozostawia się bez rozpatrzenia, o czym informuje się osobę, której opinia
lub ocena dotyczy.
5. Wniesienie zażalenia następuje w formie pisemnej za pośrednictwem przełożonego,
który wydał opinię lub ocenę służbową. Zażalenie wymaga uzasadnienia.
6. W razie uwzględnienia zażalenia żołnierza przez przełożonego, który sporządził
opinię lub ocenę służbową, od której wniesiono zażalenie, zmieniona opinia lub ocena
służbowa jest ostateczna.
7. Przełożony, o którym mowa w ust. 5, o ile nie zmieni treści opinii lub oceny
służbowej zgodnie z żądaniem żołnierza, przekazuje zażalenie wyższemu przełożonemu
nie później niż w terminie trzech dni od dnia jego otrzymania. Wraz
z zażaleniem przełożony przesyła wyższemu przełożonemu stanowisko w sprawie
zgłoszonych zarzutów. Przełożony nie ma obowiązku zapoznania żołnierza z tym
stanowiskiem.
8.
Opinia lub ocena służbowa wyższego przełożonego, do którego wniesiono
zażalenie, jest ostateczna. Przełożony ten powiadamia żołnierza oraz przełożonego, który
sporządził opinię lub ocenę służbową, od której wniesiono zażalenie, o zajętym
stanowisku.
§ 22. Dowódca jednostki wojskowej zwalnia żołnierzy odbywających przeszkolenie
wojskowe z czynnej służby wojskowej, w ostatnim dniu ustawowego czasu trwania tego
przeszkolenia.
§ 23. ołnierzy, którzy stawili się do odbycia przeszkolenia wojskowego z opóźnieniem
i nie zostało ono im usprawiedliwione, zwalnia się w dniu upływu trzech miesięcy trwania
tego przeszkolenia.
§ 24. Do żołnierzy odbywających przeszkolenie wojskowe stosuje się odpowiednio art.
86a ustawy.
§ 25. 1. Zwolnienie żołnierza z przeszkolenia wojskowego dowódca jednostki
wojskowej stwierdza w rozkazie dziennym oraz w książeczce wojskowej żołnierza.
2. Dowódca jednostki wojskowej zawiadamia o zwolnieniu żołnierza z przeszkolenia
wojskowego, odpowiednio w przypadku:
1) przebywania żołnierza w zakładzie opieki zdrowotnej – kierownika tego zakładu oraz
żołnierza;
7
2) tymczasowego aresztowania żołnierza – właściwy sąd lub prokuratora wojskowego
oraz żołnierza.
§ 26. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.
Minister Obrony Narodowej
8
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji ustawowej zawartej w art. 97a
ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej
Polskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 241, poz. 2416, z późn. zm.),
w brzmieniu nadanym ustawą o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony
Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr ....,
poz. ……).
Projekt jest konsekwencją zmian dokonanych w wyżej wymienionej ustawie,
znoszących m.in. możliwość odbywania przeszkolenia wojskowego przez studentów szkół
wyższych. W odniesieniu do przeszkolenia wojskowego absolwentów szkół wyższych
wskazana wyżej nowelizacja ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej
Polskiej wprowadza nowe elementy, związane z obowiązkiem jego odbywania wyłącznie
w określonym okresie. W stosunku do dotychczasowych regulacji dotyczących
przeszkolenia wojskowego absolwentów szkół wyższych nie wprowadza się w istocie
nowych regulacji, uwzględnia się jednak w nich możliwość odbywania przez absolwentów
szkół wyższych zasadniczej służby wojskowej zamiast przeszkolenia wojskowego, a także
możliwość odbywania przeszkolenia wojskowego przez absolwentów szkół wyższych
przeniesionych do rezerwy.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337)
projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Obrony Narodowej.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziaływuje projektowana regulacja:
Projektowana regulacja będzie miała wpływ na funkcjonowanie terenowych organów
administracji wojskowej i jednostki wojskowe, ale wyłącznie w okresie trwania
obowiązku odbywania przeszkolenia wojskowego, co nastąpić może w przypadku
określonym w art. 55 ust. 2 i 3 ustawy o powszechnym obowiązku obrony
Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Wpływ regulacji na rynek pracy:
Zaproponowane rozwiązania nie będą miały wpływu na rynek pracy.
3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu państwa:
Przyjęte rozwiązania nie będą skutkować wydatkami z budżetu państwa.
4. Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzn i zewnętrzn gospodarki:
Niniejsza regulacja nie ma wpływu na konkurencyjność gospodarki.
5. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów:
Przyjęte w projekcie rozwiązania nie mają wpływu na sytuację i rozwój regionów.
6. Zakres i wyniki konsultacji społecznych:
Ze względu na specyfikę regulacji zaniechano przeprowadzenia konsultacji
społecznych.
7. Zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej:
Zakres projektowanego rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
04/09zb
PROJEKT
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 2009 r.
w sprawie służby przygotowawczej
Na podstawie art. 98g ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku
obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 241, poz. 2416, z późn. zm.1)) zarządza
się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) szczegółowe warunki, tryb i terminy powoływania do służby przygotowawczej, w tym wzór
wniosku i dokumenty składane o powołanie do tej służby, oraz przypadki
i terminy zwalniania z tej służby;
2) przebieg służby przygotowawczej, w tym przypadki, sposób i tryb opiniowania żołnierzy
pełniących służbę przygotowawczą oraz tryb składania zażaleń w sprawach przebiegu służby
przygotowawczej;
3) regulamin kształcenia dla żołnierzy służby przygotowawczej, przebieg i czas trwania
kształcenia, w zależności od korpusu, na potrzeby którego żołnierz będzie kształcony.
§ 2. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) ustawa - ustawę z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony
Rzeczypospolitej Polskiej;
2) komendant – komendanta szkoły wojskowej lub ośrodka szkolenia;
3) dowódca – dowódcę jednostki wojskowej, w której żołnierz pełni służbę przygotowawczą;
4) żołnierz – żołnierza pełniącego służbę przygotowawczą.
Rozdział 2
Powoływanie do służby przygotowawczej
§ 3. O powołanie do służby przygotowawczej może się ubiegać osoba, która spełnia
warunki, określone w art. 98a ust. 1 i 4 ustawy.
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 277, poz. 2742, z 2005 r. Nr 180,
poz. 1496, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711 i Nr 220, poz. 1600, z 2007 r. Nr 107, poz. 732 i Nr 176, poz. 1242, z 2008 r. Nr
171, poz. 1056, Nr 180, poz. 1109, Nr 206, poz. 1288, Nr 208, poz. 1308 i Nr 223, poz. 1458 oraz z 2009 r. Nr 22, poz.
120.
2
§ 4. 1. Osoba ubiegająca się o powołanie do służby przygotowawczej składa wniosek w
tej sprawie, bezpośrednio do wojskowego komendanta uzupełnień, na którego ewidencji
pozostaje.
2. Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się następujące dokumenty:
1) świadectwo ukończenia gimnazjum, szkoły średniej lub wyższej – w zależności od
korpusu, na potrzeby którego zamierza podjąć kształcenie;
2) życiorys;
3) odpis skrócony aktu urodzenia;
4) zaświadczenie o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego;
5) inne dokumenty, mogące mieć wpływ na powołanie do służby przygotowawczej,
w szczególności certyfikaty językowe, świadectwa ukończenia kursów lub uzyskania
specjalizacji zawodowych.
§ 5. 1. Wojskowy komendant uzupełnień, w zależności od potrzeb Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej i posiadanej wiedzy o kwalifikacjach przydatnych w służbie
przygotowawczej, składa osobie, o której mowa w art. 98a ust. 1 ustawy, propozycję
ubiegania się o powołanie do tej służby.
2. Zgoda osoby, o której mowa w ust. 1, na przedstawioną propozycję ubiegania się o
powołanie do służby przygotowawczej, jest równoznaczna z wnioskiem, o którym mowa w § 4
ust. 1. Przepis § 4 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
§ 6. 1 Postępowanie rekrutacyjne dla osób, które złożyły wniosek lub wyraziły zgodę na
powołanie do służby przygotowawczej, obejmuje:
1) analizę złożonych dokumentów, o których mowa w § 4 ust. 3;
2) rozmowę kwalifikacyjną.
2. Rozmowa kwalifikacyjna powinna mieć charakter oceniający:
1) predyspozycje do kształcenia w szkole wojskowej lub ośrodku szkolenia na potrzeby
określonego korpusu;
2) motywacje do pełnienia służby w ramach Narodowych Sił Rezerwowych.
3. Postępowanie rekrutacyjne ma charakter konkursowy, w którym podstawę przyjęcia, z
uwzględnieniem limitu miejsc, stanowią:
1) wyniki nauczania oraz poziom kwalifikacji, wynikający z treści świadectw i innych
dokumentów, o których mowa w § 4 ust. 3 pkt 1 i 5;
2) pozytywne zaliczenie rozmowy kwalifikacyjnej.
4. Postępowanie rekrutacyjne, o którym mowa w ust. 1, przeprowadza wojskowy
komendant uzupełnień lub osoba przez niego upoważniona.
§ 7. Wojskowy komendant uzupełnień, niezwłocznie po otrzymaniu wniosku, o którym
mowa w § 4 ust. 1 lub uzyskaniu zgody, o której mowa w § 5 ust. 2, kieruje osobę ubiegającą
się o powołanie do służby przygotowawczej, do:
1) wojskowej komisji lekarskiej – w celu wydania orzeczenia o jej zdolności do pełnienia
czynnej służby wojskowej;
2) wojskowej pracowni psychologicznej – w celu wydania orzeczenia psychologicznego o
braku przeciwwskazań do pełnienia czynnej służby wojskowej.
§ 8. Powołanie do służby przygotowawczej następuje za pomocą kart powołania.