Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- znowelizowanie przepisów w zakresie m. in. obowiązku odbywania zasadniczej służby wojskowej oraz przeszkolenia wojskowego absolwentów szkół wyższych, a także spełniania równorzędnych i zastępczych form tego obowiązku;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1921
- Data wpłynięcia: 2009-04-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-08-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 161, poz. 1278
1921
obecnie oraz planowanych do wprowadzenia nowych rodzajów służby wojskowej
Wstrzymanie obowiązku odbywania zasadniczej służby wojskowej (do czasu
wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa państwa) i zniesienie nadterminowej zasadniczej
służby wojskowej oraz wprowadzenie służby pełnionej w ramach Narodowych Sił
Rezerwowych i służby przygotowawczej, przyniesie zmniejszenie wydatków w budżecie
państwa, w części, której dysponentem jest Minister Obrony Narodowej, w kwocie ok.
493,5 mln zł. rodki te przeznaczone zostaną na uposażenia żołnierzy zawodowych
(§
405). Ponadto objęcie podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń
pieniężnych z tytułu pełnienia służby przygotowawczej zapewni wpływ z tego tytułu do
budżetu państwa kwoty ok. 12,6 mln zł.
Tabela 5. Różnica pomiędzy wydatkami ponoszonymi na dotychczasowe i nowe formy
pełnienia służby wojskowej.
(w mln zł)
Ł CZNE
ZMNIEJSZENIE
WYDATKÓW
ZMNIEJSZONE WYDATKI ZWI ZANE
BUD ETOWYCH
ZWI KSZONE WYDATKI ZWI ZANE Z
ZE ZNIESIENIEM DOTYCHCZASOWYCH
MON WYNIKAJ CE
NOWYMI RODZAJAMI SŁU BY
RODZAJÓW SŁU BY
Z RÓ NICY
MI DZY KWOT
Z KOLUMNY Nr 1
I KOLUMNY Nr 2
1 2
3
Zasadnicza służba wojskowa
371,8
Służba przygotowawcza
202 ,6
x
Nadterminowa służba wojskowa
448,4
X Narodowe
Siły Rezerwowe
124,1
x
RAZEM: 820,2
RAZEM: 326,7
493,5
Niezależnie od powyższych kosztów projektowane regulacje będą miały wpływ na
wydatki ponoszone przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Brak
obowiązku odbywania zasadniczej służby wojskowej i przeszkolenia wojskowego będzie
skutkować bowiem jednoczesnym brakiem prawnej możliwości pełnienia, zamiast
obowiązkowej służby wojskowej, służby w formacjach uzbrojonych niewchodzących w skład
Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Aktualnie problem ten dotknie tylko oddziały
24
prewencji Policji, ponieważ w pozostałych formacjach uzbrojonych, czyli w Straży
Granicznej i Biurze Ochrony Rządu, nie była pełniona ta forma służby, mająca charakter
służby równorzędnej w zakresie spełniania powszechnego obowiązku obrony do zasadniczej
służby wojskowej.
Zgodnie z „Programem Profesjonalizacji Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej na
lata 2008 – 2010”, okoliczność ta nie powoduje bezpośrednio skutków finansowych, jednakże
rezygnacja ze służby kandydackiej wymaga odpowiedniego zwiększenia stanu osobowego
Policji, realizowanego w ramach naboru nowych funkcjonariuszy w celu uzupełnienia
wakatów w Policji. Łączny koszt zastąpienia służby kandydackiej służbą zawodową
policjantów wyniesie 0,15 mld zł.
Ocenia się również, że projektowane zmiany w ustawie o promocji zatrudnienia
i instytucjach rynku pracy, mogą mieć jedynie marginalny wpływ na wysokość wypłat
z funduszu pracy, ponieważ:
1) służba przygotowawcza na potrzeby Narodowych Sił Rezerwowych będzie trwała do 6
miesięcy, natomiast ćwiczenia wojskowe do 30 dni w roku;
2) służba okresowa, pełniona będzie w przypadkach uzasadnionych potrzebami obrony
państwa lub potrzebami Sił Zbrojnych, zwłaszcza w sytuacji potrzeby reagowania
kryzysowego oraz wykonywania zadań przez Siły Zbrojne poza granicami państwa.
Aktualny limit żołnierzy planowanych do powołania do służby w tym trybie wynosi 50
osób.
W zakresie dotyczącym wpływu regulacji na dochody i wydatki budżetu jednostek
samorządu terytorialnego oraz sektora finansów komunalnych podkreślenia wymaga, że
projektowane regulacje nie spowodują skutków finansowych dla budżetów jednostek
samorządowych.
IV. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowane regulacje nie będą miały wpływu na powstanie lub utratę miejsc pracy.
Intencją autorów projektu jest jednak, aby w większym stopniu niż obecnie zostały otworzone
rynki pracy dla żołnierzy rezerwy, którzy ochotniczo podjęliby się trudów związanych
z pełnieniem czynnej służby wojskowej (posiadają nadany przydział kryzysowy). Ponadto
25
łagodzi się kryteria uzyskania statusu uregulowanego stosunku do służby wojskowej, co
obecnie w niektórych zawodach stanowi ustawową barierę do podjęcia pracy.
V. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na konkurencyjność wewnętrzną
i zewnętrzną gospodarki oraz na przedsiębiorczość, a także ze względu na propozycję
rekompensat dla przedsiębiorców zatrudniających pracowników będących na przydziałach
kryzysowych na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
VI. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na sytuację i rozwój regionów.
VII. Zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej
Zakres projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
04/04zb
26
PROJEKT
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 2009 r.
w sprawie przydziałów kryzysowych
Na podstawie art. 59b ust. 12 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym
obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 241, poz. 2416, z późn.
zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) tryb nadawania i unieważniania przydziałów kryzysowych;
2) wzór karty przydziału kryzysowego.
§ 2. 1. Po otrzymaniu kontraktu na wykonywanie obowiązków w ramach Narodowych
Sił Rezerwowych, wojskowy komendant uzupełnień wzywa żołnierza rezerwy, w trybie art.
52 ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, zwanej dalej
„ustawą”, a następnie:
1) nadaje żołnierzowi rezerwy przydział kryzysowy;
2) przesyła egzemplarz karty przydziału kryzysowego do dowódcy jednostki wojskowej, do
której żołnierz rezerwy ma nadany przydział kryzysowy;
3) powiadamia pracodawcę żołnierza rezerwy, któremu nadano przydział kryzysowy, o
nadaniu tego przydziału, z prośbą o współpracę w zakresie realizacji zadań związanych
z przydziałem kryzysowym zatrudnionego przez niego pracownika.
2. Wojskowy komendant uzupełnień nadaje żołnierzowi rezerwy przydział kryzysowy,
w formie karty przydziału kryzysowego, po stwierdzeniu spełnienia warunków, o których
mowa w art. 99a ust. 6 ustawy, w uzgodnieniu z dowódcą jednostki wojskowej, o którym
mowa w ust. 1 pkt 2.
3. Nadanie przydziału kryzysowego żołnierzowi rezerwy wojskowy komendant
uzupełnień odnotowuje w ewidencji wojskowej i książeczce wojskowej tego żołnierza, a
dowódca jednostki wojskowej, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, stwierdza w rozkazie
dziennym jednostki wojskowej.
§ 3. W przypadku niestawienia się żołnierza rezerwy na wezwanie, o którym mowa w
§ 2 ust. 1, lub pisemnej odmowy przyjęcia karty przydziału, wojskowy komendant
uzupełnień powiadamia o tym pisemnie żołnierza rezerwy oraz dowódcę jednostki
wojskowej, w której żołnierzowi temu zamierzano nadać przydział kryzysowy, o
wygaśnięciu kontraktu na wykonywanie obowiązków w ramach Narodowych Sił
Rezerwowych.
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 277, poz. 2742, z 2005 r. Nr
180, poz. 1496, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711 i Nr 220, poz. 1600, z 2007 r. Nr 107, poz. 732 i Nr 176, poz. 1242, z
2008 r. Nr 171, poz. 1056, Nr 180, poz. 1109, Nr 206, poz. 1288, Nr 208, poz. 1308 i Nr 223, poz. 1458 oraz z 2009 r.
Nr 22, poz. 120.
2
§ 4. 1. Doręczenie karty przydziału kryzysowego następuje za potwierdzeniem odbioru,
poprzez złożenie własnoręcznego podpisu przez osobę, której wydano tę kartę, na
egzemplarzu karty przydziału kryzysowego przeznaczonym dla wojskowego komendanta
uzupełnień.
2. Doręczenie kart przydziału kryzysowego żołnierzom rezerwy odbywającym ćwiczenia
wojskowe może nastąpić za pośrednictwem właściwego dowódcy jednostki wojskowej.
3. W celu doręczenia kart przydziału kryzysowego żołnierzom rezerwy, o których mowa
w ust. 2, wojskowy komendant uzupełnień przekazuje, za pokwitowaniem, dowódcy
jednostki wojskowej po trzy egzemplarze poszczególnych kart przydziału kryzysowego.
4. W pokwitowaniu, o którym mowa w ust. 3, ujmuje się liczbę kart przydziału
kryzysowego oraz ich serie i numery.
5. Po doręczeniu kart przydziału kryzysowego żołnierzom rezerwy, o których mowa w
ust. 2, dowódca jednostki wojskowej zwraca egzemplarze kart przydziału kryzysowego
przeznaczone dla wojskowego komendanta uzupełnień, na których żołnierze rezerwy
potwierdzili ich odbiór oraz pozostawia w aktach egzemplarze kart przydziału
przeznaczone dla niego.
6. Karty przydziału kryzysowego, które nie zostały doręczone w sposób, określony w
ust. 2 – 5, dowódca jednostki wojskowej zwraca niezwłocznie wojskowemu komendantowi
uzupełnień.
§ 5. 1. Wojskowy komendant uzupełnień, po powzięciu wiadomości, w tym
z urzędu, o zaistnieniu przesłanki uzasadniającej unieważnienie przydziału kryzysowego,
określonej w art. 59b ust. 10 lub 11 ustawy, wzywa żołnierza rezerwy, w trybie art. 52
ustawy, i odbiera od niego pisemne, udokumentowane oświadczenie o istnieniu lub
nieistnieniu takiej przesłanki.
2. Wojskowy komendant uzupełnień, po dokonaniu sprawdzenia i stwierdzeniu istnienia
przesłanki, o której mowa w ust. 1 unieważnia przydział kryzysowy w drodze decyzji
administracyjnej i niezwłocznie powiadamia o tym dowódcę jednostki wojskowej;
3. Dowódca jednostki wojskowej, po otrzymaniu zawiadomienia o tym, że decyzja, o
której mowa w ust. 2, stała się ostateczna, stwierdza w rozkazie dziennym jednostki
wojskowej fakt unieważnienia przydziału kryzysowego oraz dokonuje odpowiednich
adnotacji w ewidencji wojskowej prowadzonej w tej jednostce.
§ 6. Ustala się wzór karty przydziału kryzysowego, określony w załączniku do
rozporządzenia, która jest dokumentem wydawanym w czasie pokoju, stwierdzającym
przydział kryzysowy żołnierza rezerwy do określonej jednostki wojskowej, na podstawie
którego żołnierz rezerwy jest obowiązany być w ciągłej gotowości do wykonywania
obowiązków służbowych wynikających z treści kontraktu, o którym mowa w art. 59b ust. 2
lub 3 ustawy.
§ 7. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.
Minister Obrony Narodowej